Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det låter som att färgrymderna inte matchar. Visas BT.2020 upp i BT.709 utan anpassning så blir färgerna väldigt matta. Om samtidigt HDR forceras till SDR utan att konvertera från PQ EOTF till Power Law blir bilden väldigt blek.

Allt detta kan ske om inte mediaspelaren tolkar metadatan och taggarna korrekt. Då är det vanligt att den förutsätter att innehållet är i SDR med BT.709. Vad det finns för förutsättningar med Plex vet jag inte, men vad jag har hört så kodas allt innehåll om när den används och då är det extra viktigt att färghanteringen inte blir knas.

OT här jag vet, men vill bara poängtera att BT.2020 är mer eller mindre en SDR standard, då den använder sig av en liknande gamma kurva som 709, det är dock en större färgrymd (samma som "HDR" använder sig av), men om riktigt BT.2020 material decoderas som 709 så blir det inte matta färger som du beskriver. Det är BT.2100 som är HDR-standarden, vilket i princip bara är 2020 med tillägget av en PQ kurva (SMPTE ST-2084), och där blir det mycket riktigt en "blek" bild om den behandlas som SDR.

Jag har iaf aldrig haft några problem med Plex och HDR, dock använder jag mig inte av någon konvertering vid playback.

Förövrigt instämmer jag med att Krampus är ett jäkla guldkorn, lite förvånad att den inte fått mer av en "cult following".

Permalänk
Medlem

The NeverEnding Story " 1984 "
Fortfarande en fantastisk film, även om effekterna är lite si sådär

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av sKRUVARN:

OT här jag vet, men vill bara poängtera att BT.2020 är mer eller mindre en SDR standard, då den använder sig av en liknande gamma kurva som 709, det är dock en större färgrymd (samma som "HDR" använder sig av), men om riktigt BT.2020 material decoderas som 709 så blir det inte matta färger som du beskriver.

Det förutsätter då att taggarna tolkas korrekt. Gör de inte det och färgmatrisen forceras till BT.709 så blir färgerna matta, vare sig det handlar om PQ EOTF eller power law. Inte konstigare än om ett foto i Adobe RGB visas upp i sRGB utan färghantering blir knas.

Sedan har du förstås rätt i att BT.2020 är en färgrymd och med BT.2100 så specificeras att den används ihop med ST-2084. Personligen har jag dock aldrig stött på något innehåll i konsumentsammanhang som följt BT.2020 och använt power law (dvs SDR). Om någon känner till en UHD-BD med sådant exempel så vill jag hemskt gärna veta, då allt jag har hittat med BT.2020 antingen har varit med PQ eller HLG i enstaka fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det förutsätter då att taggarna tolkas korrekt. Gör de inte det och färgmatrisen forceras till BT.709 så blir färgerna matta, vare sig det handlar om PQ EOTF eller power law. Inte konstigare än om ett foto i Adobe RGB visas upp i sRGB utan färghantering blir knas.

Det blir dock inte så märkvärdigt stor skillnad, jag tror till och med att många inte skulle notera felet. Det är framförallt rött som kommer skifta och bli ljusare. När folk (även om jag kanske misstolkade dig) pratar om "matta" bild/färger när det kommer till uppspelning av HDR-källor så är det framförallt en felapplicerad gammakurva/EOTF som skapar det.

Såhär blir resultatet , övre är 2020 korrekt konverterat till RGB, och nedre med 709 kordinater (jag har inte tagit hänsyn till PQ-kurvan här, hade inga bars med 2020 färgrymd utan HDR tillgänglig och orkade inte tonmappa om den, fokus här var färgrymdskonvertionen):

Citat:

Sedan har du förstås rätt i att BT.2020 är en färgrymd och med BT.2100 så specificeras att den används ihop med ST-2084. Personligen har jag dock aldrig stött på något innehåll i konsumentsammanhang som följt BT.2020 och använt power law (dvs SDR). Om någon känner till en UHD-BD med sådant exempel så vill jag hemskt gärna veta, då allt jag har hittat med BT.2020 antingen har varit med PQ eller HLG i enstaka fall.

Är ju lite stökigt att dom döper rekommendationen/specifikationen och färgrymden till samma, Rec2020/BT.2020 specifierar inte bara färgrymden, utan är en hel specifikation för flera parametrar.

Jag har hanterat en del sådant material, det användes en hel del när UHD kom innan HDR10/HLG (2100) började användas. Dock osäker på hur det är för UHD-BD releaser.

Aja nog om det, åter till filmprat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>

Fick äntligen hem Ghost in the Shell (1995) på skiva.
Har sett den massor av gånger tidigare men man tröttnar aldrig på denna absolut tidlösa klassiker. I 4k med Dolby Vision ser den dessutom otrolig ut. Det ska dock sägas att att det finns en viss charm med att se denna i ett äldre mediaformat på en tjock-tv då det hör den tidsperioden till och den estetiska stilen lämpar sig väl för det. Hur är då själva filmen? För mig är den ett absolut mästerverk som kvalar in på topp 10-listan över de bästa som har gjorts. Perfekt berättande, mästerligt animerad, otroligt soundtrack och att den genom animation förmedlar så mycket känslor och passion gör denna till en solklar 10/10 i min bok.

Ja, det är en klassiker helt klart. Själv har jag den och Innocence på "vanlig" Blu-Ray.

Permalänk
Medlem

Crimes of the future - Skum, otroligt skum. I princip handlar den om folk som har tappat förmågan att känna smärta och roar sig med att skära i sina kroppar och göra en typ av show av detta. Tyvärr är det svårt att få något riktigt begrepp om vad meningen med det hela är så det blir mest att man sitter och grinar lite illa mest hela tiden istället. Av David cronenburg som iofs brukar göra lite udda filmer . 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Försökte se En man som heter Ove men jag kom dessvärre inte längre än typ 45min då jag gav upp. Tänkte att Rolf Lassgård ändå borde kunna gestalta en roll bra, vilket han kan i många andra filmer då han är en utomordentlig skådis.
Problemet för mig med nya svenska filmer är att jag tycker dom känns så himla överspelade, inte sett till handling och produktion, utan i skådespeleriet. Är ju en högst personlig åsikt, då jag gillar många äldre svenska filmer...och det finns definitivt bra nyare svenska filmer. Detta var enligt mig inte en av dom....även om jag inte orkade hela filmen.
Får hoppas att den amerikanska adapteringen med Tom Hanks kanske är bättre månne?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såg Venom Let There Be Carnage ikväll.

Hade väl hoppats på att den åtminstone kunde hålla samma nivå som första filmen, men tyvärr så gjorde den inte det. Jag tyckte att första filmen var ganska bra/underhållande för vad det är för typ av film (skulle nog ha gett den runt 7/10 eller nåt sånt). Men den här var lite av en besvikelse, även om den inte var usel. Det som "räddar" filmen lite är skådespelarna, jag tycker både Tom Hardy och Woody Harrelson passar bra i sina roller och jag gillar båda som skådisar. Skulle nog ge den här en svag 6:a av 10 eller nåt sånt.

Permalänk

Without Remorse Tja, vad skall jag säga? Om vi bara ser den som en film, utan kopplingar till något annat, skulle den ha svårt att nå upp till 6/10, men nu heter den Without Remorse och borde vara baserad på Tom Clancys bok. Då är det inte en siffra rätt. Kan bara ge betyget 0/10.

Permalänk
Medlem

Guillermo del Toro's Pinocchio

Fin produktion, men inget mer. Mängder med deus ex machina och en rätt ointressant story generellt.

4/10

Visa signatur

---

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gulltransporten

Tyckte den var riktigt bra!

https://www.imdb.com/title/tt18092672/

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Såg inatt:

Samaritan med Sylvester rätt ok men inte så ihågkommande. Typ 5/10 ok äta mat till film.
Ambulance med Gyllenhall faktiskt väldigt väldigt bra, fick oxå i slutet se att det va en Michal Bay film så där blev man ju glatt överasskad. Tycker den höll ihop riktigt fint och bra inlevese. Gav mig lite The Town känsla och känns som det är en film jag kommer se om. 8/10
The Cobbler med Adam Sandler, såg de när den kom ut så vart ju ett antal år sedan. Men tycker fortfarande den va rätt lättsam och rolig. 6/10

