Koppla vanlig router till mesh-nätverk

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte Asus i detalj men den vanliga kopplingen är att bara använda LAN portar efter routern.
Då spelar det ingen roll hur sladdarna kopplas det blir full sula hela tiden.
Så Router LAN->kabel->LAN AP LAN->kabel->LAN AP ger full fart till bägge AP.
Kan mycket väl hända att Asus gör om WAN porten till en LAN port om man kör den i AP läge, man får kolla i manualen.
Alla routrar som kan användas som AP gör inte detta.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Tack för svar. Blev bara fundersam att man bara kan ha tp kabeln i en sändare som sänder ut wifi till andra. När jag går in i appen så står det bara att en mesh mottagare har koppling via tp kabel.

Du får bäst prestanda och stabilitet om du ansluter alla noder med nätverkskabel. Om det står att två noder inte använder kabel så är det troligen antingen fel på nätverkskabeln eller så kanske det kan vara en inställning.

Testa nätverkskabeln med något annat, t.ex. en dator för att försäkra dig om att kabeln i sig fungerar.

Funkar kabeln så kan det eventuellt vara en inställning. Använder du Asus Router-appen så trycker du på noden och dubbelkollar "Basnätsanslutningsprioritet" (översta valet?). Står den på Auto eller WiFi så kan du behöva byta till rätt port (t.ex. "1G-1 först"). Är ditt språk inställt på något annat än svenska så heter grejerna något annat.

Se också till att den första Mesh-enheten är inställd som Accesspunkt ("Driftläge: Åtkomstpunktläge (AP)") om du redan hade en router.

På Asus kan man använda WAN-porten även för LAN utan att ändra inställningar, men det förutsätter förstås att du redan har en router.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Ok tack. Men känns bara så skumt för om iaf kopplar in tp kabel i alla mesh så står det bara att 1 mesh enhet har fast anslutning . Jag vet inte om alla 3 får fast anslutning eller om det bara är 1 som kan ha det ?

Så om meshen i grannens rum som ligger rätt långt bort har "fast ip" så har jag rätt dålig hastighet via bredbandskollen. Vet inte om det är placebo eller om alla mesh verkligen får snabbheten från tpkabel

Vad har du för grejor? Finns ingen standard och de fungerar på olika sätt.
Kan ju vara fel på ena kabeln tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du får bäst prestanda och stabilitet om du ansluter alla noder med nätverkskabel. Om det står att två noder inte använder kabel så är det troligen antingen fel på nätverkskabeln eller så kanske det kan vara en inställning.

Testa nätverkskabeln med något annat, t.ex. en dator för att försäkra dig om att kabeln i sig fungerar.

Funkar kabeln så kan det eventuellt vara en inställning. Använder du Asus Router-appen så trycker du på noden och dubbelkollar "Basnätsanslutningsprioritet" (översta valet?). Står den på Auto eller WiFi så kan du behöva byta till rätt port (t.ex. "1G-1 först"). Är ditt språk inställt på något annat än svenska så heter grejerna något annat.

Se också till att den första Mesh-enheten är inställd som Accesspunkt ("Driftläge: Åtkomstpunktläge (AP)") om du redan hade en router.

På Asus kan man använda WAN-porten även för LAN utan att ändra inställningar, men det förutsätter förstås att du redan har en router.

Jag kör router som router och mesh som Bridge inställning. Den dosan som är mitten av huset är Gateway enligt mesh appen.

Jag hittar inte basnätabslutningsprioeitet via asus appen tyvärr:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Så om jag kopplar från routers lanportar till mesh wan uttag så går alla via tp hastigheten?

De Asus routrar jag har kört med Asus AI mesh på har jag kopplat från LAN på routern till WAN på respektive mesh enhet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

De Asus routrar jag har kört med Asus AI mesh på har jag kopplat från LAN på routern till WAN på respektive mesh enhet.

Så vad är bättre, köra router -> mesh med bridge mode (eller annan inställning)

Eller mesh som router ? Kanske inte är så stor skillnad

Permalänk
Medlem

Såg även att varje mesh enhet har eget lokalt ip. Ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Så vad är bättre, köra router -> mesh med bridge mode (eller annan inställning)

Eller mesh som router ? Kanske inte är så stor skillnad

Jag har satt dem i mesh-mode när jag har satt upp sådant nätverk.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har satt dem i mesh-mode när jag har satt upp sådant nätverk.

Vad innebär mesh mode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Vad innebär mesh mode

Att enheten enbart agerar mesh-nod och blir således en accesspunkt i ditt nätverk.

Mesh-noderna får då samma inställningar (bortsett från att de inte delar ut ip-adresser via dhcp, för det ska bara routern göra) som du har valt i routern (under förutsättning att du valt att routern kör i Trådlös router-läge / AiMesh router-läge).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Att enheten enbart agerar mesh-nod och blir således en accesspunkt i ditt nätverk.

Mesh-noderna får då samma inställningar (bortsett från att de inte delar ut ip-adresser via dhcp, för det ska bara routern göra) som du har valt i routern (under förutsättning att du valt att routern kör i Trådlös router-läge / AiMesh router-läge).

Förlåt men jag förstår inte . Vad ska jag välja för inställning i router och mesh för att få som du fått ? Sorry är inte så haj på sånt här. Var gärna väldigt pedagogisk också 😃👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Förlåt men jag förstår inte . Vad ska jag välja för inställning i router och mesh för att få som du fått ? Sorry är inte så haj på sånt här

Okej, vi börjar från början.

1. Vilka routrar har du idag? Alla är Asus? Vilka modellbeteckningar har de?
2. Den enhet du ska ha som router ska vara inställd på router-mode i inställningarna.
3. Från första routern kopplar du kabel från LAN och in i WAN på de andra routrarna.
4. De enheter som inte agerar router ska vara inställda på mesh-mode.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Okej, vi börjar från början.

1. Vilka routrar har du idag? Alla är Asus? Vilka modellbeteckningar har de?
2. Den enhet du ska ha som router ska vara inställd på router-mode i inställningarna.
3. Från första routern kopplar du kabel från LAN och in i WAN på de andra routrarna.
4. De enheter som inte agerar router ska vara inställda på mesh-mode.

Jag har en Asus router. (Rt-ac68u) där internet går in sen via lanportar med tp kabel till 2 mesh noder , samt den tredje noden går vara på trådlös.

Router är inställd som router med brandvägg. Mesh systemet är inställd som Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Jag har en Asus router. (Rt-ac68u) där internet går in sen via lanportar med tp kabel till 2 mesh noder , samt den tredje noden går vara på trådlös.

Router är inställd som router med brandvägg. Mesh systemet är inställd som Bridge

Vad är det för modellbeteckning på de tre mesh noderna?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad är det för modellbeteckning på de tre mesh noderna?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...

I mesh inställningarna kan jag välja ppoe, dhcp, statisk ip och bridge

Permalänk
Medlem

Eftersom att noderna inte är från Asus, så kan du inte köra Asus AI-mesh.

Du kan köra Asus routern som router. Jag hade stängt av wifi på den, så att dens enda uppgift är att agerar brandvägg och dela ut ip-adresser till allt annat.

Sen ställer du in Jensen enheterna i AP-läge så att deras uppgift är att dela ut wifi.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Eftersom att noderna inte är från Asus, så kan du inte köra Asus AI-mesh.

Du kan köra Asus routern som router. Jag hade stängt av wifi på den, så att dens enda uppgift är att agerar brandvägg och dela ut ip-adresser till allt annat.

Sen ställer du in Jensen enheterna i AP-läge så att deras uppgift är att dela ut wifi.

Tack så mycket. Ap länge är det bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Tack så mycket. Ap länge är det bridge?

Nej, bridge mode används för att skapa en brygga mellan två enheter. Sätter du dem i bridge mode stängs förmodligen wifi av på dem.
Edit: tydligen inmebär bridge mode något annat på dessa enheter än vad det normalt gör på andra.

Har du någon manual till Jensen enheterna? Svårt att hitta det Online.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, bridge mode används för att skapa en brygga mellan två enheter. Sätter du dem i bridge mode stängs förmodligen wifi av på dem.

Har du någon manual till Jensen enheterna? Svårt att hitta det Online.

Hmm ok , så jag ska köra htcp?
Nä jag har svårt hitta manualen jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Eftersom att noderna inte är från Asus, så kan du inte köra Asus AI-mesh.

Du kan köra Asus routern som router. Jag hade stängt av wifi på den, så att dens enda uppgift är att agerar brandvägg och dela ut ip-adresser till allt annat.

Sen ställer du in Jensen enheterna i AP-läge så att deras uppgift är att dela ut wifi.

Skrivet av shugge:

Nej, bridge mode används för att skapa en brygga mellan två enheter. Sätter du dem i bridge mode stängs förmodligen wifi av på dem.

Har du någon manual till Jensen enheterna? Svårt att hitta det Online.

Jo han ska köra bridge.

Hitta en norsk manual, du får översätta den själv

https://heimgard.com/content/2022/10/Omni-WiFi-manual-Norsk-v...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, bridge mode används för att skapa en brygga mellan två enheter. Sätter du dem i bridge mode stängs förmodligen wifi av på dem.

Har du någon manual till Jensen enheterna? Svårt att hitta det Online.

Jag har kört bridge mode på mesh systemet. Nu prövade jag dhcp men det ska jag väl inte ha om jag går via router ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo han ska köra bridge.

Hitta en norsk manual, du får översätta den själv

https://heimgard.com/content/2022/10/Omni-WiFi-manual-Norsk-v...

Tack.

Skrivet av Rovbin84:

Jag har kört bridge mode på mesh systemet. Nu prövade jag dhcp men det ska jag väl inte ha om jag går via router ?

Som ovan nämnt och som det står på sida 18 i manualen så ska dessa sättas i bridge mode om du har en router före Jensen enheterna.

Följ manulen, så ska det nog lösa sig.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Tack.

Som ovan nämnt och som det står på sida 18 i manualen så ska dessa sättas i bridge mode om du har en router före Jensen enheterna.

Följ manulen, så ska det nog lösa sig.

Tack. Jo det är precis så jag haft . Förstår inte varför jag bara får typ 120/150 upp ner hastighet via bredbandskollen..är uppkopplad med 5ghz så det är inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Tack. Jo det är precis så jag haft . Förstår inte varför jag bara får typ 120/150 upp ner hastighet via bredbandskollen..är uppkopplad med 5ghz så det är inte det

Vad är det för enhet du kör via wifi och mäter från då?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovbin84:

Tack. Jo det är precis så jag haft . Förstår inte varför jag bara får typ 120/150 upp ner hastighet via bredbandskollen..är uppkopplad med 5ghz så det är inte det

Du kanske bara har 150Mbit? Hur ska vi veta när du inte ger tillräcklig information?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du kanske bara har 150Mbit? Hur ska vi veta när du inte ger tillräcklig information?

Har 250/250 med cat6 kablar. Oftast är jag kopplad mot noden som är i vardagsrummet som har tp kabel i sig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rovbin84:

Har 250/250 med cat6 kablar. Oftast är jag kopplad mot noden som är i vardagsrummet som har tp kabel i sig.

".är uppkopplad med 5ghz så det är inte det"

Jo, det är precis detta till 99%

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

".är uppkopplad med 5ghz så det är inte det"

Jo, det är precis detta till 99%

Aha. Vad innebär det då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rovbin84:

Aha. Vad innebär det då?

Att du aldrig kommer få maximal hastighet trådlöst. Du måste testa med kabel om det nu är ett hastighetstest du vill göra för att se om du får ut vad du betalar för.

Vill du testa bandbredden i nätverket kan du använda iperf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Att du aldrig kommer få maximal hastighet trådlöst. Du måste testa med kabel om det nu är ett hastighetstest du vill göra för att se om du får ut vad du betalar för.

Vill du testa bandbredden i nätverket kan du använda iperf3

Aha. Vafan det står ju wifi upp till 1gbit på deras info 😂. Ljuger dom?
Får testa och se