Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk

Efter lång och trogen tjänst I mitt hem utav KEF R100 så är det nog dags för nya högtalare. Planen är att spara ihop lite extra vid sidan om annat sparande och då slå slag i saken fram mot hösten. Tänkt väldigt länge. Hur som helst. Tänker mig ett par stativare för absolut max 15k. Kravet är max 22cm i bredd och djup max 30cm. För att kunna få plats på en hylla bredvid runt om tv.
Bor ej Sverige, kan få lyssnat på de flesta vanliga märken. Har ändå så svårt att hitta något jag verkligen gillar i ljudet. Jag kanske är för van vid KEF så kan ha svårt att se om en högtalare når upp till den nivå jag har idag. Har Primare A34.2 som driver så det borde ju inte vara några problem med effekt.

Sist lyssnade jag på Sonus Faber och där gillade jag Lumina.

Som sagt har svårt att få tid över. Känns nästan som jag bara skall köpa hem något jag tycker ser bra ut.

Mina nuvarande KEF har jag väl haft I snart ca 8 år. Önskar mig helst något med liknande bra ljud. Tycker det är svårt att hitta något som är lika bra för de 8k jag gav då. Många märken jag funderat över. Några har man ju hört. Lik väl efteråt när jag kommit hem ändå insett att något saknades i ljudet mot det jag är van vid och därav har jag haft samma högtalare väldigt länge. Ändå kommit till insikt att jag behöver något nytt.
Kör mycket musik då Youtube via TV eller streamar musik med Tidal hifi.

Jag spelar sällan högt. Ibland när man har möjlighet så blir det lite högre. Inte direkt ute efter monster till högtalare i storlek utan är mer finlir för min del. Som sagt klarat mig fint hittills med en liten högtalare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Efter lång och trogen tjänst I mitt hem utav KEF R100 så är det nog dags för nya högtalare. Planen är att spara ihop lite extra vid sidan om annat sparande och då slå slag i saken fram mot hösten. Tänkt väldigt länge. Hur som helst. Tänker mig ett par stativare för absolut max 15k. Kravet är max 22cm i bredd och djup max 30cm. För att kunna få plats på en hylla bredvid runt om tv.
Bor ej Sverige, kan få lyssnat på de flesta vanliga märken. Har ändå så svårt att hitta något jag verkligen gillar i ljudet. Jag kanske är för van vid KEF så kan ha svårt att se om en högtalare når upp till den nivå jag har idag. Har Primare A34.2 som driver så det borde ju inte vara några problem med effekt.

Sist lyssnade jag på Sonus Faber och där gillade jag Lumina.

Som sagt har svårt att få tid över. Känns nästan som jag bara skall köpa hem något jag tycker ser bra ut.

Mina nuvarande KEF har jag väl haft I snart ca 8 år. Önskar mig helst något med liknande bra ljud. Tycker det är svårt att hitta något som är lika bra för de 8k jag gav då. Många märken jag funderat över. Några har man ju hört. Lik väl efteråt när jag kommit hem ändå insett att något saknades i ljudet mot det jag är van vid och därav har jag haft samma högtalare väldigt länge. Ändå kommit till insikt att jag behöver något nytt.
Kör mycket musik då Youtube via TV eller streamar musik med Tidal hifi.

Jag spelar sällan högt. Ibland när man har möjlighet så blir det lite högre. Inte direkt ute efter monster till högtalare i storlek utan är mer finlir för min del. Som sagt klarat mig fint hittills med en liten högtalare.

Dynaudio finns kanske där du är ? Emit 10 eller 20, bottenmåttet på 20 är inom dina gränser om baffel/fronten får sticka ut och 10an är grundare så den sticker inte ut nått.
https://dynaudio.com/home-audio/emit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Dynaudio finns kanske där du är ? Emit 10 eller 20, bottenmåttet på 20 är inom dina gränser om baffel/fronten får sticka ut och 10an är grundare så den sticker inte ut nått.
https://dynaudio.com/home-audio/emit

Dynaudio finns tillgänglig, då från Emit upp till deras reference serie. Ett tag varit lite inne på Evoke 10. Tycker den är lite för dyr. Ytan jag tänkt mig är inom 22cm på bredden och djup kan gå till ca 35cm som max om jag sätter den på fötter så den står innanför på själva bordets yta. Tänker lite också på basreflexen bakåt. Därav måtten.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Buddaz112:

Dynaudio finns tillgänglig, då från Emit upp till deras reference serie. Ett tag varit lite inne på Evoke 10. Tycker den är lite för dyr.