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Avatar: The way of water
Gillade första rullen, välproducerad med rätt tajt manus (bryr mig inte att det var "Pocahontas in space"), men var ändå inte så intresserad av nån uppföljare. Meen var ju ändå tvungen att se såklart, o trots att jag aldrig gillade 3D-bio så såg jag den i 3D med "screen-x" eftersom jag ville ge 3D en ny chans nu när Cameron är igång. Screen-x-grejen är att dom renderade lite bredare bild i vissa scener som dom projecerade på väggen för att göra 3Dn lite mindre "inramad" av duken. Funkade rätt bra det även om det också var lite distraherande. 3Dn funkade också, fast jag tror faktiskt jag kanske skulle uppskatta den här bättre i IMAX med HFR, kanske testar till nästa film.
Meen filmen i sig var ju lite sisodär. Hela grejen med vatten o familj gillade jag, men det förstördes av en oerhört forced militärgrej. Även mycket som var sådär väldigt convenient med hur saker o ting hände för att få fram storyn, samt att jag störde mig på Jake som ofta kändes som han var rätt blåst som gjorde rätt korkade beslut o med noll känsla för sina barn.

Men det jag störde mig mest på var den väldigt USAianska militär bad guyn som dom så oerhört praktiskt lyckades väcka till liv (o dessutom på nåt märkligt sätt höll i liv i slutet också), men en ännu mer "bad ass" version av honom. Sen att han fick i uppdrag att ha ihjäl Naavisarnas all might leader toruk makto för att på så vis vinna hela kriget, bara det att typ det första toruk makto (aka Jake) gör i filmen är att abdikera o gömma sig som en mes vilket i sin tur gör det här till en bombastisk hämndrulle. Det blir extra konstigt när man sen inser att bad guyn alltså får använda alla dom resurserna till sin egen hämnd trots att för kolonisterna i det större persktivet inte ger dom några som helst fördelar när det gäller nåt att Jake skulle vara död.
Så nä militärdelen hade dom kunnat klippa bort helt, för personligen så tyckte jag mittedelen var absolut bäst. Möjligt att det var en familjedrama, men eftersom jag gillar välgjorda familjedramor betydligt mer än modern hjärndöd action så det passade mig rätt bra. Sigourney Weavers karaktär o hela hennes grej var nog det jag gillade absolut bäst, lite sådär Studio Ghibli magiskt vilket jag älskar! Extra trevligt att se det i den settingen med en kultur o sätt att leva som jag föredrar framför våran egna kapitalistiska skitvärld, så jag njöd ändå rätt bra där i mitten. Dessutom så var ju fotot/CGn var så galet bra också. CG-nörden i mig älskade den här rullen!

Dold text

All in all så måste jag säga att jag var lite besviken. Hade det inte varit för det snuskigt fina visuella, den vackra världen o naturnära sättet dom levde på så hade jag nog rätt den här ganska lågt betyg, men nu ger jag nog den ändå 6.5 plask av 10 möjliga.

Permalänk
Medlem

Black Adam - Effekter utan substans är väl en bra beskrivning på detta. Den är grymt snygg, det är ju coola superhjältar och så men storyn är ju bara meh så det sjunger om det. The rock gör dock en bra insats som muskulös fighter utan nån större tanke, övriga skådespelare gör sitt jobb men inget mer.
6/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Great Escape (1963)

En av alla dessa fantastiska mastodontfilmer från 60-talet (hade jag hetat Mats hade jag kunnat vara Mastodontfilms-Mats!), med en ensemble av kända skådespelare från tiden, som Steve McQueen, James Garner, Donald Pleasence, Richard Attenborough, Charles Bronson och David McCallum.

Baserad i hög grad på de många verkliga flyktförsök och jakter på förrymda som faktiskt förekom under andra världskriget. En av huvudrollsinnehavarna, Donald Pleasence, hade faktiskt själv varit bombflygare och suttit nåt år i ett av de många tyska fånglägren efter att planet skjutits ner.

Strålande skådespeleri, tyskar i de tyska rollerna (även om de förstås nästan uteslutande talar engelska, med brytning) och välfilmat. Minnesvärd musik. Och mycket spänning, åtminstone första gången man ser den (därefter vet man ju hur det går...). Detta var nog säkert fjärde gången jag såg filmen.

