Anmäl dig till Roborock Challenge!

Störning från lysrör släcker ljudet i några sekunder.

Permalänk

Störning från lysrör släcker ljudet i några sekunder.

Jag har en chromecast ansluten till LG TV där ljudet via ARC går till en Onkyo TX-NR609. När man tänder lysröret i köket eller i tvättstguan försvinner ljudet i några sekunder. TV boxen som är ansluten till Onkyon direkt blir det inte så med. Så nån störning blir det med ARC anslutningen men finns det nåt sätt att lösa det på? Inget jätteproblem men finns det nåt sätt att få bort det vore det bra.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för HDMI-kabel?

Om du har en HDMI-kabel som är onödigt lång så kan det hjälpa att byta till en som är så kort som möjligt. Det kan också vara så att du har en HDMI-kabel med lite för dålig skärmning.

Det är ingen idé att lägga tusenlappar på audiofil-kablar, men att lägga typ 300 spänn på kortast möjliga kabel av lite bättre kvalitet på Clas Ohlsson eller liknande kan nog vara värt för att testa för att bli av med problemet.

Permalänk
Medlem

Spontant låter det enklast att prova att koppla ur lysrören och byta till någon annan ljuskälla

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga om störningen kommer genom strömkontakten eller som typ "radiovågor" genom luften.

Det senare kan du kanske lösa med sladdar som har mer skyddande matrial på sig. Eller typ en sådan här kanske https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datorkomponenter/kon...

Om det kommer från strömkontakten så kanske en sådan kontakt/grendosa som "renar" strömen mot spikar och dalar kanske kan hjälpa. Kommer inte ihåg just nu vad de heter tyvärr.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Har liknande problem, bilden från HTPC försvinner kort vid tändning av lysrör. Kör förstärkaren som hdmi-växel.
Bytte nätdel i htpc och har provat köra htpc på UPS. Provat annan hdmi-kabel. Säkert provat flera saker, men har gett upp för länge sedan.

Permalänk
Entusiast

Det skapas störningar när lysröret tänds. Det är egentligen inget konstigt med det. Jag antar att du har gammaldags lysrörsarmaturer med glimtändare. I tändningsögonblicket så släpper glimtändaren ur sig en puls med hög spänning in i lysröret för att antända gasen i röret. Denna höga urladdningsspänning går tillbaka in i el centralen och kan hitta ut i anläggningen.

Nu kan jag inte veta om hur det ser ut just hos dig, eller om lysrören i sitter på samma fas, eller en annan fas.
Något man kan göra bara för skojs skull är att ta en förlängningssladd och hämta ström från någon annanstans i bostaden. Helst från en annan fas. Försvinner problemet så ser man hur det hänger ihop.

En lösning KAN då vara att flytta utgående gruppledning i el centralen till just den fasen där problemet försvann. Alltså att man växlar två stycken utgående gruppledningar. Man får då tillkalla en elektriker. Jag måste dock påpeka att detta är ingen garanti att problemet försvinner. Avståndet på ledningarna kan också påverka. Destu längre kablar, destu mer spänningsfall. Så man kan alltså bli lurad bara för att man hämtat ström från en annan del av bostaden som är längre bort, och dessutom lagt på en lång förlängningssladd som ger ett ökat spänningsfall som sänker styrkan på störningen. Hur som helst så är det ett lätt sätt att prova på. Men då vill jag rekomendera att man hämtar ström så när elcentralen som man kan.

Annars kan någon form av filter som absorberar störningarna vara en idé.

Permalänk
Medlem

Byt til Led lysrör, borde ta bort problemet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Det var det första jag tänkte på också

Byt ut lysrör mot led-lysrör (biltema har sådana)
Det som man inte ska glömma är att man få också byta ut "glimmer" i lysrörs armaturer.

Det kan också hända att du måste byta ut transformatorn i lysrörs armaturen mot en elektronisk transformator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det var det första jag tänkte på också

Byt ut lysrör mot led-lysrör (biltema har sådana)
Det som man inte ska glömma är att man få också byta ut "glimmer" i lysrörs armaturer.

Det kan också hända att du måste byta ut transformatorn i lysrörs armaturen mot en elektronisk transformator.

Helt ärligt så kan det hjälpa att bara byta glimtändaren mot en ny, eftersom problemet kan bero på att glimtändaren är på upphällningen, men ja det är nog dags att slänga ut gamla lysrör. Då måste man också byta ut glimtändaren mot en som funkar med LED (annars blinkar det bara).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Bytte ut i köket till att börja med och nu fungerar det utan störning. Så då får jag byta de andra med. Tack för hjälpen alla!