Förhandstitt: Galaxy S23 Ultra – kanske lite bättre?

Permalänk

Varför är skärmen böjd på den? Bilden blir ju böjd då med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

helt otrolig pris....med apple får man minst 7 års uppdateringar det var det enda anledningen jag övergav android. vissa lurar fick inte ens säkerhetsuppdateringar efter 2 år. Aldrig i livet jag betalar mer än 3500:- för android...

Min Galaxy S8 fick sin sista patch bara några månader sedan, eller närmare sex år efter släppet. Och skillnaden mellan Android och Iphone är ju att även äldre Android-versioner tenderar att fungera fint även efter att Iphone kört in i en bergvägg.

Skrivet av 3Dfx Rampage:

lol lol lol @ priset. Varfor i hela h-e ska man köpa dessa när man kan få pro max 14 billigare... Aprilskämt är lite väl tidigt...

Vi får väl se vad den faktiskt säljs för. Just S22 har fallit ovanligt långsamt i pris, men kan ju handla om växelkursen. Ser vi på S20 så föll den runt 40 procent i pris på några månader om vi ska lita på Prisjakts prishistorik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Alright. Världen har anpassat sig till välvda skärmkanter och varken input eller vad som visas på skärmen kröks. Har varit så sedan ett par år tillbaka. Men fattar att man kan föredra platta skärmar oavsett.

Största problemet jag har är att skärmskyddet lossnar på dem

Permalänk
Medlem

Tv för 30k, dator och skärm för motsvarande peng, mobil för 20k.
Jag gör inga etiska eller moraliska värderingar här, nota bene. Varvid det går ut att på vegetera inkommande på förhand skapade upplevelser?
Jag är varken bättre eller sämre, men det är för mig helt uteslutet, att jag skulle lägga mer än 3k på en mobil, om ens det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

16 990 för basvarianten av S23 ultra med 256 GB lagring och 8 GB RAM? Hahaha

Var väl inte många år sedan toppmodellen kostande runt 5-6 tusen. Okej kanske 7-8 år sedan.

Men mig veterligen har inte många av min bekantskapskrets fått 3 ggr mer lön på den tiden.

Permalänk
Skrivet av jan-banan:

Var väl inte många år sedan toppmodellen kostande runt 5-6 tusen. Okej kanske 7-8 år sedan.

Men mig veterligen har inte många av min bekantskapskrets fått 3 ggr mer lön på den tiden.

Jag tycker dina priser är underdrivna. Sedan min SE P800 som iPhone lovers ej påstår existerade, kostade nästan 10 000kr år 2003.

Idag när mobilernas kamera har blivit så grym, så ersätter den extern kamera för nästan alla.
Jag tror egentligen majoriteten klagar på fel sak. Grundproblemet är kass krona + hög inflation, vilket gör att i princip alla nya teknikprylar i sverige blir dyra.
S23 kostar runt 800$, det var inte länge sedan en dollar kostade 8kr. Man räknade då priset gånger 10 + lite extra för att få med lite skatter. Så strax över 8000kr borde den enklaste S23 kosta och det är inte så dyrt, när vi har haft hög inflation på dollarn.

Permalänk
Medlem

Jag saknar en viss användare som borde komma hit och förklara att telefonerna minsann är för dyra och borde kosta max 6000 kr eftersom det passar dennes världsbild.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker dina priser är underdrivna. Sedan min SE P800 som iPhone lovers ej påstår existerade, kostade nästan 10 000kr år 2003.

Idag när mobilernas kamera har blivit så grym, så ersätter den extern kamera för nästan alla.
Jag tror egentligen majoriteten klagar på fel sak. Grundproblemet är kass krona + hög inflation, vilket gör att i princip alla nya teknikprylar i sverige blir dyra.
S23 kostar runt 800$, det var inte länge sedan en dollar kostade 8kr. Man räknade då priset gånger 10 + lite extra för att få med lite skatter. Så strax över 8000kr borde den enklaste S23 kosta och det är inte så dyrt, när vi har haft hög inflation på dollarn.

Dollar ligger på 10, men s23 kostar 17k så någonstans haltar logiken.

Permalänk
Medlem

Wow! En ny telefon, så spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Dollar ligger på 10, men s23 kostar 17k så någonstans haltar logiken.

Det gäller fler produkter än Samsungs tyvärr. Det verkar som att det är vanligt i handeln att ta ut ett extra skålpund fläsk och hänvisa till lite nebulösa förändringar.
Exempel 1: Apple ökade priserna på produkterna i Sverige, inte bara för dollarkursen då utan tog också "extra höjd för förväntad kursutveckling". Idag har dollarkursen sjunkit med ungefär 10%, men de korresponderande prissänkningarna lyser med sin frånvaro. Detsamma gäller många andra produktkategorier som har sitt ursprungspris i USD. Den extra vinstmarginalen tas ut lokalt.
Exempel 2: Pratade med en lokal odlare, som säljer till, och handlar på, butiker i närområdet. Han var chockerad över prisökningarna på hans varor i butik, för han visste ju att han inte höjt priserna själv! Handlarna passar på att trissa upp prisnivån och skapar därmed inflation. Och det kan (kommer att) straffa sig.

Allmänheten har inte plötsligt fått korresponderande högre köpstyrka, så områden som höjer prisnivåerna kommer ofrånkomligen att se minskad volym, och det är inte toalettpapper och mjölk som kommer att se de största minskningarna. Det kan till dels kompenseras med fetare vinstmarginaler, men det bidrar också till en ännu skarpare nedgång i volym.
Skall bli intressant att se volymssiffror för mobilmarknaden t.ex. de närmaste par åren. Tyvärr mörkar datormarknaden sina volymer sedan länge.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Det gäller fler produkter än Samsungs tyvärr. Det verkar som att det är vanligt i handeln att ta ut ett extra skålpund fläsk och hänvisa till lite nebulösa förändringar.
Exempel 1: Apple ökade priserna på produkterna i Sverige, inte bara för dollarkursen då utan tog också "extra höjd för förväntad kursutveckling". Idag har dollarkursen sjunkit med ungefär 10%, men de korresponderande prissänkningarna lyser med sin frånvaro. Detsamma gäller många andra produktkategorier som har sitt ursprungspris i USD. Den extra vinstmarginalen tas ut lokalt.
Exempel 2: Pratade med en lokal odlare, som säljer till, och handlar på, butiker i närområdet. Han var chockerad över prisökningarna på hans varor i butik, för han visste ju att han inte höjt priserna själv! Handlarna passar på att trissa upp prisnivån och skapar därmed inflation. Och det kan (kommer att) straffa sig.

Allmänheten har inte plötsligt fått korresponderande högre köpstyrka, så områden som höjer prisnivåerna kommer ofrånkomligen att se minskad volym, och det är inte toalettpapper och mjölk som kommer att se de största minskningarna. Det kan till dels kompenseras med fetare vinstmarginaler, men det bidrar också till en ännu skarpare nedgång i volym.
Skall bli intressant att se volymssiffror för mobilmarknaden t.ex. de närmaste par åren. Tyvärr mörkar datormarknaden sina volymer sedan länge.

Jag tror det stämmer nog. Till exempel jag kommer aldrig köpa en samsung telefon för 16k iallafall och jag är förhållandevis förmögen och teknik intresserad, så det gäller förmodligen 99% av svensk befolkning.
Alla vet de enda som kan ta ut överpriser heter Apple, och det är mest för de har byggt upp en varumärke i decennier med bra kvalitet, prestanda och innovation.

Permalänk
Skrivet av lejonhead:

Jag tror det stämmer nog. Till exempel jag kommer aldrig köpa en samsung telefon för 16k iallafall och jag är förhållandevis förmögen och teknik intresserad, så det gäller förmodligen 99% av svensk befolkning.
Alla vet de enda som kan ta ut överpriser heter Apple, och det är mest för de har byggt upp en varumärke i decennier med bra kvalitet, prestanda och innovation.

Jag tror räddningen är det magiska ordet avbetalning som får många köpare. Och sedan företagstelefoner som också ofta är på avbetalning.

Jag tror dock skaran som vill lägga ut 16 000kr på en icke vikbar ej Apple telefon inte är så stor. Och Samsung kommer undra varför går försäljningen så dålig? Och de drar slutsatsen att marknaden är mättad, att det är för lite skillnad på de nya mobilerna. Vilket stämmer. Men jag påstår att de extrema priserna är det som hindrar mest.

Jag själv tillhör de som funderar på en ny mobil och jag kan betala hutlösa 10 000kr för en sådan. Men 16 000kr för att få något som jag upplever som en "vettig uppgradering" från min gamla Samsung A71 är på tok för mycket.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Hur får du till att iphone 14 pro max är billigare? Ditt april skämt är väl för tidigt?

Iphone 14 Pro Max kostar 16495kr och Samsung Galaxy S23 Ultra kostar 16990kr.

Så Samsung är dyrare.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Megacrash:

Största problemet jag har är att skärmskyddet lossnar på dem

Ja, det kan ju vara ett problem. Speciellt om man inte kör med skal som kan täcka kanterna på skyddet. Här har iofs glassskydd blivit bättre med tiden, men det är inte superoptimalt.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört Samsung. Hade en Galaxy Note 10 sist, när den sprack för ett par månader sedan köpte jag en OnePlus Nord II CE för 3100kr. Mycket positivt överraskad! Har 3.5 plugg, laddar 65w, dualsim+microsd, bra skärm och gör allt jag vill. Jag skulle kanske kunna fundera på en Samsung igen om de halverade sina priser, men troligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Alright. Världen har anpassat sig till välvda skärmkanter och varken input eller vad som visas på skärmen kröks. Har varit så sedan ett par år tillbaka. Men fattar att man kan föredra platta skärmar oavsett.

Jag har S21 ultra vilken möjligtvis kanske har ytterligare mer välvda kanter. Ser ingen fördel alls, dock en irriterande nackdel. Det är nämligen svårt att använda pennan längs kanterna, då spetsen lätt glider av.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag gissar när iPhone 15 kommer så blir den ännu dyrare. Där en stor del av boven är kass krona och hög inflation i världen.

Man kan argumentera Samsung vs iPhone på flera punkter. Där jag främst har varit emot iPhone för att de bra mobilerna har varit så dyra. (jag räknar ej SE som en bra mobil)
Men nu idag. Min förhoppning står på Samsungs A serie. Vilken dock också lär bli dyrare.

Inte en bra mobil? Vet du vilken typ av processor som sitter i SEn? En A15 samma som IPhone 13 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3Dfx Rampage:

helt otrolig pris....med apple får man minst 7 års uppdateringar det var det enda anledningen jag övergav android. vissa lurar fick inte ens säkerhetsuppdateringar efter 2 år. Aldrig i livet jag betalar mer än 3500:- för android...

Får inte alla nyare Samsung mobiler 4 år med Android uppdateringar och 6 år med säkerheters uppdateringar. De flesta andra större märken kör med samma sak också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte en bra mobil? Vet du vilken typ av processor som sitter i SEn? En A15 samma som IPhone 13 Pro.

Det är sant med det är fortfarande en iPhone 8 med en ny CPU så allt annat är ganska dåligt jemfört med nya mellan segments mobiler från android sidan. T.ex så iPhone se 3 fortfarnade en lcd skärm på 720p 60hz som ser ganska kass ut. Samt ett väldigt lite batteri också ja jag vet att Apple a15 är effektiv med ett batteri från en snart 6 år gammal mobil räcker inte till längre.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av dannesthlm:

Jag har S21 ultra vilken möjligtvis kanske har ytterligare mer välvda kanter. Ser ingen fördel alls, dock en irriterande nackdel. Det är nämligen svårt att använda pennan längs kanterna, då spetsen lätt glider av.

Används pennan blir det ju lätt att den glider av. Men den största fördelen med välvda skärmkanter är att telefonens storlek känns mindre i handen. Hade det varit platt skärm skulle den vara lite mer otymplig. Detta spelar dock ingen roll om skal används, vilket lägger till bulk oavsett.

Permalänk
Medlem

Jävlar vilka hutlösa priser. Google lansera pixel 7 pro som kostade 899$ för 9990kr i Sverige (lockande priser). Hur i friden kostar 1199$ mobil 16990kr i Sverige?. Samsung är kända för att sänka priserna rejält efter ett tag också. Min S21 ultra som kostade 13990kr när den köptes kostar nu 30% av priset som begagnad.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Det är sant med det är fortfarande en iPhone 8 med en ny CPU så allt annat är ganska dåligt jemfört med nya mellan segments mobiler från android sidan. T.ex så iPhone se 3 fortfarnade en lcd skärm på 720p 60hz som ser ganska kass ut. Samt ett väldigt lite batteri också ja jag vet att Apple a15 är effektiv med ett batteri från en snart 6 år gammal mobil räcker inte till längre.

Visst! Men det är inte kass mobil när det kommer till beräkningskraft men bra om man förtydligar vad som är kasst nästa gång.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Inte en bra mobil? Vet du vilken typ av processor som sitter i SEn? En A15 samma som IPhone 13 Pro.

Vilket är grymt för de som använder telefonen för att köra benchmark.
Vi andra som har telefonen för andra saker vill ha maximalt utnyttjande av framsidan för interface. Man kan alltid diskutera vilken storlek på mobilen man föredrar, men dåligt utnyttjande av telefonens yta för interface är dåligt.

Det stora problemet dagens mobiler har är just interfacet, då det är svårt att göra man skulle vilja göra på dem. Olika lösningar på problemet har tagits fram, där dessa lösningar kommer med nya problem. (vikbar och penna, som gör mobilen klumpigare och skörare)
De som föredrar att telefonen inte utnyttjar hela sin yta för att maximera interfacet, ja de kommer nog efter Apple slutar att sälja sin SE vara lika många som pratar om att telefoner ska ha riktigt tangentbord som Blackberry. Just nu finns det många, precis som de år 2008 argumenterade för att högre upplösning än 1,280x800 på laptop ej behövdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Används pennan blir det ju lätt att den glider av. Men den största fördelen med välvda skärmkanter är att telefonens storlek känns mindre i handen. Hade det varit platt skärm skulle den vara lite mer otymplig. Detta spelar dock ingen roll om skal används, vilket lägger till bulk oavsett.

Något typ av skäl används nog av 95 procent av användarskaran för denna telefon, inklusive mig...

Permalänk
Medlem

Samsung, enda företaget som vågar utmana Apple. Huawei lyckades hyfsat ett kort tag men är inte längre med i matchen. Samsung får betraktas som enda direkta konkurrent till Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Samsung, enda företaget som vågar utmana Apple. Huawei lyckades hyfsat ett kort tag men är inte längre med i matchen. Samsung får betraktas som enda direkta konkurrent till Apple.

Google hade ju kunnat ta 16k för Pixel 7 Pro om de ville konkurrera med Apple. Det är bara Samsung som av någon anledning lyckas få folk att tro att deras telefoner är värda så mycket pengar. Hade svenska priset varit mer likvärdigt det amerikanska, som med Pixel-serien, hade diskussionen eventuellt kunnat vara lite mer nyanserad då prisskillnaden mellan P7P och dessa hade varit mindre. Men som det är nu så är det ju ingen som helst tvekan om vilken telefon som är den mest prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Iphone 14 Pro Max kostar 16495kr och Samsung Galaxy S23 Ultra kostar 16990kr.

Så Samsung är dyrare.

Testa igen och länka till modellerna du påpekar.
Samsung S23 Ultra 12/512GB 16490:-

https://www.komplett.se/product/1222484/mobil-klockor/mobilte...

Visa var iPhone 14 Pro Max 512GB version kostar 16495:-?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Alright. Världen har anpassat sig till välvda skärmkanter och varken input eller vad som visas på skärmen kröks. Har varit så sedan ett par år tillbaka. Men fattar att man kan föredra platta skärmar oavsett.

Tror kanske du blandar ihop dina åsikter med hela världens nu

Om det nu skulle vara som du säger att varken skärmen eller input påverkas av de krökta skärmarna, vilket jag inte håller med om, vad tillför det då för mervärde? Och varför har då inte alla mobiler krökta skärmar?

Sen respekterar jag om du eller någon annan ändå gillar krökta skärmar/kanter bättre än raka, även om jag själv mest ser nackdelar med dom.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig lägga mer än max 3500 på en mobil. Man kan ha roligare för dom pengarna

Permalänk
Medlem

Wow, nästan sex gånger dyrare än min Pixel 6a alltså, får ju RTX 4090 att se otroligt prisvärt ut i jämförelse.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB