Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Medlem

Så Tyskarna kapitulerar till Norskarna tillslut så hedern är återupptagen efter WW2.

Men under striden mellan Tyskarna och Norskarna på Svensk mark så har förlusterna varit stora för Sverige.

Under striderna så gick SIBA, ONOFF och Expert under och Netonnet duckade undan men jobbade i det fördolda i nätverken med gerillakrigsföring mot både Tyskar och Norskar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Har väl köpt ett och annat på MM men för min del spelar det egentligen ingen roll vad butiken heter. Har de bäst erbjudande på något jag söker så köper jag där, annars någon annanstans. Tyskt eller norskt har ingen som helst betydelse heller.

Har faktiskt väntat på detta, trodde det skulle ske för flera år sedan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av palusa:

Trist. Bästa stället i Växjö. Noll service på Elgiganten tex.

Precis tvärtom i Kristianstad.

Visa signatur

| 7000D | 7950X3D | RTX 4090 | TUF X670e | Dominator 7000mhz | LG C4 - GPROx HS - Wooting60 - Viper Mini Signature Edition

Citera för en pris ettan lös!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Från en som har bott i Norge sedan 2001: Tycker synd om er som får Power.
Tror inte det är möjligt att få sämre upplevelser i butiker än hos de.

Detta varierar nog starkt med olika franchisetagare. Bor också i Norge och min närmaste Powerbutik har nog den mest kompetenta och hjälpsamma personal jag stött på hos en elektronikkedja. Men sånt brukar ju variera, jag vet inte vilka krav kedjan ställer på sina butiker. I Sverige blir det ju existerande MM-butiker som får byta namn, så man kan nog räkna med liknande service som förut, åtminstone i början tills evt. skillnader i företagskultur slagit igenom.

MM gillade jag aldrig, bland annat för att de i början saknade sortiment på nätet. Jag vill alltid läsa detaljer på nätet om en vara, även om jag köper den i butik. Nu läser jag att de haft webbutik sedan 2012, men min aversion formades innan dess så detta var jag lyckligt ovetande om

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Vad händer med existerande presentkort efter övergången då tro, kommer MM-presentkort att kunna användas i Powers butiker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woosley:

Vad händer med existerande presentkort efter övergången då tro, kommer MM-presentkort att kunna användas i Powers butiker?

Förhoppningsvis sköts det bättre än när toys r us la ner.
Minns vi köpte ett presentkort till ungarnas kusin och några dagar senare gick de ut med ett meddelande att det skulle lägga ner och att presentkort inte skulle gå använda eller nåt sånt

Permalänk
Medlem

Tror jag handlat där två gånger, en gång för att plocka upp nån kabel jag behövde i all hast och nån gång så hade de exakt den reciver jag tänkt köpa 40% billigare än nån annanstans... och det var inte ens rea.

I övrigt har de aldrig sålt nåt intressant där, för mig i alla fall.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Hmm ok, namnet Kraft är dock tyvärr taget av en viss livsmedelsjätte

Kraft = Force
Effekt = Power

Permalänk
Medlem

Härligt! Haft en väldig avsmak för mediamarkt sedan ett par polare fick uppleva hur lite respekt de har för sina anställda i samband med att de lade ner en butik utan förvarning, så jag har undvikt dem som pesten de senaste 13-14 åren.

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Har bara haft bra erfarenhet av Power och deras priser har varit väldigt bra. Det här blir nog bra.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hur är detta möjlig:
"Power Sweden tar över 100 procent av aktierna för Mediamarkts svenska dotterbolag, men det tyska moderbolaget Mediamarkt Saturn blir kvar som delägare med en andel om 20 procent."

100% av aktierna betyder att inga delägare kan existera. Eller syftas det på att Mediamarkt får 20% av Power?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hur är detta möjlig:
"Power Sweden tar över 100 procent av aktierna för Mediamarkts svenska dotterbolag, men det tyska moderbolaget Mediamarkt Saturn blir kvar som delägare med en andel om 20 procent."

100% av aktierna betyder att inga delägare kan existera. Eller syftas det på att Mediamarkt får 20% av Power?

Power Sweden tar över alla butiker från Mediamarkt Saturn. Därefter blir Mediamarkt Saturn delägare i Power Sweden (20%).

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Power Sweden tar över alla butiker från Mediamarkt Saturn. Därefter blir Mediamarkt Saturn delägare i Power Sweden (20%).

Ja, det stod något annat i artikeln. Får rätta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror inte där blir någon förändring från hur det är idag då butikerna bara kommer flagga om till Power.
Kommer ju fortsätta vara samma personal och chefer om inte Power gör något annat.
Och Siba gick ju i graven på grund av att de köpte Netonnet och la sedan ner Siba butikerna.
Netonnet ingår ju numera i Komplett efter att Siba-familjen sålde till dom och fick en ganska stor del i Komplett ASA i köpet.
https://www.sweclockers.com/nyhet/33725-komplett-forvarvar-ne...

Annars så tycker jag personalen på Svågertorp i Malmö har varit bra att ha att göra med.
Så jag hoppas de stannar kvar även efter Powers övertagande.

Permalänk

Inte förvånad över att MediaMarkt försvinner. Iaf inte om man ser på Skövde butiken. När dom öppnade så hade dom en okej butik med stort utbud med okej priser. Och utbudet var väl därför man åkte dit. Men just dom teknikprylar jag ville ha hade dom inte eller var något billigare någon annanstans. Så jag slutade handla där ett tag. När jag väl besökt butiken igen så var halva butiken avspärrad och man tänkte "oj ska dom bygga om". Det har sett ut som dom ska bygga om i typ 3 år om inte mer. Vilket inte är en rolig butik att gå in i. Personalen står mest och snackar skit med varandra istället för att sälja till kunder.
Senaste jag var inne så stod det flera i kassan och verkade tycka att det var roligare att tramsa och skoja med kollegan även vad det var att hjälpa mig som skulle betala.

Permalänk
Medlem

Butiken i Västerås är inget man besöker frivilligt känner jag. De har dessutom _alltid_ haft totalt horribla priser på allt som inte är lockvaror, och framförallt småsaker som kablar är bara löjligt.

De första åren efter öppning var de grymma, mycket erbjudanden och stort utbud. Minns att jag tex. köpte locktång som julklapp och de hade förvånansvärt många. Idag är butiken en bråkdel i storlek. Jag gillar inte EG men handlar på deras butik några ggr per år men aldrig på mm, trors att de ligger ett hundratal meter ifrån varandra.

Permalänk
Medlem

Tycker det är trist, det hämmar konkurrensen, gillar kika på teknikprylar då och då när man är på stan. Nu finns bara Elgiganten kvar typ.

Gillade deras filmhylla förr i tiden när man fortfarande köpte DVD och BluRay.

Nu har de bara spelhyllor kvar.

Känns som fysiska butiker snart inte finns kvar, vad händer den dagen Elgiganten får för sig att klappa igen?
Vill inte bara handla allt på nätet, känns torrt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Vet inte exakt, men var det han som fick en jävligt bra deal på en LG OLED som var felpris på, som de tillät att gå igenom?

Vi var ett gäng som riktigt sabbade deras ekonomi ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är lite kluven. Som halvtysk så gillade jag att MM kom hit då jag alltid gillat gå och handla där nere i tyskland. Där har de förövrigt delat upp så att Mediamarkt är butikerna utanför städerna och Saturn inne i städerna.

Min närmaste MM var/är i Kungens Kurva (stockholm) och jag tycker den var riktigt bra i flera år. Stor, stort utbud av det mesta. Köpt massor av import-filmer där, många spel som släpptes tidig, hårdvara etc etc. Jag gillade deras sätt att ställa upp produkter i prisordning så du snabbt kunde kolla på produkter i den pris-range du var ute efter. Hade aldrig problem med säljarna då jag bara ignorerar dom.

Jag anser också att de är en av anledningarna att Elgiganten förbättrade sig. Min åsikt är att Elgiganten var ganska crappy innan MM kom och att konkurrensen mellan dom gjorde att Elgiganten skärpte till sig. Idag går jag hellre till Elgiganten än MM.

Problemet för MM för mig personligen var den absolut usla hemsidan. Alldeles för många år sen gick det inte att handla från webben och fortfarande idag tycker jag den suger. Det går fortare för mig att se om webhallen eller elgiganten har en vara inne än samma hos MM. Och de har sällan något inne på lager nuförtiden. Det sagt, bara några veckor sen köpte jag ett par AirPods Pro från butiken i gallerian för elgiganten/webhallen inte hade inne så någon nytta har jag haft.

Butiken ute i Kungens kurva är en skugga av sitt gamla jag nu. Ofta tycker jag det är väldigt tomt där och de har dragit ner på antalet produkter och ytan. Så det har länge märkts att de inte går bra. Ska jag "browsa" varor nu så åker jag troligare till Elgiganten är MM.

