Körkort år 2024 - Manuell eller Automat?

Permalänk
Medlem

Kör en analogi här. Ta körkort för enbart automat=Svenska för invandrare, manuell. = svenska. Eller för de som är riktigt gamla, automat = allmän matte, manuell = särskild matte.

Varför vill man sänka nivån och begränsa sig till att bara köra automat? När man kan ta ett körkort där du både kan köra automat och manuell. Iofs är jag skitdålig förare, speciellt när jag kör manuellt. Med automat har jag bättre överblick, något som de som enbart ta körkort för automat inte kommer uppleva.

Permalänk
Medlem

Jag tog automat av två skäl, jag behövde körkortet fort och hade bara tillgång till övningskörning privat med automat.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en manuell bil, och har under dom drygt 10 år jag haft körkortet aldrig hamnat i en situation där det begränsat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Har inget direkt monster men en 82hk vw polo. Men att köra ut och få in 4 perfekt matchade växlar utan att behöva vara mjuk in på kopplingen. Bara dumpa in den korrekt matchat och vara helt seamless/mjuk är väldigt satisfying. Att kunna välja nivå av motorbroms baserat på växel i en backe.
Att inte kivas med automatlådan i rondeller som av någon jävla anledning antingen inte växlar ner tillräckligt eller växlat ner för mycket och så ska den funka runt när man bara hade legat på en växel (2a eller 3e) långt i förhand för man vet hur situationen är. Elelr när man ser att man kan köra om och då ska man vänta på kickdown.
Att inte behöva sitta i 2500 varv och dra 1l milen när man kör 40 för automatlådan vågar inte växla upp mer när jag vet den kan dra 0.8 om den bara växlar upp etc etc.

Ju mer man kört manuella desto mer stör man sig på att automaterna gör dumheter.
Det är väldigt trevligt att köra automat ibland men så fort jag inte är i standstill traffic så börjar jag störs mig på automaten.
Elbilar har bara en växel så då är det mindre problem men den Tesla jag testade var väldigt vågig i motorbromsen vilket jag inte tolererar som lätt blir åksjuk, märks inte så mycket när man kör men det är en dealbreaker om jag skaffar en elbil.

En bil för mig är en hybrid med manuell låda som kan köra upp till 20-30kmh på el och sen kickar bensinaren in, då slipper man dragläget i kö. Men i Göteborgsköerna så var trafiken flytande nog (norrut från Mölndal uppåt) att man sällan behövde dragläge, var bara att vara lite förutseende så kunde man 90% av tiden i kön ligga på tomgång på 1an och tugga framåt, hade oftast nog med marginal även om bilen framför stanna lite.

Edit sen är jag personligen mer fokuserad på körningen och trafiken när jag kör manuell. När man kör automati så räcker det med att bromsa så man behövde liksom inte planera något, ledde till mer dåliga vanor. Med manuell så blev jag mer aktiv i trafiken för tittade mer framåt för att slippa växla så mycket så är personligen bättre förare i trafiken med manuell låda.

De automatväxlade bilarna du har kört är typ volvo V70 99 (om man ska ta din beskrivning), har varit med om de problemen du beskriver två gånger. I en ford fiesta 2008 och Dacia duster. Vilket kanske inte representerar automatlådan i sig, sen finns det hybrider med manuell?
Så du får åka och köra en "riktig" automat och återkomma om problemen finns kvar.
https://www.vibilagare.se/nyheter/darfor-saknar-elbilar-och-h...

Edit: Varför skulle man planera sin körning mindre? Enda skillnaden är att när du växlar ner så bromsar jag eller menar du att alla med automat kör in i en rondell 40km/h? Personligen tror jag att en bra förare är en med tålamod och inte är stressad.
Sen skulle jag säga att det är skitsamma hur länge man har haft sitt körtkort utan hur många mil man har bakom ratten.
Min sambo körde nästan inget på 2-3år, medans nu hela tiden. Är sån skillnad i hennes körning nu mot när hon knappt körde. I planering och allt. Samma sak när man åker med kompisarna som bor i innerstan stockholm, kör max 100mil om året mot en själv som kör närmare 2500mil om året. Deras planering och väghållning är (enligt mig) värdelöst. Varesig de har kört manuell eller automat.
Det är inte så att skolan har på sin tavla där de visar upp en bra förare "Kör manuell låda".

Citat:

Ju mer man kört manuella desto mer stör man sig på att automaterna gör dumheter.

Vilka dumheter? Personligen var det tvärt om, folk utan acc som växlar mellan 80-100km/h. Så fort det är uppför är det 80km/h och nerför 100km/h.

Permalänk
Medlem

Manuellt. Varför? Det är klart mycket roligare. Bäst skulle det nog vara om alla som tar körkort fick lära sig köra med manuell låda, utan abs och utan antispinn. Så man får intim relation med maskinen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av toerne:

Manuellt. Varför? Det är klart mycket roligare. Bäst skulle det nog vara om alla som tar körkort fick lära sig köra med manuell låda, utan abs och utan antispinn. Så man får intim relation med maskinen.

Varför? Ska en blivande skogsarbetare börja med en yxa? En kock börja med att göra upp eld med två pinnar? En programmerare börja med assembly? Tekniken har gått framåt, omfamna det istället.

Permalänk
Medlem

De gånger jag har fått en hyrbil eller lånebil under service så har det varit ungefär 50/50 på om det är manuell eller automat, skall man hyra en lätt lastbil på något ställe så är de oftast manuella lådor i. Ska man ta körkort så är det väl lika bra att inte begränsa sig?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

När jag läser detta skakar jag bara på huvudet. Har tre bilar, en diesel Golf med DSG, en bensin Galant V6 -01 med automat och en Nissan 180zx -88 med manuell. Automaterna är bara sätta i driven och köra, släpper man på gasen så driver bilen själv. Men att det skulle vara så pass stor skillnad att den ena blir mer trafikfarlig än den andra är bara ett löjligt påstående.
Du själv säger att du inte kör automat och aldrig gjort det, varför då plocka dessa påståenden från luften och hävda det som sanning?

Skillnaden märks som mest när automatlådorna växlar, DSGn gör det mycket mer sömnlöst än Galantens.

Började själv övningsköra med en Mercedes dieselautomat för över 20 år sedan, tog manuellt körkort och ägt nu 14 bilar varav de två senaste blivit med automat och om det inte är en entusiastbil så kommer det alltid bli automat.
Kan t.om. tänka mig köpa en 80-talare med automat bara för att slippa växla, så spännande är det inte med att dra i en spak.

Vi pratade inte om normalbegåvade förare, vi pratade inte om dig, vi pratade inte om mig, vi pratade inte om @Viceroy eller @klirre. För en normalbegåvad förare är inte manuell trafikfarligt även om vissa säger att deras sambo o.s.v. är det, jag har inte förstorat frågan. Påpekade bara att det finns skillnader (inte att folk i allmänhet skulle ha svårt för de).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför? Ska en blivande skogsarbetare börja med en yxa? En kock börja med att göra upp eld med två pinnar? En programmerare börja med assembly? Tekniken har gått framåt, omfamna det istället.

Yepp 😊

Vad jag tycker är inte alltid rimligt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Ett ämne som berör av någon outgrundlig anledning. Det är något med män och spakar…

Undrar om inte alla argument för och emot finns med i tråden nu?

Mitt tips, välj själv och titta bakåt i tråden om du är tveksam och har funderingar. Tänk också på att det inte är ett genomsnitt av befolkningen som svarat i tråden. De flesta är förmodligen mön 25-55 år.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av toerne:

Yepp 😊

Vad jag tycker är inte alltid rimligt.

Håller med!

Bättre att lära sig sig från grunden och kunna köra alla bilar. Som jag nog skrev tidigare i tråden funderade själv på att automat kort först och i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det, första bilen var automat resten har varit manuella, mycket roligare att köra, mer engagerande och körglädje för en billig summa pengar.

dessutom sparar man inga pengar på automat, det tar inte kortare tid att ta ett automat kort numera(med dom långa vänteköerna så går mestadeles av tiden på att vänta på uppkörning)

även om man inte planerar att någonsin köra manuell(som jag först trodde) så är det inte lönt att begränsa sig, man vinner inget på det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Håller med!

Bättre att lära sig sig från grunden och kunna köra alla bilar. Som jag nog skrev tidigare i tråden funderade själv på att automat kort först och i efterhand är jag glad att jag inte gjorde det, första bilen var automat resten har varit manuella, mycket roligare att köra, mer engagerande och körglädje för en billig summa pengar.

dessutom sparar man inga pengar på automat, det tar inte kortare tid att ta ett automat kort numera(med dom långa vänteköerna så går mestadeles av tiden på att vänta på uppkörning)

även om man inte planerar att någonsin köra manuell(som jag först trodde) så är det inte lönt att begränsa sig, man vinner inget på det

Från grunden, det är ju så kul när bakåtsträvare säger det! Gäller det allt (inga kameror, inga sensorer, ingen ABS, inget rattservo) eller bara det du fastnat på (manuell växellåda)? Tillbaka till häst och vagn med er om ni vill ha grunderna!

Körde manuellväxlad bil två-tre år efter att jag fick körkortet. Sedan har det bara varit automat. Skulle aldrig få för mig att krångla till körkortslektionerna med något så tramsigt som att växla själv.

Permalänk
Medlem

Sonen skall börja övningsköra i vår (2023) med körkort 2025, och planen är "manuellt" körkort, vi köpte manuell bil till äldsta sonen just för den sakens skull, varför begränsa sig.
Och det är ju inte direkt svårt att köra manuellt, bara man har koll på dragläget så är det väl sak samma som automat typ
Vill man köpa och köra billiga (både inköp och drift) bilar är det än så länge manuellt som gäller, har en gammal automatbil och de gör bilen onödigt törstig.

Visa signatur

/O

Permalänk
Skrivet av Curik:

Från grunden, det är ju så kul när bakåtsträvare säger det! Gäller det allt (inga kameror, inga sensorer, ingen ABS, inget rattservo) eller bara det du fastnat på (manuell växellåda)? Tillbaka till häst och vagn med er om ni vill ha grunderna!

Körde manuellväxlad bil två-tre år efter att jag fick körkortet. Sedan har det bara varit automat. Skulle aldrig få för mig att krångla till körkortslektionerna med något så tramsigt som att växla själv.

Är man osäker på att köra manuell bil när man ska ta körkort kanske man inte ska vara i trafiken ifall man inte har specifika skäl för det

Men jo det är bra att köra utan abs och sånt också, min volvo har inga assister alls förutom breakbooster och typ rattservo, rätt tung att ratta runt.

Den ger helt annan feedback än farsans nya Dacia där man knappt märker något fören lampor börjar blinka på instrumenten

Och nej jag är ingen bakåtsträvare, gillar bara feedbacken som man får av att köra, många hatar det men jag är väl annorlunda

Att köra utan ABS har fått mig att uppskatta det på ett annat sätt. det ger insikt och man lär sig något

Edit: jag vill också poängtera att jag tycker det är bra att hjälpmedel finns i nya bilar likt kameror, sensorer, hjläpmedel för fickparkering osv. Det är kanon! Men jag ville också lägga vikt på att man ska kunna hantera ett fordon utan dessa hjälpmedel också. Även om det är standard eller relativt billiga extra utrustningsval när man köper ny bil så är det inte alltid så att man har den "lyxen" när man precis tagit körkort och letar efter en bra första bil.

Där tycker jag även att det är mindre bra att inte också bara begränsa sig till automat. Jag har varit med om folk som tagit sitt körkort, skaffat bil med automat låda och kört med assists som sedan satt sig i bilar som min och fått sig ett uppvaknande och dom inser: ehh..? jag vet inte hur man kör denna bilen alls. eller kört den och kommer till en parkering och frågar om man inte kan parkera åt dom för dom vet inte hur man gör.

Det har hänt och det är lika roligt varje gång

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Sonen skall börja övningsköra i vår (2023) med körkort 2025, och planen är "manuellt" körkort, vi köpte manuell bil till äldsta sonen just för den sakens skull, varför begränsa sig.
Och det är ju inte direkt svårt att köra manuellt, bara man har koll på dragläget så är det väl sak samma som automat typ
Vill man köpa och köra billiga (både inköp och drift) bilar är det än så länge manuellt som gäller, har en gammal automatbil och de gör bilen onödigt törstig.

Nya automater är billigare i körkostnad dock.. Eller likvärdigt.
Finns noll underhållning att växla i köer, vilket vi som bor i städer gör 90% av tiden.

Jag lärde mig köra med opel kadett 65a och skulle aldrig köpa en manuell låda frivilligt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nya automater är billigare i körkostnad dock.. Eller likvärdigt.
Finns noll underhållning att växla i köer, vilket vi som bor i städer gör 90% av tiden.

Jag lärde mig köra med opel kadett 65a och skulle aldrig köpa en manuell låda frivilligt

Jo nya automater är det, men jag var mer inne på billiga, dvs äldre bilar.

Jag håller med, köra automat är behagligare, men jag vill ge ungarna alternativ.

Visa signatur

/O

Permalänk

Ska man börja öva redan vid 16 finns det ingen anledning att välja automat. Kan man inte lära sig köra manuellt på 2 år bör man nog inte vara bakom ratten i vilket fall, såvitt det inte finns någon fysisk anledning till det.

Att fritt kunna välja bil i framtiden är värt det oavsett om man i slutändan alltid väljer automat. Man vet aldrig när man behöver låna en bil av någon anledning och att inte behöva begränsa sig är definitivt ett plus.

Har ni ingen manuell bil så köp billigaste begagnade ni hittar i området och kör på.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det bästa är kanske att bara köra Koenigsegg Regera, varken automat eller manuell utan en och samma växel mellan 0 och 400+.

Kan man köra lika fort i backväxeln som på den gamla goda tiden? 🤔
https://youtu.be/lLgPTJWAysY

Permalänk
Skrivet av vlachos:

Håller inte alls med. Automat är bättre på alla sätt, trots att jag kör manuell låda själv. De svagheter som automat har kan man leva med.

Är det för att automatlådan är bättre på alla sätt som det sitter en kylare på den för att kyla bort effektförlusterna?
Är det också därför man måste hålla fast den med bromsen när man står vid ett rödljus?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Kan man köra lika fort i backväxeln som på den gamla goda tiden? 🤔
https://youtu.be/lLgPTJWAysY

Den kan kanske klå en remjohan men det lär inte vara möjligt att nå 400 baklänges pga aerodynamiken, det är ju ändå lite skillnad på att backa en DAF/Volvo som har ungefär samma aerodynamik åt båda hållen och relativt sett inte går särskilt fort och det borde väl finnas nån hastighetsspärr på backen i Regeran.
Jag har dock inte sett nån som testat prestandan baklänges, det är nått för ett program med Jeremy Clarksson att utreda

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

har man ett genuint bil intresse så kan man konvertera automat TILL manuell, känner jag flera som gjort :).

lika bra att inte begränsa sig, kanske sitter du där om 10 år med drömbilen som INTE är automat?

Nu motsäger du ju dig själv. Är väl bara att köpa drömbilen om 10 år och konvertera (köra upp med manuell) då...?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Är det för att automatlådan är bättre på alla sätt som det sitter en kylare på den för att kyla bort effektförlusterna?
Är det också därför man måste hålla fast den med bromsen när man står vid ett rödljus?

Vad är det för kritik? Alla är väl medvetna om att en traditionell automatlåda minskar effektiviteten och detta måste förstås kylas bort, moderna lådor är inte sällan så effektiva att det mer än kompenserar för detta dock så automaterna drar ofta mindre ändå.

Att man behöver hålla foten på bromsen vet jag inte ens varför det skulle vara ett problem. Är det bättre att ha en fot på kopplingen och för det mesta en på bromsen när man behöver stå still?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Nu motsäger du ju dig själv. Är väl bara att köpa drömbilen om 10 år och konvertera (köra upp med manuell) då...?

Hur motsäger jag mig? Jag menar altså att man bygger om bilen fysiskt.
När man ändå kör upp så är det bara ta det så slipper man plugga om teori och hålla på igen.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför? Ska en blivande skogsarbetare börja med en yxa? En kock börja med att göra upp eld med två pinnar? En programmerare börja med assembly? Tekniken har gått framåt, omfamna det istället.

En skogsarbetare ska kunna hantera en yxa och en kock som bara kan laga mat på induktionshäll ger jag inte mycket för

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Snusfri

Automat: Vardagsbilen för att åka till jobb/skola/mataffär/osv, dvs göra allt en vanlig Svensson gör.
Manuell: "Sportbilen" för att köra lite på bana några gånger under sommaren.

Så för 98% av Sveriges befolkning är automat perfekt och manuell totalt onödigt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Lär ju inte finnas Manuella snart då automater i dag är bättre och är mer ekonomiska, sen Elbilar - finns inga Manuella alls.

och innan nån ska säga att en manuell kan köras snålare.... nja, Du kommer aldrig kunna växla lika exakt och rätt som en dator som styr automatlådan.......
Ja du kan få en Automat att dra mer soppa... Jag kan få en Manuell att dra Massor också...

(en dålig Bulgarisk automat kanske inte är samma sak som en Tysk premium *brasklapp)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vad är det för kritik? Alla är väl medvetna om att en traditionell automatlåda minskar effektiviteten och detta måste förstås kylas bort, moderna lådor är inte sällan så effektiva att det mer än kompenserar för detta dock så automaterna drar ofta mindre ändå.

Att man behöver hålla foten på bromsen vet jag inte ens varför det skulle vara ett problem. Är det bättre att ha en fot på kopplingen och för det mesta en på bromsen när man behöver stå still?

Du tror inte det drar mer bränsle när man håller fast bilen med bromsen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Du tror inte det drar mer bränsle när man håller fast bilen med bromsen då?

Nej för dagens bilar har auto stop...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej för dagens bilar har auto stop...

Eller är smarta nog att "frikoppla".

Moderna automatlådor som är vettigt programmerade är ganska trevliga att köra. Kanske inte spännande alltid, men lättkört och smidigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Privat, år 2022, är det ganska ovanligt med manuellt växlade bilar enligt min erfarenhet.

"Ovanligt" är väl lite att ta i. Beror ju helt på vad du har för budget. En nyare bil som kostar typ 300k + är väl inte jättevanligt med manuell men alla har inte råd med bilar för det beloppet eller har lust att spendera så mycket på en bil.

Sedan förstår jag inte varför folk tror att man automatiskt måste köpa en sprillans ny bil.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Varför snåla och ta "automat"? Säger igen att skall du hyra en lättare lastbil på en mack så kommer du inte att få framföra den för den är till 99% manuell. Så ta hela körkortsvillkoren så kan du köra vad fasen du vill (inom behörigheten såklart).

(Anledningen till att man nästan garanterat kör manuella lådor på uthyrningsbilar och lättare lastbilar är att det är ett helvete att riva ned en automatlåda och generar i högre verkstadskostnader).

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide