Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Beställde sista dagen med bonus i höstas. Orange färg på bilen.

Samma här, fast grå.
Får hoppas att just grå färg är oerhört svår att få tag på.

Permalänk
Medlem

Kört runt med en EV AWD Plus några veckor nu i Stockholm och hunnit avverka 200mil, förbrukningen brukar ligga kring 18-19kWh/100km med värme på och uppvärmning på morgonen av ratt, stol och rutor.

Har märkt att i krypköerna på Essingeleden ligger man på löjligt låg förbrukning, jämfört med en ICE-bil som ökar förbrukningen brutalt i köer så är det verkligen en vinst.

Just i Stockholm är den perfekt, eventuella medpassageea sitter som kungar med väldigt gott om utrymme, har baksätena längst bak, barnen kan snudd på ha benen raklånga framför sig.

Idag körde jag den redan uppvärmd och med värmaren avslagen in till stan, cirka 2 mil, landade på 15,2kWh/100km.
Har inte hunnit testa några längre resor på 120-vägar ännu men det lär dra upp förbrukningen en del.

Jag tycker det bästa med EV6 är att den bara flyter fram, känns som att åka en betydligt större bil, typ VW Sharan eller Crysler fast utan oljudet från motorn i kupén.

Bilen var dock inte billig i inköp, nästan lika mycket som 29 stycken RTX 4090.
Har hellre en bra bil än en massa grafikkort dock. 😄

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dem8n:

Kört runt med en EV AWD Plus några veckor nu i Stockholm och hunnit avverka 200mil, förbrukningen brukar ligga kring 18-19kWh/100km med värme på och uppvärmning på morgonen av ratt, stol och rutor.

Har märkt att i krypköerna på Essingeleden ligger man på löjligt låg förbrukning, jämfört med en ICE-bil som ökar förbrukningen brutalt i köer så är det verkligen en vinst.

Just i Stockholm är den perfekt, eventuella medpassageea sitter som kungar med väldigt gott om utrymme, har baksätena längst bak, barnen kan snudd på ha benen raklånga framför sig.

Idag körde jag den redan uppvärmd och med värmaren avslagen in till stan, cirka 2 mil, landade på 15,2kWh/100km.
Har inte hunnit testa några längre resor på 120-vägar ännu men det lär dra upp förbrukningen en del.

Jag tycker det bästa med EV6 är att den bara flyter fram, känns som att åka en betydligt större bil, typ VW Sharan eller Crysler fast utan oljudet från motorn i kupén.

Har hellre en bra bil än en massa grafikkort dock. 😄

Jag tänkte dra något ”but can it run Crysis”-skämt först… men nöjer mig med att säga grattis till ett bilval du är nöjd med! Jag var också imponerad över den låga kö-förbrukningen i min elbil (Tesla Model 3). Alltså, jag förstår att det är så rent logiskt. Men det blev ändå fränt när man såg det ”på riktigt”!

Är det något jag saknar med min nuvarande bil är det just bättre ljudisolering. Den är rätt så bullrig på motorväg. Annars är det full pott. En EV6 är nog en av de få bilarna i samma prisklass jag skulle kunna tänka mig att byta till. Den är jäkligt snygg dessutom.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag tänkte dra något ”but can it run Crysis”-skämt först… men nöjer mig med att säga grattis till ett bilval du är nöjd med! Jag var också imponerad över den låga kö-förbrukningen i min elbil (Tesla Model 3). Alltså, jag förstår att det är så rent logiskt. Men det blev ändå fränt när man såg det ”på riktigt”!

Är det något jag saknar med min nuvarande bil är det just bättre ljudisolering. Den är rätt så bullrig på motorväg. Annars är det full pott. En EV6 är nog en av de få bilarna i samma prisklass jag skulle kunna tänka mig att byta till. Den är jäkligt snygg dessutom.

Jag var i valet och kvalet mellan en Model Y eller EV6, tyckte EV6 var mindre bullrig, jag saknar dock ett bättre infotainment, är inte riktigt kompis med navigatorn som kör TomTom, varje ny resa är 7-8 knapptryck bort.
Som tur är finns ju carplay men där är TomTom bromsklossen för trådlös carplay i EV6 just nu, går att lösa med en dongel men det vill man ju inte behöva köpa till en ny bil. 😂

Något som inte har med märke att göra, varför finns inga korta laddsladdar, typ 1 meter eller 75cm.
Min bil står riktig nära laddstolpen, det suger att behöva släpa ut en 5m eller mer lång kabel för att ladda bilen.
Har du lyckats hitta något sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Något som inte har med märke att göra, varför finns inga korta laddsladdar, typ 1 meter eller 75cm.
Min bil står riktig nära laddstolpen, det suger att behöva släpa ut en 5m eller mer lång kabel för att ladda bilen.

Jag körde tidigare med en spiralkabel för att lösa det problemet. Testa att Googla på något i stil med "typ 2 spiralkabel". De finns i flera olika längder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Samma här, fast grå.
Får hoppas att just grå färg är oerhört svår att få tag på.

Ingen som funderar på att köpa en mg4 och vill ha lite snabbare leverans? Kan slänga in en familjepizza i dealen med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ingen som funderar på att köpa en mg4 och vill ha lite snabbare leverans? Kan slänga in en familjepizza i dealen med

Hörde de av sig och sa att den var på gång?

Visa signatur

Asus Prime B350-Plus | AMD Ryzen 5 5600 | 32 GB RAM | 16 GB Radeon RX 6800 XT | 12 TB lagring | 650 W | GNU/Linux

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dem8n:

29st 4090 drar mer ström dessutom!

(Obs! medveten osanning... )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon132576:

29st 4090 drar mer ström dessutom!

(Obs! medveten osanning... )

Det stämmer nog, men så stor skillnad är det ju inte. Säg att grafikkorten kan dra 500W för enkelhetens skull, så 29 drar då 14,5 kW. Vad drar en elbil då? Man räknar inte riktigt på samma sätt där utan det handlar om kWh per distans, men de brukar väl dra runt 2 kWh per mil och kör man i hundra så kommer man alltså tio mil på en timme, vilket ger en förbrukning på 20 kW. En lite snålare elbil, eller ett lite snålare körsätt, så kan man nog närma sig grafikkorten. Å andra sidan drar de väl inte 500 W i snitt över tid heller förstås, snarare knappt 400W vid konstant belastning, men helt olika är ju inte förbrukningssiffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Hörde de av sig och sa att den var på gång?

Nej den var inte på gång än, men sannolikt snart skulle jag gissa.

Tycker det är en grym bil, om man bara kan "acceptera" att den är kinesisk.
Men för mig och var jag är just nu i livet så skulle det vara tryggare att avvakta tills min leasing går ut innan jag funderar på nästa bil, och då i prisklassen för vad denna kostar minus bonus som max. Det gör förhoppningvis det även enklare att sälja om man skulle vara tungen till det, medans med MG:n så "måste" man vänta ut bonusen.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dem8n:

Jag var i valet och kvalet mellan en Model Y eller EV6, tyckte EV6 var mindre bullrig, jag saknar dock ett bättre infotainment, är inte riktigt kompis med navigatorn som kör TomTom, varje ny resa är 7-8 knapptryck bort.
Som tur är finns ju carplay men där är TomTom bromsklossen för trådlös carplay i EV6 just nu, går att lösa med en dongel men det vill man ju inte behöva köpa till en ny bil. 😂

Vi har liknande preferenser märker jag. Tesla Y och 3s största svaghet för mig är bullret. Deras absolut största styrka är navigation och infotainmentsystem. Det är nästan löjligt hur överlägsna de är allt annat på just den biten (enligt mig).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Nej den var inte på gång än, men sannolikt snart skulle jag gissa.

Tycker det är en grym bil, om man bara kan "acceptera" att den är kinesisk.
Men för mig och var jag är just nu i livet så skulle det vara tryggare att avvakta tills min leasing går ut innan jag funderar på nästa bil, och då i prisklassen för vad denna kostar minus bonus som max. Det gör förhoppningvis det även enklare att sälja om man skulle vara tungen till det, medans med MG:n så "måste" man vänta ut bonusen.

Då kanske det är mer relevant att jämföra en kraftfullare elbil med ett kraftfullare grafikkort

Tesla Model S någonting har väl runt 800 hästar, c:a 600 kW som maxeffekt. Det är lite storleksskillnad. Det går åt mycket effekt för att snabbt få fart på några ton massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Då kanske det är mer relevant att jämföra en kraftfullare elbil med ett kraftfullare grafikkort

Tesla Model S någonting har väl runt 800 hästar, c:a 600 kW som maxeffekt. Det är lite storleksskillnad. Det går åt mycket effekt för att snabbt få fart på några ton massa.

Värsting versionen av model s har 1020hk allstå plaid versionen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vi har liknande preferenser märker jag. Tesla Y och 3s största svaghet för mig är bullret. Deras absolut största styrka är navigation och infotainmentsystem. Det är nästan löjligt hur överlägsna de är allt annat på just den biten (enligt mig).

Ja drömbilen för mig vore en Skoda Enyaq med Kia/Hyundais drivlina/batteri/laddning och Teslas infotainment. Tyvärr kan man inte få allt utan får helt enkelt välja vad man vill bli missnöjd med och hoppas att man inte ångrar sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Här kan du få en laddkabel i valfri längd från 1 meter (upp till 20 meter): https://evconnect.se/collections/laddsladdar/products/tesla-l...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Här kan du få en laddkabel i valfri längd från 1 meter (upp till 20 meter): https://evconnect.se/collections/laddsladdar/products/tesla-l...

Grymt, stort tack! 😁

Permalänk
Medlem

Mycket intressant bidrag till diskussionen om elbilsbranschen men framförallt om (samtliga) Kinesiska bilbolag.

Hela videon är sevärd men vid tidsstämpeln börjar det jag tyckte var mest intressant. Jag blev direkt mer avig mot alla Kinesiska bilar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Såg detta i en teslagrupp på facebook, väldigt fördelaktigt just nu

Spånas om att det är precis som när de erbjöd 0,25% ränta för 2 år sedan att de ville sälja ut bilar innan ett facelift.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Mycket intressant bidrag till diskussionen om elbilsbranschen men framförallt om (samtliga) Kinesiska bilbolag.

https://youtu.be/XJi-8nx6fao?t=1105

Hela videon är sevärd men vid tidsstämpeln börjar det jag tyckte var mest intressant. Jag blev direkt mer avig mot alla Kinesiska bilar.

Jo, det är ju ingen nyhet att Kina har en långsiktig ambition att landet skall ta över hela den globala personbilsmarknaden. Det är ju kommunistpartiet, staten och de olika regionerna i Kina med på att försöka slå ut den västerländska bilindustrin genom handelshinder inom Kina för utländska biltillverkare, spionage/stöld av IP från västerländska företag inom automotivesektorn, och genom kraftiga subventioner av kinesiska elbilar på den globala marknaden utanför Kina. Detta har inget med marknadsekonomi att göra som de själva påpekar. Detta har med kinesisk statlig kontroll, makt och framtida styrning att göra.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det är ju ingen nyhet att Kina har en långsiktig ambition att landet skall ta över hela den globala personbilsmarknaden. Det är ju kommunistpartiet, staten och de olika regionerna i Kina med på att försöka slå ut den västerländska bilindustrin genom handelshinder inom Kina för utländska biltillverkare, spionage/stöld av IP från västerländska företag inom automotivesektorn, och genom kraftiga subventioner av kinesiska elbilar på den globala marknaden utanför Kina. Detta har inget med marknadsekonomi att göra som de själva påpekar. Detta har med kinesisk statlig kontroll, makt och framtida styrning att göra.

Även fast magkänslan har sagt motsatt sak, så har jag "friat" exempelvis Nio, BYD och Xpeng från samma misstankar som de statligt ägda bolagen MG, Hongqi m.fl. Men iom. denna intervju känns det definitivt mer tveksamt att på något sätt rekommendera kinesiska bilar eller stötta vissa märken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns väl någon skrivelse att alla bolag i Kina måste dela sin data med staten eller så ? Känns ju sådär då att nyttja en bil/tjänst från de såvida man inte är bekväm med det förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Står man och puttar på tomgång drar bilen lite bensin/diesel medan ligger och och kör 70km/h drar den mer eftersom motorn får arbeta för att föra bilen framåt. Du kanske bara haft konstiga ice bilar. Moderna bilar stänger ju dessutom av motorn när bilen står still.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Står man och puttar på tomgång drar bilen lite bensin/diesel medan ligger och och kör 70km/h drar den mer eftersom motorn får arbeta för att föra bilen framåt. Du kanske bara haft konstiga ice bilar. Moderna bilar stänger ju dessutom av motorn när bilen står still.

