Permalänk
Medlem

Att tro att sockerskatt blir ett stort steg för folkhälsan är nog lite för mycket att hoppas på. Vårt samhälle är uppbyggt på fel sätt för långsiktig hållbar vikt hos de flesta. Tyvärr.

Permalänk
Snusfri

En sockerskatt skulle slå hårt på en kollega.
Han dricker oerhörda mängder med läsk varje dag.

Han kommer till jobbet vid 06:45 och dricker oftast 1-2 burkar innan han börjar kl 07.00
Vid frukosten kl 09.00 så blir det 2-3 burkar, efter frukost så måste han ta medicin och då sköljer han ner den med ytterligare en burk.
Sedan kan det slinka ner en burk innan lunchen kl 12, till lunchen är det minst 2 burkar som dricks, sedan vid eftermiddagsfikat så är det 1-2 burkar till.

Så enbart under arbetstid så drar han i sig minst 8 burkar läsk (har inte räknat med de 2-3 chokladkakorna han drar i sig heller).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

En sockerskatt skulle slå hårt på en kollega.
Han dricker oerhörda mängder med läsk varje dag.

Han kommer till jobbet vid 06:45 och dricker oftast 1-2 burkar innan han börjar kl 07.00
Vid frukosten kl 09.00 så blir det 2-3 burkar, efter frukost så måste han ta medicin och då sköljer han ner den med ytterligare en burk.
Sedan kan det slinka ner en burk innan lunchen kl 12, till lunchen är det minst 2 burkar som dricks, sedan vid eftermiddagsfikat så är det 1-2 burkar till.

Så enbart under arbetstid så drar han i sig minst 8 burkar läsk (har inte räknat med de 2-3 chokladkakorna han drar i sig heller).

Bättre än en fransk kompis jag hade (kanske). Han började dagen med 5-6 aperitifer, inget annat till frukost. Sen satte han sig i sin bil, han var resande försäljare för ett företag så han reste runt till kunder i hela mellersta Frankrike. Innan lunch hade han hunnit stanna på några ställen och ta ett par drinkar. Vid lunchen åt han vanlig mat men sköljde ner maten med ytterligare drinkar. Kaffe med avec på eftermiddagen och på vägen hem hinkade han i sig för att "orka köra", "ingen kan ju köra bil nykter!". Väl hemma blev det matlagning, han var ganska duktig på det men efter maten, som han sköljde ner med ytterligare drinkar, var han plakat. Det här var på 1970-talet. När jag besökte honom 1982 såg han ut som en tvättbjörn i ansiktet, alldeles svart kring ögonen. "Levern är slut och det verkar som om det mesta som kan gå åt helvete har gjort det", sa han. Ett knappt år senare skrev hans fru att han gått bort. Hon tyckte att det var konstigt att han överlevt så länge och jag tror att hon egentligen var lättad över att slippa vara orolig hela tiden som han befann sig ute på vägarna. Han dog vid 57 års ålder efter mer än trettio år av konstant (ratt-)fylla.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av padinni:

Varför ska man prata om höjda skatter / momser mitt i en stor lågkonjuktur.
Skojar dem med oss?

Så jävla opassande att ta upp nu.
Det är redan svindyrt i matbutiken liksom, räcker inte det?

Jävla skojare.

Om de nu ska straffbeskatta vissa varor så ska de ta bort momsen helt på frukt och grönsaker exempelvis.
Alltid straffbeskatta och höja skatter men aldrig minska på sånt som är bra. Fyfan.

Får mig att tänka på bonus/malus!
Man drar igång en förändring för beskattning av bilar som styr mot att beskatta bilar som släpper ut mest för att pytsa ut på dom som släpper ut minst. Det gick sådär…

1. Ett jävla liv på de som vill fortsätta släppa ut mest
2. Dom tar bort bonusen (den del som pytsades ut) men behöll straffet (malus på nya bilar)
3. Dieselkramarna är nöjda

Man må tycka vad man vill men det slutade med att svenskarna blev påsatta i ändtarmen av staten. Tyvärr verkar ingen riktig bry sig eller så fattar man helt enkelt inte…

Plastpåsarna är lite samma men ändå inte… den är kvar iaf.

Om någon kommenterar så håll partipolitik eller vems fel det är utanför. Det är demokrati och vi har den regering vi förtjänar och har satt på plats. Thats it!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det får de gärna göra. Nu var det visserligen inte så länge sedan de sänkte momsen på mat från 25% till 12%, vilket även innefattar läsk och annat sockerhaltigt, så om vi höjer den på dessa onyttiga saker till 25% igen så kanske det duger? De skulle absolut kunna sänka momsen ytterligare på (nyttig) mat förstås, men den är redan rätt låg.

Regeringen Carlsson III år 1996, med Persson som finansminister… ”Inte så länge sedan.”

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Hyllbert:

Coca Cola vet jag inte varför den smakar för jävligt numera, för den förstördes också för några år sen tror jag det var? Men dom har ju inte sötningsmedel i den.

I Sverige har inga större ändringar gjorts vad jag känner till men i USA så innehåller Coca-Cola majssirap hellre än florsocker numer. Tycker själv inte att den nödvändigtvis är sämre sett till helheten, men den är definitivt annorlunda (känns inte lika kladdig i munnen efteråt).

En del barer och restauranger jag besökte i San Diego hade istället Coca-Cola från Mexiko. Där används florsocker och det har blivit mer efterfrågat på senare år.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

I Sverige har inga större ändringar gjorts vad jag känner till men i USA så innehåller Coca-Cola majssirap hellre än florsocker numer. Tycker själv inte att den nödvändigtvis är sämre sett till helheten, men den är definitivt annorlunda (känns inte lika kladdig i munnen efteråt).

En del barer och restauranger jag besökte i San Diego hade istället Coca-Cola från Mexiko. Där används florsocker och det har blivit mer efterfrågat på senare år.

Inte florsocker, rörsocker. De har rationaliserat bort det i Mexiko också numera och kör majssirap där med, förutom för de som ska exporteras till USA, där behåller man rörsockret (annars hade inget valt att importera Coca-Cola den vägen).

Permalänk
Bildexpert

@snajk: Tack för korrigeringen! Det uppskattas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför är jag så barnsligt förtjust och beroende av att se tecknad tv-serier eller filmer? (TECKNAT DREGEL, DREGEL...) Beror nog på ålder antar jag Kalle på julafton och någon tecknad film på bio, eller möjligtvis någon tecknad serie från typ Poland på tv.
Serietidningar var svaret Superman, Batman m.m. (eller Stålmannen, Läderlappen som dom hete då ).
Dagens gubbgnäll från mig.
Dagens barn/ungdomar är bortskämda med tecknat på TV/Bio och datorspel!

Ändrade lite på text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Dom förändrade smaken på svensk coca cola, kommer inte ihåg riktigt när, men det är nog några år sen nu. Då blev den genast en av cola-dryckerna jag föredrar minst.

Permalänk
Medlem

Måste gubbgnälla på posten igen, nu igen har det försvunnit en räkning, och fick hem meddelande om användningsförbud pga förfallna skatter på bilen.

Har försvunnit säkert 5-6 olika räkningar nu under perioden november-nutid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Måste gubbgnälla på posten igen, nu igen har det försvunnit en räkning, och fick hem meddelande om användningsförbud pga förfallna skatter på bilen.

Jag säger bara: E-faktura

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Finns inte E-faktura och Autogiro på andra sidan pölen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Finns nog, och somliga försäkringsbolag har, men mig veterligen har inte Trafikverket/Traficom, skulle vara ytterst trevligt och behändigt om det vore så.

Men tex min egen bank som också är mitt försäkringsbolag, kan inte göra bättre än att bara skicka fakturan i en e-tjänst också, men någon som helst form av autobetalning utan att fakturorna i något skede sätts in manuellt existerar inte. Då pratar vi ändå en av landets ABSOLUT största banker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag säger bara: E-faktura

Skrivet av serafim:

Hmm är ni ens gubbar?

Det är väl det går tråden går ut på. Inte hänga med i tiden och gnälla om att saker inte fungerar och det var bättre förr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hmm är ni ens gubbar?

Det är väl det går tråden går ut på. Inte hänga med i tiden och gnälla om att saker inte fungerar och det var bättre förr?

Gnälla, visst och här kommer ett gnäll om folk som tror att vi gubbar inte hänger med. Just precis för att vi hänger med har vi mycket att gnälla om. Mycket var bättre förr men en marginell andel nyheter gör livet lite lättare. Inom den marginalen ryms bl.a. E-faktura och autogiro ... och datorer ... och lite annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Det intressanta här är förstås, ur forumets hemmalandsperspektiv, att det tydligen inte är bättre i Finland.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Det intressanta här är förstås, ur forumets hemmalandsperspektiv, att det tydligen inte är bättre i Finland.

Struntprat. Givetsvis är det bättre i Finland.

Skrivet av TheFlyingFin:

Finns nog, och somliga försäkringsbolag har, men mig veterligen har inte Trafikverket/Traficom, skulle vara ytterst trevligt och behändigt om det vore så.

Men tex min egen bank som också är mitt försäkringsbolag, kan inte göra bättre än att bara skicka fakturan i en e-tjänst också, men någon som helst form av autobetalning utan att fakturorna i något skede sätts in manuellt existerar inte. Då pratar vi ändå en av landets ABSOLUT största banker.

Traficom har haft E-faktura sedan urminnes tider vilket jag också har använt (Via Andelsbanken som är Finlands största bank). Jag tvivlar också starkt på att E-faktura alternativ saknas på någon bank i Finland, det har nog alla banker haft i många år redan, oavsett storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Traficom har haft E-faktura sedan urminnes tider vilket jag också har använt (Via Andelsbanken som är Finlands största bank). Jag tvivlar också starkt på att E-faktura alternativ saknas på någon bank i Finland, det har nog alla banker haft i många år redan, oavsett storlek.

Alltså, OP som bank saknar ju inte e-faktura, men försäkringsbolaget OP kan enligt dom inte lösa det med automatisk betalning, men jag kan välja att få räkningen digitalt till deras egen bank-app, men jag måste ändå slå in den manuellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFlyingFin:

Alltså, OP som bank saknar ju inte e-faktura, men försäkringsbolaget OP kan enligt dom inte lösa det med automatisk betalning, men jag kan välja att få räkningen digitalt till deras egen bank-app, men jag måste ändå slå in den manuellt.

Fungerar i alla fall felfritt för mig.

Försäkringar (Via banken) är ännu smidigare eftersom de är "gratis" i och med bonusen som utdelas vid sparande/låntagande och dras av automatiskt från bonus-kontot utan e-faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Så måste det ju vara, finnarna är (enligt sig själva) världens lyckligaste folk, i alla fall enligt FN:s ”World happines report”.
Men ingen har förstått varför.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Så måste det ju vara, finnarna är (enligt sig själva) världens lyckligaste folk, i alla fall enligt FN:s ”World happines report”.

Är det enligt FN's rapport så är det ju inte enligt finnarna själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Är det enligt FN's rapport så är det ju inte enligt finnarna själva.

Och var tror du underlaget kommer ifrån? De har nog inte tillfrågat några nepaleser om hur glada finländare är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Och var tror du underlaget kommer ifrån? De har nog inte tillfrågat några nepaleser om hur glada finländare är.

Gubbgnäll i all ära men nu verkar du lite avundsjuk så vi får hoppas det blir Sverige i år.

https://www.omvarlden.se/nyheter/finland-fortfarande-etta-pa-...

"Mätningarna bygger på frågor som ställts till 1 000 personer i 146 länder. Medborgarna har graderat, på en skala mellan noll till tio, hur de uppfattar sin livssituation. Deras svar har sedan vägts samman med hårda fakta som förväntad livslängd, ekonomi och andra sociala faktorer."

Edit. Det är enligt invånarna själva som du skrev, vilket är naturligt när man tänker efter för konstigt vore det väl om man hade frågat Nepaler hur glada vi är i Finland? Det känns spontant som om de flesta där inte har en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

köp en dahua ringklocka eller hikevision, kör dom helt lokat till HA,

Jag fick en total felassociation först här - direkt till "Hells Angels", fast när det gäller dörrförsäljare skulle det kunna bli en höjdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

konstant rus blandat med mumin kostymer? jag skulle åtminstone smila rätt bra om jag såg en full mumin ragla fram på gatan

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

<Uppladdad bildlänk>

Kunde inte hålla mig och fixade denna parodi:

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När det är slut på dasspapper när man redan sitter på tronen i rektumrummet och måste ringa kollegan så den får komma med mer.

När det finns en extra rulle på skithuset men den som gjorde slut på pappret inte kan sätta dit en ny rulle i hållaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

konstant rus blandat med mumin kostymer? jag skulle åtminstone smila rätt bra om jag såg en full mumin ragla fram på gatan

Ett minttutroll?

rättstavning
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ztenlund:

Ok, så vad kallar du företagspropaganda då (dvs det som i vardagstal benämns "reklam", vilken får dig att göra val du egentligen inte skulle ha gjort, opåverkad.)

Skrivet av ztenlund:

Du ser inga gränsdragningsproblem eller överflyttningsmöjligheter? Socker är en del av väldigt mycket är ätbart, både naturligt och tillsatt. Som exempel är det mer socker i vanlig inlagd sill än i läsk, även om man sannolikt inte äter ett halvt kilo på en gång.

Som du säger själv, vem äter ett halvt kilo inlagd sill på ett bräde? Sedan är ju merparten av inlagd sill faktiskt just sill, vilket är mat, med näringsämnen och grejer. Sockerläsk är 100% tomma kalorier som får ditt blodsocker att rusa i 15 minuter för att sedan krascha, och som även hjälper dig utveckla typ2-diabetes.

Skrivet av Boelving:

Varför är jag så barnsligt förtjust och beroende av att se tecknad tv-serier eller filmer?

Dagens gubbgnäll från mig.
Dagens barn/ungdomar är bortskämda med tecknat på TV/Bio och datorspel!

Vi som växte upp före kommersiell TV i det här landet har nog mycket nostalgikänslor för animerat just för att vi som ungar var så svältfödda på den varan. Det lilla man fick gav desto starkare intryck istället!

Nuförtiden kan man ju konsumera precis hur mycket animerat som helst när som helst, och det mesta nyproducerat går i värsta hyperaktivitetstempot också av någon puckoanledning. Fattar inte poängen med det, men det blir väl som knark i hjärnan på ungarna antar jag, måste ju finnas någon anledning till det.

Föredrar själv det mer avspända tempot som existerade före 90-talet.