WD SN850 dålig firmware / TLC-implementation?

Permalänk
Medlem

WD SN850 dålig firmware / TLC-implementation?

Tänker framförallt i tråden höra om andra upplever liknande problem med WD SN850 (eventuellt andra WD SSDer, men vet inte hur lika de är), har gjort en workaround själv så har inget akut problem längre för närvarande.

Själva problemet:
Har använt en WD SN850 2TB (firmware 614900WD) i typ ett år nu, och har ett tag tyckt att den verkar konstigt seg. Och vid ett test så ja, hastigheten har verkligen degraderats något grovt, sekventiell läshastighet på i snitt ~200-300 MB/s på stora delar av den fyllda ytan och väldigt ojämn prestanda, lite fläckvis verkar hastigheten vara *riktigt* kass.

Det är så pass illa att jag utifrån tidigare erfarenheter skulle säga att min spontana känsla är att WD verkar ha gått i samma fälla som Samsung gjorde med TLC i sin 840-serie (modellerna "840" och "840 EVO" är väl rätt ökända pga kass hantering av TLC NAND, när de just gick över till detta), detta dock nästan 10 år senare.

Efter en "refresh" (omskrivning av innehållet) så presterar SSDn som väntat (och som när den var ny) igen, typ 5000-6000 MB/s över hela ytan.

Som referenspunkt har jag några Samsung SSDs som använts på motsvarande sätt, bland annat t.ex. en 970 EVO Plus, som använts typ 3 år nu utan att visa några tecken på att degraderas på detta extrema sätt. Rimligen för att firmware ser till att "refresha" innehållet när det behövs, det verkar ju vara något som är ett inneboende krav med TLC och sämre... de har ju iaf lärt sig av sina tidigare misstag.

Fler här som har dessa enheter och märkt av samma sak, eller har jag gjort något dumt eller haft otur på något vis?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Samsung var först med TLC och också först med att köra huvudet i problemet - alla andra tittade och lyssnade och lärde sig av Samsungs misstag - men kanske inte fullt ut eller att gamla problem blir som nya igen.

Har du kollat att TRIM verkligen används på lagringen - körs inte den av olika orsaker så kan det förklara din upplevelse (windows kör TRIM normalt när den raderar filer och en fullsvep på all ledig plats i filsystemet en gång i veckan - söndagar om jag mins rätt).

saker som gör att TRIM/unmap inte aktiveras (utan hjälp av drivrutiner) är tex. om du har lagringen i RAID1 på moderkortet då det inte längre är en AHCI-enhet i det läget och då skickas inga TRIM-kommandon.

Det är många enterprise-SSD som gått ut på begagnatmarknaden för spottstyver för att de blivit jättetrötta och grundorsaken har varit att använda OS och använda diskkontroller inte förmedlar TRIM/unmap/discard-kommandon och de emulerade logiska volymer i diskkontrollerna säger att det är en SATA-disk av snurrtyp och då tycker windows inte att några TRIM-kommandon skall skickas, medans hade de emulerade diskarna redovisat sig som SCSI-disk så hade unmap skickats av windows men då är problemet istället att då kan inte windows boota på lagringen då den förstår bara int-13 enheter eller AHCI-enheter och man glömmer att peta in drivrutiner i UEFI som emulerar en int13-enhet/UEFI på SCSI-lagringen under boot-processen...

Med andra ord kontrollera först att TRIM/unmap verkligen skickas av windows till lagringen och gör den inte detta så är det du ser troligen sekundära effekter av att TRIM/unmap inte är körd på mycket länge.

om linux (tex ubuntu-live) startad på en bootbarUSB-sticka, monterar lagringen och sedan gör en "fstrim -v /media/disken" - vilket kan ta ett tag om det inte är gjort på mycket länge och sedan omstartad till windows igen senare, upplever lagringen snabbare och jämnare så är det troligen problem med TRIM inte sänds som är boven till dina upplevda prestandanedsättningar efter en tids användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Samsung var först med TLC och också först med att köra huvudet i problemet - alla andra tittade och lyssnade och lärde sig av Samsungs misstag - men kanske inte fullt ut eller att gamla problem blir som nya igen.

Har du kollat att TRIM verkligen används på lagringen - körs inte den av olika orsaker så kan det förklara din upplevelse (windows kör TRIM normalt när den raderar filer och en fullsvep på all ledig plats i filsystemet en gång i veckan - söndagar om jag mins rätt).

saker som gör att TRIM/unmap inte aktiveras (utan hjälp av drivrutiner) är tex. om du har lagringen i RAID1 på moderkortet då det inte längre är en AHCI-enhet i det läget och då skickas inga TRIM-kommandon.

Det är många enterprise-SSD som gått ut på begagnatmarknaden för spottstyver för att de blivit jättetrötta och grundorsaken har varit att använda OS och använda diskkontroller inte förmedlar TRIM/unmap/discard-kommandon och de emulerade logiska volymer i diskkontrollerna säger att det är en SATA-disk av snurrtyp och då tycker windows inte att några TRIM-kommandon skall skickas, medans hade de emulerade diskarna redovisat sig som SCSI-disk så hade unmap skickats av windows men då är problemet istället att då kan inte windows boota på lagringen då den förstår bara int-13 enheter eller AHCI-enheter och man glömmer att peta in drivrutiner i UEFI som emulerar en int13-enhet/UEFI på SCSI-lagringen under boot-processen...

Med andra ord kontrollera först att TRIM/unmap verkligen skickas av windows till lagringen och gör den inte detta så är det du ser troligen sekundära effekter av att TRIM/unmap inte är körd på mycket länge.

om linux (tex ubuntu-live) startad på en bootbarUSB-sticka, monterar lagringen och sedan gör en "fstrim -v /media/disken" - vilket kan ta ett tag om det inte är gjort på mycket länge och sedan omstartad till windows igen senare, upplever lagringen snabbare och jämnare så är det troligen problem med TRIM inte sänds som är boven till dina upplevda prestandanedsättningar efter en tids användning.

