Rx 7900 xtx lagerstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Jag har fått orderbekräftelse och kolli id på postnord för mitt 7900 xtx jag knep på proshop.se, så ge inte upp.
Jag har suttit sen release och försökt kl 14 med att få ett kort utan lycka. Idag verkar jag ha fått lön för mödan!

Det gav ju lite hopp iallafall😉 Grattis! Helst skulle jag vilja ha ett nitro+ så jag slipper byta chassi. Men det verkar långt bort😅

Permalänk
Medlem

Beställde ett 7900xtx av dem som de inte har kunnat leverera än. De frågade idag om jag ville byta ner mej till ett XT kort till ett 500kr billigare pris.

@netonnet
Seriöst. Vem fan skulle ta denna deal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Beställde ett 7900xtx av dem som de inte har kunnat leverera än. De frågade idag om jag ville byta ner mej till ett XT kort till ett 500kr billigare pris.

@netonnet
Seriöst. Vem fan skulle ta denna deal?

Kontra med att dom kan få leverera ett 7950 då det släpps istället.

Permalänk
Medlem

Igår fick jag avisering om att hämta ut kortet, så det gick riktigt fort från Proshop ändå.
Nu är det bara att uppgradera nätaggregatet då det rekommenderas 900w till denna😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

<Uppladdad bildlänk>

Igår fick jag avisering om att hämta ut kortet, så det gick riktigt fort från Proshop ändå.
Nu är det bara att uppgradera nätaggregatet då det rekommenderas 900w till denna😂

Tveksamt om du behöver uppgradera, lite beroende på vad du har nu givetvis. Har du ett 650W+ kvalitetsagg så klarar du dig nog bra, så länge du inte tänkt klocka satan.
Jag har också ett Red Devil med ett 850W Nätagg.
Kortet spikar runt 550W, men ~430W vid Load. Fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det var det olämpliga jag försökte påpeka i @sweclockers recension av 7900XTX att när de satte betyget baserade de allt på att XTX var 35% billigare än 4080 vilket i realiteten var rent buffel och båg. 7900 XTX partnerkort är fortfarande billigare än 4080 partnerkort (som @Sweclockers jämförde med), men inte 35% utan snarare 10%. Att sen sätta betyg från det och säga "ligger toppmärkelsen nära till hands" är verkligen inte seriöst och har vilselett många i detta forum att svälja XTX med hull och hår och dessutom en utmärkelse som användes av bland annat Inet i deras reklam av XTX.

"Lyfter vi RX 7900 XTX mot konkurrenten Geforce RTX 4080 och håller priset i beaktning är det en solklar home run för det röda laget, som verkligen imponerar i rastreringsprestanda. Trots att de båda konkurrenterna ligger nära varandra i rastrering och lägg därtill AMD:s framsteg i ray tracing till ett ungefär 35 procent lägre pris än konkurrenten ligger topputmärkelsen nära till hands."

Jag nöp ett referenskort från Komplett för 13400:-, var ju ändå ett hyggligt pris jämfört med 4080 som kostar ~18k.
Nu kör jag med Red Devil, kortet från Komplett blev ju försenat. Får se om de lägger ut kortet för samma pris efter jag avbryter ordern eller inte.

Det är ändå bra att rösta med plånboken. MSRP på $999 är rätt okej tycker jag.
Det är inte AMDs fel att vår valuta är så förbannat svag och att vi har 25% moms.

Tittar vi tillbaka på 2008 så kostade 1 dollar 6:-. Hade vi legat kvar på den dollarkursen hade referenskortet kostat 7500:- i Sverige inkl moms och tredjepartskorten runt 8500:-.

Så länge fler personer köper AMD bara för att ge fingret åt nVidia och deras prissättning så kanske de bestämmer sig för att sänka priserna.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tveksamt om du behöver uppgradera, lite beroende på vad du har nu givetvis. Har du ett 650W+ kvalitetsagg så klarar du dig nog bra, så länge du inte tänkt klocka satan.
Jag har också ett Red Devil med ett 850W Nätagg.
Kortet spikar runt 550W, men ~430W vid Load. Fungerar alldeles utmärkt.

Jaha då kanske jag är safe ändå.
Sitter med ett evga supernova g2 750w!

Permalänk

Undra hur länge de kommer tillverka referensmodellerna och om de kommer att kunna leverera till alla? Sitter i kö på webhallen på ett ASUS 7900xtx referens, står nu på produktsidan att modellen har utgått ur sortimentet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Undra hur länge de kommer tillverka referensmodellerna och om de kommer att kunna leverera till alla? Sitter i kö på webhallen på ett ASUS 7900xtx referens, står nu på produktsidan att modellen har utgått ur sortimentet...

Alla referens modeller var väl temporära tills 3dje part kommit igång? Så finns stor chans att de inte blir många fler levererade, speciellt om amd måste ersätta flera på RMA.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Även Proshop har plockat bort sina ASUS 7900 XTX referenskort idag, de fick in något kort som gick direkt 14:00 men nu är de borttagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoore:

Jaha då kanske jag är safe ändå.
Sitter med ett evga supernova g2 750w!

Har ett Supernova G2 750w tillsammans med 9900K (max short draw 160w) med ett XFX 7900XTX med maxad powerlimit (average 440-450w full load, sällan men ibland händer peakar på 500-600w), jag har inte haft några problem.
Däremot kommer jag uppgradera PSU till 1000w för att ge utrymme för kommande uppdateringar av CPU osv.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att Red Devil har 400MHz mindre core clock än dom flesta andra? 1500 kontra 1900.