Vilket land är du i och vad kostar den där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vilket land är du i och vad kostar den där ?

Evoke 10 vill de ha för nästan 16k
Emit 10 och 20 har de rea just nu då emit 20 säljer de för 8k här där jag bor. Inte direkt läge ännu även fast jag har pengarna. Priserna motsvarar de svenska plus lite extra så butiken skall få in pengar. I regel rätt så likt.

Är Evoke 10 bra. Är den verkligen värd det priset.

Permalänk
Medlem

KEF R3 känns väl rätt naturligt. Kanske marginellt för stora. Men bra pris nu mtp att Meta är på g.

Permalänk
Medlem

Varför i hela friden skall du byta ut dina KEF R100 om du är nöjd med dom? Du säger att du lyssnat på andra högtalare, och att dom inte låter bättre, ändå vill du byta. Varför?

Du borde specificera något du vill förbättra, djupare bas, högre ljudnivå kapacitet, lägre distorsion, mer/mindre av något register(går ändå att fixa med PEQ), är dina högtalare fula eller whatever inte bara "efter åtta år måste det vara dags att byta bara för att".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Varför i hela friden skall du byta ut dina KEF R100 om du är nöjd med dom? Du säger att du lyssnat på andra högtalare, och att dom inte låter bättre, ändå vill du byta. Varför?

Du borde specificera något du vill förbättra, djupare bas, högre ljudnivå kapacitet, lägre distorsion, mer/mindre av något register(går ändå att fixa med PEQ), är dina högtalare fula eller whatever inte bara "efter åtta år måste det vara dags att byta bara för att".

Vill främst ha något nytt. Är det ett tillräckligt bra svar.

Även tänkt lite i banorna om att istället införskaffa ett rent slutsteg. Idag kör jag variable out via Marantz NA6006 till mitt Primare slutsteg. Samtidigt vet jag ej hur jag skall få plats.

Även lite inne på att byta till ett par aktiva, till exempel, Genelec. Köra ren streamer och en DAC med volymkontroll.

Jag vill egentligen göra det hela lite mer smidigare. Finare och lite mer modernt. Enklare.

Permalänk

Fråga
Ser att ifi Audio Neo iDSD kan ställas stående. Om jag kopplar en sådan i kedjan och kör min Marantz NA6006 som ren streamer. Hadde ljudet kunnat kanske blivit bättre. Då behålla högtalare.
Börjar se på lite andra möjligheter. Inte riktigt tänkt det som Sqounk nämner.
Eller om det finns något försteg som inte är allt för stort.

Permalänk
Medlem

Skillnad i elektronik kommer inte göra mycket alls, utan det du behöver för bättre ljud är nånting som kan spela bas (R100 verkar ju inte spela nåt alls under 80ish hz), så antingen ett par mer kapabla högtalare eller en välintegrerad subwoofer till dina KEF. Sen en DSP för att forma till ljudet precis som du vill ha det i hela omfånget kommer också kunna göra enormt mycket större skillnad än en ny stärkare eller försteg.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Skillnad i elektronik kommer inte göra mycket alls, utan det du behöver för bättre ljud är nånting som kan spela bas (R100 verkar ju inte spela nåt alls under 80ish hz), så antingen ett par mer kapabla högtalare eller en välintegrerad subwoofer till dina KEF. Sen en DSP för att forma till ljudet precis som du vill ha det i hela omfånget kommer också kunna göra enormt mycket större skillnad än en ny stärkare eller försteg.

Då får det bli nya högtalare. Samtidigt ej behov utav att spela bas. Bor ej själv därav tar jag lite hänsyn till andra rumt mig. Som sagt en liten större stativare är jag inne på sedan långt tillbaka med tanke på min elektronik. Är inne på ett par Sonus Faber lumina II eftersom jag tyckte SF lät mest levande utav det jag har hört på sistonde.
Bara undrade om det skulle göra någon skillnad. Hadde det varit i en perfekt värld rent ekonomiskt så hadde jag haft Luxman. LOL.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

KEF R3 känns väl rätt naturligt. Kanske marginellt för stora. Men bra pris nu mtp att Meta är på g.

Såg min närmaste butik hadde de på halva priset. Bara fel tidpunkt och man inte vågade köpa. Vet KEF är bra. Samtidigt känner jag att jag vill prova annat.

Permalänk
Medlem

Du vill tydligen köpa nytt för att få feeling, inget fel i det, det viktigaste i frågan är att få just feeling. Men det kan bli dyrt i längden att shoppa på det sättet, och det har ingenting med ljudkvalitet att göra

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Du vill tydligen köpa nytt för att få feeling, inget fel i det, det viktigaste i frågan är att få just feeling. Men det kan bli dyrt i längden att shoppa på det sättet, och det har ingenting med ljudkvalitet att göra

Väntat länge på att byta. Nej jag köper inte nytt bara för feeling. Handlar nog mer om att jag har lust att prova något annat.

Exempelvis som fun fact. Aldrig fastnat för det populära Focal som folk anser vara så bra. Eller Sennheiser som jag tycker är extremt tråkiga. Mina öron tycker sådant låter ej musik. Fråga mig ej varför. Vi är alla olika.

Har hyfsat bra hörsel som kompensation för dålig syn. Lyssnar ofta på artister som sjunger bra och försöker undvika dåliga artister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Väntat länge på att byta. Nej jag köper inte nytt bara för feeling. Handlar nog mer om att jag har lust att prova något annat.

Exempelvis som fun fact. Aldrig fastnat för det populära Focal som folk anser vara så bra. Eller Sennheiser som jag tycker är extremt tråkiga. Mina öron tycker sådant låter ej musik. Fråga mig ej varför. Vi är alla olika.

Man ska inte lyssna för mycket på vad andra säger, som exempel har jag alltid undvikit Beyerdynamic eftersom alla säger att dom är "earpiercing". So be it, men jag provade deras mest piercande modell DT990 Pro och älskade den. Nu har jag både DT900 ProX och DT1990 Pro. Enligt mig är DT1990 Pro närmast optimal för progressiv rock som jag lyssnar mest på. I alla för mina inte så unga öron, jag kanske hade tyckt annorlunda för 20 år sen men nu är nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Elac Debut Reference DBR62 för endast 350 euro
https://hidden-audio.de/product/elac-debut-reference-b6-2-paa...

Endast svart/valnöt för det priset (ett par). Neutrala men lite krävande från förstärkaren som inte bör vara för svag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Exempelvis som fun fact. Aldrig fastnat för det populära Focal som folk anser vara så bra. Eller Sennheiser som jag tycker är extremt tråkiga. Mina öron tycker sådant låter ej musik. Fråga mig ej varför. Vi är alla olika.

Är la frekvenskkurvan som diffar. Sennheiser tenderar ha riktigt fula höjningar ganska högt upp i diskanten som förstör rätt mycket, men lite EQ lär råda bot på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Är la frekvenskkurvan som diffar. Sennheiser tenderar ha riktigt fula höjningar ganska högt upp i diskanten som förstör rätt mycket, men lite EQ lär råda bot på det.

Och viss brist på bas

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Finns en som säljer Buchardt s300 för ca 6k på blocket, skulle det vara värt tror ni? Har någon hört något från tillverkaren?

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Man ska inte lyssna för mycket på vad andra säger, som exempel har jag alltid undvikit Beyerdynamic eftersom alla säger att dom är "earpiercing". So be it, men jag provade deras mest piercande modell DT990 Pro och älskade den. Nu har jag både DT900 ProX och DT1990 Pro. Enligt mig är DT1990 Pro närmast optimal för progressiv rock som jag lyssnar mest på. I alla för mina inte så unga öron, jag kanske hade tyckt annorlunda för 20 år sen men nu är nu.

Hadde T70p de gick bort efter ett tag. Otrolig närvaro. De var för stora för mig och ljusa I diskanten.
Deras T1 är helt annorlunda än de andra. Fråga mig inte varför. Den är mer rakt på utan det extremt ljusa diskantton som många klagar över. Kör nu Yamaha, bra ljud, dålig byggkvalitet.
Sennheiser i mina öron uppfattades som att fokuset låg på enbart mellanregister och det tröttnade jag på. Audio Technica gillade jag. De har inget nytt som säger köp. Egentligen tänkt ett par nya AT, så blev istället Yamaha. Ångrar mig faktisk över det hela när byggkvaliteten är så pass dålig. Där letar jag verkligen nytt. Samma visa där. Inget som fastnar eller som säger de vill man ha. Sedan när priserna är helt upp mot väggarna.
Helt ärligt är det svårt att införskaffa något. När magkänslan säger verkligen. Nog därför jag har fastnat med samma högtalare så många år.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Elac Debut Reference DBR62 för endast 350 euro
https://hidden-audio.de/product/elac-debut-reference-b6-2-paa...

Endast svart/valnöt för det priset (ett par). Neutrala men lite krävande från förstärkaren som inte bör vara för svag.

Var och lyssnade på QR1 ett tag tillbaka och försäljaren nämnde jag borde se på ELAC. Vi hadde någon konversation om att jag tyckte Audiovector lät nja. Varit på lite olika demo med Audiovector och var gång tyckt diskanten låter för högt i mina öron. Hur som helst. Tittade lite på ELAC DB reference modell har jag för mig den heter. Såg ju ok ut och hyfsat ok pris. Aldrig hört de så jag kan inte säga så mycket om ELAC.

ELAC Uni Fi reference UBR62
Ser helt ok. Lite tråkig färg i svart.

AE 500
Hört AE300 med Luxman i butik. Fint ljud, saknade lite upplösning. Ej dålig. Funderat på den större modellen.

Permalänk

Kul tråd!

Jag har ett par olika ljudanläggningar som både agerar TV-ljud och musikanläggning. Har även lite Sonos-prylar för enkelhetens skull, som sambon tycker är alldeles tillräckligt (och skulle vara glad om jag skrotade allt annat).

Just nu består lilla anläggningen av NAD D3020 som driver ett par Dynaudio Excite X12 som fungerar fint som TV-ljud på moderata ljudvolymer. Till andra TV:n har jag ett par Dali Zensor 5 som drivs av Marantz HD-DAC1 som försteg (och hörlursförstärkare) till Meridian 557 slutsteg.

Har även en Sony FA30ES samt ett par Royd Revelation RR3 som oftast står undanställda, men som ibland plockas fram och får byta plats med andra grejer. Tycker egentligen att bästa kombinationen är Royd tillsammans med DACen och Sony-stärkaren. Bjuder på ett i mitt tycke mysigt ljud både vid något högre volymer och på låg volym. Spelar över ett förvånansvärt brett register. Problemet med dessa är att sambon inte låter mig ha Royd framme särskilt länge, tydligen både fula och fel färg (?) så de får bara göra kortare gästspel ibland. Skulle antagligen ha min ES framme längre stinter om den inte hade ett litet strul som stör. Ibland klickar/rasslar det inuti den vid drift, låter som ett relä som snabbt slår av / slår på, ungefär som klickandet vid byte av ingång fast riktigt snabbt. Påverkar inte ljudet ur högtalarna. Tänker att det borde vara enkelt att lösa om man vet vad man gör, men antagligen dyrt om ett proffs ska åtgärda, och själv kan jag inte. Skulle behöva lite vägledning innan jag börjar skruva isär den iaf.

Tidigare hade jag en Hegel H100, som förvisso var bra men inget jag saknar, och ett par Audio Physic Scorpio 2 som fick avyttras på grund av flytt och barn. Saknar däremot verkligen AP-högtalarna och drömmer ofta om att ha fullregister igen.

Visa signatur

i7 7700k - ASUS Z270H - ASUS Strix GTX1060 - 2X8 Corsair Vengeance 3000MHz - Fractal Design Define C - EVGA Supernova G3 - Samsung 850 EVO 500Gb

Permalänk

Hej
Har idag en 2 kanals setup. Funderar framöver på något enklare. Tanke är behålla min Marantz streamer och köpa ett par aktiva istället. Min Marantz har variable out så den kan agera försteg. Enda negativa är inköp utav ny längre rca kabel om det nu behövs. Har svårt med att få in en sub plus att jag ej önskar att störa andra. Storlek i paritet motsvarighet ett par KEF R100 är det jag önskar främst. Går med lite större inte mer än 30cm i bredd för att få plats på en bänk. Mest Youtube/Netflix, HBO/Qobuz som används idag. Ljudkvalitet är prio, ändå se någorlunda bra ut. Budget är inom rimlig gräns. Säg runt upp till 13k. Bor ej Sverige. Har möjlighet att hitta likvärdigt sortiment som finns i Sverige.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade slutsteget till ett Naim 250 och planen är att uppgradera försteget till ett Naim 332 snart så jag kan sälja de gamla sakerna i ett paket.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Uppgraderade slutsteget till ett Naim 250 och planen är att uppgradera försteget till ett Naim 332 snart så jag kan sälja de gamla sakerna i ett paket.

Kör du det typiska Naim/Focal eller Naim/Audiovector kombination eller något annat kul. Kan förstå dig ifall du vill köra all in Naim. Blir det inte tråkigt i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Kör du det typiska Naim/Focal eller Naim/Audiovector kombination eller något annat kul. Kan förstå dig ifall du vill köra all in Naim. Blir det inte tråkigt i längden.

Naim försteg, slutsteg och streamer, Chord kablar och Audiovector högtalare sedan en Pioneer biostärkare på förstegets AV ingång och en REL sub.

Permalänk
Skrivet av pt96hni:

Naim försteg, slutsteg och streamer, Chord kablar och Audiovector högtalare sedan en Pioneer biostärkare på förstegets AV ingång och en REL sub.

Ofta när jag varit och lyssnat så brukar det vara Focal eller Audiovector.. Har så svårt för diskanten I Audiovector. Som den ligger så högt upp. Ljusa toner låter som skrik i mina öron.
Lite mer van vid KEF/Yamaha säkert därför. Någon dag jag hittar det jag vill ha så blir det byte utav högtalare. Tänkt lite på Genelec. Samtidigt kan man nästan istället spara till nya passiva stativare. Genelec one/3 är ju ca 13k/par känns lite för mycket.

Kör själv
Marantz NA6006/ Primare A34.2 / KEF R100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Ofta när jag varit och lyssnat så brukar det vara Focal eller Audiovector.. Har så svårt för diskanten I Audiovector. Som den ligger så högt upp. Ljusa toner låter som skrik i mina öron.
Lite mer van vid KEF/Yamaha säkert därför. Någon dag jag hittar det jag vill ha så blir det byte utav högtalare. Tänkt lite på Genelec. Samtidigt kan man nästan istället spara till nya passiva stativare. Genelec one/3 är ju ca 13k/par känns lite för mycket.

Kör själv
Marantz NA6006/ Primare A34.2 / KEF R100

De Naim demo jag har varit på senaste åren har varit med Neat högtalare (https://neatacoustics.com)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Hej
Har idag en 2 kanals setup. Funderar framöver på något enklare. Tanke är behålla min Marantz streamer och köpa ett par aktiva istället. Min Marantz har variable out så den kan agera försteg. Enda negativa är inköp utav ny längre rca kabel om det nu behövs. Har svårt med att få in en sub plus att jag ej önskar att störa andra. Storlek i paritet motsvarighet ett par KEF R100 är det jag önskar främst. Går med lite större inte mer än 30cm i bredd för att få plats på en bänk. Mest Youtube/Netflix, HBO/Qobuz som används idag. Ljudkvalitet är prio, ändå se någorlunda bra ut. Budget är inom rimlig gräns. Säg runt upp till 13k. Bor ej Sverige. Har möjlighet att hitta likvärdigt sortiment som finns i Sverige.

Totem KIN play kanske? Svår prisklass för aktiva högtalare om du ska jämföra mot R100.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

Totem KIN play kanske? Svår prisklass för aktiva högtalare om du ska jämföra mot R100.

Lite kluven. Ser lite på Genelec G one serien. Den som heter 3 är en 4tum och närmaste butik jag har till hands tar 13k/par nästa den med 5tum är man uppe runt 17k då känns det lite nja.
Varit och lyssnade sist på Sonus Faber lumina 2 gillade diskanten medan mellanregister var lite sådär. Fick då jämfört mot Sonus Faber Sonetto och där var det tvärt om.

De jag också tänkt på är AE 500 eller gå upp lite och våga ge mig på Dynaudio Evoke 1

Kef har jag lagt lite i frysboxen. De har bara ls50 i prisklassen. Ifall man inte lyckas hitta en R3 till bra pris.

Jag önskar hålla mig runt 13k
Kan ge lite till om det behövs. Smärtgräns ligger på 16k ifall det är något väldigt speciellt.
Främst en Primare A34.2 som kommer driva om det blir nya passiva efterhand kanske något nytt där också.