SN850 är en NVMe-enhet (PCIe 4.0), så inget AHCI inblandat. Och inget RAID...

Denna enhet har använts i en burk som kört Windows 10/11, och jag har då inte avsiktligt gjort något för att stänga av TRIM (och tror inte det automatiska TRIMandet är avstängt, "fsutil behavior query DisableDeleteNotify" som jag hittat som svar på hur man kollar detta säger iaf att det är aktiverat).
Jag testade även att köra en manuell TRIM på ledigt utrymme ("Optimize-Volume -DriveLetter C -ReTrim -Verbose") när jag i första läget hade börjat fundera över varför SSDn verkade seg, men det gjorde ingen direkt skillnad.
Och nu idag, efter att ha kört lite faktiska tester istället för bara ha en känsla så är mitt intryck att problemet nog snarast handlade om att relativt statisk data (dvs, som legat lagrad länge) börjat bli svårläst över tid och att de läsproblemen är själva orsaken.
Läsning av redan lagrad data påverkas ju inte i sig av TRIM, däremot då en "refresh" (att skriva över lagringsytan med samma data) borde kunna hjälpa, vilket också visade sig vara fallet. Så det är väl grunden till min tolkning av vad problemet är iaf.

Som sagt, allra mest är jag intresserad av om andra har märkt av samma typ av problem med denna relativt färska SSD-modell. Även då om jag gjort något dumt, men mitt intryck är att just TRIM inte är svaret. Tack för förslagen, dock!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jag har märkt av samma sak på min WD SN850 1TB (firmware 613200WD). Märkte av det redan för ett år sedan och försökte hitta om andra hade råkat ut för samma sak. Tyvärr hittade jag ingen då.

I juni 2022 köpte jag en ny OS-disk (Kingston KC3000 2 TB) och började använda WD-disken för spel. Det gjorde också att jag nu, 6+ månader senare, kan få lite bättre statistik för hur en fils ålder påverkar läshastigheten.

Jag har använt mig av SSDReadSpeedTester2.04 från den här tråden på overclock.net. Det programmet användes av många då Samsung hade problem med 840 EVO.

Bifogar output från SSDReadSpeedTester samt två figurer från Matlab där jag kört boxchart på filer ">300 MB" respektive ">600 MB".

Permalänk
Medlem
Skrivet av akkaniclas:

Jag har märkt av samma sak på min WD SN850 1TB (firmware 613200WD). Märkte av det redan för ett år sedan och försökte hitta om andra hade råkat ut för samma sak. Tyvärr hittade jag ingen då.

I juni 2022 köpte jag en ny OS-disk (Kingston KC3000 2 TB) och började använda WD-disken för spel. Det gjorde också att jag nu, 6+ månader senare, kan få lite bättre statistik för hur en fils ålder påverkar läshastigheten.

Jag har använt mig av SSDReadSpeedTester2.04 från den här tråden på overclock.net. Det programmet användes av många då Samsung hade problem med 840 EVO.

Bifogar output från SSDReadSpeedTester samt två figurer från Matlab där jag kört boxchart på filer ">300 MB" respektive ">600 MB".

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ja, se där! Det verkar ju helt klart vara motsvarande...

Bra tips om verktyg, blir att ta fram när problemet återuppstått för mig igen...
(Jag förväntar mig ju iaf inte att den omskrivning av datan jag gjorde ska ha någon långsiktig inverkan på beteendet, rimligen pågår ju samma försämring igen nu och lär isf börja märkas igen inom en inte allt för avlägsen framtid.)

Man kan ju inte låta bli att undra lite hur utbrett detta problem faktiskt är; om det bara är en tidsfråga tills det uppmärksammas mer (i linje med den gamla 840EVO-fadäsen) eller om det faktiskt är något mer isolerat...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Alla säger 840EVO-fadäsen - men det var den första generationen TLC-celler som gick ut i produkter och med beteende man inte sett förr (eller snarare inte ville se hos dom som tog fram den generationen minne) och ändå till slut fick den acceptabel även om det inte var perfekt lösning med uppdaterade firmwaror.

Fadäsen är snarare att >10 år senare så upprepar konkurrentfirma inom flash-minnen det igen och inte har lärt sig av historian och försäkrat sig att det inte händer igen! - och här kommer det in en massa ekonomiskt viktade kompromisser och det kanske kompromissades lite för mycket på fel ställe...

Samsung 840EVO kratsade ut kanstanjerna med att ha ett rätt fett ECC-lager ovanpå själva minnneschipens lokala felrättning på chip-nivå och det är relativt få som faktiskt förlorade data. Hur är det med WD SN850 - har den också en mjukvaru ECC-lager som rättar när chipen inte längre klarar det???

SSD som inte har det ger IO-fel och kanske tom. hängningar om den här 'decline' av gammal statisk data har gått för långt.

Även om man kopierar och flytta filer för att dess 'flash-del' skall bli motionerad så är det väldigt svårt att motionera så att det garanterar gäller hela diskens metadata - väldigt mycket där är statiskt och aldrig rörs där sedan filsystemet skapades.

Det enda filsystemet som jag vet kan flytta på rubbet samtidigt som disken används som tex. OS-systemdisk är på BTRFS och då med 'balance'

De flesta andra varianter av filsystem behöver att utifrån med en diskimage-program (clonezilla mfl. som 'dd/ddrescue under linux startad med USB-sticka) läsa ut hela diskimage som en diskimage-fil och sedan skriva tillbaka igen - jag vet att det fins program som 'diskfresh och liknande som kan puttra runt och göra det på sektornivå - men vet inte om det också gör det på diskens metadata [läs $MFT om det är windows och på NTFS-filsystem] då de flesta som skiver dyliga program är livrädda att peta i det för att inte riskera att man orsakar korruption av filsystemet när det används hos för många kunder.

De flesta defragmenterinsgprogram använder i slutet Windows egna API i siste steget mot filsystemet för att flytta runt data inom NTFS-filsystemet - men få/inga av dem petar i $MFT och ofta också som program med 'bara' adiminstratörs-rättigheter heller inte kan då OS spärrar för det och att rota där är att såga i grenen man sitter på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Alla säger 840EVO-fadäsen - men det var den första generationen TLC-celler som gick ut i produkter och med beteende man inte sett förr (eller snarare inte ville se hos dom som tog fram den generationen minne) och ändå till slut fick den acceptabel även om det inte var perfekt lösning med uppdaterade firmwaror.

Fadäsen är snarare att >10 år senare så upprepar konkurrentfirma inom flash-minnen det igen och inte har lärt sig av historian och försäkrat sig att det inte händer igen! - och här kommer det in en massa ekonomiskt viktade kompromisser och det kanske kompromissades lite för mycket på fel ställe...

Samsung 840EVO kratsade ut kanstanjerna med att ha ett rätt fett ECC-lager ovanpå själva minnneschipens lokala felrättning på chip-nivå och det är relativt få som faktiskt förlorade data. Hur är det med WD SN850 - har den också en mjukvaru ECC-lager som rättar när chipen inte längre klarar det???

SSD som inte har det ger IO-fel och kanske tom. hängningar om den här 'decline' av gammal statisk data har gått för långt.

Även om man kopierar och flytta filer för att dess 'flash-del' skall bli motionerad så är det väldigt svårt att motionera så att det garanterar gäller hela diskens metadata - väldigt mycket där är statiskt och aldrig rörs där sedan filsystemet skapades.

Det enda filsystemet som jag vet kan flytta på rubbet samtidigt som disken används som tex. OS-systemdisk är på BTRFS och då med 'balance'

De flesta andra varianter av filsystem behöver att utifrån med en diskimage-program (clonezilla mfl. som 'dd/ddrescue under linux startad med USB-sticka) läsa ut hela diskimage som en diskimage-fil och sedan skriva tillbaka igen - jag vet att det fins program som 'diskfresh och liknande som kan puttra runt och göra det på sektornivå - men vet inte om det också gör det på diskens metadata [läs $MFT om det är windows och på NTFS-filsystem] då de flesta som skiver dyliga program är livrädda att peta i det för att inte riskera att man orsakar korruption av filsystemet när det används hos för många kunder.

De flesta defragmenterinsgprogram använder i slutet Windows egna API i siste steget mot filsystemet för att flytta runt data inom NTFS-filsystemet - men få/inga av dem petar i $MFT och ofta också som program med 'bara' adiminstratörs-rättigheter heller inte kan då OS spärrar för det och att rota där är att såga i grenen man sitter på...

Håller i stort med, det var inte egentligen att problemet inträffade med Samsung 840/840EVO så mycket som hur det hanterades som var det värsta. Allra värst hanterades det förstås för 840 (utan EVO), som aldrig fick någon fix (annat än att informationen att man kan skriva om lagringsytan för att tillfälligt "fixa" enheten spreds).

Och det är helt klart anmärkningsvärt att vi verkar vara där nu igen, fast denna gång med Western Digital (och/eller Sandisk, vet inte hur de jobbar internt helt ärligt; de äger Sandisk och det är Sandisks flash som sitter på enheterna, oklart hur mycket WD det är i egentlig mening).

Det enda jag vet med säkerhet angående SN850 är att läsprestandan hade degraderats något enormt (men inga fel uppstod... ännu iaf) och att prestanda kunde återställas genom att skriva om hela ytan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller i stort med, det var inte egentligen att problemet inträffade med Samsung 840/840EVO så mycket som hur det hanterades som var det värsta. Allra värst hanterades det förstås för 840 (utan EVO), som aldrig fick någon fix (annat än att informationen att man kan skriva om lagringsytan för att tillfälligt "fixa" enheten spreds).

840 fick också en fix, men den kom senare än den för 840 EVO.

840 var väl inte lika illa drabbad som 840 EVO eftersom den använde 21nm NAND istället för 19nm som EVO, så det blev EVO som fick mest uppmärksamhet. Men ändå rätt dåligt att det tog mer än ett år innan Samsung även fixade 840.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

840 fick också en fix, men den kom senare än den för 840 EVO.

840 var väl inte lika illa drabbad som 840 EVO eftersom den använde 21nm NAND istället för 19nm som EVO, så det blev EVO som fick mest uppmärksamhet. Men ändå rätt dåligt att det tog mer än ett år innan Samsung även fixade 840.

Okej, det missade jag helt faktiskt, förmodligen eftersom det hände så långt senare. Bra att veta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara uppdaterar/noterar för mig själv och andra som eventuellt finner det intressant att problemet nu är tydligt märkbart igen på min enhet.

Inte lika långt gånget som förra gången, men hastigheten har nu efter ca ett halvår (detta sedan ovan nämnda "refresh" som återställde enhetens prestanda) igen sjunkit markant och nu ligger på ca 800-1200 MB/s på en stor del av lagringsytan istället för normala 5000+ MB/s.

Kollade av nyfikenhet om WD släppt någon firmwareuppdatering men så är ej fallet (föga överraskande iofs).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Finns en gammal tråd om verktyget Disk Fresh som friskade upp 840 diskarna:

Disk Fresh - Optimala inställningar. (Samsung Evo 840)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1351767-disk-fresh-opt...

DiskFresh
https://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jäklar... jag verkar ha samma problem.

Det där såg väl bra ut, men för att få ett mer realistiskt test körde jag ett några lästest i WSL:

$ time dd if=/mnt/h/SteamLibrary/steamapps/common/Baldurs\ Gate\ 3/Data/Gustav.pak of=/dev/null bs=4M 2420+1 records in 2420+1 records out 10153252994 bytes (10 GB, 9.5 GiB) copied, 3.4422 s, 2.9 GB/s $ time dd if=/mnt/h/Games/Horizon\ Zero\ Dawn/Packed_DX12/Initial.bin of=/dev/null bs=4M 4060+1 records in 4060+1 records out 17032866843 bytes (17 GB, 16 GiB) copied, 82.4188 s, 207 MB/s

Horizon installerades vid årsskiftet (potentiellt 1 Januari enligt datum på mappen och flera filer), Baldur's Gate vid release alldeles nyss.
Nu kan det ju vara en del overhead i WSL så prestandan kan vara sämre än den hade varit från Windows, men skillnaden på de två filerna säger ju allt.

Edit: Jovisst. Testade att kopiera 17 GB-filen till en annan plats på samma SSD, sen starta om för att vara säker på att alla cacher töms. Att läsa in den filen efter reboot tog 4.07 sek (4.2 GB/s), att efter det läsa in originalet tog återigen lång tid, 76 sekunder denna gång (224 MB/s).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Finns en gammal tråd om verktyget Disk Fresh som friskade upp 840 diskarna:

Disk Fresh - Optimala inställningar. (Samsung Evo 840)
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1351767-disk-fresh-opt...

DiskFresh
https://www.puransoftware.com/DiskFresh.html

Intressant tips. Just "Can refresh system drive while Windows is running." förbättrar ju den jobbigaste delen av att kringå problemet genom en "refresh".
Dock blir ju jag lite nojjig inför just det cirkusnumret med ett 10 år gammalt verktyg för "XP/2003/Vista/2008/7/8/2012". Kanske fortfarande fungerar korrekt, dock, det utesluter jag ju inte.

Skrivet av Thomas:

Ja jäklar... jag verkar ha samma problem.

<Uppladdad bildlänk>

Det där såg väl bra ut, men för att få ett mer realistiskt test körde jag ett några lästest i WSL:

$ time dd if=/mnt/h/SteamLibrary/steamapps/common/Baldurs\ Gate\ 3/Data/Gustav.pak of=/dev/null bs=4M 2420+1 records in 2420+1 records out 10153252994 bytes (10 GB, 9.5 GiB) copied, 3.4422 s, 2.9 GB/s $ time dd if=/mnt/h/Games/Horizon\ Zero\ Dawn/Packed_DX12/Initial.bin of=/dev/null bs=4M 4060+1 records in 4060+1 records out 17032866843 bytes (17 GB, 16 GiB) copied, 82.4188 s, 207 MB/s

Horizon installerades vid årsskiftet (potentiellt 1 Januari enligt datum på mappen och flera filer), Baldur's Gate vid release alldeles nyss.
Nu kan det ju vara en del overhead i WSL så prestandan kan vara sämre än den hade varit från Windows, men skillnaden på de två filerna säger ju allt.

Edit: Jovisst. Testade att kopiera 17 GB-filen till en annan plats på samma SSD, sen starta om för att vara säker på att alla cacher töms. Att läsa in den filen efter reboot tog 4.07 sek (4.2 GB/s), att efter det läsa in originalet tog återigen lång tid, 76 sekunder denna gång (224 MB/s).

Ja, det där låter ju som precis samma grej...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör mina i RAID 0 på x570. Nån som kan säga om det är bra värden?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja jäklar... jag verkar ha samma problem.

Edit: Jovisst. Testade att kopiera 17 GB-filen till en annan plats på samma SSD, sen starta om för att vara säker på att alla cacher töms. Att läsa in den filen efter reboot tog 4.07 sek (4.2 GB/s), att efter det läsa in originalet tog återigen lång tid, 76 sekunder denna gång (224 MB/s).

Låter verkligen som en EVO 840-sjuka fast nu över 10 år senare och tillverkarna borde ha lärt sig Samsungs läxa och inte upprepa misstagen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GarfieldPower:

Kör mina i RAID 0 på x570. Nån som kan säga om det är bra värden?<Uppladdad bildlänk>

Min visade ju bra siffror i CDM trots att den har problem, så du får nog testa med något annat.

Vet inte hur man bäst lästestar filer i Windows, någon får gärna komma med tips! Något som bara läser en fil utan att spara det någonstans, annars blir ju målenheten sannolikt en flaskhals.
Skulle vilja testa detta hos en kompis också, om möjligt helst utan att installera något.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Har inte märkt något skumt med min WD SN850 1TB (firmware 613200WD), köpte i slutet av 2021-03. Har kört Windows 10 på den hela tiden och då körs TRIM automagiskt vad jag vet i defrag-verktyget.

CrystalDiskMark ser normal ut både med 1GB och 32GB läget (vet dock inte exakt skillnaden, men antar att den ändrar filstorlek som ska testas med)

Testade boota in i Arch och montera Windows-disken för skojs skull för att testa med DD. Har inte så många varken stora eller gamla filer tyvärr, men prestandan ser helt normalt i mina ögon, och disken har aldrig känts långsam för mig (än.. )

..ram Files (x86) /Steam/steamapps/common % find . -type f -size +1000M -ls 386834 1491936 -rwxrwxrwx 2 root root 1527740737 Dec 27 2022 ./3DMark/dlc/time-spy-test/dandia0002_dx.dat 202396 2449484 -rwxrwxrwx 2 root root 2508268301 Aug 20 06:28 ./Euro\ Truck\ Simulator\ 2/dlc_lunar_new_year.scs 74853 13211200 -rwxrwxrwx 1 root root 13528248818 Aug 20 06:28 ./Euro\ Truck\ Simulator\ 2/base.scs 654309 1514304 -rwxrwxrwx 2 root root 1550584960 Jul 16 04:34 ./Halo\ The\ Master\ Chief\ Collection/halo2/h2_maps_win64_dx11/sounds_remastered.dat 118099 12841496 -rwxrwxrwx 1 root root 13149688019 May 17 20:09 ./Halo\ The\ Master\ Chief\ Collection/halo2/preload/paks/shared.pck 646289 10672160 -rwxrwxrwx 2 root root 10928289765 Jul 22 06:24 ./Halo\ The\ Master\ Chief\ Collection/mcc/Content/Paks/MCC-WindowsNoEditor.pak 141233 2905812 -rwxrwxrwx 2 root root 2975550753 May 29 17:27 ./Nightmare\ Reaper /MyProject/Content/Paks/MyProject-WindowsNoEditor.pak 161241 2620148 -rwxrwxrwx 2 root root 2683030432 Apr 9 07:22 ./Phasmophobia/Phasmophobia_Data/sharedassetsl.assets.resS 100492 1107764 -rwxrwxrwx 2 root root 1134346464 Feb 27 16:53 ./Phasmophobia/Phasmophobia_Data/sharedassetsll.assets.resS 807845 2701376 -rwxrwxrwx 2 root root 2766206016 Apr 16 06:48 ./Phasmophobia/Phasmophobia_Data/sharedassets2.assets.resS 101556 2386572 -rwxrwxrwx 2 root root 2443846128 Feb 27 16:53 ./Phasmophobia/Phasmophobia_Data/sharedassets3.assets.resS 101958 1608276 -rwxrwxrwx 2 root root 1646872464 Feb 27 16:53 ./Phasmophobia/Phasmophobia_Data/sharedassets9.assets.resS ..ram Files (x86)/Steam/steamapps/common % dd if=./Halo\ The\ Master\ Chief\ Collection/halo2/preload/paks/shared.pck of=/dev/null bs=4M status=progress 11072962560 bytes (11 GB, 10 GiB) copied, 6 s, 1.8 GB/s 3135+1 records in 3135+1 records out 13149688019 bytes (13 GB, 12 GiB) copied, 6.96155 s, 1.9 GB/s ..ram Files (x86)/Steam/steamapps/common % dd if=./3DMark/dlc/time-spy-test/dandia0002_dx.dat of=/dev/null bs=4M status=progress 830472192 bytes (830 MB, 792 MiB) copied, 1 s, 826 MB/s 364+1 records in 364+1 records out 1527740737 bytes (1.5 GB, 1.4 GiB) copied, 1.81337 s, 842 MB/s ..ram Files (x86)/Steam/steamapps/common % dd if=./3DMark/dlc/time-spy-test/dandia0002_dx.dat of=/dev/null bs=4M status=progress 364+1 records in 364+1 records out 1527740737 bytes (1.5 GB, 1.4 GiB) copied, 0.077761 s, 19.6 GB/s /mnt % dd if=Program\ Files\ \(x86\)/Steam/steamapps/common/Halo\ The\ Master\ Chief\ Collection/mcc/Content/Paks/MCC-WindowsNoEditor.pak of=/dev/null bs=4M status=progress 9126805504 bytes (9.1 GB, 8.5 GiB) copied, 4 s, 2.3 GB/s 2605+1 records in 2605+1 records out 10928289765 bytes (11 GB, 10 GiB) copied, 4.78691 s, 2.3 GB/s /mnt % dd if=Program\ Files\ \(x86\) /Steam/steamapps/common/Phasmophobia/Phasmophobia_Data/sharedassetsll.assets.resS of=/dev/null bs=4M status=progress 1040187392 bytes (1.0 GB, 992 MiB) copied, 1s, 1.0 GB/s 270+1 records in 270+1 records out 1134346464 bytes (1.1 GB, 1.1 GiB) copied, 1.10852 s, 1.0 GB/s

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Hedersmedlem

@Fogelholk 842 MB/s och 1 GB/s är nog egentligen lite klent på en sån här disk om inget annat flaskhalsar (typ NTFS-3G), men det är ju snabbt nog att man inte lär märka något.

Jag tog och skrev om allt innehåll på disken. Bootade från en Linux-USB och körde dd if=/dev/nvmeXn1 of=/dev/nvmeXn1 bs=4M status=progress conv=notrunc (med samma X alltså, i mitt fall 0)

Snitthastighet på det blev 582 MB/s. Kollade även hastigheten live lite då och då, och som lägst var den nere på omkring 64 MB/s (190 MB läst på 3 sekunder)!
Typ en timme efter att den blivit klar skrev jag om första 30 GB:en igen som snabbt test, 1.4 GB/s blev det där.

Sen startade jag Windows igen och körde om de test jag körde innan omskrivningen
Alla filer jag testade var stora, så alla borde gå i hög snitthastighet. Den minsta var 6.2 GB.

Test

Före

Efter

Starta Horizon: Zero Dawn till meny + ladda senaste save

9.5 sek till meny, 48.8 sek att ladda

7.3 sek till meny, 13.1 sek att ladda(!!)

Läsa in fil #1 (okänd ålder före)

156 MB/s

4.1 GB/s

Läsa in fil #2 (från årsskiftet)

172 MB/s

4.1 GB/s

Läsa in fil #3 (från igår)

4.0 GB/s

4.1 GB/s

Läsa in fil #4 (okänd ålder före)

2.7 GB/s

3.0 GB/s

Läsa in fil #5 (några veckor gammal)

2.7 GB/s

4.0 GB/s

Så nog jäklar gör det skillnad, till och med REJÄLT märkbart skillnad i att ladda in Horizon, så det är ju inte något som bara märks när man sitter och tar tid heller.
Oklart varför fil #4 gick långsammare än de övriga även efter (2.8 GB/s vid omtest), men nog nöjer jag mig men den farten.

Edit: Kan tillägga att min andra SSD (Kingston NV1) verkar ha samma problem den med... ska ta och skriva om den också senare och se.
En ny fil (max en månad) går i 1.6 GB/s, flera andra också 1.6-1.8 GB/s, men några av de äldsta filerna jag kan minnas (sparade Nov 2021) går i 264 MB/s, 280 MB/s och 606 MB/s. Oklart varför det är så stor skillnad, de tre bör vara skrivna samma dag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Intressant, kanske faktiskt har liknande problem efter ett snabbtest till. Testade att i Windows kopiera "./Halo\ The\ Master\ Chief\ Collection/halo2/preload/paks/shared.pck" från sin mapp till desktop och stannar på runt 1.9 GB/s. Hämtade Elden Ring nu på morgonen och en stor fil där går i mellan 3-4 GB/s från sin mapp till desktop

EDIT 1: Ska boota in i Arch och testa på dom filerna också.

EDIT 2: 3-4 GB/s kanske var cachat, eller så är ntfs-3g begränsat :), så här blev resultatet i alla fall, skulle säga lite inconclusive för mig ändå. Phasmophobia-filen är dessutom ganska liten:

..ram Files (x86)/Steam/steamapps/common % dd if=./Halo\ The\ Master\ Chief\ Collection/halo2/preload/paks/shared.pck of=/dev/null bs=4M status=progress 12075401216 bytes (12 GB, 11 GiB) copied, 6 s, 2.0 GB/s 3135+1 records in 3135+1 records out 13149688019 bytes (13 GB, 12 GiB) copied, 6.46096 s, 2.0 GB/s ..ram Files (x86)/Steam/steamapps/common % dd if=./Phasmophobia/Phasmophobia_Data/sharedassets11.assets.resS of=/dev/null bs=4M status=progress 1065353216 bytes (1.1 GB, 1016 MiB) copied, 1 s, 1.1 GB/s 270+1 records in 270+1 records out 1134346464 bytes (1.1 GB, 1.1 GiB) copied, 1.07102 s, 1.1 GB/s ..ram Files (x86)/Steam/steamapps/common % dd if=./ELDEN\ RING/Game/Data2.bdt of=/dev/null bs=4M status=progress 19369295872 bytes (19 GB, 18 GiB) copied, 8 s, 2.4 GB/s 4903+1 records in 4903+1 records out 20566553942 bytes (21 GB, 19 GiB) copied, 8.51498 s, 2.4 GB/s ..ram Files (x86)/Steam/steamapps/common % dd if=./ELDEN\ RING/Game/Data1.bdt of=/dev/null bs=4M status=progress 13216251904 bytes (13 GB, 12 GiB) copied, 6 s, 2.2 GB/s 3312+1 records in 3312+1 records out 13894422261 bytes (14 GB, 13 GiB) copied, 6.29362 s, 2.2 GB/s

La till Arch-resultat
Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vet inte hur man bäst lästestar filer i Windows, någon får gärna komma med tips! Något som bara läser en fil utan att spara det någonstans, annars blir ju målenheten sannolikt en flaskhals.
Skulle vilja testa detta hos en kompis också, om möjligt helst utan att installera något.

Antar att man kan göra ctrl-c/ctrl-v av en stor fil som förhoppningsvis inte redan är cachead och se hur det går... men det kanske är lite stökigt för någon mindre insatt att hitta.

Tidigare i tråden nämndes annars SSD Read Speed Tester som verkar vara avsett att påvisa just detta beteende (med anledning av Samsung 840 ursprungligen då). Har inte använt det verktyget själv men det verkar ju just titta på hastighet ställt mot "dataålder".

Annars finns ju "klassiker" som t.ex. HD Tune och för den delen HD Sentinel (men det sistnämnda har ingen lämplig gratisversion vad jag vet), som kan lästesta hela enhetens lagringsyta och visa hur hastigheten varierar. Dessa har ju dock ingen koll på dataålder utan visar ju bara att hastigheten varierar konstigt... så de visar att någonting är fel men det finns ingen ansats att korrelera det med någon misstänkt faktor som skulle kunna kopplas till orsaken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gnome-disks i ubunu kan göra samma karta över hastigheten som HD-tune och kommer dessutom ihåg plottarna för var disk som testats - en nackdel är att den kan inte testa mer än 1 GB per svep och max 1000 testpunkter vilket gör att det går inte tt testa mer än 1 TB disk om man skall skanna hela diskytan och vid storlekar över det blir det luckor mellan teststripen - en idiotisk begränsning som förmodligen enkelt skulle kunna ändras. Den kan både skriva och läsa (med en viss risk) men skrivning endast på diskar som inte har monterade partitioner - dvs systemdisken som OS kör på kan inte testas i avseende skrivhastighet.

Att skriva till NTFS (3g-NTFS) är ingen hit i Linux - dels för att det är fuse-system och mycket transaktioner mellan user och kärndomain med mycket overhead - och att vart fall $MFT hanteringen också körs enkeltrådat i Userdomänen (det gör det också i windows men det döljs väl) vilket märks mest om man skapar och kör väldigt många småfiler.

På den relativt nya linuxinstallationen medn kernelstöd för NTFS har det vart fall gått upp från ~100 MB/s till nu runt 380 MB/s vid en första zerofill-skrivning-fil av ca 96 GB på NTFS på en NVMe och det hoppar upp och ned ganska ordentligt till under 200 MB/s och luktar att det är NVMe som bromsar (utrymmet i NTFS har inte omsatts på länge) det är ingen märkvärdig NVMe utan medföljande SKHynix_HFM512GDHTNI i laptopen

Andra körningen så studsade värdena upp till drygt 700 MB/s i topparna men fortfarande ganska låg genomsnittshastighet (för att vara NVMe) som ändå höjts från ca 480 MB/s till 668 MB/s - så det tyder på att det är NVMe som fortfarande flaskar och inte NTFS-filsystemhanteringen.

tredje körningen ligger nu på 710 MB/s hela vägen och där verkar det landa och blir inte så mycket högre även om man fortsätter skrivcyklingen - dock i början av skrivningen så ser man värdena > 1000 MB/s skrivet mot lagringen men sedan flaskar det fort ned till runt 710 MB/s och det är 101% upptaget mot själva lagringen, så jag tolkar att det är lagringen som fortfarande flaskar och inte filsystemet.

fick samma värden när jag körde mot ext4 där första zerofill också gick långsamt i området 300-400 MB/s (snabbare än NTFS men så är utrymmet mer omsatt) och därefter ett par skrivvarv/TRIM-körning stannade på ca 710 MB/s förutom inledande burst på drygt 1000 MB/s. Vid läsning så låg båda på runt 1060 MB/s och ingen skillnad mellan NTFS och ext4 och farten verkar vara helt lagringsstyrt.

I det här fallet vid första körning på ext4 så avbröt jag halvvägs när det låg och pendlade mellan 300-400 MB/s - körde en 'fstrim -v .' - väntade en kort stund efter för att NVMe skulle ha en chans att städa upp och skrev igen och nu såg inget av någon trappsteg i fart utan låg på ca 710 MB/s hela vägen.

TRIM/Discard och att dessa körs då och då har betydelse för skrivhastigheten...

hur eller hur får man säga att skrivning mot NTFS i linux har förbättrats avsevärt mot tidigare med 3g-NTFS med dom senaste versionerna av Ubuntu, däremot är inte Hynix-NVMe direkt någon klar lysande stjärna i fart här...

Dock till min förvåning fungerar inte fstrim längre på NTFS-partitionen fast det är intern lagring på datorn, det gjorde det med äldre ubuntu-installationen - har det något att göra med att man bytt NTFS-drivrutin i Linux och stödet för TRIM ännu inte följt med ???

Trim är viktig och också konstatera att skrivhastigheten på utrymmen i SSD/NVMe med gammal data kvar och de fått lite ålder på sig (dvs har inte körts TRIM på) kan tröga ned skrivningen ordentligt och så lågt som 200 MB/s som jag såg ibland i första körningen på NTFS-delen i burken...

---

Vet inte om det går att forcera 'TRIM' i Windows för att städa upp all ledig diskutrymme i filsystemet på samma sätt som man gör med 'fstrim' i Linux utöver det som sker automatiskt när fler raderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Vet inte om det går att forcera 'TRIM' i Windows för att städa upp all ledig diskutrymme i filsystemet på samma sätt som man gör med 'fstrim' i Linux utöver det som sker automatiskt när fler raderas.

Optimize-Volume -DriveLetter C -ReTrim -Verbose

i Powershell

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Optimize-Volume -DriveLetter C -ReTrim -Verbose

i Powershell

Det går nog i GUI också, "Defragment and Optimize Drives" heter programmet på engelska. Optimize verkar vara TRIM.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Fins det ingen enkel och lättbegriplig kommando liknande 'fstrim' i windows istället för att skriva en hel mening i powershell så fort något skall göras!?. kommer man från Linux/unix med korta och effektiva kommando så upplever man mycket som att dra mothårs i powershell för att göra samma sak...

Jag kommer ihåg tidigare att få fram en hashsumma liknande som med 'sha1sum' på en inslagen textträng direkt efter i kommandoraden var helt löjligt komplicerad i powershell, men lite bit enklare om samma text var lagd i en fil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag kommer ihåg tidigare att få fram en hashsumma liknande som med 'sha1sum' på en inslagen textträng direkt efter i kommandoraden var helt löjligt komplicerad i powershell, men lite bit enklare om samma text var lagd i en fil.

https://learn.microsoft.com/en-us/powershell/module/microsoft...

Citat:

PowerShell does not provide a cmdlet to compute the hash of a string. However, you can write a string to a stream and use the InputStream parameter of Get-FileHash to get the hash value.

$stringAsStream = [System.IO.MemoryStream]::new() $writer = [System.IO.StreamWriter]::new($stringAsStream) $writer.write("Hello world") $writer.Flush() $stringAsStream.Position = 0 Get-FileHash -Algorithm SHA1 -InputStream $stringAsStream | Select-Object Hash

Lite

över det där...

Permalänk
Hedersmedlem

Halvt OT här (inte om SN850), men om exakt samma problem.

Alltså... jag tog och skrev om allt på min Kingston NV1 också, varför inte liksom.
Det tog en förjäkla lång tid, snitthastigheten blev omkring 130 MB/s, så drygt 4 timmar.

Hastigheten var upp till typ 800-900 MB/s (tänk på att den läser och skriver till samma enhet här), men som lägst var den ner UNDER 1 MB/s i snitt över flera sekunder!
Att den låg omkring 13-15 MB/s var inte alls ovanligt.

Jag undrar lite om det var det tomma utrymmet som var långsammast att läsa -- områden som kanske inte ens skrivits sedan disken var ny (jag köpte den Nov 2021). Eftersom jag körde med dd så bryr den sig inte om vad som är använt eller ledigt, den förstår inte ens skillnaden.
Tyvärr så kan jag nog aldrig få veta det.

Jag loggade hastigheten var 5:e sekund och gjorde en scatter plot:

Det är ju väääldigt många punkter längst ner där, långt under 50 MB/s...
Började logga en stund efter förresten, så jag räknade bakifrån och placerade den så den slutar där disken slutar. X-axeln är lite knasig enhet (miljoner MiB) men det spelar väl ingen större roll, positionen är inte exakt oavsett.

Efter omskrivningen är den också snabb nu igen åtminstone, runt 1.8 GB/s konstant nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@filbunke

@Thomas

hur ser det ut vid andra körningen - efter att ha 0-fyllt hela lagringen (om du kan och inte har det som systemdisk - om du inte kan - kör fstrim om det är linux fs och eventuellt också NTFS först om det nu fungerar efter att man gick ifrån 3g-NTFS - annars får du göra det i windows enligt tidigare inlägg hur man gör det i powershell)

ibland kan man fräscha upp det hela med att göra en diskimage av disken från LBA 0 till LBA slut och sedan ladda tillbaka det igen från lagringen som höll diskimagen - eventuellt med en '0' skrivning mellan så att en tillbakaskrivning verkligen resulterar i en flash-skrivning och inte märker att datat är redan på plats och skiter att skriva om. - gnome-disks har en sådan funktion i sina 3-punkter meny om man inte själv vill kladda med 'dd' - och den stänger också filsystemen på disken innan den gör diskimagen - vilket är lätt att glömma bort när man själv gör image med 'dd'

Sådär fick man göra med Samsung 840 EVO om man ville ha full fart på de lästa filerna i filsystemet - även efter firmware uppdateringar då det kunde bli rätt långsamt innan det fräschade upp filerna igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

hur ser det ut vid andra körningen - efter att ha 0-fyllt hela lagringen (om du kan och inte har det som systemdisk - om du inte kan - kör fstrim om det är linux fs och eventuellt också NTFS först om det nu fungerar efter att man gick ifrån 3g-NTFS - annars får du göra det i windows enligt tidigare inlägg hur man gör det i powershell)

ibland kan man fräscha upp det hela med att göra en diskimage av disken från LBA 0 till LBA slut och sedan ladda tillbaka det igen från lagringen som höll diskimagen - eventuellt med en '0' skrivning mellan så att en tillbakaskrivning verkligen resulterar i en flash-skrivning och inte märker att datat är redan på plats och skiter att skriva om. - gnome-disks har en sådan funktion i sina 3-punkter meny om man inte själv vill kladda med 'dd' - och den stänger också filsystemen på disken innan den gör diskimagen - vilket är lätt att glömma bort när man själv gör image med 'dd'

Sådär fick man göra med Samsung 840 EVO om man ville ha full fart på de lästa filerna i filsystemet - även efter firmware uppdateringar då det kunde bli rätt långsamt innan det fräschade upp filerna igen.

Efter omskrivning var alla i princip samma hastighet, gjorde ingen graf för det hade varit en rak linje
Lägsta värdet var 1128 MB/s, högsta 1158 MB/s. Orkade inte vänta på hela disken men jag körde igenom 7 minuter, så typ 460 GB.

Jag körde dd för att skriva om direkt (if= och of= på samma) istället för att lägga på en tillfällig plats, det funkar fint.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandan verkar påverkas mätbart på en vecka eller två, inte direkt lovande.

Rad 1 är före omskrivning av all data, rad två+tre strax efter (med reboot mellan), sedan är det bara lästest en gång per vecka.
Varje kolumn är snitthastighet på att läsa in en specifik fil, så t ex kolumn 1 är alltid samma fil, kolumn 2 alltid samma fil osv.

serenity@NEUTRON:~/ssd-bench $ cat sn850-speeds.txt Date/time Speeds 2023-08-19 23:00 156 MB/s 172 MB/s 2.7 GB/s 2.7 GB/s # före omskrivning av disken 2023-08-20 11:48 4.1 GB/s 4.1 GB/s 3.0 GB/s 4.1 GB/s # efter omskrivning av disken 2023-08-20 18:26 4.1 GB/s 4.2 GB/s 3.0 GB/s 4.1 GB/s 2023-08-27 09:00 3.8 GB/s 3.9 GB/s 2.9 GB/s 4.0 GB/s 2023-09-03 09:25 3.4 GB/s 3.1 GB/s 2.3 GB/s 3.2 GB/s 2023-09-10 08:50 2.5 GB/s 3.0 GB/s 2.8 GB/s 3.9 GB/s 2023-09-17 08:58 1.4 GB/s 1.4 GB/s 3.2 GB/s 3.3 GB/s 2023-09-17 11:09 4.2 GB/s 4.2 GB/s 3.1 GB/s 4.0 GB/s # efter omskrivning kl 10

Motsvarande siffror för min Kingston NV1, dock med en skillnad: första testet är före omskrivning, andra testet också utan omskrivning men efter reboot, och tredje och senare är efter omskrivning.

Intressant nog verkar SSDn ha optimerat datan pga enbart läsning, eftersom rad 2 är klart bättre än rad 1. Kanske märkte den av att den hade problem att läsa och fräschade upp vissa block?

serenity@NEUTRON:~/ssd-bench $ cat nv1-speeds.txt Date/time Speeds 2023-08-20 12:05 280 MB/s 606 MB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s # första testet 2023-08-20 12:17 750 MB/s 1.3 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s # UTAN omskrivning, bara reboot 2023-08-20 18:26 1.8 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s # efter omskrivning 2023-08-27 09:00 1.6 GB/s 1.6 GB/s 1.4 GB/s 1.7 GB/s 2023-09-03 09:25 1.7 GB/s 1.8 GB/s 1.7 GB/s 1.7 GB/s 2023-09-10 08:37 1.7 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s 1.7 GB/s 2023-09-17 08:58 1.8 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s 2023-09-17 11:09 1.8 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s 1.8 GB/s # ingen omskrivning, enbart SN850 ändrades

Edit: Bör också nämna att kolumnerna är i ungefärlig kronologisk ordning, dvs de till vänster är filer som sannolikt har legat längre, medan de till höger är nyast.
Detta spelar nog ingen roll efter omskrivningen dock, men har stor påverkan före, när viss data var 2-3 veckor gammal och viss data över ett år.

EDIT: Uppdaterade alla siffrorna 2023-09-17. Skrev om på SN850 igen då jag tyckte 1/3 av prestandan på vissa filer var lite klent...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Oroväckande siffror. Kan detta påverka deras nuvarande modell (SN850X) också? Satt just och kollade på om man skulle beställa en sådan.