Racknas till esxi (iSCSI)

Permalänk
Avstängd

Racknas till esxi (iSCSI)

Nu är det så att jag är på jakt efter en racknas med 4 eller 8 diskar vars enda uppgift här i livet är att agera iSCSI-target till en esxi-server. Den kommer att vara direktkopplad via gigabit utan switchar eller annan trafik som som rör sig på det "nätet".

Någon här som har erfarenhet, bra eller dålig, av sådana enheter?

Prestanda är sekundär då den ska användas till backuper. Dock ska den kunna köra raid5 eller motsvarande annan teknik så ger grundläggande redundans.

Permalänk
Medlem

Ett Synology eller QNAP NAS funkar, har kört det för liknande ändamål med iSCSI.
Sen går det ju säkert att bygga eget med TrueNAS (som många här säkert är för). Beror på hur enkelt man vill göra för sig.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det är för företagsbruk kanske jag skulle skrivit. Hade det varit till mig själv så hade jag byggt något fint av halvgamla saker och det hade säkert fungerat fint.
Har sett att vissa nasar rapporterat någon form av hårdvaruacceleration i vcentern, men aldrig riktigt intresserat mig i vad det betyder.

Permalänk
Medlem

Hårdvaruacceleration... Det brukar ju finnas möjlighet att lägga avlasta och lägga vissa funktioner till NIC. Men det konfar väl upp sig självt om stödet finns.
Men annars brukar det funka hyfsat out of the box.

Har du möjlighet att nyttja flera NIC så kan Multipath vara ett tips, ger lite bättre hastighet och redundans om en länk skulle gå ner (hjälper givetvis inte om portarna sitter på samma NIC på serversidan och hela kortet pajjar, quadport-kort).

https://kb.synology.com/en-sg/DSM/tutorial/How_to_Use_iSCSI_T...
Multipath finns i VMware också.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Så här ser lagringen ut på labb/backupburken. Undrar mest vad supported innebär på Buffalonasen. Det är åtminstone något som esxen har upptäckt.
Är en lokal esx som bara används till att sätta upp nya maskiner som sen "vmotioneras" över till driftmiljö när de är klara.

Sen kan man ju undra hur en antik ocz hamnat i denna maskin och framför allt när !?

Permalänk
Medlem

Känns som om det kan vara detta:
VMware vStorage APIs Integration (VAAI)

Understand VMware VAAI with QNAP Turbo NAS https://files.qnap.com/news/pressresource/product/Understand_...

Imponerande att ditt Buffalo-NAS har stöd för det.

Visa signatur