Hogwarts Legacy Officiella tråden

Permalänk
Medlem

Kört en ca 20 min nu, och flyter på bra på datorn i sign all settings medium, 1440p, fsr ultra quality, motion blur off!

Pendlar rätt stabilt mellan 90-110 fps änsålänge!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag får vänta tills Fredag, kändes inte värt att lägga pengarna på deluxe, när man jobbar vardagarna
Sjukt taggad till helgen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Någon som testat på Steam Deck än?
Kan inte bestämma mig om jag ska satsa på PC- eller PS5-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Någon som testat på Steam Deck än?
Kan inte bestämma mig om jag ska satsa på PC- eller PS5-versionen.

Har inte testat på steam deck, men kör spelet på Linux via proton, och det flyter på bra där iaf. Du kan ju alltid köpa det och testa, och om det inte fungerar så är det bara att be om pengarna tillbaka

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tydligen har WB/Steam missat att aktivera vissa versioner av Deluxe Edition som är köpta från tredjepartsäljare. Sitter därmed med en Deluxe Edition från GMG som inte går att spela ännu, hurra...
Edit: precis efter man skrivit detta går det givetvis äntligen att packa upp spelet.

Permalänk
Medlem

Med DLSS flyter det på. Halvdan Glappkäft ska äntligen få lära sig lite magi!

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kört en ca 20 min nu, och flyter på bra på datorn i sign all settings medium, 1440p, fsr ultra quality, motion blur off!

Pendlar rätt stabilt mellan 90-110 fps änsålänge!

Varför kör du inte med DLSS?
Det ska ju funka med ett 2070.
Om du inte spelar på TV-datorn.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kört en ca 20 min nu, och flyter på bra på datorn i sign all settings medium, 1440p, fsr ultra quality, motion blur off!

Pendlar rätt stabilt mellan 90-110 fps änsålänge!

Då känner jag mig lugn och tillfreds inför fredagens lååååånga session. Kommer funka fint detta

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Varför kör du inte med DLSS?
Det ska ju funka med ett 2070.
Om du inte spelar på TV-datorn.

Fungerar tyvärr inte för det är spelet via proton än verkar det som! Orkar inte lägga tid på att undersöka det just nu, men misstänker att det dyker upp i någon kommande protonuppdatering

Edit: Haha och nej, tv-datorn hade nog svettats lite med det här spelet 😅

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt idén med 1800-talet, känns inte så realistiskt rent generellt på hur karaktärerna agerar etc. Dock verkar det ju vara ett underhållande spel med vackra miljöer efter att ha kollat på lite videos.

Permalänk
Medlem

Fungerar fint, redan kört 45 min, bra story so far och nu ut o undersöka slottet går köra de mesta på ultra med DLSS på mitt 3080 i 1440p , och bara en sån sak spelet verkar fungera som de ska på releasedagen är ju (tyvärr att man verkligen inte kan förutsätta det nuförtiden ) som ett stort +

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har det på pc, kan man ändra FOV (Field of view)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturn5:

Fråga till er som har det på pc, kan man ändra FOV (Field of view)?

Jupp! Dock, man vet inte exakt vad man ställer in, går från -20 till +20

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Nån annan som får stutters i nya områden konstant? Kanske behöver flytta över till PCIe-ssdn istället för raid0:an. Lite svårt att spela med kontroll om man helt plötsligt drar iväg kameran 180 grader

RTX 3070, 4k i DLSS Balanced på TVn. Ligger kring 100 fps med stutters när jag flyttar mig/snurrar runt :/

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Jupp! Dock, man vet inte exakt vad man ställer in, går från -20 till +20

<Uppladdad bildlänk>

Gissar att 0 är 80 eller mindre för review på PS5 klagar på att den är snäv, så gissar att den börjar på 80 och går att dra upp till 100.
Borde ge bättre FOV än på konsol då ju

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara för att det är en tveksam spelstudio som har gjort spelet så skulle jag övervägt att skaffa det bara för att man kan lära sig de 3 oförlåtliga förbannelser men synd att det är ganska så långt in innan man får chansen att lära sig dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Skulle det inte vara för att det är en tveksam spelstudio som har gjort spelet så skulle jag övervägt att skaffa det bara för att man kan lära sig de 3 oförlåtliga förbannelser men synd att det är ganska så långt in innan man får chansen att lära sig dem.

Det har bara fått bra betyg och reviews vad jag har sett så det kan du nog sluta att vara orolig över 😁
Jag var också försiktigt optimistisk över det men det finns det inte längre någon fog för att vara

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Skulle det inte vara för att det är en tveksam spelstudio som har gjort spelet så skulle jag övervägt att skaffa det bara för att man kan lära sig de 3 oförlåtliga förbannelser men synd att det är ganska så långt in innan man får chansen att lära sig dem.

Jag blandar alltid ihop Avalanche Software med Avalanche Studios Lite galet att de har nästan samma namn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Det gör mig orimligt glad att se att recensionerna som trillar in är riktigt positiva till det här spelet! Jag har följt det ett tag och tittat på trailers och lite gameplay inför release och tyckt att det ser riktigt bra ut, men i dagens läge vågar man inte riktigt lita på att ett spel ska vara bra förrän det faktiskt släpps och man får läsa vad recensenter och vanligt folk faktiskt tycker om spelet.

I takt med att jag läst bra recensioner så har jag också vågat lägga spelet på min önskelista i Steam. Jag tror däremot min dator är lite för klen för att driva spelet, så jag får fundera på om det är värt att uppgradera, annars får jag nog köpa spelet till PS4 som är den nyaste konsolen jag äger.

Permalänk
Medlem

Det blev PS5-versionen till sist. Har kört någon timme och det verkar vara ett trevligt spel med bra atmosfär.
Är inget Harry Potter-fan sedan tidigare men känner mig lockad av världen och storyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SizzlingSnow:

Det gör mig orimligt glad att se att recensionerna som trillar in är riktigt positiva till det här spelet! Jag har följt det ett tag och tittat på trailers och lite gameplay inför release och tyckt att det ser riktigt bra ut, men i dagens läge vågar man inte riktigt lita på att ett spel ska vara bra förrän det faktiskt släpps och man får läsa vad recensenter och vanligt folk faktiskt tycker om spelet.

I takt med att jag läst bra recensioner så har jag också vågat lägga spelet på min önskelista i Steam. Jag tror däremot min dator är lite för klen för att driva spelet, så jag får fundera på om det är värt att uppgradera, annars får jag nog köpa spelet till PS4 som är den nyaste konsolen jag äger.

När man tittar på hur spelet ser ut och hur mycket det krävs av en pc för att leverera bra prestanda så tror jag tyvärr att du får tygla dina förhoppningar kring PS4 versionen, den kan tyvärr bli ganska så hackig och tråkig....hur dom ska lyckas med att släppa en vettigt version på Switch har jag ingen aning om, skulle inte förvåna mig om den versionen till slut får en pressrelease som säger "Tyvärr har vi valt att lägga ner utveckligen av denna version." =/

Permalänk
Medlem

Trevlig video på nya Hogwarts Legacy.
Ser ut att rulla fint med Arc A750.

https://youtube.com/watch?v=_QcEvPcn9w8&feature=shares

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Prestandan varierar väldigt för mig, under 60 fps här och där med DLSS. Kör i 3840x1620. Spelet i sig verkar än så länge väldigt trevligt, men prestandan är jobbig.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av saturn5:

När man tittar på hur spelet ser ut och hur mycket det krävs av en pc för att leverera bra prestanda så tror jag tyvärr att du får tygla dina förhoppningar kring PS4 versionen, den kan tyvärr bli ganska så hackig och tråkig....hur dom ska lyckas med att släppa en vettigt version på Switch har jag ingen aning om, skulle inte förvåna mig om den versionen till slut får en pressrelease som säger "Tyvärr har vi valt att lägga ner utveckligen av denna version." =/

Ah okej!
Får hoppas att de lyckas få till en bra PS4-version. För att köpa en PS5 enbart för det här spelet gör jag inte, då är det i så fall om det är värt att uppgradera min dator. Men det får jag fundera över om PS4-versionen släpps och verkar vara kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Prestandan varierar väldigt för mig, under 60 fps här och där med DLSS. Kör i 3840x1620. Spelet i sig verkar än så länge väldigt trevligt, men prestandan är jobbig.

Pröva att manuellt uppgradera DLSS till en nyare version, givit mig och många andra bättre frames.

https://github.com/beeradmoore/dlss-swapper

https://old.reddit.com/r/HarryPotterGame/comments/10we3qz/upd...

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Stått lite i valet mellan PS5 och PC, men blir nog PC. Verkar inte kunna ändra FOV alls på konsol versionen och den är vääldigt tight på konson... sånt kan jag störa mig på som faen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Pröva att manuellt uppgradera DLSS till en nyare version, givit mig och många andra bättre frames.

https://github.com/beeradmoore/dlss-swapper

https://old.reddit.com/r/HarryPotterGame/comments/10we3qz/upd...

Tack för tipset, men varken det eller nya drivrutiner gjorde någon större skillnad för mig dessvärre.

Kan ni välja något annat än Windowed fullscreen? Och kan ni välja upplösning öht in game? För mig är den fast på samma som jag har i Windows. Så för att testa olika så måste jag byta i Windows först.

Man kanske skulle testa att gå tillbaka till Windows 10 också.

edit* Internet säger samma sak gällande upplösning och fullscreen så.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Fins en fix för alla som kör UW också för cutscenes.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/10x4lto...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

En update från spelandet på linux sisådär 4h in i spelet:

Fick DLSS och RTX att kicka igång med

PROTON_ENABLE_NVAPI=1 VKD3D_CONFIG=dxr %command%

som launch options (Tack protondb). Dock så tycker jag att DLSS ser lite sådär ut vid snabba rörelser, men men.

Har dock stött på ett par krashar också. Har krashat 3ggr på 4h, varav alla har varit vid scen-byte i en cutscene. Som tur är så är autosparandet väldigt generöst, så har inte förlorat någon progress.

Mest lite info för de få andra som spelar på Linux, och som funderar på att skaffa det här spelet

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack för tipset, men varken det eller nya drivrutiner gjorde någon större skillnad för mig dessvärre.

Kan ni välja något annat än Windowed fullscreen? Och kan ni välja upplösning öht in game? För mig är den fast på samma som jag har i Windows. Så för att testa olika så måste jag byta i Windows först.

Man kanske skulle testa att gå tillbaka till Windows 10 också.

edit* Internet säger samma sak gällande upplösning och fullscreen så.

Och sorry för dubbelpost, men:

Verkar inte gå att välja annat än windowed fullscreen eller windowed. Kör man windowed fullscreen så kan man inte välja upplösning, men man kan ändra rendering resolution(om man inte valt en uppskalningsteknik d.v.s.). Väljer du windowed så får du lov att ändra upplösning.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11