Snabbkoll: Var CES 2023 bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem

Computex brukar visserligen vara intressantare, men det var ändå kul att åter ha swec som utsända på mässgolvet för att klämma på prylar, rapportera om det senaste och intervjua inblandade. Tummen upp från mig!

Permalänk
Redaktionschef
Skrivet av mar3ld:

Jag är inte en som går in på SweC stup i kvarten. Avslutar däremot en och annan dag med att kolla av toppnyheterna.

Finns det någon artikel / tråd som samlar CES-rapporteringen, inkl videos?

Får se om det blir något sånt. Just nu har vi CES 2023-portalen där alla CES-relaterade grejer finns lättillgängligt.

Permalänk
Medlem

Ni gör ett bra jobb med att rapportera men tyvärr gör prisläget på hårdvara att man knappt orkar läsa.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 3800X
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Som vanligt för mycket tv, konsoll, mobilskit & bärbart elände.
För lite hårdvara, för lite serverinfo & teknikinfo fast sweclockers gör ett bra jobb ändå MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Får se om det blir något sånt. Just nu har vi CES 2023-portalen där alla CES-relaterade grejer finns lättillgängligt.

Tack. Jag hade missat att ni petat in länk till denna i huvudmenyn.

Skulle SweC kunna ha en "heta hashtags" under artiklar kanske*? Jag skulle nog hittat CES2023 då.

Iaf: Kul! Jag ska kolla igenom rapporteringen ikväll.

* Plus möjlighet att lista i omvänd kronologisk ordning (äldst först).

Visa signatur

Min i5-13600K, U12A, Z790 mATX, 32GB 3200, 1080Ti, 650W Platinum, 2xNVME + SSD: Time Spy 10848, GPU 10286, CPU 15713
Tjejens i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Svarade "CES?" för det var verkligen så det kändes i år.

Massor med samma gamla vanliga men som är rätt ointressant pga priser, tillgänglighet och disponibel inkomst

Razer kör med samma som alltid men som börjat tappa charmen. Visar upp nånting whacky och knasigt, får massa pr och kommer antagligen inte släppa det.

Det som intresserade mig är att det ändå fanns lite om MicroLED, hoppas verkligen det blir verklighet och släpps till konsumenter i framtiden.

Nu låter jag bitter men det var absolut inget *dåligt*. Det var bara extremt 'meh' från vad jag har sett.

Permalänk
Medlem

Tråkigt nog har jag svårt att vara allt för exalterad i dagens marknad, känns lite som att företag själva vill gå i konkurs med deras prissättningar.

Men jag håller mig ändå uppdaterad till viss del eftersom att det är mitt intresse och eftersom jag behöver det på grund av mitt valda arbetsfält.

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Redaktionschef
Skrivet av mar3ld:

Tack. Jag hade missat att ni petat in länk till denna i huvudmenyn.

Skulle SweC kunna ha en "heta hashtags" under artiklar kanske*? Jag skulle nog hittat CES2023 då.

Iaf: Kul! Jag ska kolla igenom rapporteringen ikväll.

* Plus möjlighet att lista i omvänd kronologisk ordning (äldst först).

Hetast-grejen är ingen jättedum idé. Ska kika på det! Kollar även på möjligheten att ändra kronologisk ordning under taggarna. Det kommer troligtvis inte vara något som implementeras inom den närmsta framtiden, men vi rekar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Det jag sett hittills har varit strax under förväntan.

Positivt
Lågprofilkylare från bequiet.
Spännande chassin, något modulärt(nv7?) och något med sluttande botten.
Har även sett vidareutvecklingar på produkter som ”uni-fans” och 420 AIOs.

Negativt
Har blivit bombarderad med nyheter om vikbara/upprullningsbara telefoner och surfplattor, något som jag inte är särskilt intresserad av.
Nästan identisk noctua/asus kylare på 4080 som på 30-serien.(vet inte vilken förändring jag förväntade mig men…).
Inga nya noctua-fläktar:(

Är några fler kylningsrelaterade nyheter som kan vara spännande och saker jag kan ha missat, så jag väntar på ”hands on” och recensioner.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Jag vill inte skriva att något var dåligt men jag tycker att det borde komma en GPU med en integrerad CPU. GPU:n bör ta upp större delen av kretsen. Jag tycker inte om grafikkorten eftersom alla kylare är otillräckliga och du måste ha minst 5 fläktar totalt med olika riktningar. Om jag köper ett grafikkort så vill jag byta kylaren direkt till en egen stor kylfläns och det är ganska mycket jobb att fixa.
Kylaren skulle vara ungefär 250-300x150x100mm och det räcker med en eller två chassifläktar som blåser genom. Det behövs ingen fläkt på kylaren. Det är mycket lättare att bara montera en färdig och bra kylare på en APU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Mest tid har tyvärr gått åt att faktiskt ladda upp videor. USA är ju verkligen ett uland när det kommer till internetuppkoppling. Tror detta är mitt åttonde år på CES och nätet har aldrig varit så risigt som det var i år. Skandal. Men nu vi är hemma igen kommer massvis med grejer läggas upp, inklusive nya nätagg och OLED.

Man får ju hoppas att ni har mycket mera filmer nedsparat på diverse hårddiskar som ni nu kan lägga upp för oss att beskåda tex alla robotar som visades upp på CES.

Permalänk
Hedersmedlem

@Enviro och @landmarks tack för att ni täckte CES åt oss andra. Dock känns det som att det inte hade skadat med ytterligare en deltagare på CES som kunde täcka mer av mässgolvets nyheter. Jag följer även Feber.se och trots att ingen från Feber var där i år (eller?) så känns det som att dom lyckats klämma ur sig mer nyheter därifrån. Jag anmäler mig som frivillig kameraman till nästa år så att André kan användas till mer nyheter och mindre videofilmandes

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

CES 2023 kändes förutsägbart i år.

Nästan 90% av allt som visades visste man ju "typ" redan om.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | Intel Core i7-6950X | 32GB RAM 3000MHz | Gigabyte RTX 2080 GAMING OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Många tv nyheter, på pc sidan var det mest oledskärmar samt 500hz med tn sen såklart amd x3d.

I övrigt så var det nog inte så mycket att hänga i granen.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [5800X3D] [X570 TUF]
[32gb@4000 14-8-13-12-24-36-234 1.6v]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av Überklass:

@Enviro och @landmarks tack för att ni täckte CES åt oss andra. Dock känns det som att det inte hade skadat med ytterligare en deltagare på CES som kunde täcka mer av mässgolvets nyheter. Jag följer även Feber.se och trots att ingen från Feber var där i år (eller?) så känns det som att dom lyckats klämma ur sig mer nyheter därifrån. Jag anmäler mig som frivillig kameraman till nästa år så att André kan användas till mer nyheter och mindre videofilmandes

Det hade absolut inte skadat med en till person, och det var något vi kände också. Det är tightare med två personer när man ska hinna både täcka allt och faktiskt få ut det, åtminstone om man vill hinna sova lite däremellan

Det gäller extra när man täcker många tillverkare på PC-sidan, eftersom de sitter på de olika hotellen snarare än mässgolvet, vilket tar en del tid att åka skytteltrafik mellan. Rent krasst hade en till ren mässdag suttit fint.

Att det mest var jag som hamnade framför kameran hade dock inte så mycket med tid som med andra praktiska grejer att göra, men antal och hur vi prioriterar är såklart något vi kommer titta på igen till nästa gång!

Permalänk
Medlem

Inte en aning, borde man inte vara på plats för att veta om det är bra eller dåligt?

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Redaktionschef
Skrivet av Überklass:

Det hade inte skadat att vara full styrka, nej.

Permalänk
Medlem

"CES?" för min del, men det är bara för att jag haft för mycket annat att pyssla med så jag har knappt hängt med alls.

Nya chassin är nog det jag annars brukar vara mest intresserad av faktiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig se någon slags utveckling på chassin, behöver ersätta mitt Fractal design torrent compact. Få som satsar på stora fläktar. Thermaltake hade dock en intressant lösning, dock inga pionjärer med 90 gradig lutning på moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz