Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nu är 6-serien notorisk då det var första extra ljusstarka modellen fast utan de skyddmekanismer som moderna modeller har. Liknar man inbränningar vid krocksäkerhet är 6-serien som en bil från 50-talet jämte moderna bilar.

Fick du inbränningar på den från ditt (eller andras) användande, inbrända loggor och liknande kan det vara värt att fundera om du egentligen inte behöver en annan typ av TV? Även om 2016-modellerna är känsligare är det fortfarande hur man använder dem som avgör. Ifall man tänker fortsätta det användarmönster man hade som gav upphov till inbränningen kan det även i det långa loppet, 5–6 år senare bli samma sak igen även med modernare modeller. Är du ute efter en TV som ska rulla i bakgrunden hela dagarna kan det vara värt att välja en LCD istället.

Var hur jag använder den själv och var texten från streaming från Netflix m.m.

Kommer säkert fortsätta ha text men kanske borde stänga av denna och sedan kollar jag endel på youtube men detta har jag inte fått någon koll inbränning från eller tv logotyp m.m.

Även vanliga Sd tv har text och denna kan man inte stänga av.

Så använder den till tv, youtube och streaming och använder den mer när jag är ledig men dagtid används den mindre.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jonas79:

Var hur jag använder den själv och var texten från streaming från Netflix m.m.

Fast är texten permanent inbränd? Eller hade du retention efter texten som ljusare fält efter en film? Eller är det permanent mörka fält efter texten?

Det var mycket diskussion runt ämnet då för 5–6 år sedan om just Netflix och vit text, särskilt under HDR då vit text under HDR är samma som en instruktion att det ska lysa med 10 000 nits – eller så mycket ljus TV:n bara kan alstra. Det där har man lyckats hantera då det inte alls är samma diskussion längre.

Retention är inte inbränning utan ett tecken på att panelen körts varm. Detta är betydligt mindre problem med dagens modeller – undantag Philips om man inte ser upp – och med modeller som G-serien uppstår det knappt pga den bättre kylningen.

Försöker inte hindra dig från att köpa till en förlängd garanti på något sätt. Mer förklara att den erfarenhet du har kommer av att du var tidigt ute och tyvärr betalade för att lära LG göra det bättre. Det är erfarenheten från de problemen som var med 6-serien som gick in i 2017-modellerna och så vidare. LG bytte också panelerna på 2016-modellerna inom reklamationstiden för de som hade synpunkter. Kvaliteten på panelerna var också sämre då än nu med mer ojämnheter.

Ett alternativ, om pengarna finns, är en G-modell eller Sony eller Panasonics modeller, särskilt Master-modellerna vilka inte alls får retention. Det skulle jag är säkraste garanten mot alla former av kvardröjande bild.

Permalänk
Medlem

Tjena! Tänkte köpa en TV för att titta på film/serier/hockey, har en låg budget på max 6k, då jag inte tittar så mycket på TV.
Kravet är väl att den minst ska vara 55 tum, kanske kan sträcka mig ner till 50 tum

Någon som kan tipsa om nån som kommer hålla iaf några år? sist jag köpte tv så provade jag TCL, som slutade fungera inom 12 månader, så nåt sånt blir de inte igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangas92:

Tjena! Tänkte köpa en TV för att titta på film/serier/hockey, har en låg budget på max 6k, då jag inte tittar så mycket på TV.
Kravet är väl att den minst ska vara 55 tum, kanske kan sträcka mig ner till 50 tum

Någon som kan tipsa om nån som kommer hålla iaf några år? sist jag köpte tv så provade jag TCL, som slutade fungera inom 12 månader, så nåt sånt blir de inte igen.

Hej,

Standardutbudet idag är 55", 50" börjar nästan bli lite ovanligt så rekommenderar att du börjar leta där.

Din budget är som du är inne på något låg och det är givetvis inga problem. Problemet är att det bara skiljer "några tusenlappar" upp till cirka 9000-10000k där du får en riktigt toppklass TV, till exempel en LG OLED B2 55". (Kostar 9990:- i dagsläget)

Här har du en länk och lista från Prisjakt filtrerat på 55". Köp den modellen du har råd med, uppifrån och ner. Om du håller dig till kända märken såsom LG, Samsung, Sony så kommer du sannolikt göra ett bra val.
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s482689512&o=lokal...

Mer info om varje modell hittar du i guiden:
https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Tänk på att priserna kan variera dagligen!

Kort kommentar om din TCL: Om det inte är självförvållat bör du givetvis kunna åberopa reklamationsrätten som i Sverige är 3 år och ska täcka ett ursprungligt fabrikationsfel vilket känns rimligt om den bara höll i 1 år?

Som sagt, kan du utöka din budget upp till cirka 10k så kommer du få en riktigt bra TV. Kanske vill du då se mer på TV pga upplevelsen?

Om inte så välj TV efter din budget. TVn kommer göra sitt jobb efter dina användningsområden, varken mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Vill inte göra en ny tråd, vad har ni fixat för soundbar till eran nya TV?
Jag har inte varit på marknaden på länge och det är ju en djungel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vill inte göra en ny tråd, vad har ni fixat för soundbar till eran nya TV?
Jag har inte varit på marknaden på länge och det är ju en djungel...

Jag köpte Jbl 9.1 på mediamarkt, finns på mellandagsrean. Jag är absolut ingen expert eller så men kollade lite på rtings, kollade youtube och fick uppfattningen att det är rätt bra för priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vill inte göra en ny tråd, vad har ni fixat för soundbar till eran nya TV?
Jag har inte varit på marknaden på länge och det är ju en djungel...

Samsung brukar ha väldigt bra rabatt (50-60%) på sina bättre soundbars då och då via Benify. De brukar hamna väldigt bra i tester i princip varje år så det är ett tips.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Samsung HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar. Tog denna för jag kan inte ha bakre högtalare och denna hade ett bra pris vid BF. Bra ljud. Väldigt nöjd. Kör ihop med Tv.s högtalare. Blir fylligt. Köpte en Samsung QN85B tv.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ploppsan:

Jag köpte en Samsung HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar. Tog denna för jag kan inte ha bakre högtalare och denna hade ett bra pris vid BF. Bra ljud. Väldigt nöjd. Kör ihop med Tv.s högtalare. Blir fylligt. Köpte en Samsung QN85B tv.

Tack den låter väldigt intressant!
Mina inbyggda högtalare har totalt 10 watt per element... Man kan knappt höra något alls
Vet du om det går att lägga basen ner? Den får inte riktigt plats i min TV-bänk annars.

Permalänk

Har Cirka 3,4 meter till tv från soffa.
Budget på 10-12 k.
Spelar ps5 NHL / FIFA , kikar film/serie och sport.
Vill ha 65/75 tum. Någon som har tips på tv inom prisklassen? Använder Google tv så sådana funktioner är oväsentligt, även ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Har Cirka 3,4 meter till tv från soffa.
Budget på 10-12 k.
Spelar ps5 NHL / FIFA , kikar film/serie och sport.
Vill ha 65/75 tum. Någon som har tips på tv inom prisklassen? Använder Google tv så sådana funktioner är oväsentligt, även ljudet.

Tuff budget men skulle prioritera en 120Hz panel och full spec på HDMI-anslutningarna enligt 2.1, dvs 4k/120 pga PS5 och spelande.

Det som matchar bäst är nog Samsungs Q70-lineup. Just nu (kan ändras när som) verkar 65" gå för strax under 10k men 75" känns som hyfsat prisvärt på 14k:

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

65" Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016560

75" Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016549

Permalänk
Skrivet av edson:

Tuff budget men skulle prioritera att en 120Hz panel och full spec på HDMI-anslutningarna enligt 2.1, dvs 4k/120 pga PS5 och spelande.

Det som matchar bäst är nog Samsungs Q70-lineup. Just nu (kan ändras när som) verkar 65" gå för strax under 10k men 75" känns som hyfsat prisvärt på 14k:

https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

65" Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016560

75" Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016549

Jag har kollat in den här tvn och är lite sugen på den. Många verkar nöjda med bilden, dock inte ljudet vilket är struntsamma. Däremot så läste jag någon kommentar här någonstans att man skulle passa sig för att köpa denna om man spelade ps5 då det var något med samsung med earc? Förstod inte riktigt hur de funkade men de va nägot med att om man kopplade in ps5 i tvn så blev de delay på ljuden i spelet? Eller om de va något med soundbaren också. Något du känner till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Jag har kollat in den här tvn och är lite sugen på den. Många verkar nöjda med bilden, dock inte ljudet vilket är struntsamma. Däremot så läste jag någon kommentar här någonstans att man skulle passa sig för att köpa denna om man spelade ps5 då det var något med samsung med earc? Förstod inte riktigt hur de funkade men de va nägot med att om man kopplade in ps5 i tvn så blev de delay på ljuden i spelet? Eller om de va något med soundbaren också. Något du känner till?

