Rate my kabeldragning (känsliga tittare varnas)

Permalänk
Medlem

Rate my kabeldragning (känsliga tittare varnas)

Håller på att installera en EK-AIO Elite. Efter sjukt mycket jobb tror jag att jag nöjer mig såhär. Det får duga. Ska bara in med SATA kontakten i nätagget och montera blocket.

Permalänk
Medlem

Med tanke på stilen så antar jag att det är otänkbart att sleva kablarna med sytråd så som det gjordes på 40-talet. Här krävs nytänkande! Jag skulle lyxa till det med några klämmor från brödpåsar. De vita kostar ju 35 kronor styck numera. De finns i matchande svart också om du hittar grovt rågbröd. De är lite dyrare, uppemot 50 kronor styck Fördelen med de vita är att de är stämplade med ett nummer, då kan man märka kablarna på vardera sidan väggen för den ultimata ordningen. Brödet då? Tja, det är vinter, ge det till fåglarna.
En glasskiva över det färdiga resultatet kommer att glädja många! (Antar att du inte får dit originalplåten.)

Permalänk
Medlem

Att göra kabeldragning som "ser fint ut" är opraktiskt. Bättre att bara snabbt kunna dra i en viss kabel om man behöver fixa något än att den sitter fast på fem ställen och man måste ta loss allt och sen göra om det igen efteråt.

Permalänk
Medlem

Jag tror på brödklämmor och en akrylbox för att framhäva estetiken. Kommer bli fränt med apmycket RGB.

Permalänk
Medlem

Absolut, en fem-meters blinkande slinga kommer att smälta in fint däri.

Permalänk
Medlem

Glöm inte RGB! FPS mannen! FPS!

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Glöm inte RGB! FPS mannen! FPS!

Jag måste bara köpa fler fläktar med RGB. Tror inte de 6 fläktarna i fronten räcker. Har 4st 140mm fläktar utan RGB, som måste bytas ut. Sen kanske lägga till en ljusslinga . Då jäklar blir det FPS!

—-

Vet inte om jag gillar den här nya kabeldragningen. Tror jag ska riva ut allt igen.

Permalänk
Medlem

Vill ni höra en rolig historia?

Efter allt jobb ser det ut som jag måste riva ut allt igen.

Jag har alltså rivit ut alla sladdar. Tycker ATX-kontakten verkar ha blivit dålig. Nya kablar finns inte i något butikslager, så jag åker till Webhallen och köper ett nytt nätaggregat. Det förra är snart 10 år gammalt, så…

ATX kontakten till det nya nätaggregatet går inte heller att få i ordentligt. Kanske funkar ändå, stort minus för Corsair och deras helveteskablar.

Nåja, installerar det ändå. Gör rent CPU, bort med gammal backplate och dit med den nya. Bara blocket kvar sen är det klart.

Justja, måste få dit Intel-fästet på blocket.

Skruvarna gängar inte i. Känns som de är för små. Konstigt.

Kollar manualen. Jag har 12 skruvar av en sort och 4 av en annan. De 4 skruvarna måste ju vara till fästet… Läser noggrannare.

12st UNC 6-32 6mm och 4st M4x6mm. De 4 skruvarna jag har är då inte 6mm långa, och de ser även ut att vara för tunna.

Googlar… tror ni man hittar någon jäkla butik som säljer M4x6mm? Glöm det.

Jag ger upp på det här livet nu. Ska flytta ut i skogen och bli eremit. För övrigt kan Corsair och EK skita ner sig.

Permalänk
Medlem

Det finns ju många som böjer rör och ordnar belyst vattenkylning av alla de slag. Men jag har ännu inte sett någon som gett sig på att ordna en helt custom kabeldragning i sitt kabinett. Precis som elnätet i sverige så borde det gå att ordna ett väl dolt "stamnät" för 5/12 V i lådorna, och SEDAN grena av till fläktar och SATA-kontakter m.m. NZXT är ju något på spåret då de har kabellösa fläktar till sina chassin, en sort ram som håller fläkten med kontaktbleck mot chassit.

Vem tar upp handsken?

Permalänk
Medlem