Permalänk
Medlem

Skärmen går direkt in i viloläge

Hej! Jag är väldigt dålig på datorer men har en stationär gamingdator med en skärm som går in i vad jag tror är viloläge så fort jag startar skärmen. Den går först på som vanligt men jag kommer inte längre än till att det står no signal som det brukar göra i början när jag startar datorn, men istället för att komma till inloggningen så kommer den i viloläge. Skärmen blir helt svart och lampan som ska lysa blått när skärmen är på börjar lysa oranget som den gör i viloläge. Knapparna på sidan kan jag använda fortfarande och välja input och autosource, men inget annat kan jag göra….
Vad är felet? Det hände efter att skärmen varit i viloläge ett tag och när jag skulle använda datorn igen hände inget med skärmen utan fortsatt viloläge.

Permalänk
Medlem

Så den visar inget alls från datorn, utan är svart hela tiden?

Kontrollera att sladden sitter ordentligt på båda sidor, och testa att koppla skärmen till en annan dator om det går.

Du har inte sagt vad du har för delar, men pröva även andra portar/sladdar (DP/HDMI/DVI).

Permalänk
Medlem

Mm de blir helt svart som i viloläge men när ja trycker på skärmens knappar på sidorna så ska jag ändra som jag skrev input osv. Ska testa koppla skärmen till annan dator å se om den funkar då.

Permalänk
Medlem

Testade nu med en annan dator å du funkade skärmen, vad kan det vara som är fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adlit612:

Testade nu med en annan dator å du funkade skärmen, vad kan det vara som är fel?

Kan vara grafikkortet. Vad har du för delar i datorn, och vad är det för skärm?

Permalänk
Medlem

Nu funkar skärmen efter att jag testat den i en annan dator och satte in den i min dator igen Hahah.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden lite, istället för att starta en egen.
Flyttade grabben häromdagen och när han kopplade in datorn i nya lägenheten så funkar bara ena skärmen
Från början hade han satt displayporten på fel ställe (inbyggda istället för i grafikkortet) och då funkade bara skärm 2 som är kopplad med hdmi. När han bytte till rätt displayport så funkar den skärmen, men den andra skärmen som är kopplad på hdmi startar inte längre. Datorn hittar nu bara skärmen som är kopplad via displayport. Den andra skärmen, och hdmi porten, fungerar ju uppenbarligen (eller iaf gjorde innan displayporten sattes i), men hittas inte av datorn längre.
Dubbelskärm setupen funkade fint innan flytten. Datorn fraktades så försiktigt som möjligt, men klart att den rörde sig under transport (satt i knät på sonen) och när den skulle ställas på plats på loftet
Någon som har någon idé om vad det kan vara för fel?

Visa signatur

En såndär datormaskin