Min granne ofredar mig, vart ska jag vända mig? Hyresnämnden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Helt sjukt hur du försöker få honom att anpassa sig och sina egna vanor för att slippa bli utsatt för brott, istället för att fokusera på den person som faktiskt utsätter andra för ofredande.

Röker du själv eller? Verkar så då du inte känner empati med grannen som blir utsatt för passiv rökning. Även om det TS inte gör är "olagligt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är ganska enkelt; TS gör något som är lagligt och tillåtet i hans hyresgästförening.

Hans granne gör något brotssligt (ofredande) för att hon inte gillar hans personliga val i livet.

Han vill ha hjälp för att bli av med det brott han är utsatt för.

Då är det jävligt märkligt att man sitter och kritiserar den som följer lagen, ja.

Det spelar ingen jävla roll vad du tycker personligen om hans egna vanor; har både hans hyrestgästförening godkänt det och det är lagligt, då finns det inget att snacka om. Den som utför ett brott aktivt för att jävlas med andra är problemet, inget annat.

Helt sjukt hur du försöker få honom att anpassa sig och sina egna vanor för att slippa bli utsatt för brott, istället för att fokusera på den person som faktiskt utsätter andra för ofredande.

Redan nu finns det en klausul i nybyggda privata hyresrätter där det inte är tillåtet att röka inomhus och i en zon på ett par meter runt hela huset. Borde va huvudregeln. Du hyr ju. Vill man bolma fritt så får man köpa sig en villa så får man röka hur mycket som helst. Tänk på konstnaden som slås ut över alla hyresgäster den dagen en rökare som flyttar ut.

Men, personen som TS beskriver verkar inte helt frisk och behöver hjälp. Förut låste man in sådana människor i mentalsjukhus, numera ska de vistas bland alla andra och därför uppstår problemet .

Permalänk
Medlem

Har bott i lägenheter där grannar rökt och det har inte varit roligt. Har dock låtit dem vara och eventuellt påpekat att deras rök kommer in i våran lägenhet. Ibland har de lyssnat och ibland inte.
En lägenhet vi hade, så var det rökare från tre håll. Har för mig att vi bodde där i 4-5 år och antalet gånger vi kunde använda balkongen, utan att tvingas avbryta middag eller annat, kan jag nog räkna på min ena hand.
Gick inte att ha balkongdörren eller fönstren öppna på det hållet, då luften sugs in i lägenheten. Var som om man satt i en rökbur, i sin egen lägenhet hela dagarna.

Bor man med grannar, så handlar mycket om visa respekt för varandra. Är grannen psykiskt sjuk, ja, då blir det ju svårare...
Ser tre alternativ...
1. Ta en rejäl pratare med grannen och försök vara tillmötesgående.
2. Anmäl och försök få grannen vräkt.
3. Flytta och få ett bättre liv någon annan stans. Vilket jag gjort ett par gånger och aldrig ångrat mig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Röker du själv eller? Verkar så då du inte känner empati med grannen som blir utsatt för passiv rökning. Även om det TS inte gör är "olagligt".

Man måste ju inte vara rökare för att se hur hunsade rökare blir. Man får inte röka i sin egen lägenhet, man får inte röka på sin egna balkong. Snart får man väl inte ens röka på sin egna gräsmatta. Jag röker inte men jag har empati för hur bortsorterade rökare blir i alla möjliga sammanhang.

Den som borde flytta här är ju egentligen psyk-grannen som borde leta efter ett boende där det är helt rökfritt om det är så otroligt störande för henne.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Röker du själv eller? Verkar så då du inte känner empati med grannen som blir utsatt för passiv rökning. Även om det TS inte gör är "olagligt".

Nope, aldrig gjort.

Känner ingen empati övh för människor som uppför sig så som TS granne gör. Det finns inga ursäkter eller anledningar att uppföra sig på det sättet, och det finns absolut inget där som förtjänar empati när man gör så som TS granne gjort.

Hade personen varit resonlig och inte brutit lagen för att hen inte gillar vad TS gör, då hade vi haft en helt annan diskussion. Men nu är det inte så att grannen har försökt föra en dialog med TS, utan försöker istället göra livet ett helvete för den andra människan genom olagliga aktiviteter. Därmed ingen empati överhuvudtaget, oavsett vad jag tycker om rökande personligen.

Precis som att jag inte har någon empati för en människa som misshandlar någon för att de snackade skit om ens mamma. Javisst var det tråkigt att någon förolämpade dig, men du förtjänar ingen empati när du har gått över gränsen med råge.

Folk som inte kan uppföra sig ordentligt och föra dialog när mindre roliga saker sker har varken rätten till empati eller rätten att skylla på andra parten.

Det säger verkligen ALLT att du inte har något annat att komma med, än att komma med en sådan korkad, irrelevant fråga som "RÖKER DU SJÄLV ELLEHH"?

I slutändan är detta så sjukt enkelt:

TS har tillstånd från sin förening att röka på balkongen.
Grannen bryter mot lagen för att grannen inte gillar vad föreningen har gett tillstånd för.

Grannen är den som är problemet här, inte TS. Punkt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Redan nu finns det en klausul i nybyggda privata hyresrätter där det inte är tillåtet att röka inomhus och i en zon på ett par meter runt hela huset. Borde va huvudregeln. Du hyr ju. Vill man bolma fritt så får man köpa sig en villa så får man röka hur mycket som helst. Tänk på konstnaden som slås ut över alla hyresgäster den dagen en rökare som flyttar ut.

Men, personen som TS beskriver verkar inte helt frisk och behöver hjälp. Förut låste man in sådana människor i mentalsjukhus, numera ska de vistas bland alla andra och därför uppstår problemet .

Nu har ju hyresgästen redan frågat föreningen, som jag redan skrivit. Vad andra föreningar gör och har för klausuler är därmed irrelevant. Vad som borde vara är också helt irrelevant. TS följer de lagar och regleringar som satts upp av hens specifika förening och resten spelar ingen roll.

Sanningen är fortfarande följande:
TS har tillstånd att röka på balkonen från sin förening.
Grannen bryter lagen för att grannen inte gillar det föreningen har godkänt.

Grannen är problemet.

Finns inget att diskutera där.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fast så svart-vitt är det inte, man kan tekniskt sett absolut ofreda någon med cigarettrök också. Sen var gränsen går går ju att diskutera.

Kan kan man. Uppenbarligen är det inte det vi diskuterar just nu, eftersom det inte är det som hänt.

TS har fått tillstånd att röka på balkongen.

Grannens problem med rökandet hade kunnat tacklas på så många olika sätt, och sättet som grannen tacklar det nu är det enda sättet som faktiskt är olagligt, och det enda sättet som tar ifrån all rätt för gnäll från grannen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Anmäl varje enskilt tillfälle. Det kommer lösa sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Röker du själv eller? Verkar så då du inte känner empati med grannen som blir utsatt för passiv rökning. Även om det TS inte gör är "olagligt".

RöKKerRR DUuuh ElllEEEHH??

Toppargument.

Lol.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Om dom säger att det är fläktarna i datorn som vibrerar då? Eller att du kanske rullar stolen när du spelar. Klickar på tangentbordet. Datorn påverkar elnätet så grannens högtalare surrar när du spelar.

Grannar kan klaga över vadsomhelst och det behöver inte betyda att man faktiskt gör någonting fel. Så att säga åt någon att sluta göra det eller gå ut på gården för att göra grannarna glada är lite extremt.

Då aktiverar jag brusreduceringen i mina hörlurar. Problem löst.

Det jag menar är att man kan vara tillmötesgående inom rimliga gränser. Därefter får man välja vad man vill lägga energi på.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Efter kl 22 eller vad det är fram till kl 7 på morgonen så brukar det va reglerat att de aka va "tyst" i lägenhetskomplex.

Dvs inte skrika, banka å slå, spela hög musik, köra damsugare eller andra saker som är högljudda

Så är ju bara att ringa polisen och klaga så skickar de ut en patrull så småning om som kommer och ringer på din grannes dörr.

På dagtid finns väl inte så mycket du kan göra dock.

Nja det är inte så att du ska behöva utstå störningar på dagtid. Däremot får man antas utstå störningar som kommer av att människor lever och gör saker. Men om grannen konsekvent för oljud och stör är det hyresvärdens ansvar att lösa.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Till TS. Hör av dig till hyresgästföreningen. Alternativt hör av dig till hyresvärden och förklara läget och säg att då du inte kan bruka lägenheten som tänkt kommer du börja hålla in hyran för att de inte uppfyller sin del av avtalet.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Man måste ju inte vara rökare för att se hur hunsade rökare blir. Man får inte röka i sin egen lägenhet, man får inte röka på sin egna balkong. Snart får man väl inte ens röka på sin egna gräsmatta. Jag röker inte men jag har empati för hur bortsorterade rökare blir i alla möjliga sammanhang.

Den som borde flytta här är ju egentligen psyk-grannen som borde leta efter ett boende där det är helt rökfritt om det är så otroligt störande för henne.

Nu är det väl så att det i första hand handlar om hyresrätter och då är det inte "egen lägenhet" även om man har besittningsskydd. Jag förstår hyresvärdarna - det kostar multum att sanera en lägenhet. Sedan är det extremt WT att röka inomhus men det är en annan diskussion.

Sen bor vi ju numera i ett mer eller mindre rökfritt samhälle vilket innebär att röken från enskilda individer blir väsentligt mer närvarande. Det finns inget som är så vidrigt som när grannens cigarettrök sipprar in i lägenheten när man vädrar på sommaren. Många har dessutom fönsterventilation och då kommer det alltid in rök. Enstaka tillfällen på fest är en sak men när det återkommer dagligen så är det vidrigt. Jag förstår grannen. Hon överreagerar visserligen något kopiöst om TS alla historier stämmer men oavsett - jag är övertygad om att granntanten känner av röken.

Jag tror de flesta människor undviker pekpinnar mot rökare i vardagen - man vet trots allt inte vad folk bär på. Men när man som rökare tar upp frågan så blir det förstås reaktioner. Kontroversiellt men fullt normalt.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batwoman:

För att jag röker på min balkong, vilket flera här gör och detta är tillåter. Hon har bankat under min säng över hundra gånger och väckt mig.

Det finns många saker som är lagliga men samtidigt oschyssta. Du kanske borde sluta röka? Det är väldigt obra för din hälsa och ekonomi - då slipper du samtidigt förstöra livet för dina grannar också. Det är inte alls trevligt (eller hälsosamt) att få in cigarettrök i sin bostad.

Men om man resonerar att det inte är olagligt och slutar använda hjärnan där så är det klart att då finns det ju inte så mycket mer din granne kan göra än att försöka få dig att flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

Nu är det väl så att det i första hand handlar om hyresrätter och då är det inte "egen lägenhet" även om man har besittningsskydd. Jag förstår hyresvärdarna - det kostar multum att sanera en lägenhet. Sedan är det extremt WT att röka inomhus men det är en annan diskussion.

Sen bor vi ju numera i ett mer eller mindre rökfritt samhälle vilket innebär att röken från enskilda individer blir väsentligt mer närvarande. Det finns inget som är så vidrigt som när grannens cigarettrök sipprar in i lägenheten när man vädrar på sommaren. Många har dessutom fönsterventilation och då kommer det alltid in rök. Enstaka tillfällen på fest är en sak men när det återkommer dagligen så är det vidrigt. Jag förstår grannen. Hon överreagerar visserligen något kopiöst om TS alla historier stämmer men oavsett - jag är övertygad om att granntanten känner av röken.

Jag tror de flesta människor undviker pekpinnar mot rökare i vardagen - man vet trots allt inte vad folk bär på. Men när man som rökare tar upp frågan så blir det förstås reaktioner. Kontroversiellt men fullt normalt.

Ok men om man är väldigt känslig, då kanske man ska se sig om efter en lägenhet där det är helt rökfritt, alt. flytta till ett hus utanför stan så man slipper bli påverkad. Ungefär så låter det ju att rökare ska göra. "Flytta till landet så får du röka bäst du vill"

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Till alla som säger att det bara är att sluta röka. Tänk om eran granne bestämde sig för det låter för mycket när ni spelar. Skulle ni sluta då? Eller skulle ni ta med datorn ut på gården varje gång ni vill spela?

Om folk klagade på att det lät för mycket när man spelar så hade man såklart löst det genom att ha på sig hörlurar eller försöka skrika mindre när man spelar. Det är ett problem som också har en lösning, precis som att trådskaparen har ett alternativ att klä på sig, gå ut och röka sin giftpinne någon annanstans. Istället vägras det och har uppenbarligen en granne med extremt kort stubin och/eller psykisk sjukdom.

Börja med att kontakta grannen och försöka komma överens: Hon slutar dunka i golvet om personen lovar att aldrig mer röka på balkongen. Låter som win win.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Ok men om man är väldigt känslig, då kanske man ska se sig om efter en lägenhet där det är helt rökfritt, alt. flytta till ett hus utanför stan så man slipper bli påverkad. Ungefär så låter det ju att rökare ska göra. "Flytta till landet så får du röka bäst du vill"

Man får ju anpassa sig till majoriteten. Om fler stör sig på folk som röker så är det rökarna som får rätta sig i ledet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Man får ju anpassa sig till majoriteten. Om fler stör sig på folk som röker så är det rökarna som får rätta sig i ledet.

Inte om det är tillåtet att röka på balkongen. Jag fattar inte hur ni resonerar.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Man får ju anpassa sig till majoriteten. Om fler stör sig på folk som röker så är det rökarna som får rätta sig i ledet.

Detta argument funkar inte. Minoriteters rättigheter är skyddade i lagen och då funkar det inte att säga som du gör.

Byt ut "röker" eller "rökare" mot "invandrare", "jude", "HTBQ" eller någon annan minoritet så ser du att det du säger inte är rimligt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Inte om det är tillåtet att röka på balkongen. Jag fattar inte hur ni resonerar.

Det har ju fortfarande med god sed att göra. Bara för att det inte är förbjudet med surströmmingsskiva på balkongen så kanske inte grannarna skulle uppskatta att man helg efter helg dukar upp och öppnar burk efter burk. Får man klagomål så får man väl försöka anpassa sig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Byt ut "röker" eller "rökare" mot "invandrare", "jude", "HTBQ" eller någon annan minoritet så ser du att det du säger inte är rimligt.

Det är ju stor skillnad på ens etnicitet eller religiösa inställning jämtemot en rökare som alltid har ett val att sluta röka.
Lite väl stor offerkofta när man börjar jämföra sin rätt till att röka på balkongen med rasism och förtryck.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det har ju fortfarande med god sed att göra. Bara för att det inte är förbjudet med surströmmingsskiva på balkongen så kanske inte grannarna skulle uppskatta att man helg efter helg dukar upp och öppnar burk efter burk. Får man klagomål så får man väl försöka anpassa sig.

Jag hävdar att det är hyresvärdens uppgift att isåfall förbjuda sådant om det är ett problem. Du menar att man ska ha några lösa överenskommelser. Jag håller inte med.

EDIT: Kan ju hitta på löjliga exempel som bevisar att du har fel.

Man flyttar till en lägenhet där man får röka på balkongen, och det finns en gemensam tvättstuga.
När man flyttat in kommer det ett gäng grannar o knackar på o säger att du får inte röka på balkongen för någon är känslig mot rökdoft, och tvättstugan som är gemensam får man inte heller använda för folk som bor i huset är känsliga för tvättmedel. Är det rimligt att anpassa sig även där för att majoriteten i huset tycker det?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag hävdar att det är hyresvärdens uppgift att isåfall förbjuda sådant om det är ett problem. Du menar att man ska ha några lösa överenskommelser. Jag håller inte med.

EDIT: Kan ju hitta på löjliga exempel som bevisar att du har fel.

Man flyttar till en lägenhet där man får röka på balkongen, och det finns en gemensam tvättstuga.
När man flyttat in kommer det ett gäng grannar o knackar på o säger att du får inte röka på balkongen för någon är känslig mot rökdoft, och tvättstugan som är gemensam får man inte heller använda för folk som bor i huset är känsliga för tvättmedel. Är det rimligt att anpassa sig även där för att majoriteten i huset tycker det?

Jag håller såklart med om att det är hyresvärdens uppgift att ha klara och tydliga regler men samtidigt så är det ingen dum idé med grannsämja och att prata sinsemellan. I radhusområdet där vi bor så är det aldrig någon som sitter på sin altan och röker utan då går folk en bit ifrån så att folk ska slippa få in röken på sina balkonger och altaner, vilket jag ser som en självklarhet.

Gällande ditt "löjliga exempel":
Om folk är känsliga för det så kanske man ser till att inte använda ett så starkt doftande tvättmedel. Det skulle också ha löst situationen. Även om det är en absurd händelse så skulle jag definitivt ha anpassat mig om någon ber mig snällt. Jag ber alltid snällt rökare ställa sig någon annanstans om de sitter i busskuren och röker men även då kan folk börja bråka även om det står en stor förbudsskylt bakom dem.

Jag har ingen empati för rökare som inte kan anpassa sin vardag för sina ovanor för att folk ska slippa passiv rökning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag håller såklart med om att det är hyresvärdens uppgift att ha klara och tydliga regler men samtidigt så är det ingen dum idé med grannsämja och att prata sinsemellan. I radhusområdet där vi bor så är det aldrig någon som sitter på sin altan och röker utan då går folk en bit ifrån så att folk ska slippa få in röken på sina balkonger och altaner, vilket jag ser som en självklarhet.

Gällande ditt "löjliga exempel":
Om folk är känsliga för det så kanske man ser till att inte använda ett så starkt doftande tvättmedel. Det skulle också ha löst situationen. Även om det är en absurd händelse så skulle jag definitivt ha anpassat mig om någon ber mig snällt. Jag ber alltid snällt rökare ställa sig någon annanstans om de sitter i busskuren och röker men även då kan folk börja bråka även om det står en stor förbudsskylt bakom dem.

Jag har ingen empati för rökare som inte kan anpassa sin vardag för sina ovanor för att folk ska slippa passiv rökning.

Regler o bestämmelser finns ju till för att man inte alltid är överens om saker.

Det är ju bra om man kan komma överens men gör man inte det finns ju reglerna att förhålla sig till. Fattar fortfarande inte hur du resonerar.

Vill du ha ett till löjligt exempel? Man flyttar till en lägenhet där parkering ingår. När du kommer o parkerar första dagen så kommer grann-gänget o säger att du får inte parkera här för den som bor i bottenplan är känslig mot avgaser. Du accepterar väl detta också för att göra alla andra till lags? Bilister dom bara spyr ju ut avgaser. Inga sympatier till dom

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Otroligt låg nivå i denna tråd.

En person blir utsatt för en massa olägenheter av en granne och era råd är att han ska ändra livsstil och sluta röka?? Eller flytta?

Varför ska han, som håller sig till gällande regler och lagar byta livsstil ev. flytta?
Vad jag förstår bor de i city, vilket innebär att galna grannen utsätts för betydligt obehagligare lukter än tobaksrök dagligen, för att inte tala om alla gifter hon suger i sig både inomhus och utomhus i den miljön.

Har hon obehag över vad andra sysslar med inom lagens ram så är det hennes problem och något hon får rätta till. Genom att t ex flytta ut till hus på landet, om nu inte de naturliga lukterna stör henne....

Denna vilda jakt på rökare är så djävla överdriven..
De flesta av er som gnäller omger er med betydligt sämre luft och lukt än vad tobak åstadkommer. T ex parfymer och andra "lukta gott" som alla oavsett kön dränker in sig i.

När jag bodde i hyreshus så var det ett helvete att åka i hissen pga. alla starka dofter som gav mig migrän. Men, det finns inget förbud mot dessa så det var inget att gnälla över..

Samma löjliga gnäll som man fick från gamla kärringar med gamla snuskiga pälsar som inte varit rengjorda på 100 år när man åkte kommunalt med hundarna, "-Jag är pälsdjursallergiker"...

I det läget hade det kanske varit smart av kärringen att inte bära päls av fri vilja..

Sen kan folk lägga ner snacket om hur långt lukten når och hur känsliga de är, en människa har inte förmåga att känna en svag doft på längre avstånd. Så snacket om att ni känner tobaksrök 50 meter bort och efter hemkomst flera veckor senare.. .Det kan ni stoppa långt upp där det luktar som sämst...

Nej, jag röker inte själv, men umgås med rökare och har inget besvär av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vill du ha ett till löjligt exempel? Man flyttar till en lägenhet där parkering ingår. När du kommer o parkerar första dagen så kommer grann-gänget o säger att du får inte parkera här för den som bor i bottenplan är känslig mot avgaser. Du accepterar väl detta också för att göra alla andra till lags? Bilister dom bara spyr ju ut avgaser. Inga sympatier till dom

Fast nu bygger du bara halmgubbar. Bilen är ett verktyg du behöver och som du har användning för så där gör den nytta. Cigaretten är inte något du varken behöver eller har nytta av. Om du däremot ställer din jeep på tomgång som i timmar spottar ut bensinångor till dem som sitter på balkongen närmast och de artigt ber dig stänga av bilen istället för att förpesta luften så ska det också vara okej? För det är ju inte heller olagligt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Fast nu bygger du bara halmgubbar. Bilen är ett verktyg du behöver och som du har användning för så där gör den nytta. Cigaretten är inte något du varken behöver eller har nytta av. Om du däremot ställer din jeep på tomgång som i timmar spottar ut bensinångor till dem som sitter på balkongen närmast och de artigt ber dig stänga av bilen istället för att förpesta luften så ska det också vara okej? För det är ju inte heller olagligt.

Vad du tycker om cigarretter har ju inte med saken att göra. Är det tillåtet så är det. Jag ville bara interpolera detta till något som du själv är beroende av. Jag kommer inte lägga mer tid på att diskutera med dig nu. Uppenbarligen förstår du inte min poäng eller så fattar du men ger dig inte ändå.

Tomgångskörning mer än 1 min är ju olagligt men du tror väl att detta är bara en tyst överenskommelse också...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Så samlat alltså:

1. Tänk på dina medmänniskor och sluta röka
2. Tänk på dig själv och sluta röka
3. E-cigg/snusa istället
4. Gå iväg en bit och rök där
5. Anmäl till polisen/hyresvärden vid alla hot/störningar
6. En vän kanske kan vittna för att stärka anmälan
7. En eller flera grannar kanske kan vittna för att stärka
8. Flytta
9. Brus reducerande hörlurar
10. Fantomen är ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Vad du tycker om cigarretter har ju inte med saken att göra. Är det tillåtet så är det. Jag ville bara interpolera detta till något som du själv är beroende av.

Jag anser själv att god sed är något man ska tänka på med. Jag skulle aldrig få för mig att fortsätta röka på en plats där folk tycker att det är störigt. Då skulle jag mycket hellre gå därifrån för mina medmänniskors skull. Det är trots allt ett väldigt lätt löst problem som rökare. Att få hot från grannen är såklart inte okej för fem öre men om det kan få henne att gräva ner stridsyxan så kan det vara värt ett försök för att slippa tjafset.

Skrivet av thom.g:

Tomgångskörning mer än 1 min är ju olagligt men du tror väl att detta är bara en tyst överenskommelse också...

Det visste jag faktiskt inte så där får jag säga att min jämförelse var dålig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Gör som man gör med barn. Kontakta grannens anhöriga om betendet. Vem vet dom kanske vet hur hon är och ber henne sluta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.