Permalänk
Medlem

Blir det jobbigt med US tangentbord?

Hej alla,

Jag har precis beställt en Nuphy Halo75 och är verkligen förtjust i designen.

Men när det kommer till det viktigaste, tangentbordets funktion, så har jag gjort lite research och det verkar vara en bra produkt. Dock är jag inte helt säker på om jag gjorde rätt val genom att inte välja ett tangentbord med nordisk layout.

Jag kommer främst att använda tangentbordet för programmering, skulle det vara svårt att vänja sig vid amerikansk layout eller tror ni att man vänjer sig snabbt? Skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter.

Tack!

Permalänk
Medlem

Nej man vänjer sig fort.

Permalänk
Medlem

Körde amerikansk layout under hela min pluggtid (5 år) för programmering. Man vänjer sig snabbt, och när man sen byter tillbaka till svensk layout känns det onödigt krångligt med alla specialtecken. Se till att mappa kortkommando för att byta till svensk layout när du vill skriva svenska åäö bara.

Permalänk
Medlem

Att köra en annorlunda setup är jobbigt i början, men man lär sig rätt snabbt de knappar man använder ofta. För programmering tycker jag flera av de knappar man använder mycket är mer lättåtkomligt positionerade på den amerikanska layouten.

Det dryga med att köra amerikansk är dock att du kommer få behöva "programmera om hjärnan" var gång du använder ett annat tangentbord, t.ex. jobb/skoldatorer eller din laptop om du har en, eller bara behöver switcha över till svensk layout för att kunna skriva åäö. I slutändan tycker jag inte det är värt besväret.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Kör det på tangentbordet jag har hemma. Jag är rätt sämst på programmering rent allmänt så det kan jag inte uttala mig om, men om man kör Linux som jag gör så är det svinbra. Man vill ju gärna ha / på en separat knapp t.ex.

Att bara köpa ett ANSI-tangentbord och sen inte förändra sin keymap från svensk ISO blir nog ingen bra upplevelse. Det blir svårt att skriva <>| t.ex.

Permalänk
Medlem

Jag får krupp om att inte ha >< | knappen höger om vänstra shift. Resten är väll okej. Småstörande när man hoppar mellan iso och ansi att råka skicka meddelanden istället för att trycka på knappen '.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Det går, men blir en hel del växlande om du fortfarande vill använda å, ä och ö. Det blir mindre om du slutar använda de svenska knappkombinationerna för specialtecken.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till US layout för ca 12 år sedan och har jobbat som programmerare sedan ca 2008.

Det tog lite tid att vänja sig, men ändå fortare än vad jag hade trott.

För mig finns det ingen chans att jag byter tillbaka till ett svenskt tangentbord. Alla specialtecken är lättåtkomliga osv

Ang att ha olika hemma och på jobb, jag har bytt överallt!

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

https://johanegustafsson.net/projects/swerty/

Kör det på tangentbordet jag har hemma. Jag är rätt sämst på programmering rent allmänt så det kan jag inte uttala mig om, men om man kör Linux som jag gör så är det svinbra. Man vill ju gärna ha / på en separat knapp t.ex.

Att bara köpa ett ANSI-tangentbord och sen inte förändra sin keymap från svensk ISO blir nog ingen bra upplevelse. Det blir svårt att skriva <>| t.ex.

@Ozzyman

Detta är vad som hjälpte mig använda icke ISO.
Jättebra grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Hej alla,

Jag har precis beställt en Nuphy Halo75 och är verkligen förtjust i designen.

Men när det kommer till det viktigaste, tangentbordets funktion, så har jag gjort lite research och det verkar vara en bra produkt. Dock är jag inte helt säker på om jag gjorde rätt val genom att inte välja ett tangentbord med nordisk layout.

Jag kommer främst att använda tangentbordet för programmering, skulle det vara svårt att vänja sig vid amerikansk layout eller tror ni att man vänjer sig snabbt? Skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter.

Tack!

Du vänjer dig på 1-2 timmar. Inga problem alls.

Värre är det med min bror, han är galen. Helt svarta keycaps och kör Dvorak.
Omöjligt att låna hans dator

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Man kan ju i värsta fall sätta klisterlappar med svenska tangenter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är väldigt enkelt att lära sig! Det är bara å ä ö i början som du skriver med höger-alt + w,q,p. Det sätter sig superfort!

Men just i Windows är det en grej som är lite mekig, de har så kallade 'dead keys' i us-intl layouten, så trycker man på ' eller " måste man trycka space för att få tecknet utskrivet. Det kan man fixa med en custom key layout, o intruktioner finns här: https://superuser.com/questions/1133440/us-international-with...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

Det är väldigt enkelt att lära sig! Det är bara å ä ö i början som du skriver med höger-alt + w,q,p. Det sätter sig superfort!

Men just i Windows är det en grej som är lite mekig, de har så kallade 'dead keys' i us-intl layouten, så trycker man på ' eller " måste man trycka space för att få tecknet utskrivet. Det kan man fixa med en custom key layout, o intruktioner finns här: https://superuser.com/questions/1133440/us-international-with...

Det är dock samma med svenskt tangentbord om man använder ´ bredvid frågetecknet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Nä, det är inte särskilt svårt att lära om. När jag bodde i Belgien som tonåring fick jag lära mig skriva på Belgiskt tangentbord. Det är en variant av det franska med AZERTY och där siffrorna (och t.o.m. punkt!) kräver shift. Det är som ett tangentbord som skapats av utomjordingar som sett en suddig bild av ett tangentbord en gång, det är riktigt udda. Men man vänjer sig helt enkelt.

Det finns t.o.m. lite fördelar med US-tangentbord, särskilt om du programmerar något C-likt språk som använder väldigt mycket {}[]\; etc. Alla de tecknena är betydligt lättare att skriva på ett US-tangentbord än ett svenskt. Nackdelen är att åäö blir svårare. Personligen kör jag svenskt eftersom jag prioriterar att kunna skriva text på svenska bekvämare, jag programmerar inte tillräckligt mycket för att det ska vara lönt att prioritera specialtecken över löpande svensk text. Men andra kan ju så klart göra andra prioriteringar!

Personligen väljer jag aktivt bort tangentbord där enter-knappen har "fel" form, det är alldeles för irriterande att råka trycka på Enter mitt i ett kommando eller liknande, eller i en chatt och skicka ett meddelande för tidigt. Jag har returnerat tangentbord en gång p.g.a. detta. Jag hade säkert kunna vant mig, men jag såg ingen fördel i att lära om, så jag undvek hellre den upplevelsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Larsp777:

Det är dock samma med svenskt tangentbord om man använder ´ bredvid frågetecknet.

Skillnaden är att ´ och ` använder du inte fristående i löpande text, medan ' och " används flitigt i löpande text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Skillnaden är att ´ och ` använder du inte fristående i löpande text, medan ' och " används flitigt i löpande text.

Jo, det är klart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack allesammans för svar.

Fick tangentbordet idag och tror nog jag ska kunna vänja mig som vissa av er påpekar. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzyman:

Hej alla,

Jag har precis beställt en Nuphy Halo75 och är verkligen förtjust i designen.

Men när det kommer till det viktigaste, tangentbordets funktion, så har jag gjort lite research och det verkar vara en bra produkt. Dock är jag inte helt säker på om jag gjorde rätt val genom att inte välja ett tangentbord med nordisk layout.

Jag kommer främst att använda tangentbordet för programmering, skulle det vara svårt att vänja sig vid amerikansk layout eller tror ni att man vänjer sig snabbt? Skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era erfarenheter.

Tack!

Tillkom det tull/moms på beställningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Tillkom det tull/moms på beställningen?

Jag betalade aldrig mer utöver det som togs på hemsidan. Det tillkom frakt på priset, inget annat. Hade tangentbordet hemma slutet av veckan efter.

Permalänk
Medlem

Jag landade i att använda "US international with dead keys". Finns inbyggt i både Linux och Windows. Tog en stund att vänja sig, men bytte till amerikanskt på både min laptop och stationära för att lära mig. Man håller in AltGr för specialtecken. Har inga problem alls idag.
Jag skrev till och med ut klisterlappar som jag satte på tangenterna. Se bild: