Vattenfilter så man slipper sjukdomar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Min bekant har ett system monterat hemma med 3 eller 4 olika filter av kokos o annat som fungerar utmärkt. Den filtrerar vattnet som sen droppar in i en liten 5L förvarings "boiler" som du sen kan dricka genom att använda systemets egna kran. Tror den heter "Aqua Vita". Vattnet blir helt renat av allt.

Jo, kokos är ju känt som en jättebra filtermedia för "allt"... Blir det avjonistert/destillerat av "filtret", du får gärna lägga en källhävisning. Det enda som hjälper att rena vatten mot "allt" är en process som omvänd osmos kombinerat med t.ex. UV-behandling.

Och ni förresten i tråden som förespråkar absolut rening av kommunalt ledningsvatten. Varför?
Ni andas varje dag i er miljarder med sporer, bakterier, virus genom andningsluft, genom huden, genom födoämnen etc. Vilken nytta tror ni det gör att i princip dricka avjoniserat/destillat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Min bekant har ett system monterat hemma med 3 eller 4 olika filter av kokos o annat som fungerar utmärkt. Den filtrerar vattnet som sen droppar in i en liten 5L förvarings "boiler" som du sen kan dricka genom att använda systemets egna kran. Tror den heter "Aqua Vita". Vattnet blir helt renat av allt.

Har ni mätt/skickat in för analys så ni vet att det blir renat av detta, eller hur vet du att den fungerar "utmärkt"? Att det går in vatten i ena änden, och ut i andra betyder inte att det fungerar "utmärkt"...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

hur är det korkat att använda vattenfilter "I Sverige" ? Jag har hört minst 5-6 gånger senaste året (förra) om att det har hamnat skit i vattnet och kommunen uppmanade att koka sitt vatten. Redan där ser man tydligt att reningsverket kan brista?

Det brukar ofta vara ledningsnätet och inte reningsverket som är orsaken, t ex att det blivit en större läcka och sedan uppmanar man till kokning tills man säkerställt att vattnet håller god kvalitet. I en del fall är det inte ens säkert att det varit något fel, medan det i andra hänt att det tagit lite tid att få ordning på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är väl klortabletter som gäller i tanken, sedan kan du filtrera med kolfilter det du skall dricka för att få bort smaken, inga filter tar kål på bakterier etc. Att undvika tillväxt av skadliga organismer i en sådan tank är nästan omöjligt utan klor, alternativt att hela tanken har UV-ljus i sig.

Nä, peroxid, inte klor, för att göra rent. Vill absolut inte hälla klor i tanken.

Det finns alldeles utmärkta filter som tar bort biologiska saker. De är stora och ganska lätta att få bort med filtrering. Svårast är små molekyler som inte gärna binder till ytor.

Nu pratar jag alltså om filter vid tappkranen, inte på väg in i tanken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://cyclopure.com/ vattenfilter för PFAS i samma formfaktor som Britafilter.

Vanliga kolfilter fungerar också.

Humbug alltihopa.

Kolla bara dokumentären om när första teflon skandalen briserade.

Tillverkaren gjorde en egen studie där dom ville jämföra amerikanst förorenat blod med referens blod (dvs ej kontaminerat). Dom beställde blod ifrån över 300 olika labb världen över. Fanns inte en droppe blod på denna planet som var ren ifrån 3PFS / Teflon / PFAS o vad det heter. Tror ni verkligen att något hemfilter för 700kr ska rädda en?…
Njut att vara förorenad livet ut

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Edit:
Tillägger att läkemedelsrester är ett JÄTTEPROBLEM i Sverige, dock på avloppsreningssidan och vad som släpps ut i vattendrag/hav, inte där vi tar vatten som högt belägen sjö, grundvatten och flod.

Det är väl det som konspirationsteorierna handlar om, att läkemedelsrester (som passerat genom kroppen får antas) spolas ner och sedan hamnar i naturen. Om vi antar att så är fallet är väl frågan vilken effekt om någon detta får?

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

hur är det korkat att använda vattenfilter "I Sverige" ? Jag har hört minst 5-6 gånger senaste året (förra) om att det har hamnat skit i vattnet och kommunen uppmanade att koka sitt vatten. Redan där ser man tydligt att reningsverket kan brista?

Jag har hört, kommunen uppmanar (...) väldigt lokala fenomen alltså.

Å andra sidan, ta det som något positivt att vattenverket faktiskt flaggar att de har fått problem. Ja, det blir väldigt omständigt. Men de gör sitt jobb som förvaltare av dessa anläggningar, och tänker på ditt bästa.

Skrivet av Parmenides:

Det är väl det som konspirationsteorierna handlar om, att läkemedelsrester (som passerat genom kroppen får antas) spolas ner och sedan hamnar i naturen. Om vi antar att så är fallet är väl frågan vilken effekt om någon detta får?

Ur mitt minne, så är medicinerna spårbara i djurlivet som lever nedströms till dessa källor. En given tråkig effekt, men hur detta drabbar eller påverkar livet - det vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Tack, jag är medveten om att massan generellt sätt har fel dock. Tack för påminnelsen dock.

Där har du fel.

Förstår att det känns bäst att säga att den stora massan har fel, flockmentalitet osv, och du får känna dig smart. Vad har du gjort för att komma till den slutsatsen?
För just nu är du den korkade som gör samma misstag som den stora massan, problemet är att du tror du är smart och kommit på något. Gör egna efterforskningar, sök information och kom fram till en slutsats baserat på fakta.
Hade du redan gjort detta då hade redan vetat vad du skulle köpa för filter eller inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Det är väl det som konspirationsteorierna handlar om, att läkemedelsrester (som passerat genom kroppen får antas) spolas ner och sedan hamnar i naturen. Om vi antar att så är fallet är väl frågan vilken effekt om någon detta får?

Det är väl ingen konspirationsteori?

Men det betyder inte att det hamnar i dricksvattnet.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CreativeX:

hur är det korkat att använda vattenfilter "I Sverige" ? Jag har hört minst 5-6 gånger senaste året (förra) om att det har hamnat skit i vattnet och kommunen uppmanade att koka sitt vatten. Redan där ser man tydligt att reningsverket kan brista?

Det är ovanligt att det kommer otjänligt vatten från vattenverket även när vattnet är otjänligt i kranen, vi behövde koka vattnet för en tid sedan men det berodde på att man grävt av en ledning så det kom in jord med bakterier i ledningarna.
När det händer nått är det ofta föroreningar som kommer in i ledningarna efter vattenverket men ett eget filter är inte heller alltid positivt för de måste skötas om de ska fungera och sköts de inte så kan vattnet efter filtret ha sämre kvalitet än det före, tex att om de blivit för gamla eller använts för lite så att det blir bakterie/algodlingar av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Jag har fått min fråga besvarad av någon sakkunnig i tråden så jag är nöjd nu.

Du tar alltså bara till dig av det enda inlägg som ger dig stöd och väljer att ignorera alla andra inlägg som säger att du oroar dig helt i onödan?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Det är väl det som konspirationsteorierna handlar om, att läkemedelsrester (som passerat genom kroppen får antas) spolas ner och sedan hamnar i naturen. Om vi antar att så är fallet är väl frågan vilken effekt om någon detta får?

Jag skulle nog inte kalla det konspirationsteorier utan intressekonflikter från olika aktörer, och vem som ska stå för kostnader/ta ansvar vid eventuella konsekvenser som kan härledas till något specifikt läkemedel. Exempelvis att en sällsynt art försvinner där man släpper ut renat avloppsvatten, eller att en person som absolut inte får ta hormoner får i sig dessa med sjukdom som följd.

Det finns flera rapporter som ligger ute på svensktvatten (ofta betalvägg) och otaliga utländska källor som påvisar (inte bevisar såvitt jag vet) att främst hormonläkemedel påverkar flora och artbestånd där renat avloppsvatten utan extra läkemedelsavskiljning släpps ut. Det är en av anledningarna till att vi inte använder dessa utsläppspunkter att ta vatten till dricksvattenproduktion. Det är en befogat att ha en rädsla för hormonstörande läkemedel där dessa inte hör hemma.

Offtopic så är det största anledning till varför inte mänsklig avföring används på åkrarna.

Nu gäller ju detta i Sverige, det finns flera platser i världen där man testar (och kanske använder helt, vet inte) att ta avloppsvatten och renar det till dricksvatten med stora dyra processer som flerstegs sedimentering --> fällning --> snabbfilter --> avsaltning och tillslut mineralisering och klorering.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

TS vill göra ett informativt köp men vägrar ta till sig någon information öht. Alla har fel.
Meningslös tråd (igen).
Tror knappast FZ eller Swec är rätt forum för detta. Finns säkert någon FB-grupp där likasinnade hänger.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Humbug alltihopa.

Kolla bara dokumentären om när första teflon skandalen briserade.

Tillverkaren gjorde en egen studie där dom ville jämföra amerikanst förorenat blod med referens blod (dvs ej kontaminerat). Dom beställde blod ifrån över 300 olika labb världen över. Fanns inte en droppe blod på denna planet som var ren ifrån 3PFS / Teflon / PFAS o vad det heter. Tror ni verkligen att något hemfilter för 700kr ska rädda en?…
Njut att vara förorenad livet ut

Jag behöver inte kolla någon dokumentär för att förstå att filter fungerar, det är så vatten rengörs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Jag behöver inte kolla någon dokumentär för att förstå att filter fungerar, det är så vatten rengörs

.....................

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

.....................

Tror du inte heller på vattenreningsverk?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Tror du inte heller på vattenreningsverk?

Bara för att något kallas filter så kan det inte rena vatten per automatik.

Har du någon aning om hur rening av vatten i reningsverk fungerar? Hur många steg, olika typer av rening?

Tror du vattnet passerar ett filter och så är det rent?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst för städning*

Vi får se om det finns något hopp för någon fortsättning senare.

Citat:

Akta, man får inlägg raderade utan att veta varför om man ifrågasätter personer som sprider lögner[…]

Nej men däremot får man inlägg raderade om man uppför sig illa och bryter mot forumets regler, som §1

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord