Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Eftersom ämnet var upp nyligen, en fräsch video på hur fort man kapar sig igen ett lås.

https://www.youtube.com/watch?v=aBxyaFf379g

Grymt vetenskapligt. 98% av tiden, 100% av tiden - var kameran upp i nyllet på folk. De här var en gäng newbies som saknade ett manus och kompetens, för det som observerades.

Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, men om man ändå byter kassett, kedja och framkrans först efter 5 år utan underhåll så kan man tänka sig att det är lika bra att ta vevlager.

Jo, precis. Så var min tankegång också. Det skadar inte att kika över de där vajrarna till all mekanik, det är en sådan liten peng.

Att tugga på samma kedja i 5 år ger betydande data i alla fall, i sammanhanget. Visst! Folk vet inte riktigt vad cykel kräver för typ av underhåll alla gånger. Men å andra sidan, rullas det inne i stan så gör det inget om hojen lägger av. Men ute i bushen, nej tack.

Då vill man ju vara blöt från den sura myren och inte sur av myren för att du push-bikea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nu skulle jag vara tacksam för lite hjälp att resonera. Jag har kollat på fyra olika Marathon-däck som kan vara lämpliga, sett till mina behov:

Marathon Plus - finns i 40-584
Marathon E-Plus - finns i 50-584
Marathon Plus Tour - finns i 55-584 (och 60-584 men jag tror att smalare däck är vettigare för mig)
Marathon Plus MTB - finns i 54-584 (och 57-584 men föredrar nog något smalare däck)

Det jag funderar över när jag kikar på Schwalbes hemsida är deras mått på rullmotstånd och prestation på olika underlag. Såvitt jag kan se är Plus Tour minst lika bra eller bättre på alla punkter än Plus, samtidigt som E-Plus förvisso är något sämre "off-road" men å andra sidan "tydligt" bättre vad det gäller rullmotstånd och väggrepp. Marathon Plus MTB har å sin sida en helt annan skala och jag är inte övertygad om att det passar mig bättre.

Tänkte bara säga att jag slutligen bestämde mig för E-Plus. Tog min första tur idag. Det är helt klart annorlunda att cykla med de nya däcken. Väldigt skönt att vara igång igen!

Tittar vi på datta ser det ut såhär:
Schwalbe Marathon E-Plus 50-584, 1170 gram
Maxxxis Rekon Race Exo 57-584, 770 gram

Trots att det känns trögare (den högre vikten tycks påverka mer än det lägre luftmotståndet) och verkar glida lättare på gruset är jag mycket nöjd med dem. Skillnaderna i "prestanda" må vara märkbara om man fokuserar på dem men är i praktiken försumbara. Maximalt punkteringsskydd för cirka 400 kronor däcket gör däcken till ett utmärkt pendlarval. Jag är också nöjd med bredden. De smalare Marathon Plus (40 mm) hade varit ett för stort steg från 57 mm.

Språkförbättring
Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Tips för lägenhetsboende, det finns handpumpade sprutkannor som man får en cykel hjälpligt ren med innan man bär in den.

Jag tar mig friheten att lägga till ett tips till... Själv körde jag med mina två cykelflaskor som jag återfyllde i en 10 liters hink för att spruta bort den mesta smutsen. Billigt och enkelt. På den tiden då jag bodde i lägenhet.

Permalänk
Medlem

En sån här räcker rätt långt om man behöver spola av värsta skiten innan man tar in cykeln om man inte har tillgång till slang ute, 2-4 bars tryck och lite olika munstycken mm medföjer.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsredskap/tryck...
Jag kör en sån här eftersom jag ändå har ett gäng av deras sladdlösa elverktyg:
https://eu.worx.com/sv-se/sladdlos-mobil-hogtryckstvatt-20v-e...
behöver bara ta ut en hink vatten, funkar riktigt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Perfekt väder för en cykeltur i Göteborg idag (ovanligt) så blev 15km i skogen.

Hade kört mer om jag inte var lite krasslig så tog mest en lugn tur för att slappna av

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

"Late for work"

Permalänk
Medlem

Nästa sak på min lista gällande fix av cykeln är sadeln: Jag har svårt att få till en bra sadelposition och det hela tycks koka ner till ett antal olika faktorer och för att få ordning på dem behöver jag en sadelstolpar eller ett sadelfäste som gör det enkelt att justera sadeln. Gärna ett där fram-bak justeras oberoende av vinkel. Var hittar jag sådana lösningar och vad kallas de?

Jag har försökt att googla lite men jag dränks i en massa skitreklam och länkar till helt vanliga stolpar...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

Nästa sak på min lista gällande fix av cykeln är sadeln: Jag har svårt att få till en bra sadelposition och det hela tycks koka ner till ett antal olika faktorer och för att få ordning på dem behöver jag en sadelstolpar eller ett sadelfäste som gör det enkelt att justera sadeln. Gärna ett där fram-bak justeras oberoende av vinkel. Var hittar jag sådana lösningar och vad kallas de?

Jag har försökt att googla lite men jag dränks i en massa skitreklam och länkar till helt vanliga stolpar...

Oj, det där är en klassisk "can of worms".

Är du verkligen helt hundra på att det är problem med sadelpositionen? Kan lika gärna vara fall till styret, för brett styre, för långa vevarmar, fel sadel, för liten cykel, för stor cykel etc.

Det går säkert att hitta rätt sadel, men vad är det för fel på ditt sadelfäste/sadelstolpe idag? Vad är det för size på sadelstolpen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Oj, det där är en klassisk "can of worms".

Är du verkligen helt hundra på att det är problem med sadelpositionen? Kan lika gärna vara fall till styret, för brett styre, för långa vevarmar, fel sadel, för liten cykel, för stor cykel etc.

Det går säkert att hitta rätt sadel, men vad är det för fel på ditt sadelfäste/sadelstolpe idag? Vad är det för size på sadelstolpen?

Jag vet…

Jag är inte 100% säker på att det är sadelpositionen men egna försök visar att den åtminstone tycks vara en stor faktor. Fel sadel tror jag också kan vara en faktor, liksom för liten cykel. Möjligen är även styret för brett… men sånt får jag isåfall göra en bikefit för att lösa. 😝

Felet med sadelfästet är att sadeln fästs med två bultar som klämmer fast dess skenor och det krävs så lite för att sadeln ska glida eller byta vinkel, när jag skruvar fast den, att det nästan är mig omöjligt att finjustera positionen. Därtill är det nästan alltid så att jag ”tappar” positionen när jag ska byta och därför inte får nån bra referens för den nya positionen. Utöver det är det är det svårt att få sadeln att stanna i vinkel eftersom den gärna glider när jag studsar på sadeln.

Jag är helt öppen för att prova olika sadlar, men jag vill kunna justera dem också så att de får en ärlig chans.

Om jag inte är helt ute och cyklar har jag WHITE ControlPost Comp 31.6mm.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nästa sak på min lista gällande fix av cykeln är sadeln: Jag har svårt att få till en bra sadelposition och det hela tycks koka ner till ett antal olika faktorer och för att få ordning på dem behöver jag en sadelstolpar eller ett sadelfäste som gör det enkelt att justera sadeln. Gärna ett där fram-bak justeras oberoende av vinkel. Var hittar jag sådana lösningar och vad kallas de?

Jag har försökt att googla lite men jag dränks i en massa skitreklam och länkar till helt vanliga stolpar...

Testa en med 2 bult så att du kan finlira med vinkeln. Kom bara ihåg att korsdra lite när du ska dra det sista.
https://www.bikester.se/funn-crossfire-sadelstolpe-o316mm-M1107005.html?vgid=G1635956#cgid=300851
Här finns en prisvärd. Finns olika färger, kom även ihåg att det är jätteviktigt att du får samma(/rätt) storlek. oftast står det stansat i godset långt ner på stolpen.

Superförenklat ska sadeln ligga vågrätt, eller rättare sagt, den delen du sitter på ska vara vågrätt gentemot underlaget du cyklar på; ex. kör du bara downhill är lite bakåtlutning att föredra. vädigt många kör runt med fel lutning med ont i handleder, rygg mm.

Skulle också rekommendera att kolla handtagens vinkel. Du vill ha bromsarna så att de är lätta att nå utan att du behöver sträcka dig efter dem, en bit in på styret så fingrarna faktiskt hamnar på rätt del kontra där du håller. Jobbat i verkstad större delen sen 2009 och sett väldigt många dåliga exempel.

https://enduro-mtb.com/en/how-to-set-up-your-brake-levers-perfectly/

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Testa en med 2 bult så att du kan finlira med vinkeln. Kom bara ihåg att korsdra lite när du ska dra det sista.
https://www.bikester.se/funn-crossfire-sadelstolpe-o316mm-M1107005.html?vgid=G1635956#cgid=300851
Här finns en prisvärd. Finns olika färger, kom även ihåg att det är jätteviktigt att du får samma(/rätt) storlek. oftast står det stansat i godset långt ner på stolpen.

Superförenklat ska sadeln ligga vågrätt, eller rättare sagt, den delen du sitter på ska vara vågrätt gentemot underlaget du cyklar på; ex. kör du bara downhill är lite bakåtlutning att föredra. vädigt många kör runt med fel lutning med ont i handleder, rygg mm.

Tack!

Jo, jag har googlat en hel del vad det gäller bra sittställningar, inte bara sadelposition. Men man kan googla hur mycket som helst, till slut handlar det ändå om möjligheterna att prova de olika inställningarna för att få en bra sittställning.

Tack vare ditt tips om sadelstolpe har jag kikat runt lite mer på Bikster och hittat följande alternativ, som ser ut att vara ännu enklare att justera:

https://www.bikester.se/cube-rfr-prolight-sadelstolpe-316x400...

https://www.bikester.se/xlc-all-ride-sp-o02-sadelstolpe-316mm...

https://www.bikester.se/pro-lt-sadelstolpe-o316-mm-M421553.ht...

De två översta tycks ha en ratt fram att vrida på för att ställa in vinkeln, och en bult baktill som klämmer fast sadeln. Med den du länkade till tycks man kunna ställa in vinkeln med båda bultarna (genom att dra åt den ena mer än den andra), men jag kanske inte ser hur den fungerar. Den tredje verkar bara ha en bult men att man klämmer ihop från sidan istället för uppifrån och ner, och med små kuggar för att sätta vinkeln. Spontant ser de två översta mest intressanta ut, men jag vet inte hur smidiga såna rattar är i praktiken.

(Det här är väl forumvarianten av att tänka högt, men jag uppskattar alltid att bolla mina tankar med någon.)

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Tack!

Jo, jag har googlat en hel del vad det gäller bra sittställningar, inte bara sadelposition. Men man kan googla hur mycket som helst, till slut handlar det ändå om möjligheterna att prova de olika inställningarna för att få en bra sittställning.

Tack vare ditt tips om sadelstolpe har jag kikat runt lite mer på Bikster och hittat följande alternativ, som ser ut att vara ännu enklare att justera:

https://www.bikester.se/cube-rfr-prolight-sadelstolpe-316x400...

https://www.bikester.se/xlc-all-ride-sp-o02-sadelstolpe-316mm...

https://www.bikester.se/pro-lt-sadelstolpe-o316-mm-M421553.ht...

De två översta tycks ha en ratt fram att vrida på för att ställa in vinkeln, och en bult baktill som klämmer fast sadeln. Med den du länkade till tycks man kunna ställa in vinkeln med båda bultarna (genom att dra åt den ena mer än den andra), men jag kanske inte ser hur den fungerar. Den tredje verkar bara ha en bult men att man klämmer ihop från sidan istället för uppifrån och ner, och med små kuggar för att sätta vinkeln. Spontant ser de två översta mest intressanta ut, men jag vet inte hur smidiga såna rattar är i praktiken.

(Det här är väl forumvarianten av att tänka högt, men jag uppskattar alltid att bolla mina tankar med någon.)

Tänker främst hur kommer det sig att du tror sadeln position är felet? Bortsett från väldigt breda sadlar och sadlar utan en urgröpning i mitten så är sadeln sällan ett stort problem.

Har du svårt att nå styret? Kan lösas med kortare styrstam om cykeln inte rent av är för stor. För flyttar man fram sadeln för mycket kan det påverka knäna istället.

Vaggar du som sida till sida? Troligen för hög sadel eller för bred. Kan även vara så att din q-faktor är fel om du är större än snittet.

På en MTB får man dock inte perfekt position för många mil. De är inte skapta för det, de är gjorda för att man ska kunna svänga i skogen
T.ex en vägcykel har man som man oftast kring 40cm brett styre, kvinnor närmare 36cm. En MTB kommer ofta med 70cm+
Man mäter helt enkelt avståndet mellan axlarna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tänker främst hur kommer det sig att du tror sadeln position är felet? Bortsett från väldigt breda sadlar och sadlar utan en urgröpning i mitten så är sadeln sällan ett stort problem.

Har du svårt att nå styret? Kan lösas med kortare styrstam om cykeln inte rent av är för stor. För flyttar man fram sadeln för mycket kan det påverka knäna istället.

Vaggar du som sida till sida? Troligen för hög sadel eller för bred. Kan även vara så att din q-faktor är fel om du är större än snittet.

På en MTB får man dock inte perfekt position för många mil. De är inte skapta för det, de är gjorda för att man ska kunna svänga i skogen
T.ex en vägcykel har man som man oftast kring 40cm brett styre, kvinnor närmare 36cm. En MTB kommer ofta med 70cm+
Man mäter helt enkelt avståndet mellan axlarna

Jag tar mig friheten att citera mig själv för att besvara din första fråga:

Skrivet av LaoLao:

Jag är inte 100% säker på att det är sadelpositionen men egna försök visar att den åtminstone tycks vara en stor faktor. Fel sadel tror jag också kan vara en faktor, liksom för liten cykel. Möjligen är även styret för brett… men sånt får jag isåfall göra en bikefit för att lösa. 😝

Jag har alltså ändå provat att justera sadeln en del och är också medveten om att det finns många andra faktorer som kan spela in. Tidigare sadeljuseringar har varit högst skissartade men jag har ändå upptäckt att en låg position påverkar främst ena knät, medan en högre position (som inte belastar knät) istället trycker på mellangården. Jag har även provat att flytta sadeln framåt och bakåt för att se hur det påverkar knät/knäna. Vissa försök att ändra vinkeln tyder på att det kan avlasta trycket mot mellangården. Det kan också vara så att en sadel med kanal kan hjälpa, vilket jag är helt öppen för, men för att jag ska tycka att det är värt att prova en annan sadel vill jag samtidigt kunna ställa in den på ett optimalt sätt. Det jag planerar nu är att prova mer systematiskt, med delar som är enklare att justera.

Jag har inte svårt att nå styret, då är risken högre att det är för nära. Jag valde den mindre storleken när det kändes som att jag var mellan två cyklar, just för att det är enklare att göra cockpiten större än mindre. Däremot kan styret vara för brett (och kanske sitta för lågt).

Jag är inte större än snittet. Däremot kan det vara så att jag har haft svårt att hitta balansen mellan knävänlig och mellangårdsvänlig sadelhöjd. 🙂

Min cykling består av knappt 6,5 km två gånger om dagen, när jag pendlar till jobbet.

För närvarande är min plan att först söka reda på bästa möjliga sadelposition. Nästa steg (som troligen är nödvändigt hursomhelst) är att prova med en sadel som har en hyfsat djup kanal. Hjälper inte det kommer jag att gå till cykelhandlaren för att få hjälp att hitta andra felkällor, gärna genom att göra en bikefit.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LaoLao:

Jag tar mig friheten att citera mig själv för att besvara din första fråga:
Jag har alltså ändå provat att justera sadeln en del och är också medveten om att det finns många andra faktorer som kan spela in. Tidigare sadeljuseringar har varit högst skissartade men jag har ändå upptäckt att en låg position påverkar främst ena knät, medan en högre position (som inte belastar knät) istället trycker på mellangården. Jag har även provat att flytta sadeln framåt och bakåt för att se hur det påverkar knät/knäna. Vissa försök att ändra vinkeln tyder på att det kan avlasta trycket mot mellangården. Det kan också vara så att en sadel med kanal kan hjälpa, vilket jag är helt öppen för, men för att jag ska tycka att det är värt att prova en annan sadel vill jag samtidigt kunna ställa in den på ett optimalt sätt. Det jag planerar nu är att prova mer systematiskt, med delar som är enklare att justera.

Jag har inte svårt att nå styret, då är risken högre att det är för nära. Jag valde den mindre storleken när det kändes som att jag var mellan två cyklar, just för att det är enklare att göra cockpiten större än mindre. Däremot kan styret vara för brett (och kanske sitta för lågt).

Jag är inte större än snittet. Däremot kan det vara så att jag har haft svårt att hitta balansen mellan knävänlig och mellangårdsvänlig sadelhöjd. 🙂

Min cykling består av knappt 6,5 km två gånger om dagen, när jag pendlar till jobbet.

För närvarande är min plan att först söka reda på bästa möjliga sadelposition. Nästa steg (som troligen är nödvändigt hursomhelst) är att prova med en sadel som har en hyfsat djup kanal. Hjälper inte det kommer jag att gå till cykelhandlaren för att få hjälp att hitta andra felkällor, gärna genom att göra en bikefit.

Då kanske du ska placera sadeln så du sitter bra och i stället ändra längden på pedalerna tills det blir bra för knät, det kanske även påverkas av dina fötter/skor, inget underligt där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då kanske du ska placera sadeln så du sitter bra och i stället ändra längden på pedalerna tills det blir bra för knät, det kanske även påverkas av dina fötter/skor, inget underligt där ?

Ja… vilket för mig tillbaka till en bra sadelstolpe, som gör att jag kan placera sadeln så att jag sitter bra. 🤓

Vad det gäller skor växlar jag mellan vanliga vandrarkängor på vintern och gamla löparskor övriga årstider, men jag kommer inte på att något skulle kännas fel där. Skorna är inte snedslitna heller.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LaoLao:

Ja… vilket för mig tillbaka till en bra sadelstolpe, som gör att jag kan placera sadeln så att jag sitter bra. 🤓

Vad det gäller skor växlar jag mellan vanliga vandrarkängor på vintern och gamla löparskor övriga årstider, men jag kommer inte på att något skulle kännas fel där. Skorna är inte snedslitna heller.

Jag känner i vart fall tydlig skillnad på sultjocklek på skorna.
Men vad förväntar du dig egentligen från sadelstolpen, det finns ju inte så många justeringar du kan göra med den så vad är egentligen problemet med dem du provat som du tror att en annan sadelstolpe kan lösa ?

Och bara för att veta så syftar du på sadelstolpe till den White XC 275 Pro Ane 21 som du tidigare nämnt och var cyklar du med den, hur används den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag känner i vart fall tydlig skillnad på sultjocklek på skorna.
Men vad förväntar du dig egentligen från sadelstolpen, det finns ju inte så många justeringar du kan göra med den så vad är egentligen problemet med dem du provat som du tror att en annan sadelstolpe kan lösa ?

Och bara för att veta så syftar du på sadelstolpe till den White XC 275 Pro Ane 21 som du tidigare nämnt och var cyklar du med den, hur används den ?

Jo, det är klart att jag känner skillnad på sultjockhet, men inte så att det har haft någon märkbar skillnad på mina problem.

Det jag hoppas på med en ny sadelstolpe är att enklare kunna justera hur långt bak/fram sadeln sitter, utan att påverka dess vinkel och vice versa. Den möjligheten gör i sin tur att jag förhoppningsvis kan hitta bästa möjliga sadelposition utan att kasta hela cykeln från balkongen i ren frustration över att aldrig riktigt få fast sadeln där jag faktiskt vill ha den. Med ett enklare sätt att justera sadelpositionen är det också enklare att se om det räcker för att lösa mina problem (knä och mellangård), eller om jag behöver kika på andra lösningar. Det kan vara ett komplext problem men någonstans måste jag börja och att justera sadelposition och testa en annan sadel torde vara de två enklaste sakerna att börja med.

Ja, det är rätt cykel. Den används till daglig pendling på 95-98% asfalt. Jag vill dock kunna cykla traktorvägar och liknande i sommar, men jag drar mig för nöjescykling så länge cykeln inte känns helt hundra.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@mrqaffe För att förtydliga har jag inte provat olika sadelstolpar. Jag har bara grovt flyttat runt sadeln på den ursprungliga stolpen, men alltid blivit förbannad över hur svårt det är att prova olika positioner på ett systematiskt sätt. Jag förväntar mig knappast magi, bara ett första steg att börja utesluta olika felkällor.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LaoLao:

@mrqaffe För att förtydliga har jag inte provat olika sadelstolpar. Jag har bara grovt flyttat runt sadeln på den ursprungliga stolpen, men alltid blivit förbannad över hur svårt det är att prova olika positioner på ett systematiskt sätt. Jag förväntar mig knappast magi, bara ett första steg att börja utesluta olika felkällor.

Det brukar ju finnas skalor så man ser hur man flyttar sadeln.
Möjligen kanske du letar en SR Laprade sadelstolpe för annars är de alla rätt lika i konstruktionen. Den typen av sadelstolpar är dock "gamal" de var inne på 80 talet men det kanske går att hitta en nånstans.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det jag hoppas på med en ny sadelstolpe är att enklare kunna justera hur långt bak/fram sadeln sitter, utan att påverka dess vinkel och vice versa.

Det beror väl helt på sadeln? Skenorna under sadeln bestämmer ju hur mycket fram/bak du kan flytta den.

Brukar inte påverkas alls av stolpen.

Om det inte är någon väldigt skum konstruktion på din. Stolpen kan påverka vinkeln dock men som sagt tidigare så rör man det knappt alls.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det brukar ju finnas skalor så man ser hur man flyttar sadeln.

Skrivet av BergEr:

Det beror väl helt på sadeln? Skenorna under sadeln bestämmer ju hur mycket fram/bak du kan flytta den.

Brukar inte påverkas alls av stolpen.

Om det inte är någon väldigt skum konstruktion på din. Stolpen kan påverka vinkeln dock men som sagt tidigare så rör man det knappt alls.

Ni har helt rätt i det ni skriver, men det är inte där skon klämmer för mig. Jag gör dock ett sista försök att förklara varför jag vill ha en annan sadelstolpe: Även om nuvarande sadelstolpe rent teoretiskt tillåter mig att ändra avstånd, utan att ändra vinkel, och även tvärtom låta mig ändra vinkel, utan att ändra avstånd, så blir det svårt i praktiken. När jag försöker dra åt de sista dragen på bultarna flyttar sig gärna sadeln en del, vilket gör att jag inte har kunnat prova "den bästa sadelpositionen".

Nu har jag beställt en Cube RFR ProLight Sadelstolpe där jag har en separat bult för att låsa fast avståndet och en separat för att justera vinkeln. Det gör det förhoppningsvis mycket enklare att prova olika sadelpositioner. Det gör också att jag enklare kan se hur sadeln och dess position påverkar mina problem. Därifrån är det enklare att gå vidare med att söka andra lösningar (om det inte räcker med detta).

Om ni fortfarande inte förstår varför jag vill ha en annan stolpe kanske det är bättre att släppa det. Tack ändå för era tankar. Det är alltid bra att fundera på alternativ till det man själv har tänkt.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ni har helt rätt i det ni skriver, men det är inte där skon klämmer för mig. Jag gör dock ett sista försök att förklara varför jag vill ha en annan sadelstolpe: Även om nuvarande sadelstolpe rent teoretiskt tillåter mig att ändra avstånd, utan att ändra vinkel, och även tvärtom låta mig ändra vinkel, utan att ändra avstånd, så blir det svårt i praktiken. När jag försöker dra åt de sista dragen på bultarna flyttar sig gärna sadeln en del, vilket gör att jag inte har kunnat prova "den bästa sadelpositionen".

Nu har jag beställt en Cube RFR ProLight Sadelstolpe där jag har en separat bult för att låsa fast avståndet och en separat för att justera vinkeln. Det gör det förhoppningsvis mycket enklare att prova olika sadelpositioner. Det gör också att jag enklare kan se hur sadeln och dess position påverkar mina problem. Därifrån är det enklare att gå vidare med att söka andra lösningar (om det inte räcker med detta).

Om ni fortfarande inte förstår varför jag vill ha en annan stolpe kanske det är bättre att släppa det. Tack ändå för era tankar. Det är alltid bra att fundera på alternativ till det man själv har tänkt.

Jag tror verkligen inte det handlar om enskilda millimetrar för de allra flesta. Så optimalt behöver det inte vara

Permalänk

Jag funderar på en cykel till båten så man kan transportera sig smidigare än att behöva använda sina apostlahästlar.
En hopfällbar modell är ju att föredra och som jag förstår det är Brompton bäst i klassen och en av de modeller
som blir minst när man vikt ihop den. Men att betala 20-30 000 kr för en hopfällbar cykel som används en vecka per år
är lite högt pris för min smak, då kan jag lika gärna köpa en elsparkcykel.

Någon som har ett bättre tips?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag funderar på en cykel till båten så man kan transportera sig smidigare än att behöva använda sina apostlahästlar.
En hopfällbar modell är ju att föredra och som jag förstår det är Brompton bäst i klassen och en av de modeller
som blir minst när man vikt ihop den. Men att betala 20-30 000 kr för en hopfällbar cykel som används en vecka per år
är lite högt pris för min smak, då kan jag lika gärna köpa en elsparkcykel.

Någon som har ett bättre tips?

https://www.youtube.com/watch?v=pkAr9yE9lZg

Varför inte en Kwiggle??
I alla fall en jag har ögonen på.
https://www.kwigglebike.com/en_US/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gothenburg:

Jag funderar på en cykel till båten så man kan transportera sig smidigare än att behöva använda sina apostlahästlar.
En hopfällbar modell är ju att föredra och som jag förstår det är Brompton bäst i klassen och en av de modeller
som blir minst när man vikt ihop den. Men att betala 20-30 000 kr för en hopfällbar cykel som används en vecka per år
är lite högt pris för min smak, då kan jag lika gärna köpa en elsparkcykel.

Någon som har ett bättre tips?

https://www.youtube.com/watch?v=pkAr9yE9lZg

Montauge gör nog de mest cyklingsbara modellerna, de är inte absolut minst för de har vettiga 26" hjul så de faktiskt blir normala att cykla på och det kan vara värt rätt mycket att inte åka smähjuling om man bekvämt ska kunna cykla flera mil på den och/eller inte bara ska behöva hålla sig på platta släta asfaltvägar.
https://www.montaguebikes.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Montauge gör nog de mest cyklingsbara modellerna, de är inte absolut minst för de har vettiga 26" hjul så de faktiskt blir normala att cykla på och det kan vara värt rätt mycket att inte åka smähjuling om man bekvämt ska kunna cykla flera mil på den och/eller inte bara ska behöva hålla sig på platta släta asfaltvägar.
https://www.montaguebikes.com/

Den där får jag inte plats med på båten. Jag har ingen finlandsfärja.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Den där får jag inte plats med på båten. Jag har ingen finlandsfärja.

Du får kanske slänga in hur liten din båt är för en sån där får man ju plats med på en cykel

Om någon säger till mig att de vill ha en cykel i båten så tänker jag direkt minst 10m båt med sovplatser.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Du får kanske slänga in hur liten din båt är för en sån där får man ju plats med på en cykel

Om någon säger till mig att de vill ha en cykel i båten så tänker jag direkt minst 10m båt med sovplatser.

8 meter med sovplatser, men kan inte ställa den på fördäck utan cykeln måste förvaras i akterruffen utan att ta upp all plats.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag funderar på en cykel till båten så man kan transportera sig smidigare än att behöva använda sina apostlahästlar.
En hopfällbar modell är ju att föredra och som jag förstår det är Brompton bäst i klassen och en av de modeller
som blir minst när man vikt ihop den. Men att betala 20-30 000 kr för en hopfällbar cykel som används en vecka per år
är lite högt pris för min smak, då kan jag lika gärna köpa en elsparkcykel.

Någon som har ett bättre tips?

https://www.youtube.com/watch?v=pkAr9yE9lZg

Eftersom det finns elsparkcyklar för några tusen undrar jag varför du vill ha en cykel på båten? Beroende på vad du prioriterar finns det en del olika alternativ, men det blir troligen inte billigare än att köpa en elsparkcykel.

Erkända märken, förutom Brompton, är exempelvis Tern och Dahon.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag funderar på en cykel till båten så man kan transportera sig smidigare än att behöva använda sina apostlahästlar.
En hopfällbar modell är ju att föredra och som jag förstår det är Brompton bäst i klassen och en av de modeller
som blir minst när man vikt ihop den. Men att betala 20-30 000 kr för en hopfällbar cykel som används en vecka per år
är lite högt pris för min smak, då kan jag lika gärna köpa en elsparkcykel.

Om det inte ska användas ofta så har Biltema en fällbar cykel för 3 499 kr samt en fällbar elcykel för 12 999 kr.
Förmodligen inte samma kvalité som de dyrare du tittat på men helt klart rimligare pris:

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/fallbar-cykel...
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/elcyklar/elcykel-20-3-va...

Finns säkert fler och vettigare alternativ om du söker efter det.

Visa signatur

[Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5] [Samsung Galaxy Z Flip 4]
[Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2] [LG 34WN750-B]