Permalänk

Jobbar på en kedja som har tillgång till Itegra.se (Kompletts dist. sida) Där ligger 53st XFX Merc310 7900XTX på lager. Är det någon speciell anledning till varför man vill hålla på korten när svenska marknaden på 7900XTX är totalt tömd på kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dirtykewken:

Jobbar på en kedja som har tillgång till Itegra.se (Kompletts dist. sida) Där ligger 53st XFX Merc310 7900XTX på lager. Är det någon speciell anledning till varför man vill hålla på korten när svenska marknaden på 7900XTX är totalt tömd på kort?

De är för byggande av komplett pc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk

aaa! Såg det nu. Men fortfarande. Släpp korten nu för fan så vi med hemmabyggen kan få köpa också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Keviin95:

Kollar du specifikationerna så står det 7900xt, jag tror inte dom skrivit fel av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullens:

Kollar du specifikationerna så står det 7900xt, jag tror inte dom skrivit fel av misstag.

Det tror, resten av specen och bilder är XTX (inkl produktbeskrivning). Samma säljare säljer även XT för 11 400kr (NR Info).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bullens:

Det är XTX varianten, beställde samma artikel av samma säljare själv, blev levererat några dagar senare..

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Det är XTX varianten, beställde samma artikel av samma säljare själv, blev levererat några dagar senare..

Hade det där kortet inte varit för stort för mitt chassi (NR200) så hade jag nog köpt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winterwold:

Hade det där kortet inte varit för stort för mitt chassi (NR200) så hade jag nog köpt det.

Det känns väldigt gediget och rejält, allt i metall förutom fläktarna i stort sett. Men som du säger så är det stort (långt - ca 350mm), med medföljande support bracket så mäter det ca 375-380mm ungefär.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Alla referens modeller var väl temporära tills 3dje part kommit igång? Så finns stor chans att de inte blir många fler levererade, speciellt om amd måste ersätta flera på RMA.

Ja det verkar som att det inte kommer fler referenskort, nu får man väl punga ut 16000 då för AIB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Ja det verkar som att det inte kommer fler referenskort, nu får man väl punga ut 16000 då för AIB

https://www.proshop.se/Grafikkort/PowerColor-Radeon-RX-7900-X...
14 290:- 😊

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av X-TroNiC:

Det känns väldigt gediget och rejält, allt i metall förutom fläktarna i stort sett. Men som du säger så är det stort (långt - ca 350mm), med medföljande support bracket så mäter det ca 375-380mm ungefär.

Har du ett mått på hur lång den är i överkant? Den är ju vinklad så jag gissar att den är 344mm lång på längsta biten som är i underkant.

Det finns ett hål i NR200 chassit i framkant så det kanske skulle gå att klämma in den där om måtten stämmer.

Har du möjlighet att mäta hur långt kortet sticker ned från själva plattan man fäster den i chassit med?
Som på denna bilden:

Permalänk

Finns ett Red devil kvar på Proshop nu 👍

Permalänk
Medlem

Är det ens rimligt att vänta sig ett XTX för c:a 13k inom de närmsta månaderna? Var sugen på det här kortet för att det hade bra fps/kr för 4k-spelande, men det var ju med antagandet att prisen på 7900 XT och 7900 XTX var 11,8k respektive 13k.

I dagsläget kan jag beställa hem en XT för 11,7k medan XTX inte går att får för under 14,5k, vilket gör XT mer prisvärd i mina ögon. Tror ni det bara beror på högt tryck på XTX vid första batchen (och ev. ytterligare utbudsbrist om AMD nu behövt se över kylarproblem), eller kan 14k+ för XTX vara här för att stanna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EssesD:

Är det ens rimligt att vänta sig ett XTX för c:a 13k inom de närmsta månaderna? Var sugen på det här kortet för att det hade bra fps/kr för 4k-spelande, men det var ju med antagandet att prisen på 7900 XT och 7900 XTX var 11,8k respektive 13k.

https://i.imgur.com/2N3ymLn.png

I dagsläget kan jag beställa hem en XT för 11,7k medan XTX inte går att får för under 14,5k, vilket gör XT mer prisvärd i mina ögon. Tror ni det bara beror på högt tryck på XTX vid första batchen (och ev. ytterligare utbudsbrist om AMD nu behövt se över kylarproblem), eller kan 14k+ för XTX vara här för att stanna?

Jag tycker XT är prisvärt, särskilt med AIB kylare, dessa går att överklocka 15-25% så att de presterar som ett stock XTX

Denna är väldigt trevlig för 11 415 kr: https://www.amazon.se/XFX-Speedster-RadeonTM-grafikkort-RX-79...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av EssesD:

https://i.imgur.com/2N3ymLn.png

Garanterat bara AIB (14,500kr+) som tillverkas framöver tyvärr, referenskorten för 13k var bara för att få bättre fördel i pris/prestanda på tidiga recensioner. Sliskigt som fan, men det är ju standard på gpumarknaden nu...

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag tycker XT är prisvärt, särskilt med AIB kylare, dessa går att överklocka 15-25% så att de presterar som ett stock XTX

Denna är väldigt trevlig för 11 415 kr: https://www.amazon.se/XFX-Speedster-RadeonTM-grafikkort-RX-79...

Mvh

Då får man inte vara känslig för jetmotorljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av TitanFrog:

Då får man inte vara känslig för jetmotorljud

Vad menar du?

Det går utmärkt att överklocka med undervolt och istället höja PL, kortet håller samma ljudnivå eller lägre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED