Förhandstitt: Galaxy S23 Ultra – kanske lite bättre?

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

15k+ för en teflon utan 3.5mm uttag. Man blir mörkrädd.

Finns det någon ny flaggskeppsmobil med 3.5mm uttag?
Löstagbart batteri och plats för sd kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Finns det någon ny flaggskeppsmobil med 3.5mm uttag?
Löstagbart batteri och plats för sd kort

Exakt det undrar jag också!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Skrivet av Anders Andersson:

Finns det någon ny flaggskeppsmobil med 3.5mm uttag?
Löstagbart batteri och plats för sd kort

Skrivet av walp:

Exakt det undrar jag också!

Sony Xperia 1 IV tror jag uppfyller åtminstone två av kraven!

Man slipper också hål i skärmen, selfiekameran sitter ovanför i stället!

Löstagbart batteri har den nog inte, fast det tror jag att man kan glömma att hitta någon flaggskeppsmodell som har å andra sidan. Jag känner i alla fall inte till någon sådan, det finns väl knappt någon smartphone överhuvudtaget som har löstagbart batteri, eller gör det det?

Personligen är det inte något jag ens bryr mig så mycket om. Min nuvarande telefon; Sony Xperia XZ3 är på sitt femte år, och jag tycker inte att jag märker någon påtaglig försämring av batteriet än!

https://www.sony.se/electronics/smartphones/xperia-1m4/specif...

Permalänk
Skrivet av Crystalwell:

Sony Xperia 1 IV tror jag uppfyller åtminstone två av kraven!

Man slipper också hål i skärmen, selfiekameran sitter ovanför i stället!

Löstagbart batteri har den nog inte, fast det tror jag att man kan glömma att hitta någon flaggskeppsmodell som har å andra sidan. Jag känner i alla fall inte till någon sådan, det finns väl knappt någon smartphone överhuvudtaget som har löstagbart batteri, eller gör det det?

Personligen är det inte något jag ens bryr mig så mycket om. Min nuvarande telefon; Sony Xperia XZ3 är på sitt femte år, och jag tycker inte att jag märker någon påtaglig försämring av batteriet än!

https://www.sony.se/electronics/smartphones/xperia-1m4/specif...

Jag blev sugen på den, jag väntar dock på prissänkning när den nu kommer, under 10 000kr vill jag ge.
Jag har haft trådlösa hörlurar sedan 90 tal, vet inte hur många jag har köpt. Men trådbundet är så smidigt och enkelt.

*edit* Jag kollade nyss fysisk på sony mobilen, fick lite iPhone Se vibbar med att ej använda hela ytan till skärm.

Permalänk
Medlem

För min del en fin uppgradering från Note 9 med sprucken skärm till S23. Funderade på Ultra, men lite väl stor och ogillar böjda kanterna.

Förstår mig inte helt på klagomålen runt priset, via comviqs deal får man ULTRA för 11664:-.

Får min S23 for 7344:- via comviq, bra deal med tanke på förra arets priser på s22 och inflationen.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Fick blir tre stycken Galaxy S23 Ultra 512gb då både frun och dottern har tröttnat på iphone. Själv bryr jag mig inte så mycket, blir säkert bra.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Alltså du jämför iphone 14 pro max 128GB med S23 Ultra 256GB! Sen får man nu S23 Ultra 512GB till priset av 256GB. 1TB till priset av 512GB med 50% rabatt! Sen

S23 Ultra 256GB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7360046

Iphone 14 Pro Max 256GB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7054035

Jag missade att Samsung ändrat från 128 till 256GB lagring.
My bad. Nu är jag helt med dig vad du menar, och jag håller med dig😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nem0:

Fick blir tre stycken Galaxy S23 Ultra 512gb då både frun och dottern har tröttnat på iphone. Själv bryr jag mig inte så mycket, blir säkert bra.

Var beredd att få byta tillbaka. IPhone-användare som tröttnar kommer gå tillbaka till iOS.

Permalänk
Medlem

Alltså den är ju dyr ifall man köper den utan abonnemang helt klart.. Men typ jag betalar ju 285 för mitt abonnemang redan. Lägg på 250-300 till så får jag ultra med 512gb minne... 3 års avbetalning och räknar man bort abonnemanget som jag ändå betalar har jag då betalar ca 10 för telefonen. Sen så är telefonen kanske inte värd det efter 3 år.. Men värdeminskning kommer för eller senare ändå..

Jag vet inte, har väl blivit van med inflationen nu de ser ändå bra ut 🫠

Avskyr också böjda kanter o tack o lov har dem minskat böjen nu men behöver nog känna på en först. Tänkte gå Apple denna gång men fan jag har en dotter som älskar o knappa o låser min jobb lur minst 1gång i månaden o då behöver man itunes o shit. Håller mig nog till andriod o min op8 är hemsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Alltså den är ju dyr ifall man köper den utan abonnemang helt klart.. Men typ jag betalar ju 285 för mitt abonnemang redan. Lägg på 250-300 till så får jag ultra med 512gb minne... 3 års avbetalning och räknar man bort abonnemanget som jag ändå betalar har jag då betalar ca 10 för telefonen. Sen så är telefonen kanske inte värd det efter 3 år.. Men värdeminskning kommer för eller senare ändå..

Jag vet inte, har väl blivit van med inflationen nu de ser ändå bra ut 🫠

Avskyr också böjda kanter o tack o lov har dem minskat böjen nu men behöver nog känna på en först. Tänkte gå Apple denna gång men fan jag har en dotter som älskar o knappa o låser min jobb lur minst 1gång i månaden o då behöver man itunes o shit. Håller mig nog till andriod o min op8 är hemsk.

Tar du bort 500kr per månad i 3år på ovanståemde
så är det vad jag betalar för mitt abbonemang , telefonen köpte jag kontant.
Jag har alltså sparat över 18000 som jag kan lägga på valfri lur utan avbetalning och överprisat inlåst abbonemang, eventuella start/fakturerings/försenings avgifter samt ränta på sparkonto ej inkluderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Var beredd att få byta tillbaka. IPhone-användare som tröttnar kommer gå tillbaka till iOS.

Möjligt men då är det bara att köpa iPhone igen, så inget världsproblem.

Permalänk
Medlem

Köper man S23 Ultra 512 GB med abonnemanget sparar jag över 7000 kr på telefonen som då kostar 17000 kr

Men drar man av abonnemanget på 7000 kr som man ändå redan betalar för att ringa surfa för, så hamnar telefonen på ca 10000 kr i alla fall.

Enligt mig en ok deal? Vissa verkar inte tänka så långt när de ser summan 17000 kr på en telefon?

Men ni kanske alltid köper telefonen för sitt pris och därefter lägger till ert abonnemang? Då blir det dyrt!

Permalänk
Medlem

Det är onekligen intressant att trots att kurvade skärmar ska vara så bra enligt Samsung så verkar de göra kurvningen mindre och mindre för varje år, så även denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Köper man S23 Ultra 512 GB med abonnemanget sparar jag över 7000 kr på telefonen som då kostar 17000 kr

Men drar man av abonnemanget på 7000 kr som man ändå redan betalar för att ringa surfa för, så hamnar telefonen på ca 10000 kr i alla fall.

Enligt mig en ok deal? Vissa verkar inte tänka så långt när de ser summan 17000 kr på en telefon?

Men ni kanske alltid köper telefonen för sitt pris och därefter lägger till ert abonnemang? Då blir det dyrt!

Vilken operatör erbjuder en sådan deal där man får 7000 kr i rabatt utan att köpa ett abonnemang som innehåller endast det man behöver till samma kostnad som utan mobil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Tar du bort 500kr per månad i 3år på ovanståemde
så är det vad jag betalar för mitt abbonemang , telefonen köpte jag kontant.
Jag har alltså sparat över 18000 som jag kan lägga på valfri lur utan avbetalning och överprisat inlåst abbonemang, eventuella start/fakturerings/försenings avgifter samt ränta på sparkonto ej inkluderat.

Telefon köpte du kontant? Hur sparar du 18.000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Telefon köpte du kontant? Hur sparar du 18.000?

Du sätter in pengarna på ett sparkonto i 3 år istället för avbetalning och inlåsning på dyrt abbonemang där man kryddar med en telefon som inte blir billigare än att köpa den separat i slutändan.

Lägg det på valfri lur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Du sätter in pengarna på ett sparkonto i 3 år istället för avbetalning och inlåsning på dyrt abbonemang där man kryddar med en telefon som inte blir billigare än att köpa den separat i slutändan.

Lägg det på valfri lur

Beror ju på om man köper abonnemang till fullpris brukar det kosta lika mycket som att köpa mobilen kontant + abonnemanget man ändå betalar för att få tillgång till ringa och surf.

Men om gör som jag brukar göra och vänta ett halvår och sedan köpa abonnemanget på kampanj pris så kan spara en del.
T.ex så blir totalkostnaden för min S21 med 100Gb surf i månaden 8790kr vilket var lika mycket som endast mobilen kostade kontant under samma period som jag tänkande abonnemanget.

Så ja man kan spara på att köpa mobilen via abonnemang i stället för kontant.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Beror ju på om man köper abonnemang till fullpris brukar det kosta lika mycket som att köpa mobilen kontant + abonnemanget man ändå betalar för att få tillgång till ringa och surf.

Men om gör som jag brukar göra och vänta ett halvår och sedan köpa abonnemanget på kampanj pris så kan spara en del.
T.ex så blir totalkostnaden för min S21 med 100Gb surf i månaden 8790kr vilket var lika mycket som endast mobilen kostade kontant under samma period som jag tänkande abonnemanget.

Så ja man kan spara på att köpa mobilen via abonnemang i stället för kontant.

Håller med och jag tycker det är skit. Det känns som om vi som kan hosta upp alla pengar direkt inget strul för säljaren får minst valuta för pengarna.

Men såhär har det varit sedan NMT mobiler kom i sverige på 1980 talet, på 1990 talet så kunde man köpa en svindyr parabol. Eller för nästan samma pris en parabol för 1kr med en abonnemangsavgift som efter 2år blev lite högre än inköpspriset för parabolen.

Nå varför jag mest surar är att jag för min egen del inte behöver något abonnemang och ej kan dra nytta av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller med och jag tycker det är skit. Det känns som om vi som kan hosta upp alla pengar direkt inget strul för säljaren får minst valuta för pengarna.

Men såhär har det varit sedan NMT mobiler kom i sverige på 1980 talet, på 1990 talet så kunde man köpa en svindyr parabol. Eller för nästan samma pris en parabol för 1kr med en abonnemangsavgift som efter 2år blev lite högre än inköpspriset för parabolen.

Nå varför jag mest surar är att jag för min egen del inte behöver något abonnemang och ej kan dra nytta av det.

Har använder du mobilen om du inte har ett abonnemang ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Har använder du mobilen om du inte har ett abonnemang ?

Har dubbla abonnemang. Ett kontantkort för privat bruk som knapps används till annat än samtal in då jag inte pratar så mycket privata samtal. Och ett företagsabonnemang. Jag saknar då behov av ett dyrt abonnemang för privat bruk som man får när man köper mobil på avbetalning med abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Beror ju på om man köper abonnemang till fullpris brukar det kosta lika mycket som att köpa mobilen kontant + abonnemanget man ändå betalar för att få tillgång till ringa och surf.

Men om gör som jag brukar göra och vänta ett halvår och sedan köpa abonnemanget på kampanj pris så kan spara en del.
T.ex så blir totalkostnaden för min S21 med 100Gb surf i månaden 8790kr vilket var lika mycket som endast mobilen kostade kontant under samma period som jag tänkande abonnemanget.

Så ja man kan spara på att köpa mobilen via abonnemang i stället för kontant.

Ur ett generellt perspektiv så tror jag inte att man agerar som dig då blir det inte billigare, du är även inlåst jag antar att kampanjpriset tar slut någonstans inom dom 3 åren sen är ekorrhjulet igång.
Dom allra flesta hade nog klarat sig på 4, 8, 12gb där överbliven surf samlas i pott/wifi hemma övrig tid är ju skola, jobb, transport har man specialkrav utöver det så bränner man ju det snabbt.

Jag bränner flera timmar per dag på media/video på telefonen har 104gig i potten (4 gig per månad där oanvänd surf hamnar i pott), på resande fot finns det att ta av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Ur ett generellt perspektiv så tror jag inte att man agerar som dig då blir det inte billigare, du är även inlåst jag antar att kampanjpriset tar slut någonstans inom dom 3 åren sen är ekorrhjulet igång.
Dom allra flesta hade nog klarat sig på 4gb där överbliven surf samlas i pott/wifi hemma övrig tid är ju skola, jobb, transport har man specialkrav utöver det så bränner man ju 4gig snabbt.

Vad menar du med att det inte blir billigare om jag hade köpt mobilen kontant för 8790kr och ett separerat abonnemang på 145kr/månaden för endast 5GB surf så skulle ju kostanden för samma period bli 12 270kr.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Vad menar du med att det inte blir billigare om jag hade köpt mobilen konstant för 8790kr och separerat abonnemang på 145kr/månaden för endast 5GB surf så skulle ju kostanden för samma period bli 12 270kr.

Instämmer.

Och argument att man klarar sig med lite datatrafik, så klarar sig även de flesta med en 1000kr mobil. Det faller naturligt till att man använder mer data med dyrare mobil. Jag själv ligger på runt 15GB data per månad nu när jag till stor del jobbar hemifrån.
Med dessa 15GB så tänker jag såklart inte på att snåla, behöver min laptop ha en fil på 5GB så laddar jag hem den direkt från mobilen när jag vill ha den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Du sätter in pengarna på ett sparkonto i 3 år istället för avbetalning och inlåsning på dyrt abbonemang där man kryddar med en telefon som inte blir billigare än att köpa den separat i slutändan.

Lägg det på valfri lur

Men ja behöver ju fortfarande ett abonnemang... Vem fan går runt med en smartphone idag utan abonnemang o tillgång till surf?

Sen så blir ju total kostnaden mindre än 18K efter 3 år med abonnemang.. D ju ingen ränta elr något på abonnemanget..

Ja har ju ett heltids jobb o allt. Med dagens inflation o skit har jag redan 25K i utgifter. Spara 500 i 3år för att köpa en telefon om 3 år är ju inget argument... Ja behöver ju en telefon nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Vad menar du med att det inte blir billigare om jag hade köpt mobilen kontant för 8790kr och ett separerat abonnemang på 145kr/månaden för endast 5GB surf så skulle ju kostanden för samma period bli 12 270kr.

Om du lägger 3 sekunder på att faktiskt förstå/och läser vad jag har skrivit och återkommer så kan jag svara, inte någonstans har jag använt din beräkning som underlägg.
Jag skrev "UR ETT GENERELLT" perspektiv eller menar du att alla agerar som dig... exemplet jag citerade skrev exakt samma som dig billigt men både telefon och abbonemang var mycket dyrare i hans exempel menar du att det också är billigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Men ja behöver ju fortfarande ett abonnemang... Vem fan går runt med en smartphone idag utan abonnemang o tillgång till surf?

Sen så blir ju total kostnaden mindre än 18K efter 3 år med abonnemang.. D ju ingen ränta elr något på abonnemanget..

Ja har ju ett heltids jobb o allt. Med dagens inflation o skit har jag redan 25K i utgifter. Spara 500 i 3år för att köpa en telefon om 3 år är ju inget argument... Ja behöver ju en telefon nu.

Ja exakt gör som du vill men inte fan blev det billigt som du skrev du lägger 3600 per år för ett abbonemang som du antagligen nyttjar till 10% då jag antar att du jobbar på arbetstid och inte surfar. Jag lägger 1000 per år är ju helt omöjligt att nyttja upp all surf

Jag tror dom allra flesta agerar som dig, man behöver en telefon nu det är inte fel "men åter igen inte billigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Om du lägger 3 sekunder på att faktiskt förstå/och läser vad jag har skrivit och återkommer så kan jag svara, inte någonstans har jag använt din beräkning som underlägg.
Jag skrev "UR ETT GENERELLT" perspektiv eller menar du att alla agerar som dig... exemplet jag citerade skrev exakt samma som dig billigt men både telefon och abbonemang var mycket dyrare i hans exempel menar du att det också är billigt?

Till och med en Helt ny S23 ULTRA blir någon hundring biligare med abonnemang hos Comviq med 10GB i månaden en om man köper mobilen kontant för 16990 total kostanden för abonnemanget för 24 månader inklusive mobil blir 16344kr.

Så om du köper en mobilen separerat och abonnemanget separerat och behåller mobilen i 2 år så kommer du i slut ändan betala flera tusen kronor mer en vad du gör via ett abonnemang.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Om du lägger 3 sekunder på att faktiskt förstå/och läser vad jag har skrivit och återkommer så kan jag svara, inte någonstans har jag använt din beräkning som underlägg.
Jag skrev "UR ETT GENERELLT" perspektiv eller menar du att alla agerar som dig... exemplet jag citerade skrev exakt samma som dig billigt men både telefon och abbonemang var mycket dyrare i hans exempel menar du att det också är billigt?

Jag håller med att det finns många generellt som köper dyrare mobil än vad de behöver, till denna köper de också ofta ett större dataabonnemang än vad de också har behov av.

Men för mig är 5GB surf månaden för en mobil för nästan 20 000kr en väldigt konstig fördelning. Självklart påverkar saker som att man överallt har tillgång till Wifi, alla har inte detta. Och det handlar inte om dåliga platser utan ibland datasäkerhet. Dels vill man ej ansluta till osäkra nätverk, dels tillåter inte alla platser ens wifi.

Btw 5GB i månaden när hade jag detta. Typ år 2010? (jag minns ej) Och nej jag sitter med en skruttmobil och vill uppgradera men de är så dyra.
Datatrafik går åt till mobilen, filmer, spel, program. Men även ens laptop när man är ute. I extremfallet skulle man kunna ha behov att dra hem välldigt många GB data utan någon speciellt. Det kan vara en Applikation på 10GB som man ute på fält behöver.
För gamers så har jag dålig koll på pc, men på min ps5a ligger vissa spel på 200GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Till och med en Helt ny S23 ULTRA blir någon hundring biligare med abonnemang hos Comviq med 10GB i månaden en om man köper mobilen kontant för 16990 total kostanden för abonnemanget för 24 månader inklusive mobil blir 16344kr.

Så om du köper en mobilen separerat och abonnemanget separerat och behåller mobilen i 2 år så kommer du i slut ändan betala flera tusen kronor mer en vad du gör via ett abonnemang.

Köper man kontant så är sannolikheten att man köper anpassat efter plånboken och behovet. Man kanske klarar sig med sin gamla telefon och det billigare abbonemanget eller avvaktar bättre deals på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag håller med att det finns många generellt som köper dyrare mobil än vad de behöver, till denna köper de också ofta ett större dataabonnemang än vad de också har behov av.

Men för mig är 5GB surf månaden för en mobil för nästan 20 000kr en väldigt konstig fördelning. Självklart påverkar saker som att man överallt har tillgång till Wifi, alla har inte detta. Och det handlar inte om dåliga platser utan ibland datasäkerhet. Dels vill man ej ansluta till osäkra nätverk, dels tillåter inte alla platser ens wifi.

Btw 5GB i månaden när hade jag detta. Typ år 2010? (jag minns ej) Och nej jag sitter med en skruttmobil och vill uppgradera men de är så dyra.
Datatrafik går åt till mobilen, filmer, spel, program. Men även ens laptop när man är ute. I extremfallet skulle man kunna ha behov att dra hem välldigt många GB data utan någon speciellt. Det kan vara en Applikation på 10GB som man ute på fält behöver.
För gamers så har jag dålig koll på pc, men på min ps5a ligger vissa spel på 200GB.

Det är ju det som är så bra med en pott där outnyttjat samlas på hög som kompenserar, vid extremfall får man köpa till lite extra. Men jo har man större eller speciella behov så har man ju säkert koll på det och lägger datamängden därefter.