Rekommenderas varmt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ares, Fransk film på HBO. Brukar alltid dra mig från att välja korta filmer men denna blev det ändå häromdagen. Vilken överaskning tyckte den var riktigt bra. Franska staten är bankrutt i en nära framtid runt 2030 och det är själva storföretagen som styr. Väldigt många är arbetslösa och är uteliggare. Fritt fram för att dopa sig och ta andra droger. Se filmen!

Permalänk
Medlem

NOPE
Helt okej rulle.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

The pale blue eye - Christian pale spelar en typ av detektiv som ska undersöka ett mord på en militärskola. Han får hjälp av en ung Edgar allan poe. Välgjord, fina miljöer och bra stämning. En bra film men inget man minns på sin ålders höst kanske.
7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

The Principal från 1987.

Helt okej och fick samma betyg då som nu.

Permalänk
Medlem

Avatar: The way of water i 3D. En extremt bra bild och ljud , story sådär. Men en alldeles för lång film ( 3 h). Sista timmen hade man bra ont i röven. och jag va inte ensam om det.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Avstängd

Munich - Edge of War. Otroligt bra, inget slår verkligheten

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Avatar: The way of water Tyckte den va bra. bättre än 1an faktiskt.
Black adam helt ok

Permalänk
Medlem

Dödligt vapen 2 - Gammal action med Mel gibson & Danny glover. Action så det förslår, elaka sydafrikaner och humor med. Med dagens mått mätt är ju det mesta ganska daterat och känns mest overkligt. Som en Actionfilm nästan. Men som underhållning funkar det. Jag var underhållen i en och en halv timme iallafall. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Once upon a time in Hollywood
Tarantino levererar som vanligt. 8/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nope

Jordan Peele, men känns som det skulle kunna vara senaste floppen från M Night Shyamalan. Seg, pretentiös, full med plot holes etc.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Apocalypse now - final cut.

Svt play igår.

Stor film, rätt tung, bra.

Tycker sällan nya filmer berör på samma sätt...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Avslutade igår förra årets jultradition, att se LoTR i extended edition. Drog ut lite på tiden och jag fick tulla lite på 2023 för att hinna med Return of the king.

Det är sanslöst hur bra de här filmerna är, och att jag varje jul ser alla tre i extended utan att faktiskt tröttna är ju ett bevis på det.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Avslutade igår förra årets jultradition, att se LoTR i extended edition. Drog ut lite på tiden och jag fick tulla lite på 2023 för att hinna med Return of the king.

Det är sanslöst hur bra de här filmerna är, och att jag varje jul ser alla tre i extended utan att faktiskt tröttna är ju ett bevis på det.

Har faktiskt också precis tittat igenom alla tre, och dom är storslagna fortfarande

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Avatar: Way of the Water på bio i 3D.
Nu är jag extremt nöjd när det gäller filmer och serier, exempelvis så finns det inget jag ogillar med allt Star Wars som pumpats ut så mina "recensioner" bör man alltid ta med en långtradare salt. Gällande Avatar så tyckte jag den i sin helhet var bra även om den var lite långsam 2/3 in i filmen. Störde mig något enormt på att man skiftade mellan 48fps och 24fps, däremot insåg jag att jag föredrog 48fps.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Avatar: Way of the Water på bio i 3D.
Nu är jag extremt nöjd när det gäller filmer och serier, exempelvis så finns det inget jag ogillar med allt Star Wars som pumpats ut så mina "recensioner" bör man alltid ta med en långtradare salt. Gällande Avatar så tyckte jag den i sin helhet var bra även om den var lite långsam 2/3 in i filmen. Störde mig något enormt på att man skiftade mellan 48fps och 24fps, däremot insåg jag att jag föredrog 48fps.

Jag såg den själv i 24fps (men i screen-x där dom projecerade extra bildyta på väggen), men insåg att 3Dn faktiskt kanske sett bättre ut i 48fps o att jag ska köra på det när trean kommer. Dock låter det riktigt dumt att dom ska hålla på o byta mellan frameratesen sådär, typ lika dumt som att vissa IMAX-filmer ska byta aspect ratio till o från genom filmen. Tekniken i filmen ska inte märkas imo, gör den det så har dom gjort fel.