Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bra True Wireless för samtal

Permalänk
Relik 📜

Bra True Wireless för samtal

Jag sitter med en hel hög olika hörlurar som används vid olika tillfällen. Tyvärr är de bra på lite olika saker, vilket gör att jag måste switcha eller slå av speciellt när det ringer. Börjar tröttna på det, och söker därför "bästa möjliga kompromiss" i form av True Wireless som är så bra som möjligt för samtal - utan att låta katastrofdåligt.

Just nu har jag...
Sony WH-1000XM3 - over ear, prima ANC och bra ljud men totalt värdelösa för samtal. Tokusla verkligen.
Jabra Elite 7 Pro - True Wireless, sitter okej i mina öron, låter okej men verkar vara ganska kass för samtal.
Sony WF-1000XM3 - True Wireless, sitter bra i mina öron, bra ANC, usla för samtal. Ganska klumpiga.
Sony WI-XB400 - "bakom nacken", låter halvbra men fungerar helt okej för samtal. Ingen ANC.
Plantronics Voyager Legend - givetvis vassa för samtal, men inte för något annat.

Tips mottages tacksamt! Prio är bra för samtal, men jag vill ha ANC och vettigt ljud också. Allround-lurar helt enkelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hej!

Du har säkert redan märkt ett mönster. De två headset du beskriver som okej eller vassa för samtal är de två som har mikrofoner placerade närmare munnen.

Det är en designmässig svaghet i TWS-lurar. Utmaningen ligger i att lyckas plocka upp ljud som färdas i motsatt riktning från enheten och samtidigt lyckas filtrera bort allt miljöljud.

Ett annat problem är att Bluetooth redan inte är jättebra på samtal, då informationsströmmen är begränsad. Det är ett svårt recept. Det finns codec som förbättrar detta, men alla telefoner har inte stöd för alla.

Då är frågan, är det här något du redan är införstådd i, redan köper den kompromissen, och vill ha det som fungerar minst dåligt? Eller något som fungerar bra på riktigt?
Du hintar redan om det, men jag vill förtydliga ändå.

Vad har du för enheter du vill koppla dem med för samtal? Dvs om de har stöd för fler protokoll än grundläggande blåtand.
Är vi helt låsta till TWS? Jag tänker att om det är plugg-delen som lockar kan det ju gå att ansluta över 3.5mm till en blåtandsmodul som i sin tur ansluter till din enhet, så att du får en mikrofon på sladd. Jag förväntar mig ett nej men vill ställa frågan ändå.

Permalänk
Medlem

De som jag personligen haft bäst erfarenhet av är Samsungs Galaxy Buds Pro:
https://www.webhallen.com/se/product/351469-Samsung-Galaxy-Bu...
Jag har version 1 men ser ingen större anledning till att tvåan skulle vara lika bra eller bättre.

Använder de själv för telefonsamtal när jag cyklar längs en högtrafikerad bilväg och folk hör mig alltid klart och tydligt. Bra ANC har de också.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Tigerhamster:

Hej!

Du har säkert redan märkt ett mönster. De två headset du beskriver som okej eller vassa för samtal är de två som har mikrofoner placerade närmare munnen.

Det är en designmässig svaghet i TWS-lurar. Utmaningen ligger i att lyckas plocka upp ljud som färdas i motsatt riktning från enheten och samtidigt lyckas filtrera bort allt miljöljud.

Ett annat problem är att Bluetooth redan inte är jättebra på samtal, då informationsströmmen är begränsad. Det är ett svårt recept. Det finns codec som förbättrar detta, men alla telefoner har inte stöd för alla.

Då är frågan, är det här något du redan är införstådd i, redan köper den kompromissen, och vill ha det som fungerar minst dåligt? Eller något som fungerar bra på riktigt?
Du hintar redan om det, men jag vill förtydliga ändå.

Vad har du för enheter du vill koppla dem med för samtal? Dvs om de har stöd för fler protokoll än grundläggande blåtand.
Är vi helt låsta till TWS? Jag tänker att om det är plugg-delen som lockar kan det ju gå att ansluta över 3.5mm till en blåtandsmodul som i sin tur ansluter till din enhet, så att du får en mikrofon på sladd. Jag förväntar mig ett nej men vill ställa frågan ändå.

Ja, det är en kompromiss jag accepterat redan. Vill ja just TWS för smidigheten, att kunna ha de i case i fickan smidigt och att de går fint även för musik.

Ift enheter är det främst mobil, men åter här - smidigheten. Vill kunna köra flera enheter vid behov också.

För att förtydliga med, jag ska ju inte livesända radio här direkt. Däremot kunna ta ett call där personen i andra änden faktiskt hör vad jag säger även om jag till exempel är utomhus.

De Jabra jag har ska enligt recensioner etc vara bra för samtal. Men, jag har inte haft någon vidare tur där - får ofta från de i andra änden att de inte hör vad jag säger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har testat några olika TWS för just samtal och kommit fram till huawei freebuds pro och Air Pods pro fungerat bra för samtal. Har till och med fått kommentarer när jag använder min huawei freebuds pro att det låter mycket bra.

Jag använder just nu huawei freebuds pro på mobil och dator tilsammans med teams. Uppfattar det som bra för samtal både i medelstort kontorslandskap och utomhus. Fungerar till och med OK på gymet.

Jag har testat dessa TWS på mobil, dator och främst via teams men också via vanligt telefonsamtal. (alla uppdaterade till senate firmware)
Huawei freebuds pro: Bra samtalskvalitet på vanligt samtal och teams, Låg på under 1000kr när jag köpte dem i april 2022. Nu verkar det vara V2 som endast är tillgänglig. Har inte testat dessa,
Air pods pro: Bra samtalskvalitet på vanligt samtal och teams. likvärdigt med huawei freebuds pro
Technics EAH-AZ70W: Värdelös samtalskvalitet (tar upp allt ljud runt omkring) dock bra när man är i tystrum. Utmärkt ljudkvalitet för uppspelning.
Air pod: Dålig samtalskvalitet, till ok ibland, testat i kontorslandskap, utomhus och gymet.
No-name billighets TWS:Värdelös samtalskvalitet
Jays Five TWS: Värdelös samtalskvalitet
Jays m-Six TWS: Värdelös samtalskvalitet

Permalänk

Se på något seriöst ljud märke de brukar ge bra ljud till samtal. Tydligen var de AT jag tänkte på slut i lager.
Se om du kan få tag i RHA Audio de är brittiska som lagar väldigt bra in ears. De har en ny modell på deras hemsida som stödjer senaste Qualcomm cVc det är det du behöver för dina samtal om du kör en Android. Då krävs det också att telefonen har senaste BT version.

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface är riktigt, riktigt bra för samtal. Skitfula och ingen ANC men folk hör dig väldigt bra och du kan ha dem i öronen i hur många timmar som helst utan att få ont. Men förstår om ANC är en dealbreaker.

Microsoft har prioriterat samtal framför allt annat så ljudmässigt för att lyssna musik på finns det obegränsat antal lurar som är bättre dock.

Permalänk
Hedersmedlem

The Verge har kört en del bra tester av mikrofoner i verkliga miljöer: https://www.theverge.com/2022/6/22/23177684/meta-headsets-air... och https://www.theverge.com/2022/8/17/23309582/wireless-buds-str... bland annat. TLDL är väl att Airpods Pro och Sony Linkbuds fick högst betyg på samtalskvaliteten.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Den bästa lösningen som jag testat är att använda airpods pro med iphone och ringa genom messenger/whatsapp/discord och ha igång röstisolering. Då kan jag prata i tunnelbanan eller utomhus utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Jabra Evolve2 75 för den den ska vara bra att prata i. ANC är som man kan förvänta sig av ett par On-ear lurar. Med dessa kan jag prata i telefon när jag plockar ut disken och håller på i köket utan att det stör motparten. Men om du vill ha lurar du kan prata i när som helst var som helst så är ju hantverkarlurarna typ 3M Peltor WS Alert XP bäst. Min kompis som är bonde har såna o kan prata i trakorn,i verkstaden, dvs över alllt utan problem.

Permalänk
Relik 📜

Tack för input, alla! Har läst och sett på en del recensioner.

Lite sugen på att testa Pixel Buds Pro, de verkar vassa. Likadant Linkbuds som nämndes, och Oneplus Buds Pro. I allmänhet verkar det som att utvecklingen gått väldigt snabbt här, och att modeller med bara något eller några år mellan kan innebära stor skillnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Huawei freebuds pro

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Personligen så har jag nog aldrig tyckt att det varit bra ljud när jag pratat med någon som använder hörlurar till en mobil.
Trådlösa är värre än trådade men även trådade är skit

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zippeer:

Personligen så har jag nog aldrig tyckt att det varit bra ljud när jag pratat med någon som använder hörlurar till en mobil.
Trådlösa är värre än trådade men även trådade är skit

Ja, jo, men nu är det en kompromiss jag behöver acceptera. Ska inte göra radio här liksom, men kunna ta längre samtal i olika miljöer där jag gör mig förstådd och hör motparten bra.

Efter en hel del läsande har jag bestämt mig för att testa Huawei FreeBuds Pro 2. Återkommer med kommentarer!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Ring Sveriges Radio och hör vad de har för lurar när de är flygande reportrar, de om någon borde ha stenkoll

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Huawei freebuds pro

Precis, har bara gott att säga om dem.Anser att det är bra samtalsamtals kvalitet helt i linje med Air Pods Pro.
Förutom då att det är Huawaei och att deras app för uppdatering är lite sisådr.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av emilakered:

Jag sitter med en hel hög olika hörlurar som används vid olika tillfällen. Tyvärr är de bra på lite olika saker, vilket gör att jag måste switcha eller slå av speciellt när det ringer. Börjar tröttna på det, och söker därför "bästa möjliga kompromiss" i form av True Wireless som är så bra som möjligt för samtal - utan att låta katastrofdåligt.

Just nu har jag...
Sony WH-1000XM3 - over ear, prima ANC och bra ljud men totalt värdelösa för samtal. Tokusla verkligen.
Jabra Elite 7 Pro - True Wireless, sitter okej i mina öron, låter okej men verkar vara ganska kass för samtal.
Sony WF-1000XM3 - True Wireless, sitter bra i mina öron, bra ANC, usla för samtal. Ganska klumpiga.
Sony WI-XB400 - "bakom nacken", låter halvbra men fungerar helt okej för samtal. Ingen ANC.
Plantronics Voyager Legend - givetvis vassa för samtal, men inte för något annat.

Tips mottages tacksamt! Prio är bra för samtal, men jag vill ha ANC och vettigt ljud också. Allround-lurar helt enkelt.

Bose 700

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Relik 📜

Kört Huawei FreeBuds Pro 2 i någon vecka och lite till nu. Ganska nöjd!

De fungerar fint för samtal i min ände, jag hör motparten utmärkt. Motparten verkar även höra mig bra - även om de säger det är lite burkigt när jag frågar. Spelar mindre roll dock, det viktiga är att jag hörs. Gäller även i lite stökigare miljöer, har kört en del snack på tåg.

De sitter OK i mina öron. Lite lösare än jag skulle önskat, svårt att få till helt. Mina olika Sony-lurar och även Jabra-paret sitter bättre. Men, inte så att de ramlar ur - så det är godkänt!

Musikmässigt låter de bra, om än inte bäst. Adaptiva NC som är standard är funky, den är lite FÖR adaptiv och man kan tydligt höra hur den switchar mellan lägen lite godtyckligt. Slog av och valde fast manuellt.

All in all, ganska nöjd. Har kvar dessa, och låter de tills vidare ersätta allt utom over ear-lurarna. De blir kvar för flyg och långresor. 🙂

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S