Drift på ps5 kontroll (dualsense), vad göra?

Permalänk
Medlem

Drift på ps5 kontroll (dualsense), vad göra?

Vänster tumspak (99% säker) verkar ge drift i vissa lägen, dvs att pekaren rör sig trots att man inte rör spaken.

Är det någon annan som har varit med om detta och isåfall har råd på vad jag bör göra härnäst?

Permalänk
Medlem

Det går på garantin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Är det någon annan som har varit med om detta

Du menar utöver alla andra PS5-ägare och att det uppmärksammats av i princip all spelrelaterad media?

Reklamera till återförsäljaren. Sony har byggt sina handkontroller med komponenter som inte håller i långa loppet vilket gör det än viktigare att de får stå för notan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Vänster tumspak (99% säker) verkar ge drift i vissa lägen, dvs att pekaren rör sig trots att man inte rör spaken.

Är det någon annan som har varit med om detta och isåfall har råd på vad jag bör göra härnäst?

Jag hade samma problem med min handkontroll. Kontaktade Sony och fick skicka in den. Sedan skickades en ny tillbaka till mig. Tog 14 dagar ungefär tur och retur. Länk till Sony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Jag hade samma problem med min handkontroll. Kontaktade Sony och fick skicka in den. Sedan skickades en ny tillbaka till mig. Tog 14 dagar ungefär tur och retur. Länk till Sony.

Jag har inte gått igenom hela garantiformulären hos Sony ännu, men det går att tolka det som att jag får stå för fraktkostnaden vid inskick av kontroll. Vad gällde i ditt fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Jag har inte gått igenom hela garantiformulären hos Sony ännu, men det går att tolka det som att jag får stå för fraktkostnaden vid inskick av kontroll. Vad gällde i ditt fall?

Går du via tillverkaren kan de ta ut fraktavgifter, vet ej om Sony gör så i detta fall. Reklamerar du till återförsäljaren, förutsatt att denna är svensk eller riktar sig mot svenska konsumenter, skall du inte betala någonting.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nortek:

Jag har inte gått igenom hela garantiformulären hos Sony ännu, men det går att tolka det som att jag får stå för fraktkostnaden vid inskick av kontroll. Vad gällde i ditt fall?

Sorry för sent svar. Vet inte om du redan gått vidare med ärendet men jag behövde inte betala något för frakten. Fick en fraktsedel till min mejl som jag skrev ut och klistrade på paketet. Jag fick dock fixa emballage själv och packa ordentligt så inget går sönder på vägen. Tog bara en liten kartong jag hade hemma och packade med bubbelplast/ lite tidningspapper runtom i lådan.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Jag gick tillbaka till den svenska återförsäljaren där jag hade köpt kontrollen och fick en utbytesenhet på plats och den gamla lämnades in.

Stavfel
Permalänk
Medlem

Verkar vara smidig garanti på ps5 kontrollers. Hade en som bara stendog. Fick en ny samma dag.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Har en kontroll där garanti tiden har gått ut och tänkte ge mig på att byta joysticken själv!

Hittar på amazon, men finns 2 olika som passar ps5!
En med 2.1kohm och en med 2.3 kohm!

Någon som vet skillnaden/fördel med mer eller mindre Ohm?

ElecGear 4x Ersättning Joystick (EL6 ALPS 2.1K) för PS5 / PS4 Controller, Ersättande Styrenhet Analog Stick Kontroller Sensor Tumgrepp Module Reservdelar kompatibel med DualSense och DualShock 4 https://www.amazon.se/dp/B07R6NWF9B

ElecGear 4x Ersättning Joystick (EL7 FU 2.3K) för PS5 Controller, Ersättande Styrenhet Analog Stick Kontroller Sensor Tumgrepp Module Reservdelar kompatibel med DualSense PlayStation 5 https://www.amazon.se/dp/B07R6NWF9B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_Skoog:

Hittar på amazon, men finns 2 olika som passar ps5!
En med 2.1kohm och en med 2.3 kohm!

Någon som vet skillnaden/fördel med mer eller mindre Ohm?

Det är alltså maximala resistansen i vridpotentiometrarna som avses (vilket också står utskriven i produkttexten på Amazon). Eftersom man kan kalibrera om handkontrollen (utgår jag ifrån) via spelkonsollen spelar det ingen roll, särskilt inte då värdet skiljer sig med mindre än 10%.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe_Skoog:

Har en kontroll där garanti tiden har gått ut och tänkte ge mig på att byta joysticken själv!

