Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Willow

Willow som serie har premiär i slutet av månaden (30 november) på Disney+ och förtjänar en egen tråd.
Det ska bli intressant att se vad de lyckas skapa av en Lucasfilm klassiker som Willow.
34år senare får vi återigen se Warwick Davis axla rollen som Willow Ufgood.
https://www.imdb.com/title/tt10278918

Filmen från 1988 finns i en remastrad utgåva med bra bild för de som vill se den gamla filmen.
https://ginza.se/product/willow/16298/
https://www.imdb.com/title/tt0096446

Vad har ni för förväntningar på serien och tror ni den lyckas fånga samma anda som filmen?

Permalänk

Älskade orginalen då jag var liten.
Har absolut 0 förväntningar, ganska säkert att dom kommer ingenstans i närheten av samma anda.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Avstängd

Ska kika enbart för att Warwick e ju riktigt bra. Blir att prova på ett par avsnitt i alla fall

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag älskade filmen när jag var liten men vågar inte se om den. Misstänker att jag gillade den "i brist på bättre". Fanns ju typ två fantasy-filmer på den tiden. Willow och Legend.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kommer ihåg att jag älskade filmen när jag var liten men vågar inte se om den. Misstänker att jag gillade den "i brist på bättre". Fanns ju typ två fantasy-filmer på den tiden. Willow och Legend.

Glöm inte Labyrinth. Den är trots allt... helt okej.

Jag har låga förväntningar på en Willow-film och tror knappast att den kommer vara sämre än originalet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett och älskat "Life's too short" med Warwick så kommer jag definitivt se denna

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas på att detta är bra? Det kommer ut så många halvdana serier på gamla filmklassiker att jag börjar bli lite skeptisk...

Permalänk
Medlem

Vet att jag såg Willow nån gång eller tre när jag var liten, men jag undrar om den verkligen håller än? Är det värt att se om den, eller ska man bara låta serien få bära sig självt tro?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Kommer ihåg att jag älskade filmen när jag var liten men vågar inte se om den. Misstänker att jag gillade den "i brist på bättre". Fanns ju typ två fantasy-filmer på den tiden. Willow och Legend.

Willow håller än, våga se om!
Labyrinth redan nämnd, men jag skulle också klassa The Princess Bride som fantasy.

Permalänk
Medlem

Uppväxt med Willow och gillar den. Kommer kolla in serien mest för nostalgi och Warwick.

Permalänk
Medlem

"Went away? I was dwelling in darkness without you, and it went away!?"
Förlåt, kunde inte låta bli.

Hoppas serien blir bra.

Permalänk
Medlem

Första 2 avsnitten ute nu.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Blir nog inte mer än ett avsnitt.

30 minuter av... pastej nertryckt i halsen, sen kom det igång aningen men får känsla av att dom schabblar bort detta :/

Permalänk
Avstängd

Känns väldigt Rings of Power och Wheel of Time denna serie hittills. Dock aningen bättre. Men inte bra.

Permalänk
Medlem

Hög kvalite på produktionen. Lite förutsägbara scener p.g.a. repetition av andras regi, men fortfarande bra. Skönt att de avslöjade vem Elora Danan var i första avsnittet eftersom man förstod väldigt snabbt ändå.

Och Willow är fortfarande Willow. Den bittra men snälla Neowynen

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det första avsnittet var riktigt dåligt och jag undrade om målgruppen var tonårsflickor.
Avsnitt 2 var betydligt bättre men jag måste se mer för att kunna göra en bedömning av serien.
Det finns mycket att anmärka på och ibland undrar jag om det varit seriösa när de skapade denna både i manus och utförande men det kanske blir bättre senare i säsongen.

Permalänk
Medlem

Skulle nog avråda att kolla om man har kära minnen av filmen från 1988. Jag har enormt varma nostalgiska minnen av filmen som jag ej vill förstöra. Serien ska tydligen vara ännu mer skräp från Disney som så mycket annat nu för tiden. Dagens screenwriters och regissörer är totalt oförmögna att vara grundmaterialet troget. Vilket såklart är tragiskt. Verkar vara magplask tyvärr.

Permalänk
Hedersmedlem

Tackar för förvarningarna. Ni fick mig att behålla mina varma kära minnen från originalfilmen intakta och jag hoppar därmed över serien

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

Tackar för förvarningarna. Ni fick mig att behålla mina varma kära minnen från originalfilmen intakta och jag hoppar därmed över serien

Är väl lika bra att prova själv. Det är många som gillar Cobra Kai men jag fann den lite för löjlig för att fortsätta kolla på den.
Så ibland så har andra fel, man kanske gillar det själv ändå. Ska kika på 2 avsnitt imorgon.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Någon som kommer ihåg gamla filmen och vet ifall de bar

Denim då?

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Skulle nog avråda att kolla om man har kära minnen av filmen från 1988. Jag har enormt varma nostalgiska minnen av filmen som jag ej vill förstöra. Serien ska tydligen vara ännu mer skräp från Disney som så mycket annat nu för tiden. Dagens screenwriters och regissörer är totalt oförmögna att vara grundmaterialet troget. Vilket såklart är tragiskt. Verkar vara magplask tyvärr.

Mjo, tänkt samma tanke. Frågan är väl bara om det beror på inkompetens, eller att det rör sig om fullt medvetna drag för att få det att funka hos de yngre tittare som aldrig såg ursprungsmaterialet. Lägger inga värderingar i det, men får känslan av att det alltid måste hända något drastiskt, alltid vara action, i moderna produktioner, förmodligen för att det går hem hos tittarbasen i stort. Det kan dock bli oerhört fel när man försöker applicera det på sådant som bygger på äldre material.

X-files-rebooten utgör ett rätt flagrant exempel. Det började med introscenen, som bestod av en UFO-krasch. Det dödade helt mystiken. Sen var det action hela vägen. Det var väl inte direkt kass, men de missade på något vis helt grejen med X-files. Det blev något helt annat.

Utöver det kan man ju också störa sig på när man i den politiska korrekthetens namn gör en massa ganska radikala ändringar i rollerna i nyproduktionerna. Medelålders vita män blir unga rasifierade starka kvinnor, etc. Säger inget om att man kör det racet i originalmaterial, men det är högeligen irriterande när det ska rotas i sådant som bygger på äldre befintligt material because PC. Det blir inte heller ett dugg bättre när man dessutom lägger ord i den döde originalskaparens mun, och helt grundlöst påstår att vederbörande skulle velat ha det på det viset.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Såg om filmen igår, tycker nog inte att den åldrats så värst väl.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Efter 5 avsnitt kan jag säga att Manus är Anus. Det ska ju va lite "B-feeling" som filmen. Men i varje avsnitt finns saker så dumma eller oförklariga att man misstänker crack hos författarna. Och vad de kan prata om i tid och otid ska vi inte tala om, mitt under strider, fångenskap mm. Men då fantasy är svårhittat så fortsätter man titta....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Har sett alla avsnitt än så länge och jag tycker att de lyckats bra med att modernisera Willow, utan att tappa "glimten i ögat" som filmen hade. Jag älskade filmen som liten, men den är ju lite stereotyp äventyrfilm a'la 80-tal.

Den här serien är mer som en rollspels-session, vilket jag som är uppvuxen på 80-talet verkligen tycker om.

Jag gillar just att de kan börja prata om lite vad som helst mitt under strid m.m. som ogillades i inlägg här ovan.
Sen är det ofta saker inte går som planerat, så det känns verkligen som att de hittar på "coola grejer" de ska försöka göra för att lösa problem, sen rullar tärningar och ibland går det bra, ibland till och med perfekt, medan andra gånger så misslyckas de eller "fumlar". (-Ännu en 20, den här gröna magiker-T20n suger, krigare ska ha den röda!)

Lite cheesy här och var, men det var ju filmen också, fast på sitt sätt. Att de använder moderna uttryck och har "denim" i kläder spelar mig ingen roll alls, det är inte Game of Thrones, där allt ska se autentiskt ut så det påminner om vår egen historia, det är en klämkäck äventyrsserie i en annan värld full med magi och annat skoj.

Sen finns det ju alltid de som klagar på att det är "för mycket politiskt korrekt" för "woke" (som om det skulle vara dåligt...) och det är ju tråkigt. För min del gör det att det känns mer modernt och realistiskt, eftersom det är så världen ser ut idag, med många olika personligheter, läggningar och allt vad det kan vara.
Samma personer som klagade på att Doctor Who plötsligt var en kvinna, när det snarare var konstigt att det inte hade hänt tidigare då man kan tycka att slumpen borde gått åt det hållet oftare än en gång på 13.

Eller de som tyckte att Luke i nya Star Wars inte var "deras Luke", medan jag som rejält fan av orginaltriologin älskade hur han gick full Yoda

Men men, det är väl olika hur man vuxit upp och formats av sin omgivning, om man gillar att ha saker på ett visst sätt och inte vill förändra det och så vidare eller om man är öppen för nya idéer. Hur mycket empati man kan ha för andra människor och sätta sig in i deras situation m.m. Sen finns det givetvis grejer som är ganska kassa och överdrivna i sina budskap också, men dit hör inte Willow tycker jag.

Jaja... nu orkar jag inte ranta mer, det är bara sån överväldigande mängd negativa kommentarer om man läser runt på nätet på filmer och serier som jag själv tycker är moderna och bra, så jag ville skriva något positivt om det jag gillar och balansera upp lite.

4/5 Brownies får den nog än så länge

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade ganska fort på att det är mer fokus på att poängtera om och om igen att huvudrollstjejen vill vara ihop med sin tjejkompis, än på ett fantasy-äventyr.

Så är det väl i och för sig i de flesta produktioner nuförtiden så kanske ingen överraskning. Men hade varit kul om det kom någon film/serie som fokuserar på handlingen mer än att poängtera att kärlek är ok. Det blir annars som att nån för tusende gången poängterar att godis minsann är gott...trots att ingen påstår motsatsen.

Permalänk
Medlem

Rätt skönt att skiten las ned, ännu en rejäl förlust för Disney, kostade tydligen 100 miljoner dollar att producera.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.