Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nja, räntekostnaden är samma. Du får mer i plånboken varje månad bara eftersom ditt skatteavdrag på lönen blir lägre och den skatteåterbäring man får i en klump sprids över året istället.

Jag försökte förenkla förklaringen lite. Du har dock helt rätt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

hejhopp! Ska precis binda om mina lån men har bara förhandlat bunden ränta tidigare. Hur förhandlar jag rörlig ränta? Tänkte se ifall banken kan tänka sig att matcha 3,35% rörlig 3mån som Danske Bank erbjuder facken just nu. Är det en bra ränta i dagens läge? Är det rabatt på listränta jag ska förhandla om? Vad ska jag tänka på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

hejhopp! Ska precis binda om mina lån men har bara förhandlat bunden ränta tidigare. Hur förhandlar jag rörlig ränta? Tänkte se ifall banken kan tänka sig att matcha 3,35% rörlig 3mån som Danske Bank erbjuder facken just nu. Är det en bra ränta i dagens läge? Är det rabatt på listränta jag ska förhandla om? Vad ska jag tänka på?

Är nog inte någon större skillnad mot att förhandla bunden ränta. Hör av dig till lite olika potentiella långivare och ge sedan det bästa budet till de andra och se om de matchar. Fortsätt så tills en är lägst och de andra slutar matcha.

3,35% är ganska bra tror jag. Går att komma lägre dock, beroende hur säker kund man är för banken. Hade min ränta satts om idag hade jag fått 3,09% rörligt på Handelsbanken, men har inte tickat över från 2,79% än. Har fått känslan av att det är ovanligt lågt dock.

Ja, det är rabatt på listräntan man egentligen förhandlar.

Var inte rädd för att direkt begära ut amoteringsunderlaget så fort din bank inte vill matcha de lägsta. Då rasslar det i viss fall till lite mer rabatt. I annat fall är det ändå något du behöver ha för att kunna byta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns det några bra argument man kan använda när man ska "förhandla" om räntan när ena delen av lånet går ut? Man är ju rätt låst i den situationen.

(Ja, man ska inte dela upp lån. Men det hjälper knappast när man redan har delat upp lån )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Finns det några bra argument man kan använda när man ska "förhandla" om räntan när ena delen av lånet går ut? Man är ju rätt låst i den situationen.

(Ja, man ska inte dela upp lån. Men det hjälper knappast när man redan har delat upp lån )

Beror ju på hur lång tid du har kvar på den bundna delen, är de kort kan man ju tänkas flytta, är det långt med förmånlig ränta så är de säkrare på att man stannar. Men tipset är att alltid att begära ut amorteringsunderlaget och undersöka vad andra erbjuder.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan jag binda upp rörliga räntan redan nu, dvs den förhandlade rabatten på listräntan om mitt bundna lån löper ut om 20 dagar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Beror ju på hur lång tid du har kvar på den bundna delen, är de kort kan man ju tänkas flytta, är det långt med förmånlig ränta så är de säkrare på att man stannar. Men tipset är att alltid att begära ut amorteringsunderlaget och undersöka vad andra erbjuder.

2 år kvar med 1.79% ränta, så kan lösa lånet utan kostnad om jag minns rätt, men sannolikheten att jag kan få lägre totalkostnad genom att flytta känns rätt låg.

Listräntan hos LF är dock 4,74%, och lånet är uppdelat 50/50. Så om man för enkelhetens skull räknar med att det inte är någon kostnad att lösa den andra delen så borde det väl då innebära att om jag får en totalränta under 3.765% (1.79 + (4.74 - 1.79 / 2)). Då tillkommer dock ökad risk för att kostnaden fluktuerar om man har 100% rörligt jämfört med 50% samt att jag tappar 15% rabatt på hem och bilförsäkring.

Lånet är så pass gammalt så det är amorteringsfritt (och ingen amortering sker) så amorteringsunderlaget är inte världens mest detaljerade dokument

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lånet är så pass gammalt så det är amorteringsfritt (och ingen amortering sker) så amorteringsunderlaget är inte världens mest detaljerade dokument

Poängen är också att din nuvarande bank inser att du menar allvar med att byta bank när du begär ut det och då blir mer villiga att ge bättre rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

så amorteringsunderlaget är inte världens mest detaljerade dokument

Handlar inte om vad som står i amorteringsunderlaget, det krävs för att byta bank så bara att begära ut det är en signal till banken att "jag kommer shoppa runt".

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

Kan jag binda upp rörliga räntan redan nu, dvs den förhandlade rabatten på listräntan om mitt bundna lån löper ut om 20 dagar?

Rabatten på listräntan kan du förmodligen förhandla redan nu. Den faktiska räntan sätts ju dock när lånet sätts om, så det är inte säkert att du vinner något på att göra det redan nu.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Rabatten på listräntan kan du förmodligen förhandla redan nu. Den faktiska räntan sätts ju dock när lånet sätts om, så det är inte säkert att du vinner något på att göra det redan nu.

Hann vill sätta räntan innan riksbankens räntebesked nu den 9e men det lär nog inte banken gå med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madster:

hejhopp! Ska precis binda om mina lån men har bara förhandlat bunden ränta tidigare. Hur förhandlar jag rörlig ränta? Tänkte se ifall banken kan tänka sig att matcha 3,35% rörlig 3mån som Danske Bank erbjuder facken just nu. Är det en bra ränta i dagens läge? Är det rabatt på listränta jag ska förhandla om? Vad ska jag tänka på?

3,35%? Då har du låg belåningsgrad. Tänk på att räntan är utifrån det som den rörliga är via fack-erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Han vill sätta räntan innan riksbankens räntebesked nu den 9e men det lär nog inte banken gå med på.

Jag misstänkte att det var något sådant frågan gällde. Därför påpekade jag att räntan sätts först när lånet sätta om.

Rabatten kan man ju förhandla om bäst man vill när som helst med rörligt. Har man tur så kanske banken väntar ett tag med att höja sin listränta, likt Handelsbanken och SEB gjorde vid Riksbankens höjning i September.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Hur resonerar ni när det kommer till amortering? Ska köpa hus och kan lägga 30% kontantinsats för att hamna på 1% amortering. Eller så lägger vi bara 15% och har kvar våra sparpengar på börsen. Då får vi lite mindre pengar att röra oss med per månad, men det är inte pengar vi egentligen behöver. Om man utgår ifrån historiska siffror bör det väl vara bättre att ha pengarna på börsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur resonerar ni när det kommer till amortering? Ska köpa hus och kan lägga 30% kontantinsats för att hamna på 1% amortering. Eller så lägger vi bara 15% och har kvar våra sparpengar på börsen. Då får vi lite mindre pengar att röra oss med per månad, men det är inte pengar vi egentligen behöver. Om man utgår ifrån historiska siffror bör det väl vara bättre att ha pengarna på börsen?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lost_Decades

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Hur resonerar ni när det kommer till amortering? Ska köpa hus och kan lägga 30% kontantinsats för att hamna på 1% amortering. Eller så lägger vi bara 15% och har kvar våra sparpengar på börsen. Då får vi lite mindre pengar att röra oss med per månad, men det är inte pengar vi egentligen behöver. Om man utgår ifrån historiska siffror bör det väl vara bättre att ha pengarna på börsen?

Undvika ränta är 100% riskfri avkastning på idag cirka 3.5%, så det måste med i kalkylen beroende på er riskvillighet med pengarna.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Undvika ränta är 100% riskfri avkastning på idag cirka 3.5%, så det måste med i kalkylen beroende på er riskvillighet med pengarna.

Får nog ta med ränteavdraget också, gör ändå rätt stor skillnad nu när räntan inte längre ligger på riktigt låga nivåer.

Permalänk
Medlem

Haft Stabelo via Avanza ett längre tag och då kändes det skönt att räntan var så låg att man aldrig behövde "pruta". Nu verkar det dock som Stabelo leverar relativt hög 3 månaderns ränta och funderar på att antingen ringa och försöka pruta eller byta. Kommer ju antagligen ännu högre höjningar idag så är nog dags. Verkar dock inte som det går att pruta med Stabelo till att börja med? Hur tänker ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Haft Stabelo via Avanza ett längre tag och då kändes det skönt att räntan var så låg att man aldrig behövde "pruta". Nu verkar det dock som Stabelo leverar relativt hög 3 månaderns ränta och funderar på att antingen ringa och försöka pruta eller byta. Kommer ju antagligen ännu högre höjningar idag så är nog dags. Verkar dock inte som det går att pruta med Stabelo till att börja med? Hur tänker ni andra?

Du kan inte pruta med Stabelo, "låga priser från början" var deras deal. Med ökade räntor kräver deras investerare högre avkastning och de har därmed svårt att konkurrera med sin modell när det inte är noll-ränta.

För mig med låga bolån vill ingen bank ha mig så är ändå billigare, men har man miljonlån så har man nog nästan alltid kunnat få bättre rabatt hos storbankerna. Börja som alltid med SBAB's räntesnurra för att se ungefär hur de ligger. Kan också kolla compricer jämförelse för vilka banker som söker kunder just nu. Danske kör väl fortfarande med hyggliga deals för akademiker, även om deras internetbank andades 1800-tal när jag hade dem ett tag för ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Haft Stabelo via Avanza ett längre tag och då kändes det skönt att räntan var så låg att man aldrig behövde "pruta". Nu verkar det dock som Stabelo leverar relativt hög 3 månaderns ränta och funderar på att antingen ringa och försöka pruta eller byta. Kommer ju antagligen ännu högre höjningar idag så är nog dags. Verkar dock inte som det går att pruta med Stabelo till att börja med? Hur tänker ni andra?

Korrekt, de ger inga individuella rabatter. Det är ingen idé att ens försöka.