Hittar på amazon, men finns 2 olika som passar ps5!
En med 2.1kohm och en med 2.3 kohm!

Någon som vet skillnaden/fördel med mer eller mindre Ohm?

ElecGear 4x Ersättning Joystick (EL6 ALPS 2.1K) för PS5 / PS4 Controller, Ersättande Styrenhet Analog Stick Kontroller Sensor Tumgrepp Module Reservdelar kompatibel med DualSense och DualShock 4 https://www.amazon.se/dp/B07R6NWF9B?ref_=cm_sw_r_apin_dp_D729...

ElecGear 4x Ersättning Joystick (EL7 FU 2.3K) för PS5 Controller, Ersättande Styrenhet Analog Stick Kontroller Sensor Tumgrepp Module Reservdelar kompatibel med DualSense PlayStation 5 https://www.amazon.se/dp/B07R6NWF9B?psc=1&ref_=cm_sw_r_apin_d...

Det kan vara bra att höra med butiken som sålde din enhet/kontroll. Nu i julas så började vänstra stickan på min kontroll ibland börja drifta. Jag gick in på en av Webhallens butiker med kontrollen och de bytte ut den till en helt ny kontroller fastän min garanti hade gått ut (jag köpte min PS5 i slutet av Januari 2021 vilket är nästan 2 år sedan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Det kan vara bra att höra med butiken som sålde din enhet/kontroll. Nu i julas så började vänstra stickan på min kontroll ibland börja drifta. Jag gick in på en av Webhallens butiker med kontrollen och de bytte ut den till en helt ny kontroller fastän min garanti hade gått ut (jag köpte min PS5 i slutet av Januari 2021 vilket är nästan 2 år sedan).

Även om återförsäljarna och tillverkaren kan hitta på specialregler om att vissa delar av produkten har si och så lång (eller kort) garanti har vi i Sverige tre års reklamationsrätt. Den täcker alla typer av ursprungsfel, som exempelvis undermåligt tillverkade handkontroller som i detta fall. Med tanke på hurpass väldokumenterat och omfattande detta problem är kommer ingen vettig återförsäljare avvisa en kund som har lite koll på sina rättigheter. Det är därtill väldigt viktigt att vi faktiskt reklamerar istället för att köpa nytt så att återförsäljare och tillverkare får ta den ekonomiska kostnaden för att de valt spara in några slantar vid tillverkningen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

hur gamla har era kontroller varit när ni lämnat in dessa? har en från release som är kass.

Permalänk
Skrivet av twit:

Även om återförsäljarna och tillverkaren kan hitta på specialregler om att vissa delar av produkten har si och så lång (eller kort) garanti har vi i Sverige tre års reklamationsrätt. Den täcker alla typer av ursprungsfel, som exempelvis undermåligt tillverkade handkontroller som i detta fall. Med tanke på hurpass väldokumenterat och omfattande detta problem är kommer ingen vettig återförsäljare avvisa en kund som har lite koll på sina rättigheter. Det är därtill väldigt viktigt att vi faktiskt reklamerar istället för att köpa nytt så att återförsäljare och tillverkare får ta den ekonomiska kostnaden för att de valt spara in några slantar vid tillverkningen.

Hade en blå kontroll som jag köpte för ett år och några dagar sedan, som börjat drifta på vänster spak. Gick tillbaka till Webhallen för att byta, som jag gjorde med min också då ett år gamla originaljoystick.

Men den här gången var det motstånd, hen i kassan sa att de bara har garanti ett år. Efter lite kvidande sa hen att jag som kund själv måste påpeka att konsumentköpslagen gäller (dvs 3 år), annars får de egentligen inte ta emot drifters. Jag brukar ogilla att ta upp KKL för tycker det känns lite Karen att börja vifta paragrafer, men det kan vara bra för alla att veta att tydligen har de anammat denna ovänliga policy.

Lite orolig för hur det går när köpen blir tre år gamla och KKL inte längre gäller. Väntar dessutom på PSVR2...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om butiken kollar serienummer om man lämnar in en kontroll? Har köpt vid olika tillfällen i olika butiker, osäker på exakt vilken det är nu som har börjat gå sönder. Bara ta ett kvitto och gå till en butik eller måste jag hittar rätt kvitto och butik för kontrollen?

/Viktor

Permalänk
Medlem
Skrivet av vg132:

Någon som vet om butiken kollar serienummer om man lämnar in en kontroll? Har köpt vid olika tillfällen i olika butiker, osäker på exakt vilken det är nu som har börjat gå sönder. Bara ta ett kvitto och gå till en butik eller måste jag hittar rätt kvitto och butik för kontrollen?

/Viktor

Behöver du äns gå till butiken? Skriver man inte bara in serienumret på kontrollen på playstation support sida?

Men annars ja troligen för att vara på den säkra sidan. Men du kan ju alltid skansa med och hoppas på det bästa.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiggahigga:

Hade en blå kontroll som jag köpte för ett år och några dagar sedan, som börjat drifta på vänster spak. Gick tillbaka till Webhallen för att byta, som jag gjorde med min också då ett år gamla originaljoystick.

Men den här gången var det motstånd, hen i kassan sa att de bara har garanti ett år. Efter lite kvidande sa hen att jag som kund själv måste påpeka att konsumentköpslagen gäller (dvs 3 år), annars får de egentligen inte ta emot drifters. Jag brukar ogilla att ta upp KKL för tycker det känns lite Karen att börja vifta paragrafer, men det kan vara bra för alla att veta att tydligen har de anammat denna ovänliga policy.

Lite orolig för hur det går när köpen blir tre år gamla och KKL inte längre gäller. Väntar dessutom på PSVR2...

Typiskt webhallen. Alltid haft problem och motstånd angående returer och garanti därifrån så har bojkottat dom sedan flera år tillbaka. Många andra butiker som t.ex mediamarkt, elgiganten och netonnet tjafsar aldrig emot en och garantiärenden och öppet köp är en smidig process som det ska vara. Ännu bättre erfarenhet har jag av amazon.se som gav mig 900 kr tillbaka för att min dualsense (som kom med konsolen) började få stick drift så att jag kunde köpa en ny.

Permalänk
Medlem

Jag har fått stick-drift på min röda dualsense. Rejäl drift dessutom bara sådär. Nu är kontrollen köpt i april för två år sedan och därmed ingen garanti. Jag var dock ner med den till Spel & Sånt där den är köpt, men de hänvisade till playstation-supporten. När jag ringde supporten visste de inte vad reklamationsrätten var och lade på i örat på mig.
Vad borde mitt nästa steg vara nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag har fått stick-drift på min röda dualsense. Rejäl drift dessutom bara sådär. Nu är kontrollen köpt i april för två år sedan och därmed ingen garanti. Jag var dock ner med den till Spel & Sånt där den är köpt, men de hänvisade till playstation-supporten. När jag ringde supporten visste de inte vad reklamationsrätten var och lade på i örat på mig.
Vad borde mitt nästa steg vara nu?

Du har 3 år konsumentköplag och eftersom PS5 har releasedag november 2020 så är det ingen tvekan någonstans.

Spel & sånt är skyldig till att hjälpa dig. Så återkoppla till dem och säg att du vill reklamera.
Konsumentköplagen gäller avtalet mellan dig och näringsidkaren vilket i detta fall är Spel & Sånt.

https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/

Konsumentköplagen ger dig tre års reklamationsrätt. Det innebär att du har rätt att klaga på fel du upptäcker på varan under de tre första åren efter köp. Det är viktigt att du klagar inom två månader från det att du upptäckte felet. Väntar du längre än så kan du förlora din rätt att kräva något av företaget. Det är företaget du köpte varan av som du ska vända dig till för att klaga.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Vet att det finns Hall-Effect gimbals till Switch, men är det något företag som släppt för Xbox/(PS5?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att testa med sprej för att rengöra elektronik, spreja in i potentiometern och rör den fram och tillbaka. Om man inte är riktigt vass på att löda är det stor risk att göra sönder kontrollen, har själv gjort sönder några och lyckats modifiera några.

https://youtu.be/ZkJcOWaz1z8

hitta länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av 27poke:

Kan vara värt att testa med sprej för att rengöra elektronik, spreja in i potentiometern och rör den fram och tillbaka. Om man inte är riktigt vass på att löda är det stor risk att göra sönder kontrollen, har själv gjort sönder några och lyckats modifiera några.

https://youtu.be/ZkJcOWaz1z8

Jag har faktiskt elektronikspray hemma och detta vore helt klart ett bra alternativ att testa på. Däremot borde jag först gå tillbaka till spel & sånt igen och försöka få dom att ta emot kontrollen. De var dock inte alls medgörliga sist men jag får hänvisa till det iller skriver.

Permalänk

Jag hade redan gett upp hoppet då min handkontroll var strax över 2 år gammal men efter att ha läst inläggen i denna tråd så åkte jag till webhallen och chansade, de sa att kontrollen var utanför garantiperioden då sa jag att jag ville reklamera den och så sa de okej vi kör på det och så fick jag välja färg och fick en helt ny handkontroll på plats, är tacksam för all info ni har delat här.

Permalänk
Medlem

Jag var ner med kontrollen till Spel & Sånt återigen häromdagen men det var tvärstopp tyvärr. Är kontrollen över ett år går det inte att göra något, åtminstone inte på Spel & Sånt.
Om jag vill reklamera den måste jag bevisa att det varit drift på kontrollen när den köptes. Att dualsense är kända för att ha undermålig kvalité på sina spakar spelar ingen roll, inte heller att andra butiker byter kontrollen rakt av ifall man påpekar just detta.
De som jobbar i butiken hade själva trasiga dual sense som gått sönder strax efter två år och de hade inte heller kunnat göra något med dessa försvarade försvarade personalen det med. Det är dessutom en liten butik och de kan inte ge bort kontroller till alla som yrkar på reklamation. Det är helt stopp från Sony om kontrollen är över ett år och det blir därmed enbart en förlust för dom själva.
Jag kan helt enkelt rekommendera att inte köpa kontroller på Spel & Sånt då de inte kan göra något när de är över året gamla. Teknik är bättre att köpa på större butiker. Spel däremot spelar inte så stor roll var de köps ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag var ner med kontrollen till Spel & Sånt återigen häromdagen men det var tvärstopp tyvärr. Är kontrollen över ett år går det inte att göra något, åtminstone inte på Spel & Sånt.
Om jag vill reklamera den måste jag bevisa att det varit drift på kontrollen när den köptes. Att dualsense är kända för att ha undermålig kvalité på sina spakar spelar ingen roll, inte heller att andra butiker byter kontrollen rakt av ifall man påpekar just detta.
De som jobbar i butiken hade själva trasiga dual sense som gått sönder strax efter två år och de hade inte heller kunnat göra något med dessa försvarade försvarade personalen det med. Det är dessutom en liten butik och de kan inte ge bort kontroller till alla som yrkar på reklamation. Det är helt stopp från Sony om kontrollen är över ett år och det blir därmed enbart en förlust för dom själva.
Jag kan helt enkelt rekommendera att inte köpa kontroller på Spel & Sånt då de inte kan göra något när de är över året gamla. Teknik är bättre att köpa på större butiker. Spel däremot spelar inte så stor roll var de köps ;).

Det där är ren smörja från butiken. Sony har alltid varit smidiga med konsumenträttsliga ärenden, så det är butiken som är det primära problemet här, inte Sony. Det kan exempelvis vara så att de gråimporterat eller av annan anledning inte har något avtal med en svensk distributör.

ARNs värdegräns för hemelektronik ligger på 500:-, så förutsatt att kontrollen inte var billigare än så skulle jag absolut rekommendera en ARN-anmälan i detta fall. Det kommer ta några månader om inte butiken vänder direkt, men med gediget underlag om hur utbrett problemet är tvekar jag inte en sekund på att ARN beslutar till kundens fördel. Det är inte mycket arbete för en 500-peng, och det är också principiellt viktigt att butiker inte lyckas smita undan sitt lagstadgade ansvar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Jag var ner med kontrollen till Spel & Sånt återigen häromdagen men det var tvärstopp tyvärr. Är kontrollen över ett år går det inte att göra något, åtminstone inte på Spel & Sånt.
Om jag vill reklamera den måste jag bevisa att det varit drift på kontrollen när den köptes. Att dualsense är kända för att ha undermålig kvalité på sina spakar spelar ingen roll, inte heller att andra butiker byter kontrollen rakt av ifall man påpekar just detta.
De som jobbar i butiken hade själva trasiga dual sense som gått sönder strax efter två år och de hade inte heller kunnat göra något med dessa försvarade försvarade personalen det med. Det är dessutom en liten butik och de kan inte ge bort kontroller till alla som yrkar på reklamation. Det är helt stopp från Sony om kontrollen är över ett år och det blir därmed enbart en förlust för dom själva.
Jag kan helt enkelt rekommendera att inte köpa kontroller på Spel & Sånt då de inte kan göra något när de är över året gamla. Teknik är bättre att köpa på större butiker. Spel däremot spelar inte så stor roll var de köps ;).