När man står still ja, men när man krypkör eller bara kör i låga hastigheter drar ju en ICE mer. Dom har ju oftast högre snittförbrukning enligt siffrorna i stan, precis tvärtom mot en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fast nu pratar vi krypköer inte stillastående.
Har haft massa olika märken på bilar spritt nya.

Kör du landsväg i 70 drar det mindre än att ligga på ettans växel med en modern ICE-bil, de stänger av delar av motorn om du håller en jämn hastighet.

I krypköer visar sig verkligen elbilens verkningsgrad kring 95% medans ICE-bilens verkningsgrad kring 30% straffar sig själv.

En elbil som står still drar inte heller något, förutom elen till skärmen och eventuell fläkt, även med full värme på kan du stå där i närmare 2 dygn, men har du den på auto kommer den kunna stå längre för du behöver inte konstant fylla på med hög värme.
Elbilen får dessutom tillbaka energi av inbromsning vilket sker konstant på Essingeleden.
Du kommer märka det när du har en elbil. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

https://i.imgur.com/JzCds95.jpg

Spånas om att det är precis som när de erbjöd 0,25% ränta för 2 år sedan att de ville sälja ut bilar innan ett facelift.

Hade jag sett den där idag och funderade på en elbil hade jag valt Tesla alla dagar i veckan, otrolig fördel att välja Tesla med en låg ränta, du betalat av bilen snabbare. 😊

Permalänk
Skrivet av SunQ:

https://i.imgur.com/JzCds95.jpg

Synd att det inte gäller Model Y (än iaf) 😌 Isf hade jag nog sålt min Model S och slagit till på en Model Y Performance på en gång.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Synd att det inte gäller Model Y (än iaf) 😌 Isf hade jag nog sålt min Model S och slagit till på en Model Y Performance på en gång.

HW4 på Teslorna är på gång. Ev. även bättre frontkameror ( 5MP) och radar är på väg tillbaka i samma veva eller nära förestående. Så skulle vilja säga att det är läge att vänta lite?

Permalänk
Skrivet av Dunde:

HW4 på Teslorna är på gång. Ev. även bättre frontkameror ( 5MP) och radar är på väg tillbaka i samma veva eller nära förestående. Så skulle vilja säga att det är läge att vänta lite?

Så må vara men väljer hellre ett billigare ägande ärligt talat, inte värt merkostnaden enligt mig 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fast nu pratar vi krypköer inte stillastående.
Har haft massa olika märken på bilar spritt nya.

Kör du landsväg i 70 drar det mindre än att ligga på ettans växel med en modern ICE-bil, de stänger av delar av motorn om du håller en jämn hastighet.

I krypköer visar sig verkligen elbilens verkningsgrad kring 95% medans ICE-bilens verkningsgrad kring 30% straffar sig själv.

En elbil som står still drar inte heller något, förutom elen till skärmen och eventuell fläkt, även med full värme på kan du stå där i närmare 2 dygn, men har du den på auto kommer den kunna stå längre för du behöver inte konstant fylla på med hög värme.
Elbilen får dessutom tillbaka energi av inbromsning vilket sker konstant på Essingeleden.
Du kommer märka det när du har en elbil. 😊

Då borde en hybrid vara rätt bra? Inbromsnigs elen du får tillbaka brukar vara rätt marginell men gör man det väldigt mycket så blir det någon procent.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Så må vara men väljer hellre ett billigare ägande ärligt talat, inte värt merkostnaden enligt mig 🙂

Så länge du inte leasar är frågan om det blir billigare, kommer det en refresh som det ryktas om (har setts bilder som antyder på en exteriör refresh) så lär värdeminskningen på den äldre designen bli högre.