Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Försäkringar mot barn som kastar saker tror jag inte butikerna är helt med på att sälja. Brukar vara mer avtal kring tekniska problem. Det är nog snarare din reguljära drulle/allriskförsäkring som täcker de flygande leksakerna.

Jo verkar som att ljusstyrkan på OLED är bättre nu än för några år sen så med gardiner går det nog bra ändå, fick ju en rekommendation ovan som verkar ganska bra men kanske något dyr så kanske borde köra något billigt istället, ska titta igenom din guide och se om man kan leva med något av basutbudet, om någon i tråden vet att någon är på bra pris får dom gärna länka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag kan inte annat än att hålla med, Ambilight är liksom framtiden. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köpa en TV utan det.

Haha framtiden. Denna kult kring RGB/Lysdioder slutar inte fascinera en.

Fö. så är LG det enda vettiga att köra på idag. Bildkvalitén är helt fantastisk och de kommer med allt du behöver. Invänta en rea och kör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Haha framtiden. Denna kult kring RGB/Lysdioder slutar inte fascinera en.

Fö. så är LG det enda vettiga att köra på idag. Bildkvalitén är helt fantastisk och de kommer med allt du behöver. Invänta en rea och kör.

Visst är Ambilight uppbyggt av lysdioder, men att jämföra det med "traditionell RBG" som på tangentbord, chassis och fläktar etc. är ju inte relevant överhuvudtaget. Det är ju två helt olika grejer.

Men om man inte bryr sig om Ambilight skulle jag absolut rekommendera en LG med Google TV.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Haha framtiden. Denna kult kring RGB/Lysdioder slutar inte fascinera en.

Fö. så är LG det enda vettiga att köra på idag. Bildkvalitén är helt fantastisk och de kommer med allt du behöver. Invänta en rea och kör.

Jag har förstått att du ogillar Ambilight, det är ok.

Men ungefär lika tröttsamt på andra sidan är ju gänget som skriker att LG är bäst. LG är bra för spel sist jag kollade och Laxpudding kan rätta om det ändrats. Sony bäst på film/serier.

Det är inte så att Philips toppmodeller presterar 50% av det som ovan nämnda märken gör utan för merparten, säg 99,8% av befolkningen och troligen(även om vissa inte vill erkänna det) 95% av de som postar här inne klarar sig ypperligt med bildkvalitén som ges av vilken TV som helst idag.

Kvar blir krav på programvara, lull och användningsområde(spel osv).

Sen Philips började med Android TV så ser jag inte att programvaran är ett problem, snarare tvärtom med stöd för både cast och ett enkelt gränssnitt som även min 4åring kan navigera.

Ambilight är en vattendelare - Personligen väger den upp de små skillnaderna i bildkvalité som säkert är stora för någon som faktiskt vet vad den ska titta efter. Laxpudding hade ju en recension av 856 som hänger på en av väggarna här hemma.

Så för att ge TS ett förslag så är det faktiskt att köra på en PUS9006 som ramlar ner till 7-8k med jämna mellanrum. Sedan en soundbar på det för 2-4k eller klämma till med en Sonos Beam. Med tanke på TS utgångsläge så tror jag att det är svårslaget i pris/prestanda som helhet.

En googling senare verkar PUS9006 ha utgått och de som finns att få tag på ligger över 12k.... WOW!

Denna är ju vad jag kan förstå från en lägre serie så rimligen inte lika vass: https://www.webhallen.com/se/product/349865-Philips-70-4K-UHD...

Permalänk
Bildexpert 📺

Personligen gillar jag Ambilight i spel när jag väl har en Philips hemma för test. I spel är det jag som styr kameran och vad som händer i bilden. Fungerar helt okey ifall det är slötittande när det mer går något som rullar i bakgrunden. I film upplever jag det direkt distraherande. Det dynamiska ljuset påverkar dessutom hur ögat uppfattar färger och ljus i bilden. Till exempel kan mängden extra ljus göra det svårare att uppfatta skuggtoner i bilden.

Något som Philips själva tänker på med den rumsjusteringsfunktion (ljussensor mm) de har har på senaste generationen OLED. När Ambilight används och du har ljussensorn igång kommer EOTF för bilden sikta på en lägre gamma just för att anpassa hur mängden ljus runt bilden påverkar.

Så vattendelare, tja, det behöver inte vara det. Ambilight är i alla fall ingen essentiell funktion. Det är ett extra man kanske gillar. Väldigt mycket i en del fall.