Har du själv kontaktat Sony?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är ren smörja från butiken. Sony har alltid varit smidiga med konsumenträttsliga ärenden, så det är butiken som är det primära problemet här, inte Sony. Det kan exempelvis vara så att de gråimporterat eller av annan anledning inte har något avtal med en svensk distributör.

ARNs värdegräns för hemelektronik ligger på 500:-, så förutsatt att kontrollen inte var billigare än så skulle jag absolut rekommendera en ARN-anmälan i detta fall. Det kommer ta några månader om inte butiken vänder direkt, men med gediget underlag om hur utbrett problemet är tvekar jag inte en sekund på att ARN beslutar till kundens fördel. Det är inte mycket arbete för en 500-peng, och det är också principiellt viktigt att butiker inte lyckas smita undan sitt lagstadgade ansvar.

Ett eventuellt problem kan vara att jag inte är ursprungliga ägaren utan köpte den av en person här i Norrtälje. Jag har dock kvittot och skulle den ursprungliga ägaren behövas är det inget problem. Nu har de inte ens kollat på kvittot hittills då det räcker med att den är för gammal.
Hur ska jag bevisa att felet är sen det köptes?

Skrivet av nu1mlock:

Har du själv kontaktat Sony?

Jag har kontaktat playstation-supporten två gånger. Första gången visste de inte vad reklamationsrätten var och lade på i örat på mig. Andra gången meddelade de att de inte kan hjälpa mig om kontrollen är över ett år gammal. Då är det enbart butiken jag köpte den av som eventuellt kan göra något. De rekommenderade mig att plocka isär kontrollen själv och göra rent då det oftast är det som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jallle:

Ett eventuellt problem kan vara att jag inte är ursprungliga ägaren utan köpte den av en person här i Norrtälje. Jag har dock kvittot och skulle den ursprungliga ägaren behövas är det inget problem. Nu har de inte ens kollat på kvittot hittills då det räcker med att den är för gammal.
Hur ska jag bevisa att felet är sen det köptes?

Har du köpt den i andra hand är Konsumentköplagen (KKöpL) över huvud taget inte tillämplig för dig, och du har därmed ingen lagstadgad reklamationsrätt gentemot återförsäljare eller tillverkare utan får förlita dig på deras garantivillkor. Du kan också reklamera till personen du köpte varan av, men då är det Köplagen som gäller vilken (till skillnad från KKöpL som ger fördel åt privatpersonen som köpt varan) jämställer båda parter och det är betydligt mycket svårare att som köpare få igenom en reklamation.

Alternativt då om den ursprungliga köparen sköter reklamationen gentemot butiken.

Bevisbördan vad gäller KKöpL är väldigt lågt ställd på en köpare. I princip räcker det att man använt varan enligt medföljande skötselanvisning och att den inte visar tecken på yttre åverkan. Då ligger det på säljaren att visa att felet inte är ursprungligt, vilket i sammanhanget kommer vara närmast omöjligt med tanke på att det rör sig om ett välomskrivet och utbrett fel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du köpt den i andra hand är Konsumentköplagen (KKöpL) över huvud taget inte tillämplig för dig, och du har därmed ingen lagstadgad reklamationsrätt gentemot återförsäljare eller tillverkare utan får förlita dig på deras garantivillkor. Du kan också reklamera till personen du köpte varan av, men då är det Köplagen som gäller vilken (till skillnad från KKöpL som ger fördel åt privatpersonen som köpt varan) jämställer båda parter och det är betydligt mycket svårare att som köpare få igenom en reklamation.

Alternativt då om den ursprungliga köparen sköter reklamationen gentemot butiken.

Bevisbördan vad gäller KKöpL är väldigt lågt ställd på en köpare. I princip räcker det att man använt varan enligt medföljande skötselanvisning och att den inte visar tecken på yttre åverkan. Då ligger det på säljaren att visa att felet inte är ursprungligt, vilket i sammanhanget kommer vara närmast omöjligt med tanke på att det rör sig om ett välomskrivet och utbrett fel.

Okej. Jag får höra med honom jag köpte den av i så fall. Tack för hjälpen :).