Så länge man är en lågrisk-kund för banken, dvs. med ett lån på någon eller några miljoner och en liknande belåningsgrad som Stabelo kräver har man enligt min erfarenhet alltid kunnat förhandla sig åtminstone lika bra ränta som den lägsta av de som erbjuder samma ränta till alla. Av denna anledning har jag fortsatt mitt bolån hos en av storbankerna.

Skrivet av Ibymafayhas:

Du kan inte pruta med Stabelo, "låga priser från början" var deras deal. Med ökade räntor kräver deras investerare högre avkastning och de har därmed svårt att konkurrera med sin modell när det inte är noll-ränta.

För mig med låga bolån vill ingen bank ha mig så är ändå billigare, men har man miljonlån så har man nog nästan alltid kunnat få bättre rabatt hos storbankerna. Börja som alltid med SBAB's räntesnurra för att se ungefär hur de ligger. Kan också kolla compricer jämförelse för vilka banker som söker kunder just nu. Danske kör väl fortfarande med hyggliga deals för akademiker, även om deras internetbank andades 1800-tal när jag hade dem ett tag för ett par år sedan.

Ja, deras affärsmodell kanske fungerar sämre vid högre räntor. Bevisligen slutade de vara riktigt konkurrenskraftiga för några månader sedan, vilket jag konstaterade i denna tråd för ett tag sedan.

Det stämmer att man kunnat förhandla till sig samma eller lägre ränta hos storbankerna i princip hela tiden, så länge belåningsgrad, lånestorlek, KALP etc. visat på en låg kreditrisk för banken. Stabelo, Hypoteket, SBAB, Borgo, etc. har ju dock definitivt hjälpt till att pressa ner den erbjudna räntan (höjt rabatten), även om det i vissa fall kanske mest handlat om att de hjälpt folk få upp ögonen för vilka nivåer man kan hamna på. Därmed tillför de definitivt värde för oss bolånetagare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

TL:DR för en idiot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

TL:DR för en idiot?

Usel avkastning på japanska börsen under 30 år.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Kollar banker upp om man har barn? och civilstånd?

Eller går det enbart på det man säger till banken?

Vad händer om det framkommer att man skaffat barn senare och inte meddelat sin bank alternativt inte givit korrekt information vid ansökan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarevic:

Kollar banker upp om man har barn? och civilstånd?

Eller går det enbart på det man säger till banken?

Vad händer om det framkommer att man skaffat barn senare och inte meddelat sin bank alternativt inte givit korrekt information vid ansökan?

Du bör inte ljuga för din bankman gällande barn för att få bolån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarevic:

alternativt inte givit korrekt information vid ansökan?

Det klassas som bedrägeri om det är till vinning för dig och skada för banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarevic:

Kollar banker upp om man har barn? och civilstånd?

Eller går det enbart på det man säger till banken?

Vad händer om det framkommer att man skaffat barn senare och inte meddelat sin bank alternativt inte givit korrekt information vid ansökan?

Lite otydligt vad du menar här.
Det är det situationen vid ansökan som gäller.
Skaffar du barn senare behöver du inte informera banken förrän du gör något nytt med lån etc.
Försöker ni bli med barn behöver du inte berätta det heller.
Men har du barn nu får du inte ge fel information.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarevic:

Kollar banker upp om man har barn? och civilstånd?

Eller går det enbart på det man säger till banken?

Vad händer om det framkommer att man skaffat barn senare och inte meddelat sin bank alternativt inte givit korrekt information vid ansökan?

Det kommer upp vilka du är vårdnadshavare för.

Permalänk
Medlem

Har märkt att bankerna ofta bara vill räkna med 1 inkomstkälla per person. Min sambo har dels heltidsanställning tillsvidare och dels inkomst från ett familjeföretag hon är med och driver. När banken inte räknar med båda inkomsterna åker vi på extra amortering. Finns det något som hindrar dem från att räkna med båda, eller bör vi kunna förhandla till det lätt? Banken i fråga verkar inte vilja snacka detaljer förrän vi köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

och dels inkomst från ett familjeföretag hon är med och driver.

Bankerna gillar inte företagare öht, de anser att det är "osäker" inkomst jämfört med en fast anställning trots att det många gånger kan vara precis tvärtom, men så resonerar de. Så som företagare måste man oftast kunna visa mångårigt stabilt löneuttag o.s.v., så det beror på skulle jag säga om banken kan tänka sig räkna med den inkomsten eller inte.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har märkt att bankerna ofta bara vill räkna med 1 inkomstkälla per person. Min sambo har dels heltidsanställning tillsvidare och dels inkomst från ett familjeföretag hon är med och driver. När banken inte räknar med båda inkomsterna åker vi på extra amortering. Finns det något som hindrar dem från att räkna med båda, eller bör vi kunna förhandla till det lätt? Banken i fråga verkar inte vilja snacka detaljer förrän vi köpt.

Vi har interna regler där vi endast räknar med max 100% anställning för att det ska vara en långsiktigt hållbar nivå. Så jag skulle säga att det beror lite på, säg att företaget i fråga rullar på av sig själv utan att det krävs någon vidare arbetsinsats från din sambo så skulle jag kunna räkna med t.ex. utdelning.