Ingen aning, finns mycket som kan gå fel med en soundbar, speciellt om det är en äldre modell som inte stödjer eARC.

Det viktiga att veta är att TV:n stödjer eARC-standarden för full throughput. Ska du köra soundbar kan du då vara trygg med att kunna koppla in din PS5:a direkt till TV:n och sedan feeda ljudet via HDMI-eARC utgången till soundbaren.

Gissar att en Samsung soundbar kan passa extra bra till just en Samsung TV men standarden är "universal" och ej märkesberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eddiefrank:

Jag har kollat in den här tvn och är lite sugen på den. Många verkar nöjda med bilden, dock inte ljudet vilket är struntsamma. Däremot så läste jag någon kommentar här någonstans att man skulle passa sig för att köpa denna om man spelade ps5 då det var något med samsung med earc? Förstod inte riktigt hur de funkade men de va nägot med att om man kopplade in ps5 i tvn så blev de delay på ljuden i spelet? Eller om de va något med soundbaren också. Något du känner till?

Ljudformaten som stöds över eARC styrs av vilka ljudformat TV:n listar, vilket gör att man kan tappa stöd för format som ens ljudsystem egentligen stödjer och som sannolikt hade fungerat om källan skickat i det formatet ändå. I detta fall tror jag mig ha sett något om att Samsung kanske inte har stöd för multichannel LPCM (dvs. ej komprimerat) över eARC. Risken är i så fall att lite fördröjning introduceras av att komprimeringen och konverteringen behöver ske, något som inte spelar roll för videomaterial där man lätt kan fördröja bilden lite men som lämpar sig sämre för spel.

Om du vill dubbelkolla så brukar RTINGS testa ljudformat som stödjs av TV:n över eARC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Letar efter en 65" i mellanbudget-segmentet, dvs. "Mellanklassen, över/under strecket" med en maxbudget på 9000kr.

Kikar på följande, vilken skulle ni rekommendera av dem? Någon annan jag missat?

Samsung QLED QE65Q60B -> 7 990:-
Philips 65PUS8517 -> 8 990:-
TCL 65C735 -> 8 990:-
LG 65NANO82 -> 7 990:-

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av simonw:

Letar efter en 65" i mellanbudget-segmentet, dvs. "Mellanklassen, över/under strecket" med en maxbudget på 9000kr.

Kikar på följande, vilken skulle ni rekommendera av dem? Någon annan jag missat?

Samsung QLED QE65Q60B -> 7 990:-
Philips 65PUS8517 -> 8 990:-
TCL 65C735 -> 8 990:-
LG 65NANO82 -> 7 990:-

Som så ofta annars en fråga om vad du behöver och vad du värderar för egenskaper. Nu är de på snarlika nivåer i fråga om hårdvara. NANO82 i 65 är högst troligt IPS, TCL definitivt VA, Samsung 60B ska vara VA och Philipsen kan vara både och, troligtvis IPS.

Philips:en och TCL:n har Dolby Vision, något Samsungen och LG:n saknar.

Den enda som sticker ut ovanför är TCL C735 som har kompletta spelegenskaper 4K/144 med VRR. Om det nu är en prioritet vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som så ofta annars en fråga om vad du behöver och vad du värderar för egenskaper. Nu är de på snarlika nivåer i fråga om hårdvara. NANO82 i 65 är högst troligt IPS, TCL definitivt VA, Samsung 60B ska vara VA och Philipsen kan vara både och, troligtvis IPS.

Philips:en och TCL:n har Dolby Vision, något Samsungen och LG:n saknar.

Den enda som sticker ut ovanför är TCL C735 som har kompletta spelegenskaper 4K/144 med VRR. Om det nu är en prioritet vill säga.

Yup, missade helt användningsområdet

* Kommer inte spela någonting, men 100Hz+ är ju alltid trevligt ändå
* Kommer inte använda några smart-appar, kör separata system
* Har separat ljussystem
* Kommer endast användas till att kika på streamade serier, en och annan film

Värderar egentligen bildkvalitén över andra funktioner. Misstänker att det är hugget som stucket vilken av dessa man väljer i så fall.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av simonw:

Yup, missade helt användningsområdet

* Kommer inte spela någonting, men 100Hz+ är ju alltid trevligt ändå
* Kommer inte använda några smart-appar, kör separata system
* Har separat ljussystem
* Kommer endast användas till att kika på streamade serier, en och annan film

Värderar egentligen bildkvalitén över andra funktioner. Misstänker att det är hugget som stucket vilken av dessa man väljer i så fall.

"100+ Hz –bra att ha" är mest FOMO.

Dolby Vision är en fördel om du har källor som kör det. För det ger konsekvens med HDR-bilden. Apparaterna i den här klassen är alla annars rätt godtyckliga med HDR eftersom de inte har ljusstyrkan eller omfånget. Så vad man ser i med HDR10 ser därför rätt olika ut.

Så TCL ser ut som en vinnare, både för bilden och FOMO:n. Den är plastig och så, men funktionsmässigt gör den vad den ska.

Permalänk
Medlem

Har idag en SONY KD55XE9005BAEP från 2017 och kollar på att uppgradera.
Är i stort nöjd med nuvarande TV men vill se följande förbättringar:
- Större skärmyta
- Snabbare menyer
- Mindre reflexer

Kollar mest på Netflix, Youtube, ViaPlay sport, SVT play etc men spelar även lite PS4 och Switch. Kommer även skaffa en PS5 så småningom.

Funderar på att köpa en Sony Bravia XR-65X90K. Hur står den sig mot nuvarande TVn? Är det andra (LED) modeller jag bör kolla på i prisspannet 10-15k?

Permalänk
Medlem

Behöver ny tv akut då min gamla Panasonic G20 från 2013 lagt av.

Tittat på Sony 55A80K 2022 och 55A90J 2021. Jag kan inte se någon skillnad på Sonys hemsida men är det någon som vet om den ena är bättre än den andra eller det är typ samma fast olika tillverknings år? Ligger för 13999kr båda två. Ock det är nog min smärtgräns för tillfället!

Tacksam för svar.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av NightFred:

Behöver ny tv akut då min gamla Panasonic G20 från 2013 lagt av.

Tittat på Sony 55A80K 2022 och 55A90J 2021. Jag kan inte se någon skillnad på Sonys hemsida men är det någon som vet om den ena är bättre än den andra eller det är typ samma fast olika tillverknings år? Ligger för 13999kr båda två. Ock det är nog min smärtgräns för tillfället!

Tacksam för svar.

A90J är den bättre varianten med Master-panel och fortfarande aktuell för 2022/23. Den här lanseringen valde Sony att endast utöka 90-serien i 42 och 48 tum (som A90K) medan man satte A95K som toppmodell.

Tar upp skillnaderna i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

A90J är den bättre varianten med Master-panel och fortfarande aktuell för 2022/23. Den här lanseringen valde Sony att endast utöka 90-serien i 42 och 48 tum (som A90K) medan man satte A95K som toppmodell.

Tar upp skillnaderna i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Tack så mycket för hjälpen! Uppskattas verkligen. Har suttit och titta på listan som du publicerade och letat priser i en nivå för mig just nu. Tar på mig att jag inte läste igenom det som du skrev under Sony förklaringen längre ner i artikeln. Var så fokuserad på modellförtekningarna i listan.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Köpte en Philips 807 65” förra veckan. Varit mycket snack om att ambilighten på undersidan ser konstig ut pga att man har en bit utan leds. Detta försatt foten ska få plats. Jagvhar min vägghängd 20cm från väggen. Du ser inte att det är ett mellanrum på ambilighten.

Permalänk
Medlem

Har fått hem min 42C2 nu och använder den som datorskärm i samma rum som det står en 65C2 också. Kruxet är bara att fjärrkontrollen styra båda apparaterna. Hur löser man detta? Sambon släckte nyss ner min datorskärm när hon slog på tvn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kalium:

Har fått hem min 42C2 nu och använder den som datorskärm i samma rum som det står en 65C2 också. Kruxet är bara att fjärrkontrollen styra båda apparaterna. Hur löser man detta? Sambon släckte nyss ner min datorskärm när hon slog på tvn.

Kolla med den samlingstråden för de modellerna. Större chans att någon har parerat situationen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657826-samlingstrad-l...

Men generellt: det kommer inte lösa sig utan man får arbeta sig runt problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har fått hem min 42C2 nu och använder den som datorskärm i samma rum som det står en 65C2 också. Kruxet är bara att fjärrkontrollen styra båda apparaterna. Hur löser man detta? Sambon släckte nyss ner min datorskärm när hon slog på tvn.

Ni kan väl bli särbos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kolla med den samlingstråden för de modellerna. Större chans att någon har parerat situationen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657826-samlingstrad-l...

Men generellt: det kommer inte lösa sig utan man får arbeta sig runt problemet.

Ringde LG kundtjänst och Oliver där sa att det går inte att lösa. Dom har flera skärmar på kontoret och dom har samma bekymmer där också. Verkar dock som att av/på signalen skickas infrarött, kunde se det med mobilkameran. Testade nyss att hålla för IR-mottagaren i underkant på skärmen och då kunde man slå av TVn utan att slå av skärmen. Får försöka tejpa för med eltejp så snyggt som möjligt.

Ljusstyrkan verkar dock inte vara några problem i alla fall. Provade nå HDR-inställningar och då gick ljusstyrkan upp i 100. Spelade någon minut men sen kände jag hur det började svida i ögonen så fick dra ner den till 50 igen som jag hade innan. Har fixat mörkt tema i windows, chrome, och här på Sweclockers och det är riktigt behagligt faktiskt. Inga problem med suddig text heller tycker jag. Tyckte texten såg sämre ut på Odyssey Neo G9.

Skrivet av Nicklidstrom:

Ni kan väl bli särbos?

Jag förslog det men det gillades inte :/

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Ringde LG kundtjänst och Oliver där sa att det går inte att lösa. Dom har flera skärmar på kontoret och dom har samma bekymmer där också. Verkar dock som att av/på signalen skickas infrarött, kunde se det med mobilkameran. Testade nyss att hålla för IR-mottagaren i underkant på skärmen och då kunde man slå av TVn utan att slå av skärmen. Får försöka tejpa för med eltejp så snyggt som möjligt.

Ljusstyrkan verkar dock inte vara några problem i alla fall. Provade nå HDR-inställningar och då gick ljusstyrkan upp i 100. Spelade någon minut men sen kände jag hur det började svida i ögonen så fick dra ner den till 50 igen som jag hade innan. Har fixat mörkt tema i windows, chrome, och här på Sweclockers och det är riktigt behagligt faktiskt. Inga problem med suddig text heller tycker jag. Tyckte texten såg sämre ut på Odyssey Neo G9.

Jag förslog det men det gillades inte :/

HDR bygger på att ljusstyrka och kontrast båda är ställda på 100 för att det ska lira korrekt.
Prova att minska högsta ljusstyrka/peak brightness till låg eller av istället och se om det blir trevligare.

För SDR brukar ett värde runt 30 för OLED light vara lagom om man siktar på 100 nits.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

A90J är den bättre varianten med Master-panel och fortfarande aktuell för 2022/23. Den här lanseringen valde Sony att endast utöka 90-serien i 42 och 48 tum (som A90K) medan man satte A95K som toppmodell.

Tar upp skillnaderna i artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/35135-tv-guiden-2022-23-d...

Verkligen, tack för tipset. Tog sista exemplaret i butiken på Sony XR-55A90J. Fick den för 13 990kr inkl. kalibrering (1490kr) på köpet då det redan var gjort men det slapp jag betala för. Blev en enorm skillnad när man följde deras inställning jämfört med hur den var direkt ur kartong. Var alldeles för starka färger och kontrast när jag satte på den. Gjorde nästan ont i huvudet.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

@Laxpudding tack för en fantastisk guide och utförliga trådsvar : )

En liten fråga: du råkar inte veta vad som pågår med LGs rosatintade reflexfilter på nyare modeller (EVO-panelerna om jag förstått det rätt)? Jag begriper fortfarande inte hur min 1 år gamla C1a kan börja skifta mot rosa så fort man sitter lite vinklad mot TVn, när min gamla C8a, som nu är flera år gammal, är nästintill perfekt oavsett vinkel.

Varför har LG övergått till en lösning som är klart sämre? Och varför uppmärksammas en sån grej inte mer i recensioner och liknande? Det har börjat skrivas mer och mer om AR-filter på forum på senare tid, men känns som att det borde surras ännu mer om det.

Det pratas allmänt så mycket om betraktningsvinklar, och speciellt att OLED generellt är bra i det avseendet, men vad spelar det för roll när tillverkaren väljer ett AR som påverkar vitnyansen så mycket? Känns som designfel. Det hade varit en sak om alla reflexfilter av den kvalitén bar på samma egenskap, men det finns ju bevisligen bättre alternativ som LG själva redan har använt.

Eller missar/missförstår jag något?

Märk väl att jag inte syftar på "permanent" tint som varierar med exemplar, utan bara den som skiftar beroende på betraktningsvinkel och som alla nyare LG-apparater "lider av". Just mitt exemplar verkar ha okej uniformitet i övrigt.

Väldigt tacksam för hjälp!

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.