Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Nr Info är en officiell XFX ÅF i Europa, så de är 100% seriösa

Kortet i sig är fantastiskt, de flesta klockar riktigt bra och kylaren är väl tilltagen för kretsen.

Mvh

Medan mitt kort klockar grymt tycker jag själv att det låter alldeles för mycket efter att ha haft det i några veckor, också irriterande att det bara går att ändra klockhastigheter via oc-bios - känns nästan som en bugg. Nu gör det bitvis 2000 rpm om jag låter fläkt hastigheterna vara oreglerade och det låter en del. Känns som att XFX har satt en alldeles för aggresiv kurva för kortet är inte särskilt varmt.

Skrivet av Aeig:

Jag beklagar att du ej hann med på de första

Jag tyckte det var märkligt då lagerstatus från 15:20 (cirka) var konstant 10 st till morgonen efter, då förstod jag att något inte stod rätt till, detta har nämligen hänt förut till och från, blir nog lika dyrt för dem varje gång.

Eloge till @Inet som i god ordning tar hand om sina kunder, det är exempel som dessa som gör att jag gärna handlar hos dem. Även om de brister ibland (som alla ÅF) så är de bra att ha att göra med och hedrar allt som oftast sina åtaganden.

Undrar vad de fick betala extra för att säkerställa att alla som beställde Red Devil Limited Edition får varsitt kort, det finns bara mig veterligen några tusen exemplar, jag tror inte grossisten har dessa liggandes.

Mvh

Inte jättesynd om mig som redan har ett 7900 XTX men klart det känns lite surt, vad jag har hört ska Red Devil vara ett riktigt bra kort!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Medan mitt kort klockar grymt tycker jag själv att det låter alldeles för mycket efter att ha haft det i några veckor, också irriterande att det bara går att ändra klockhastigheter via oc-bios - känns nästan som en bugg. Nu gör det bitvis 2000 rpm om jag låter fläkt hastigheterna vara oreglerade och det låter en del. Känns som att XFX har satt en alldeles för aggresiv kurva för kortet är inte särskilt varmt.

Ja, de är kända för att klocka grymt bra, alla jag har läst om verkar binnade Tror XFX, Sapphire och Powercolor får första tjing från AMD då de är exklusiva partners.

Kan du inte göra en egen fläktkurva? Det är ju ett måste på alla kort oavsett referens eller AIB.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Ja, de är kända för att klocka grymt bra, alla jag har läst om verkar binnade Tror XFX, Sapphire och Powercolor får första tjing från AMD då de är exklusiva partners.

Kan du inte göra en egen fläktkurva? Det är ju ett måste på alla kort oavsett referens eller AIB.

Mvh

Jo men även med egen fläktkurva låter kortet såpass mycket att det ska vara ett problem även med lurar - känns nästan som att jag fått ett måndagsex...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Jo men även med egen fläktkurva låter kortet såpass mycket att det ska vara ett problem även med lurar - känns nästan som att jag fått ett måndagsex...

Xfx var väl ett av de mest högljudda korten när de jämförde olika 7900xtx tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Medan mitt kort klockar grymt tycker jag själv att det låter alldeles för mycket efter att ha haft det i några veckor, också irriterande att det bara går att ändra klockhastigheter via oc-bios - känns nästan som en bugg. Nu gör det bitvis 2000 rpm om jag låter fläkt hastigheterna vara oreglerade och det låter en del. Känns som att XFX har satt en alldeles för aggresiv kurva för kortet är inte särskilt varmt.

Inte jättesynd om mig som redan har ett 7900 XTX men klart det känns lite surt, vad jag har hört ska Red Devil vara ett riktigt bra kort!

En av anledningarna till att jag nu ska returnera mitt kort från NR INFO är just ljudet, låter bra när fläktarna är på runt 23-24% hastighet, därefter blir det för högljutt även med hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Xfx var väl ett av de mest högljudda korten när de jämförde olika 7900xtx tror jag.

Skrivet av Bissam:

En av anledningarna till att jag nu ska returnera mitt kort från NR INFO är just ljudet, låter bra när fläktarna är på runt 23-24% hastighet, därefter blir det för högljutt även med hörlurar

Och det är så oerhört tråkigt för kortet är underbart i övrigt och XFX har verkligen gjort fantastiska framsteg vad avser utseendemässig design från tidigare gen MERC kort.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu har INET fått in ASUS 7900XTX
https://www.inet.se/produkt/5413163/asus-radeon-rx-7900-xtx-2...

16.999kr

9st kvar i skrivande stund.

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem

Alltså är det bara jag som finner dessa priser lite väl höga? 11 för XT och 13isch för XTX känns bra, men när man börjar gå upp mot 16 så känns argumentet för 4080 eller begagnat 4090 inte så svår.

Hur presterar Red Devil vs MBA? 🤔

https://en.overclocking.com/review-powercolor-rx-7900-xtx-red...

Kollar man här så är ju inte skillnaden enorm. Vi pratar 15-20% bättre än ett XT och några % bättre än XTX MBA. Älskar kortets utseende men är det värt den extra prislappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Alltså är det bara jag som finner dessa priser lite väl höga? 11 för XT och 13isch för XTX känns bra, men när man börjar gå upp mot 16 så känns argumentet för 4080 eller begagnat 4090 inte så svår.

Hur presterar Red Devil vs MBA? 🤔

Enligt LTT så är det ca 1 fps skillnad på Red Devil och MBA kortet;
https://youtu.be/KzIuMMIfTq8?t=416

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Alltså är det bara jag som finner dessa priser lite väl höga? 11 för XT och 13isch för XTX känns bra, men när man börjar gå upp mot 16 så känns argumentet för 4080 eller begagnat 4090 inte så svår.

Hur presterar Red Devil vs MBA? 🤔

Marknaden sätter priset, men visst är det hårdare mot plånboken är vad man hade hoppats på

Gällande Red Devil gentemot Made By AMD så har jag faktiskt nyligen testat och jämfört dessa kort under gårdagen. Jag kommer att behålla mitt MBA, och det i sig är nog delvis svar på din fråga.

Red Devil är ett bra kort, men skillnaden var alldeles för liten i prestanda och kylning för mellanskillnaden. Jag såg nästan samma temperaturer för 300-400 hundra lägre RPM på fläktarna, dvs ljudnivån är väldigt bra på båda korten och det borde varit ett större delta då RD kylaren är massiv. Jag hade höga förväntningar på Red Devil och blev i slutändan förvånad över hur bra referenskylaren är när den fungerar som den ska, känns att det är kvalité på MBA dock, väger tungt i handen.

Det är nog AMDs bästa modell någonsin, då har jag köpt alla kort sedan 2011 (cirka), synd på ångkammare debaclet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Enligt LTT så är det ca 1 fps skillnad på Red Devil och MBA kortet;
https://youtu.be/KzIuMMIfTq8?t=416

Så man köper kylaren och eventuell klockmöjlighet för 2-3' mer, förutom att kortet faktiskt finns i lager...

Skrivet av Aeig:

Marknaden sätter priset, men visst är det hårdare mot plånboken är vad man hade hoppats på

Gällande Red Devil gentemot Made By AMD så har jag faktiskt nyligen testat och jämfört dessa kort under gårdagen. Jag kommer att behålla mitt MBA, och det i sig är nog delvis svar på din fråga.

Red Devil är ett bra kort, men skillnaden var alldeles för liten i prestanda och kylning för mellanskillnaden. Jag såg nästan samma temperaturer för 300-400 hundra lägre RPM på fläktarna, dvs ljudnivån är väldigt bra på båda korten och det borde varit ett större delta då RD kylaren är massiv. Jag hade höga förväntningar på Red Devil och blev i slutändan förvånad över hur bra referenskylaren är när den fungerar som den ska, känns att det är kvalité på MBA dock, väger tungt i handen.

Det är nog AMDs bästa modell någonsin, då har jag köpt alla kort sedan 2011 (cirka), synd på ångkammare debaclet.

Mvh

Tack! Det känns skönt att sitta på ett MBA-kort(ASUS XT), jag förvånas också över hur tyst det går. Har ännu inte riktigt släppt tanken på att något måste vara galet då det går både tystare och svalare än vad som känns rimligt för prestandan

Några extra kylflänsar på Backplaten och det borde kunna leva läääänge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Alltså är det bara jag som finner dessa priser lite väl höga? 11 för XT och 13isch för XTX känns bra, men när man börjar gå upp mot 16 så känns argumentet för 4080 eller begagnat 4090 inte så svår.

Hur presterar Red Devil vs MBA? 🤔

https://en.overclocking.com/review-powercolor-rx-7900-xtx-red...

Kollar man här så är ju inte skillnaden enorm. Vi pratar 15-20% bättre än ett XT och några % bättre än XTX MBA. Älskar kortets utseende men är det värt den extra prislappen?

Finns andra anledningar att köpa Red Devil än bara prestanda.
Exempelvis har MBA-korten 2 DP portar. Jag kör exempelvis 3 st datorskärmar + en TV, så det fungerar inte med MBA för min del.
Kortet är ruskigt tyst och klockar som satan också.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Så man köper kylaren och eventuell klockmöjlighet för 2-3' mer, förutom att kortet faktiskt finns i lager...

Tack! Det känns skönt att sitta på ett MBA-kort(ASUS XT), jag förvånas också över hur tyst det går. Har ännu inte riktigt släppt tanken på att något måste vara galet då det går både tystare och svalare än vad som känns rimligt för prestandan

Några extra kylflänsar på Backplaten och det borde kunna leva läääänge!

Det är ett bra kort och det går tystare än referens samt klockar högre, för min egen del så gillar jag dock formfaktorn på MBA samt kvalitén, det borde inte ligga så nära ett påkostat AIB kort, men det gör det

Jag har satt thermal pads på baksidan, men tror inte jag kommer ta steget till kylflänsar, är så snyggt som det är.

Skrivet av Lodisen:

Finns andra anledningar att köpa Red Devil än bara prestanda.
Exempelvis har MBA-korten 2 DP portar. Jag kör exempelvis 3 st datorskärmar + en TV, så det fungerar inte med MBA för min del.
Kortet är ruskigt tyst och klockar som satan också.

Ja, det är ett gott skäl som du nämner gällande kontakter.

Det är ett bra kort, stort också, sen hade du ju en väldig tur med ditt exemplar

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Finns andra anledningar att köpa Red Devil än bara prestanda.
Exempelvis har MBA-korten 2 DP portar. Jag kör exempelvis 3 st datorskärmar + en TV, så det fungerar inte med MBA för min del.
Kortet är ruskigt tyst och klockar som satan också.

Red Devil har dessutom mer OC/UV-potential om man är villig att öka förbrukning, ett tredjepartskort med 3x8pin kan trycka ut ungefär 10% mer prestanda (ibland mer) vs MBA (OC vs OC). Techpowerup visar detta rätt tydligt med de reviews de har gjort på tredjepartskorten.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Fick detta nyss i mailen.

Hej!
En av produkterna som du har beställt finns inte i vårt sortiment och vi räknar inte heller med att få in den igen. Produkten i fråga är Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB


Får vi föreslå ett alternativ?
Art: 1028402 Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20GB VAPOR-X NITRO+ till pris: 14 290kr
eller:
Art: 1028401 Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20GB PULSE till pris: Pris: 13 490kr

Dessa alternativ är ännu inte tända på hemsidan.
Återkom om du vill ändra din order – eller om du vill avboka produkten. Om du inte återkommer inom 7 dagar avbokas ordern.
Elin - Kundtjänst - NetOnNet AB

@netonnet
Hur kan det vara slut på MBA kort från Sapphire?
Varför blir jag inte erbjuden ett AIB 7900XTX till samma pris?
Fan i helvete vad besviken man är. -_-

Något man kan göra?

Permalänk
Skrivet av employed:

Fick detta nyss i mailen.

Hej!
En av produkterna som du har beställt finns inte i vårt sortiment och vi räknar inte heller med att få in den igen. Produkten i fråga är Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB


Får vi föreslå ett alternativ?
Art: 1028402 Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20GB VAPOR-X NITRO+ till pris: 14 290kr
eller:
Art: 1028401 Radeon RX 7900 XT GAMING OC 20GB PULSE till pris: Pris: 13 490kr

Dessa alternativ är ännu inte tända på hemsidan.
Återkom om du vill ändra din order – eller om du vill avboka produkten. Om du inte återkommer inom 7 dagar avbokas ordern.
Elin - Kundtjänst - NetOnNet AB

@netonnet
Hur kan det vara slut på MBA kort från Sapphire?
Varför blir jag inte erbjuden ett AIB 7900XTX till samma pris?
Fan i helvete vad besviken man är. -_-

Något man kan göra?

Nope, fick liknande besked från webhallen. MBA korten tillverkas inte längre verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Nope, fick liknande besked från webhallen. MBA korten tillverkas inte längre verkar det som.

Förmodligen behövs de som tillverkats/tillverkas som ersättare för kort med ångkammarproblem ett bra tag framöver, men det är mycket möjligt att de återkommer när AMD löst problemen.

Permalänk
Medlem

Fick mail av Komplett för en vecka sen om detta.

Hej,
Du är en av flera kunder som beställt och väntar på det nylanserade XFX AMD Radeon RX 7900 XTX MBA och vi vill ge dig en uppdatering av läget.

Vi har nu fått uppdaterad leveransinformation från AMD och XFX. Kortet du beställt finns inte tillgängligt i närtid och de lägre prissatta korten som följer AMDs referensdesign med sin unika kylningslösning ("Made by AMD") är just nu inte i produktion hos någon av de producenter som vi pratat med. Den information vi har i dag är att korten kan komma att produceras under 2023 men exakt tid för tillgänglighet finns inte. Detta innebär att väntan på ditt kort kan bli lång och att leverans inte kan garanteras.

Vi har full förståelse för den frustration detta skapar hos dig som väntar på eftertraktat kort. Vi levererar alla beställningar i turordning och vi gör vårt yttersta för att du ska få ett kort så snart som möjligt. Vårt mål är givetvis att kunna leverera det kort du beställt och till det angivna priset. Din beställning ligger därför kvar hos oss tills vidare och du behåller din plats i kön. Du kan när som helst välja att avboka din beställning, om du förskottsbetalat så återbetalas dina pengar i samband med avbokningen.

''Den information vi har i dag är att korten kan komma att produceras under 2023 men exakt tid för tillgänglighet finns inte. Detta innebär att väntan på ditt kort kan bli lång och att leverans inte kan garanteras.''

Kan vara möjligt att MBA kort kommer tillbaka 🤔🤔

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att inga nya kort tillverkas innan problematiken med kylaren är löst och det kan säkerställas att korten fungerar som de ska. Helt produktionsstopp skulle jag gissa. MBA korten tänker jag på då såklart.
Sen kan man spekulera i om det ens kommer att återupptas och i vilken form. Samma artikel, uppdaterad version etc.
En sak som jag oroar mig för är hur många felaktiga kort som kommer cirkulera hos kunderna.
En person som häver köpet för de inte är nöjda (alltså inte returneras som en defekt produkt) och då kan någon annans order fullföljas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mazchi:

Jag skulle tro att inga nya kort tillverkas innan problematiken med kylaren är löst och det kan säkerställas att korten fungerar som de ska.

Man kan ju tycka att alla som beställt från ett visst datum borde bli lovade att få sina kort i framtiden eller åtminstone ett erbjudande till ett ersättningskort från en AIB till samma pris, men nej. -_-

Permalänk
Medlem

Powercolor Red Devil i lager hos inet nu

Permalänk
Medlem

Jag såg detta!
Tog kontakt med dem och bad dem om ett sånt istället för mitt MBA kort som precis landat hos dem med postbilen.
Nu håller jag tummarna att det löser sig, men det är ju inet så det brukar ju göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Marknaden sätter priset, men visst är det hårdare mot plånboken är vad man hade hoppats på

Gällande Red Devil gentemot Made By AMD så har jag faktiskt nyligen testat och jämfört dessa kort under gårdagen. Jag kommer att behålla mitt MBA, och det i sig är nog delvis svar på din fråga.

Red Devil är ett bra kort, men skillnaden var alldeles för liten i prestanda och kylning för mellanskillnaden. Jag såg nästan samma temperaturer för 300-400 hundra lägre RPM på fläktarna, dvs ljudnivån är väldigt bra på båda korten och det borde varit ett större delta då RD kylaren är massiv. Jag hade höga förväntningar på Red Devil och blev i slutändan förvånad över hur bra referenskylaren är när den fungerar som den ska, känns att det är kvalité på MBA dock, väger tungt i handen.

Det är nog AMDs bästa modell någonsin, då har jag köpt alla kort sedan 2011 (cirka), synd på ångkammare debaclet.

Mvh

Vad snurrar fläktarna på för RPM under load på red devil kortet? Skulle vara spännande att se lite bilder!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad snurrar fläktarna på för RPM under load på red devil kortet? Skulle vara spännande att se lite bilder!

Det hade jag gärna gjort men har tyvärr redan packat ner Red Devil för retur.

De snurrade på 900-1500 rpm i stock med en undervolt till 1120mV.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Det finns 8 st 7900 XTX Red Devil Limited Edition i lager - https://www.inet.se/produkt/5413151/powercolor-radeon-rx-7900...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man unsubba den här tråden! min XFX 7900 XTX anlände idag från NR info via Amazon, varit lite nojjig senaste dagarna över just fläktarna som det skrivits lite om, men vart riktigt positivt överraskad, såpass att jag nästan undrar om inte det är en fråga om air-flow problem i chassit ni som klagade på det??

Lycka till till er som fortfarande är på jakt!!

Visa signatur

Stationär
Fractal Design Define R3|ASUS Maximus IV GENE-Z|Intelcore i7 2600k ANTEC KÜHLER 620|Gigabyte Gtx 670|Corsair GS 800W|OCZ 120GB Agility 3|Corsair XMS3 Vengeance 12GB DDR3 1600MHz
Kringutrustning : QPAD QH-90 QPAD MK-85 & Steelseries KANA
Laptop : Lenovo Y500 i7 3630QM GT 650M SLI

Permalänk

Trodde verkligen att lagerstatusen skulle komma ikapp ganska snabbt på dom här korten. Jag var en av dom som knep ett 7900 XTX från komplett vid lansering för 13', känns ändå som att det var bra att hoppa på tåget direkt :). Får hålla tummarna att dom kommer ikapp och att priserna normaliseras lite snart, känns som att det borde gå relativt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det hade jag gärna gjort men har tyvärr redan packat ner Red Devil för retur.

De snurrade på 900-1500 rpm i stock med en undervolt till 1120mV.

Mvh

Fick hem mitt igår, förutom 100 grader junction temp är det ju ett mycket trevligt kort fast mitt ex verkar klocka lite sämre. Har sjuk beslutsångest om man ska köra på med 4090 eller det här - hatar nvidias adapter och det finns en bug som gör att ena skärmen kopplas ifrån vid alt tab som är grymt irriterande...

Skrivet av Neroscar:

Äntligen kan man unsubba den här tråden! min XFX 7900 XTX anlände idag från NR info via Amazon, varit lite nojjig senaste dagarna över just fläktarna som det skrivits lite om, men vart riktigt positivt överraskad, såpass att jag nästan undrar om inte det är en fråga om air-flow problem i chassit ni som klagade på det??

Lycka till till er som fortfarande är på jakt!!

Har inte haft några bekymmer med temps på något av de andra kort jag haft i samma chassi/konfiguration. Det var heller inte temperaturen som var problematisk för mig utan snarare att fläktkurvan var väldigt aggresiv och att kortet kunde vara uppe i 2000 rpm och föra en hel del oväsen utan att junction var över 90. Dual BIOS och OC fungerar heller inte som det ska.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