NR200P + 12600K + Pure Rock2 (hög maxtemp)

Permalänk
Medlem

NR200P + 12600K + Pure Rock2 (hög maxtemp)

Har precis byggt ett litet NR200P med följande spec:

- Asus ROG B660-I
- 12600K
- DDR5 4800MHz
- RTX3060Ti
- Be Quiet Pure Rock2 (borttagen original-pasta)
- Arctic Silver 5 kylpasta som jag noga smetade ut på CPUn (ärtstorlek som smetades ut i ett väldigt tunt lager)

Fläktkonfiguration:
- 2x120mm ovansida lock som blåser ut (de medföljande fläktarna)
- 2x120mm botten av lådan som blåser in (de blåste ut först, men efter lite googling så visar det sig mer effektivt att låta dem blåsa in och toppfläktarna får blåsa ut värmen, vilket faktiskt gjorde lite skillnad)
- 2x120mm (original + en extra) på CPU kylaren som blåser in
- Grafikkortet är inte moddat och blåser ut bak (2 fläktar)

Mina temps i idle ligger runt ~20-35C beroende på hur länge systemet varit igång. I spel som CS:Source så ligger temps på c:a 55-60 grader. Men i spel som Apex Legends toppade vissa (P-cores antar jag) upp i 91C. Även stresstest med prime95 blir ett gäng cores upp mot 90+ grader. Dvs, alla temps verkar OK utom vid max-load på vissa cores.

Så till min fråga; Är det normalt att vissa cores på 12600K toppar så varmt med en sådan här CPU kylare, för det känns som den helt enkelt inte orkar kyla snabbare än vad som behövs? Kan det vara för lite kylpasta så det kanske hjälper att göra om den biten (fast då borde väl inte "normala" temps vara såpass låga i ett sånt chassi?)

Kanske andra som har erfarenhet/tankar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Verkar vara något höga temperaturer men sedan har inte Pure Rock 2 den kraftfullaste heatsinken med 4 heatpipes. Känns fortfarande lite väl högt men t.ex. Fuma 2 / U12a kylare osv. kommer hantera cpun bättre. Skulle testa byta kylpasta och spänna om kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swegatron:

Verkar vara något höga temperaturer men sedan har inte Pure Rock 2 den kraftfullaste heatsinken med 4 heatpipes. Känns fortfarande lite väl högt men t.ex. Fuma 2 / U12a kylare osv. kommer hantera cpun bättre. Skulle testa byta kylpasta och spänna om kylaren.

Vad tänker du att max temp borde ligga på i ett sånt här system, vid full load (utan att byta kylare)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Vad tänker du att max temp borde ligga på i ett sånt här system, vid full load (utan att byta kylare)?

Använder mig av 5600x så kan ej svara på det. Fått maxtemperatur på 67c.

Permalänk
Skrivet av lallassu:

Vad tänker du att max temp borde ligga på i ett sånt här system, vid full load (utan att byta kylare)?

Tänker mig att det är för lite kylpasta i ditt fall. Testa smeta på lite till som personen ovan säger och spänn om kylaren samt kör ett temperaturtest igen under längre tid.

En ärta för senaste intel LGA 1700 cpuerna brukar vara för lite.

Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kommer ej ihåg exakt nummer, dock vet jag att min 12600k alltid ligger under 70 grader med min nh-u14s kylare.
Gjorde just 2 cinebench runs och fick en max temp på 66 Grader Celsius.

Jag har dock en sådan monterad:
http://www.thermalright.com/product/lga1700-bcf-gray/

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Tack för input! Då testar jag att koka en extra ärta kylpasta och göra om den biten samt spänna om kylaren, så får vi se!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lallassu:

Tack för input! Då testar jag att koka en extra ärta kylpasta och göra om den biten samt spänna om kylaren, så får vi se!

https://www.youtube.com/watch?v=Ysb25vsNBQI&t=1020s

More paste, more even pressure

information
Visa signatur

🎮 → 12900K • Z690 • 32GB, 3200mhz • 3080 TUF OC • EKWB Hardtubes
🖥️ → Odyssey G9 49" 240 hz
⌨️ → GMMK Pro 75%
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → SS Nova pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag la om pastan igår, drog på lite mer. Men när jag först tog bort kylaren såg jag att den inte hade haft bra fäste på en relativt stor punkt på CPUn. Efter lite läsning såg jag varför @splithorizon körde med platta. Så nu har jag beställt en liknande platta: https://www.amazon.se/dp/B0B2DDYGYG?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Dock fick jag ner tempen ganska bra med mer pasta. Max låg runt 87 när jag körde prime95 vid boot. Vid spel låg det på c:a 50-65C. Efter 1h så körde jag prime95 igen, då hamnade en av P-cores på 90C.

Så det blev bättre, men kanske inte bra. Får se ifall en sån där platta gör det bättre.

Dock en fundering; det står "Aluminium version Not working with Liquid Metal". Menar de att man inte ska ha t.ex. Arctic Silver pasta? Och isåfall varför? (känns som AS5 borde vara bättre än deras medskickade pasta?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Jag la om pastan igår, drog på lite mer. Men när jag först tog bort kylaren såg jag att den inte hade haft bra fäste på en relativt stor punkt på CPUn. Efter lite läsning såg jag varför @splithorizon körde med platta. Så nu har jag beställt en liknande platta: https://www.amazon.se/dp/B0B2DDYGYG?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Dock fick jag ner tempen ganska bra med mer pasta. Max låg runt 87 när jag körde prime95 vid boot. Vid spel låg det på c:a 50-65C. Efter 1h så körde jag prime95 igen, då hamnade en av P-cores på 90C.

Så det blev bättre, men kanske inte bra. Får se ifall en sån där platta gör det bättre.

Dock en fundering; det står "Aluminium version Not working with Liquid Metal". Menar de att man inte ska ha t.ex. Arctic Silver pasta? Och isåfall varför? (känns som AS5 borde vara bättre än deras medskickade pasta?)

Arctic silver fungerar fint med aluminium, det är pasta liknande denna som inte går.
https://www.webhallen.com/se/product/283518-Thermal-Grizzly-C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

Jag la om pastan igår, drog på lite mer. Men när jag först tog bort kylaren såg jag att den inte hade haft bra fäste på en relativt stor punkt på CPUn. Efter lite läsning såg jag varför @splithorizon körde med platta. Så nu har jag beställt en liknande platta: https://www.amazon.se/dp/B0B2DDYGYG?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Dock fick jag ner tempen ganska bra med mer pasta. Max låg runt 87 när jag körde prime95 vid boot. Vid spel låg det på c:a 50-65C. Efter 1h så körde jag prime95 igen, då hamnade en av P-cores på 90C.

Så det blev bättre, men kanske inte bra. Får se ifall en sån där platta gör det bättre.

Dock en fundering; det står "Aluminium version Not working with Liquid Metal". Menar de att man inte ska ha t.ex. Arctic Silver pasta? Och isåfall varför? (känns som AS5 borde vara bättre än deras medskickade pasta?)

Vad de menar med Liquid Metal är typ denna kylpasta https://www.inet.se/produkt/5320119/thermal-grizzly-conducton...
Thermal Grizzly Conductonaut, Högprestarande flytande metallpasta som används vid delid av processor.
Om jag inte minns fel så kan denna metallpasta få aluminium att korrodera/skadas den om de kommer i kontakt med varandra samt att den är elektriskt ledande.
I ditt fall med vanlig kylpasta som ex Arctic Silver så är det inga problem att använda.

Permalänk
Medlem

Ah, då är jag med, tack för infon!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Flytande metall kylpasta innehåller Gallium.
Gallium reagerar med aluminium och det blir inte roligt, se video:
https://www.youtube.com/watch?v=4HKpMYJ-6go

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Update: Efter att jag bytt ILM så fick jag ner tempen till ~82 vid max CPU last med Prime95 (då systemet varit igång 1h innan). Dock så ligger tempen under 80C större delen av tiden. Vid spel som Apex Legends så toppar den på c:a 57-60C. Så att byta ILM gjorde susen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Härligt, kul att du lyckades lösa problemet.
Bra att du också uppdaterade om det, alltid spännande att veta!

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |