Permalänk
Medlem

Köpråd reseladdare

Tja!
Jag är rätt sugen på att skaffa en USB-PD GaN laddare för när jag reser så jag slipper alla olika laddare i ryggsäcken.

Idag brukar jag ha med mig 3-4 laddare när jag reser:
30 watt Warp Charge laddare till min oneplus 8 pro
Någon gammal samsung quickcharger för att ladda klockan (har bara för 5v2A)
Laptopladdare till min XPS 15
och ibland även laddare till min surface om jag har med båda.

Jag skulle vilja byta allt detta mot en GaN laddare på ca 100watt och har kikat på denna från netonnet: https://www.netonnet.se/art/mobil-smartwatch/mobiltelefontill...

men jag har lite svårt att hitta bra information om dens specifikaitoner.
Den är ju max 100watt totalt, men skulle vilja veta hur den delar det.

Jag vill ju kunna ladda XPS'en med minst 65 watt, telefonen och klockan samtidigt.
klockans laddare är 5v1A
telefonen verkar stödja 5v3A
och xps'en vill ha minst 65 watt (vet inte vilken volt/amp kombo)

Tror ni laddaren ovan skulle klara det, eller vet ni om någon bättre eller för ett bättre pris?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Osäker vad laddaren klarar samtidig(eftersom finns enheter vill ha olika spänningsnivåer), men Andersson är väl NetOnNets egna märke så du borde kunna fråga dem.
Din telefon stödjer 30W laddning, men enbart med OnePlus egna laddare.
Tror man kan ladda 5v2A utan att ha stöd för Quick Charge.

Permalänk
Medlem

Kör laddare (och slevade kablar) från Ugreen. Har flera av både 100 W och 65 W och priserna är rimliga – inte den billigaste skiten på AliExpress, men oftast får man ju vad man betalar för… De har några modeller med ännu högre kapacitet men där springer priserna iväg helt vansinnigt av någon anledning så de har jag inte provat ännu även om jag skulle vilja ha en 200 W.

https://www.aliexpress.com/item/1005002529458406.html

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Du skulle ju kunna titta på denna

Linocell Premium GaN 120W

3 USB C + 1 USB A

Borde ju täcka ditt behov

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du skulle ju kunna titta på denna

Linocell Premium GaN 120W

3 USB C + 1 USB A

Borde ju täcka ditt behov

Lite nyfiken på kombinationen 1+3+4 som inte är utskriven.
laptoppen måste ju ha minst 65 watt, och om portarna direkt går ner till 45 så kommer det inte fungera

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Lite nyfiken på kombinationen 1+3+4 som inte är utskriven.
laptoppen måste ju ha minst 65 watt, och om portarna direkt går ner till 45 så kommer det inte fungera
https://www.kjell.com/globalassets/productimages/851741_20604_ports_se.tif?ref=0D745E3AE5&format=jpg&w=1920&h=1920&mode=max

Du behöver ju inte maxa laddningen på allt samtidigt. 65 Watt är ju när du laddar max eller vad datorn max tar ut.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Du behöver ju inte maxa laddningen på allt samtidigt. 65 Watt är ju när du laddar max eller vad datorn max tar ut.

njäe, problemet är att datorn inte laddar alls förrän den får 65watt. Har provat med en 45Watts usb-PD laddare, och den registreras inte ens.

Har googlat tidigare och hittat att 65 och uppåt ska fungera och det har också varit vad jag har kommit fram till när jag har provat olika laddare.
En snabb googling nu hittade jag 60 som minimum gräns, och att den kan ta emot upp till 130, så därikring i alla fall.

https://www.dell.com/community/XPS/XPS-15-9550-how-do-I-charg...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

njäe, problemet är att datorn inte laddar alls förrän den får 65watt. Har provat med en 45Watts usb-PD laddare, och den registreras inte ens.

Har googlat tidigare och hittat att 65 och uppåt ska fungera och det har också varit vad jag har kommit fram till när jag har provat olika laddare.
En snabb googling nu hittade jag 60 som minimum gräns, och att den kan ta emot upp till 130, så därikring i alla fall.

https://www.dell.com/community/XPS/XPS-15-9550-how-do-I-charg...

Svaret är ju i din egna länk.

So even if you do get a 60W charger, I would consider it a travel-only device meant primarily for charging while asleep/powered off.

och

Dell docks that connect via the USB-C port use some proprietary setup that allows them to deliver 130W over USB-C, thereby allowing systems like the XPS 15 to be used with their docks without any performance penalty, but you won't find an aftermarket 130W USB-C charger.

Det finns en Satechi med 165W, fortfarande med samma problematik. Dock bara 4 USB C. Vilket kan vara lite jobbigt ifall man skulle behöva en vanlig hederlig USB A, därför rekommenderade jag den förra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Svaret är ju i din egna länk.

So even if you do get a 60W charger, I would consider it a travel-only device meant primarily for charging while asleep/powered off.

och

Dell docks that connect via the USB-C port use some proprietary setup that allows them to deliver 130W over USB-C, thereby allowing systems like the XPS 15 to be used with their docks without any performance penalty, but you won't find an aftermarket 130W USB-C charger.

Det finns en Satechi med 165W, fortfarande med samma problematik. Dock bara 4 USB C. Vilket kan vara lite jobbigt ifall man skulle behöva en vanlig hederlig USB A, därför rekommenderade jag den förra.

frågan är inte vad datorn klarar och inte, utan min frågeställning handlar om att jag är ute efter en laddare som kan ge minst 60+watt på en port samtidigt som jag kan nyttja övriga portar för min telefon och min klocka.
Många laddare går direkt ner på 45watt på den "starka porten" när man ger minsta belastning på övriga portar. och då blir den rätt värdelös för mig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

frågan är inte vad datorn klarar och inte, utan min frågeställning handlar om att jag är ute efter en laddare som kan ge minst 60+watt på en port samtidigt som jag kan nyttja övriga portar för min telefon och min klocka.
Många laddare går direkt ner på 45watt på den "starka porten" när man ger minsta belastning på övriga portar. och då blir den rätt värdelös för mig.

Är det inte bättre då att skaffa en reseladdare för datorn och sen en som kan ladda allt annat?

Problemet ligger väl i att specen (någon får gärna rätta mig) på laddare är begränsad. Du kan få 100W om du enbart laddar en dator, men inte mer om du kopplar på annat.

Satechin som jag länkade klarar:
1 dator 100W
Kopplar du på alla portar så är det 60W / 45W / 30W / 30W som gäller.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Är det inte bättre då att skaffa en reseladdare för datorn och sen en som kan ladda allt annat?

Problemet ligger väl i att specen (någon får gärna rätta mig) på laddare är begränsad. Du kan få 100W om du enbart laddar en dator, men inte mer om du kopplar på annat.

Satechin som jag länkade klarar:
1 dator 100W
Kopplar du på alla portar så är det 60W / 45W / 30W / 30W som gäller.

Fick svar från kjells support nu:

Skrivet av kjell.com:

Vid användning av både 3 och 4, så tolkar jag det som 7.5W 0 7.5W oavsett. Så då har du 100W på 1 eller 2, samtidigt som du får 7.5 och 7.5 från 3 och 4 då. Där man endast uppnår full effekt från port 3 och 4 om man använder dem enskilt då. Ja precis, likt deras tabell, så uppnår du USB-C PD 100W på port 1, om du samtidigt då använder 3 och 4 som då uppnår 7.5W vardera

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Fick svar från kjells support nu:

Då är ju den senaste med 165W bättre, då du får ut mer laddning på varje port. Dock bara USB-C hela vägen

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

https://www.baseus.com/products/powermega-3-ports-fast-charge...

Har själv 100w varianten som jag är mycket nöjd med. Lite spoltjut men vafan.

Där har du 100+20+18w, så ordentligt till datorn (och upp till 140w om du bara laddar datorn) men ändå tillräckligt för mobil samtidigt. Nog det bästa du kan hitta i den storleksklassen.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

frågan är inte vad datorn klarar och inte, utan min frågeställning handlar om att jag är ute efter en laddare som kan ge minst 60+watt på en port samtidigt som jag kan nyttja övriga portar för min telefon och min klocka.
Många laddare går direkt ner på 45watt på den "starka porten" när man ger minsta belastning på övriga portar. och då blir den rätt värdelös för mig.

https://www.inet.se/produkt/8304965/belkin-4-portars-gan-108w...

Inte riktigt lika smidig kanske, men den ser ut att göra det du efterfrågar och kunna leverera mer om man inte använder övriga portar. Å andra sidan kan det vara en fördel med att den har sladd när uttagen inte sitter så bra till.

Permalänk
Medlem

Kör med en https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-lad... som rullar på fint. Ger 100 watt max från en port. Skulle dock tro det också är 100 watt max totalt. Dock visar bilderna Kjell lagt upp att den skulle klara 60+60+18+18=156 watt vilket verkar lite väl. Men det kanske är någon annan modell de råkat ta bilder ifrån. Men oavsett en kalasfin laddare som inte kräver långa sladdar om man inte vill att ens prylar ska ligga på golvet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg denna och tänkte på denna tråd

245W GaN-laddare. Borde inte vara några problem med denna...kanske prislappen

Hyper har andra laddare med, som Inet säljer. Kolla in dom annars.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Ursäktar på förhand för att jag skriver i en flera månader gammal tråd.
men jag sökte runt efter laddartips och hittade denna tråd först.. så då kanske fler gör samma sak.

Rest en del på sistone och verkligen känt hur guld det är att ha EN laddare med minst 3 portar, då många hotell bara har ETT uttag nära sängen.

Jag har kört med en 65W GAN-laddare med 3 portar.
(Enligt https://www.youtube.com/watch?v=WZkNnkdrWcc är både Anker och Ugreens 65W-laddare ungefär lika bra, fast Anker blir inte lika varm. Jag har köpte Ugreen på rea och varit nöjd)
Fast då har jag inte använt min Macbook så aktivt så kanske inte hade räckt om jag använt den hela dan.

Fast överlag så bra att jag vill ha en till liknande hemma. (En till vardagsrummet och en till sovrummet)

En sak som dock är värd att notera är att även om dessa laddare har 65W så verkar vissa tillverkare inte tillåta tredjepartsladdare att ladda på högsta speed. Har en Xiaomi som endast kan laddas med 'turbo' om man kör deras egna 33W-laddare. Att ladda med någon annan laddare går markaaaant långsammare. Alltså typ 5x långsammare.

Skrivet av Perrablerra:

Kör med en https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/laddare/usb-lad... som rullar på fint. Ger 100 watt max från en port.

Tack för tips. Inte upptäckt några problem med den sen sist du skrev?

Ser att den markeras som sänkt från 900 till 600 men vet inte om det egentligen är bra rea eller en utgående modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flygande dadeln:

Ursäktar på förhand för att jag skriver i en flera månader gammal tråd.
men jag sökte runt efter laddartips och hittade denna tråd först.. så då kanske fler gör samma sak.

Rest en del på sistone och verkligen känt hur guld det är att ha EN laddare med minst 3 portar, då många hotell bara har ETT uttag nära sängen.

Jag har kört med en 65W GAN-laddare med 3 portar.
(Enligt https://www.youtube.com/watch?v=WZkNnkdrWcc är både Anker och Ugreens 65W-laddare ungefär lika bra, fast Anker blir inte lika varm. Jag har köpte Ugreen på rea och varit nöjd)
Fast då har jag inte använt min Macbook så aktivt så kanske inte hade räckt om jag använt den hela dan.

Fast överlag så bra att jag vill ha en till liknande hemma. (En till vardagsrummet och en till sovrummet)

En sak som dock är värd att notera är att även om dessa laddare har 65W så verkar vissa tillverkare inte tillåta tredjepartsladdare att ladda på högsta speed. Har en Xiaomi som endast kan laddas med 'turbo' om man kör deras egna 33W-laddare. Att ladda med någon annan laddare går markaaaant långsammare. Alltså typ 5x långsammare.
Tack för tips. Inte upptäckt några problem med den sen sist du skrev?

Ser att den markeras som sänkt från 900 till 600 men vet inte om det egentligen är bra rea eller en utgående modell.

Den rullar på fint. Nu laddar jag oftast bara en enhet åt gången då jag bara har en bra sladd Men har svårt att tro att den skulle prestera dåligt även om jag skulle belasta den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)