Bil med många sensorer? (För att inte krocka, osv)

Permalänk
Medlem

Bil med många sensorer? (För att inte krocka, osv)

Lite bakgrund. Varsågod att hoppa över, tillför inte mer än kuriosa.
Jag har på senare år kommit till insikt om att jag är en ganska dålig bilförare, med två kvaddade bilar till följd. Den ena gången, för ca tio år sedan, bytte jag körfält på motorvägen och blev påkörd bakifrån av en bil som måste ha legat i min döda vinkel. Den andra gången, för två år sedan, körde jag rakt ut framför korsande trafik i en T-korsning. Igår höll jag på att upprepa T-korsningsincidenten, men klarade mig med viss marginal. (Tack och lov har ingen kommit till skada, även om två av mina bilar har blivit till skrot.)

De båda gångerna med T-korsningarna har jag stannat bilen helt och sett mig omkring. Åtminstone känns det som jag har sett mig omkring (även om slutresultatet indikerar det motsatta). Antingen ser jag bara vad jag vill se (en tom gata), eller så riktar jag blicken så långt bort att jag inte ser de bilar som är förhållandevis nära. Båda gångerna har jag missat bilar som kommit från höger. Gången på motorvägen vill jag också minnas att jag efteråt hävdade att jag tittat i såväl backspegel som dödavinkeln, men det är för länge sedan för att jag ska minnas säkert.

(Och, ja, jag har varit pigg och nykter samtliga gånger.)

Kort sagt är jag en fara för mig själv och andra. Sedan krocken för två år sedan arbetar jag aktivt på att vara mer närvarande i trafiken. Kör långsammare. Stannar helt där det kan finnas korsande trafik. Kollar alltid minst två gånger innan jag byter körfält eller kör ut i en korsning. Trodde att det haft effekt, men nästan-incidenten igår får mig att undra om jag fortfarande är lika oblivious som jag alltid varit.

Nu till saken ...
Jag söker hur som helst efter en bil som kan hjälpa mig att hålla reda på vad som sker omkring mig. Döda vinkeln-varnare har jag sett att de finns i nästan alla nya bilar numera. Det känns som ett måste i min nästa bil.

Vad finns mer för sensorer som kan göra mig till mindre av en trafikfara? Finns exempelvis bilar med sensorer som håller koll på vad som händer åt sidorna, så att jag inte åker ut i korsande trafik igen? Tips på sådana bilar? Och om sådan teknik finns, vad heter den, så att jag vet vad jag ska googla på?

Andra kriterier
Utöver säkerhet har jag inte så värst många krav på en bil. Pris före prestige, alla dagar i veckan. Problemfritt bilägande framför design eller roliga funktioner. Kan tänka mig att köpa både nytt och begagnat, men inte äldre än 6-7 år eller något som har rullat alltför långt.

Absolut maxbudget ligger på 200k, men redan då måste jag ta av sparpengar som egentligen är till för annat. D.v.s. helst något billigare, typ 140-150k.

(Det ska sägas att bilköp sannolikt är minst ett halvår/år bort, men det skadar inte att börja scouta marknaden redan nu. T.ex. kan jag ju kanske samla ihop pengar till en bil i den övre halvan av budgeten.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Jag tror att du försöker att lösa det här från fel ände. Ingen bil i världen kan kompensera för dålig uppmärksamhet, kanske kan du skydda dig själv genom att köra pansarvagn. Till och med fordon på räls kräver total uppmärksamhet.

Ett billigare, och på alla sätt bättre, alternativ är stt boka in ett gäng lektioner på körskola. Förklara läget så vet de hur de ska hjälpa dig. De har flera speglar i bilen så instruktören ser exakt vad du tittar på, och inte tittar på, och kan ge dig bra hjälp att ändra din körning.

Man kan inte bygga bort dåligt beteende, det måste du lära bort.

Permalänk
Medlem

Jag tror helt ärligt att för 200K får du en fin V70 med bra vägassistans, Döda vinkel etc. Eventuellt någon nyare VW. Dom brukar vara rätt så bra utrustade.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

exempel på bra v70 med det du är ute efter. som har filbyte varning/assistans, autobroms osv. https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v70_d4_dynam...

kika på utrustningslistan som är på sidan

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Bussovi_ by XHI
Skrivet av Emma242:

Jag tror att du försöker att lösa det här från fel ände. Ingen bil i världen kan kompensera för dålig uppmärksamhet, kanske kan du skydda dig själv genom att köra pansarvagn. Till och med fordon på räls kräver total uppmärksamhet.

Ett billigare, och på alla sätt bättre, alternativ är stt boka in ett gäng lektioner på körskola. Förklara läget så vet de hur de ska hjälpa dig. De har flera speglar i bilen så instruktören ser exakt vad du tittar på, och inte tittar på, och kan ge dig bra hjälp att ändra din körning.

Man kan inte bygga bort dåligt beteende, det måste du lära bort.

Detta ^

Låter mer som att du är problemet än bilen. Och även om en bil har massa sensorer, kameror och andra bra säkerhetssystem så kommer de inte alltid att fungera och vissa gäller bara upp till en viss hastighet/efter en viss hastighet.

I grunden är det du som behöver träna upp din uppmärksamhet mer. Ex kolla oftare i backspegeln och sidospeglarna när du kör, oavsett vilken sorts väg det är. Som Emma242 skrev, ta en lektion med en trafikskola, säg att du vill ha tips på hur du kan förbättra din körning och berätta vad som hänt tidigare så de vet mer om vad de kan fokusera att kika på.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du inte är kompatibel med dina A-stolpar?
A-stolparna är de stolpar som sitter på varsin sida om vindrutan (alltså de stolpar som vindrutan sitter fast i).

Ibland kan det bli så att ens längd/stolspossition gör så att A-stolparna blockerar synen i en dum vinkel. De blockerar ju alltid synen till viss del men ibland leder kombinationen ovan till att de som sagt kan dölja fordon i vissa vinkar.

Testa genom att flytta huvudet mot/ifrån sidorutan och se om du då ser saker du inte ser när du har huvudet i din normala position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag tror att du försöker att lösa det här från fel ände. Ingen bil i världen kan kompensera för dålig uppmärksamhet, kanske kan du skydda dig själv genom att köra pansarvagn. Till och med fordon på räls kräver total uppmärksamhet.

Ett billigare, och på alla sätt bättre, alternativ är stt boka in ett gäng lektioner på körskola. Förklara läget så vet de hur de ska hjälpa dig. De har flera speglar i bilen så instruktören ser exakt vad du tittar på, och inte tittar på, och kan ge dig bra hjälp att ändra din körning.

Man kan inte bygga bort dåligt beteende, det måste du lära bort.

Bra tips! Som sagt försöker jag redan arbeta på mitt beteende bakom ratten. Lite experthjälp för att fokusera på rätt saker skulle nog inte skada. Ska kolla med den lokala körskolan vid tillfälle.

Med det sagt vill jag ändå köpa en säkrare bil. Man kan ju attackera saken från båda hållen samtidigt.

Skrivet av CreativeX:

exempel på bra v70 med det du är ute efter. som har filbyte varning, autobroms osv. https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v70_d4_dynam...

kika på utrustningslistan som är på sidan

Tack för tipset, ska kika!

Autobroms, är det främst för fotgängare eller är det allt man håller på att kollidera med?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Autobroms, är det främst för fotgängare eller är det allt man håller på att kollidera med?

Jag är inte 99% säker, men jag tror att i detta fallet är att den bromsar in själv i fall du inte reagerar på en stillastående bil framför dig typ. Med andra ord något du håller på att kollidera med i detta fall fordon, men kan vara fotgängare också. Dock riktigt osäker om det sista.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är inte så att du inte är kompatibel med dina A-stolpar?
A-stolparna är de stolpar som sitter på varsin sida om vindrutan (alltså de stolpar som vindrutan sitter fast i).

Ibland kan det bli så att ens längd/stolspossition gör så att A-stolparna blockerar synen i en dum vinkel. De blockerar ju alltid synen till viss del men ibland leder kombinationen ovan till att de som sagt kan dölja fordon i vissa vinkar.

Testa genom att flytta huvudet mot/ifrån sidorutan och se om du då ser saker du inte ser när du har huvudet i din normala position.

Smart tänkt, kan absolut vara där skon klämmer!

Jag vill rent av minnas att jag har klagat på "de där jävla stolparna bredvid vindrutan" på både den nuvarande bilen och den förra. Som om de är mycket tjockare än vad var i min första bil.

Ska testa att röra på huvudet som du säger och se hur synfältet förändras. Om det är där problemet ligger, vad är smartast? Att ta med tid på mig vid korsningar, så att eventuella hinder hinner visa sig? Eller att jag sitter och gungar åt sidorna för att få bättre syn? (Kanske en kombination?)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Du ville ha en säkerhetsutrustad bil, då länkar jag. Men o andra sidan hade jag inte förlitat mig på bilens elektronik. Ibland även bilen kan svika, så hur än "säker" bil du har, så måste du givetvis fortfarande ha din mänskliga uppmärksamhet i trafik. Assistansen är bara för att underlätta, men även den kan svika, om du t.ex har skitiga sensorer, eller om du får fukt i elektroniken. Bara så du tänker på det.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kia är rätt bra utrustade med olika säkerhetssystem, min Optima har räddat mig en del gånger med auto mbroms, dödavinkel och filassistans när jag varit mindre uppmärksam. Annars tror jag Volvo är minst lika bra.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd om A-stolpar som kommer i vägen på ett Tesla-forum. Enormt stor igenkänningsfaktor på mycket av vad jag läser i den tråden. Känslan av att saker bara dyker upp från ingenstans till höger.

Och en bit som måste citeras: "Det som är värst är ju att de som närmar sig på direkt kollisionskurs döljs längst av A-stolpen eftersom den relativa riktningsvinkeln då är konstant"

Ska nog ta ett snack med en bilskolelärare om hur man håller koll på vad som händer bakom dessa kolosser.

För övrigt, undrar om det går att montera kameror som täcker de ytorna. Borde inte vara alltför svårt. Och sedan strömförsörjning från cigarettuttuttaget ...

Länk till forumet jag svamlar om https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=26554
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver träffa en ögonläkare som kan kolla om allt är ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Hittade en tråd om A-stolpar som kommer i vägen på ett Tesla-forum. Enormt stor igenkänningsfaktor på mycket av vad jag läser i den tråden. Känslan av att saker bara dyker upp från ingenstans till höger.

Och en bit som måste citeras: "Det som är värst är ju att de som närmar sig på direkt kollisionskurs döljs längst av A-stolpen eftersom den relativa riktningsvinkeln då är konstant"

Ska nog ta ett snack med en bilskolelärare om hur man håller koll på vad som händer bakom dessa kolosser.

För övrigt, undrar om det går att montera kameror som täcker de ytorna. Borde inte vara alltför svårt. Och sedan strömförsörjning från cigarettuttuttaget ...

Precis detta får man lära sig att hantera på körskola. När jag tog körkort spenderade vi åtminstone ett par lektioner bara genom att åka fram och tillbaka på småvägar och försöka att inte köra på fotgängare eller bli rammade av trafik från höger som gömmer sig bakom stolpen. Jag var rätt tacksam för körskolebilens dubbelkommando då… Det går dock alldeles utmärkt att hantera, oavsett bil. Man behöver inga kameror. Annars skulle det ligga drivor av döda cyklister och fotgängare längs gatorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Du kanske behöver träffa en ögonläkare som kan kolla om allt är ok

Precis, kontakta en ögonläkare och säg att du vill kontrollera att du inte har fläckvis synbortfall. Man märker det inte förrän man är nästan blind men upptäcker man det i tid hos läkare kan man få medecin som bromsar.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem

Vill bara flika in att det är jävligt bra att du ber om hjälp för det är många som hade skyllt på annat än sig själv.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Tror du behöver öva på bilkörning och få in lite rutiner du verkar sakna som att tex alltid titta i döda vinkeln som tar 0.5 sekunder att göra. Många bilförare gör dessa saker automatiskt. Jag kör manuellt bil och växlingarna sker helt per automatik och är inget jag tänker på.
Fundera även på vad som gör dig så ouppmärksam i trafiken. Ett par lektioner på trafikskola där du kan ta upp dina problem med läraren så kan han försätta dig i dessa situationer så du får öva med hans guidning. Han kanske till och med kan se vad du gör eller handlar fel.

Ingen bil kan hjälpa dig speciellt mycket här bara i vissa utvalda situationer.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du är en sådan som bör ta bussen och inte ha ett körkort.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Det säkraste för dig och andra borde vara att du slutar köra bil. Det finns idag ingen bil som helt kompenserar för en farlig förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Kort sagt är jag en fara för mig själv och andra. Sedan krocken för två år sedan arbetar jag aktivt på att vara mer närvarande i trafiken. Kör långsammare. Stannar helt där det kan finnas korsande trafik. Kollar alltid minst två gånger innan jag byter körfält eller kör ut i en korsning. Trodde att det haft effekt, men nästan-incidenten igår får mig att undra om jag fortfarande är lika oblivious som jag alltid varit.

Bara sluta kör bil.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Precis detta får man lära sig att hantera på körskola. När jag tog körkort spenderade vi åtminstone ett par lektioner bara genom att åka fram och tillbaka på småvägar och försöka att inte köra på fotgängare eller bli rammade av trafik från höger som gömmer sig bakom stolpen. Jag var rätt tacksam för körskolebilens dubbelkommando då… Det går dock alldeles utmärkt att hantera, oavsett bil. Man behöver inga kameror. Annars skulle det ligga drivor av döda cyklister och fotgängare längs gatorna.

Konstigt nog inget som min körskollärare ägnade någon som helst tid åt. Nog för att vi började på småvägar, men pratade aldrig om vad som döljer sig bakom a-storlparna. Kanske för ett bilarna på stenåldern hade betydligt smalare stolpar och därför mindre problem med det.

Och som sagt är jag öppen för att ta hjälp att bli böttre. Men det utesluter inte roliga tekniska hjälpmedel.

Skrivet av Earthchill:

Precis, kontakta en ögonläkare och säg att du vill kontrollera att du inte har fläckvis synbortfall. Man märker det inte förrän man är nästan blind men upptäcker man det i tid hos läkare kan man få medecin som bromsar.

Låter vettigt! Har generellt bra syn, men det fläckvis synbortfall kanske inte påverkar synen rakt fram (eller hur man nu säger).

Skrivet av sebbeharry:

Vill bara flika in att det är jävligt bra att du ber om hjälp för det är många som hade skyllt på annat än sig själv.

Tack för uppmuntran! Ofta skyller jag på andra, men med trafiksäkerhet tänkte jag att det kanske är rimligare att försöka vara vuxen

Skrivet av Osueco:

Det säkraste för dig och andra borde vara att du slutar köra bil. Det finns idag ingen bil som helt kompenserar för en farlig förare.

Självklart finns ingen bil som gör jobbet åt mig. (Än i varje fall, även om jag kommer stå först i kön när helt självkörande bilar når marknaden.)

Men en kombination av tekniska hjälpmedel för döda vinklar och att ta hjälp för att bli en bättre förare? Inbillar mig att det borde vara möjligt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Konstigt nog inget som min körskollärare ägnade någon som helst tid åt. Nog för att vi började på småvägar, men pratade aldrig om vad som döljer sig bakom a-storlparna. Kanske för ett bilarna på stenåldern hade betydligt smalare stolpar och därför mindre problem med det.

Dålig instruktör i så fall, vilket kan förklara en del. Men det är inte för sent att göra om och göra rätt.

[Jag är äldre än dig, och började troligen köra före. Förhistorisk tid?]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Konstigt nog inget som min körskollärare ägnade någon som helst tid åt. Nog för att vi började på småvägar, men pratade aldrig om vad som döljer sig bakom a-storlparna. Kanske för ett bilarna på stenåldern hade betydligt smalare stolpar och därför mindre problem med det.

Och som sagt är jag öppen för att ta hjälp att bli böttre. Men det utesluter inte roliga tekniska hjälpmedel.

Låter vettigt! Har generellt bra syn, men det fläckvis synbortfall kanske inte påverkar synen rakt fram (eller hur man nu säger).

Precis, märks inte förrän det är riktigt illa på en vanlig undersökning. Hjärnan är fantastisk på att fylla i det som saknas med det man såg några sekunder tidigare i en annan vinkel (då det inte var t.ex. en bil där).

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Dålig instruktör i så fall, vilket kan förklara en del. Men det är inte för sent att göra om och göra rätt.

[Jag är äldre än dig, och började troligen köra före. Förhistorisk tid?]

Får ta mig i kragen och göra det till årets projekt 2023, göra om och göra rätt.

Out of topic, står min ålder här på Swec? Och ja, du måste vara en dinosaurie. Övningskörde du också i en sådan där Flintstones-bil?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Smart tänkt, kan absolut vara där skon klämmer!

Jag vill rent av minnas att jag har klagat på "de där jävla stolparna bredvid vindrutan" på både den nuvarande bilen och den förra. Som om de är mycket tjockare än vad var i min första bil.

Ska testa att röra på huvudet som du säger och se hur synfältet förändras. Om det är där problemet ligger, vad är smartast? Att ta med tid på mig vid korsningar, så att eventuella hinder hinner visa sig? Eller att jag sitter och gungar åt sidorna för att få bättre syn? (Kanske en kombination?)

Vissa bilar har hemska A-stolpar och man ser inte ett skit. Men det finns inga sensorer som kan hjälpa dig i dagsläget. Många sensorer fungerar också dåligt på vintern (om du inte håller bilen helt perfekt is/snöfri).

Om du oftast håller på att bli påkörd från höger så behöver du nog gunga fram och tillbaka för att se runt stolpen.

Men hur är sikten i såna korsningar, kollar du i förväg hur trafiken är eller kör du först fram till en korsning och sen kollar läget på andra vägar? Jag vet att vissa har fullkomligt tunnelseende på bilen/vägen framför sig och inte ser sig omkring. Min sambo är en sån, hon har dock helt slutat köra bil för över tio år sen för att hon känner sig som en trafikfara (varit i tre olyckor hon skapat).

Ofta hinner man ju snabbt kolla vägar långt ut så man får en överblick på läget. T.ex ser du en bil till höger 10-20sekunder före du kommer fram till korsningen, så är troligen bilen kvar där tills den kör förbi framför dig (även om du inte ser den pga A-stolpen just när du står i korsningen).

Samma när man ligger på landsväg/europaväg, kollar man bakspeglarna ofta så har man ju en koll på vad som är bakom en och vet ifall det troligen kan gömma sig något i döda vinkeln.

Gör man sånt så vet man när man verkligen ska kolla noga, röra på sig i bilen för att hitta fordonen man nyss såg.

Såklart ska man ju också alltid kolla nog. Man kan inte sitta tillbakalutad och bara vrida lite på huvudet. Det är döda vinklar, A-stolpar, B-stolpar att titta runt ibland. Kolla genom rutorna på andra bilar, kolla snabbt efter andra vägar mm.

Kan försöka ge praktiska exempel på vad jag menar. Har ett skymt läge vid mig där jag kör.

Klickar man sig fram på maps så ser man hur blockerad sikten är när man väl står framme, man har nästan fronten i mötande trafik innan man ser något (speciellt när det är kö och kan stå skåpbilar i vägen som skymmer korsningen).
Google maps länk

Ett till maps exempel där man kan kolla vägarna åt två håll ganska långt innan man ens som är i korsningen.
https://www.google.se/maps/@57.7086887,11.7735437,3a,75y,250....

Tyvärr var inte google in här, men när man kommer från den lilla vägen och ska ut på E10an här måste man vrida så mycket på sig att man tittar ut genom bakfönstret om man inte vill ha en timmerbil i sidan.
https://www.google.se/maps/@66.103311,22.7121306,3a,75y,130.0...

Dold text

Varit yrkesförare i flera år så är lagom skadad när det kommer till trafiken. Noll olyckor med andra fordon än så länge

Skrivet av HappySatan:

Får ta mig i kragen och göra det till årets projekt 2023, göra om och göra rätt.

Out of topic, står min ålder här på Swec? Och ja, du måste vara en dinosaurie. Övningskörde du också i en sådan där Flintstones-bil?

Din ålder står ej men att du är medlem från 2003 säger att du är över 30 och troligen över 40

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.