När det gäller online/butik så är jag en gammal gubbe som gillar båda. Jag kollar gärna om en produkt finns i en butik via nätet och bokar och sen hämtar upp. Tycker inget slår att kunna åka och hämta/köpa en produkt direkt istället för att behöva vänta 1-2-fler dagar på posten.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kraft = Force
Effekt = Power

Ah, my bad. Men vilken tur, då kan de ju istället heta Effekt som (så vitt jag vet) inte är taget av någon annan, så blir Sval nöjd sen

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Min närmaste butik började också mastodåntstort med 2 jättevåningar packat med prylar. Sen några år senare så bara knäppte dom övervåningen och spärrade av stora delar av nedervåningen.

Körde dom nått tyskt tänk som inte funkade i lilla Sverige kanske?

Permalänk
Medlem

synd, använde dom mest för att klämma på nya möss etc och köpa hårtrimmers och sånt. även köpt några skärmar på rea under åren. får se hur det blir med nya ägaren

såg att nån annan sa att delar av butiker blivit avspärrade som att dom skulle bygga om och så är även fallet i växjö, i några år nu tror jag?

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidenwins:

Min närmaste butik började också mastodåntstort med 2 jättevåningar packat med prylar. Sen några år senare så bara knäppte dom övervåningen och spärrade av stora delar av nedervåningen.

Körde dom nått tyskt tänk som inte funkade i lilla Sverige kanske?

Jag tror dom hade missbedömt hur hårt konkurrensutsatt den svenska marknaden var och hade en övertro på att dom som stort Tyskt bolag med mycket butiker runt om i Europa skulle kunna komma in och dominera marknaden genom att gå med förlust i flera år.

Expert och On/Off gick ju också i konkurs till stor del pga deras aggressiva strategi.

Men den svenska marknaden är tuffare än många andra, jämför t.ex. Amazon mot svenska nätbutiker för att se ett annat exempel.
I stora delar av världen har dom inte lika höga krav som här i Sverige och just hemelektronikmarknaden var redan jävligt tuff här så det fanns inte tillräckligt med utrymme kvar för dom att sno åt sig.

https://it24.idg.se/2.2275/1.558919/media-markt-fortsatter-bl...

Citat:

Under 2013 gjorde Media Markts varuhus återigen stora förluster. Totalt handlar det om minussiffror på närmare 800 miljoner kronor, som vd Per Kaufmann har att brottas med.

Det är inte litet underskott.

Och 2020 såg det inte direkt bra ut heller även om men vid det laget "bara" gick med 300 miljoner i förlust varje år jämfört med 800 miljoner 2013.

https://www.market.se/affarsnyheter/forsaljning/forsaljningen...

Citat:

På sista raden syns dock en liten resultatförbättring. Nettoförlusten sjönk med tre miljoner kronor till -344 miljoner kronor.

Varuhusens ansamlade förlust är nu över fyra miljarder kronor.

Inte direkt varit en succé, jag har köpt ett par grejer på billig rea på Media Markt men haft mest dåliga erfarenheter överlag.

Permalänk
Medlem

Power har åtminstone ofta bra rabatter och stor konkurrent med Elgiganten i Finland. Jag skaffade föräldrarnas nuvarande OLED 55" Panasonic TV för 899€ (normalpris 1499€) ett par år sen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Förhoppningsvis sköts det bättre än när toys r us la ner.
Minns vi köpte ett presentkort till ungarnas kusin och några dagar senare gick de ut med ett meddelande att det skulle lägga ner och att presentkort inte skulle gå använda eller nåt sånt

Nåja jag kommer att använda min kod på 3000:- nästa vecka när jag plockar upp PSVR2 så personligen oroar jag mig inte. 😊

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ibymafayhas:

Sälja tjänster till pensionärer enligt en butiksägare. Tro det eller ej men är ”många” som glatt betalar för att ett företag slår på en dator / mobil första gången.

För att tillägga är Elon även en stor koncern med import. Var själv delaktig förra året på just Elon-mässa och många av de stora företagen som Samsung, LG, Asus m.f. har täta samarbeten.

Sedan gällande butikerna i sig säljer de mycket vitvaror, framförallt köksutrustning. Då mersäljs installation och liknande saker också. Även TV är de stora på, där bland annat Panasonic ingår som större klient.

Elon är inte som Elgiganten, Inet eller vanliga butiker i allmänhet. De är wholesalers, butiksägare och installatörer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ge mig micro center i norden och allt annat är hejdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Ge mig micro center i norden och allt annat är hejdå.

Vad får dig tro att de skulle lyckas bättre?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Köpt en dammsugare där en gång och frugan har fått fantastiska avbetalningsplan för generation av MacBook pros.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Var det inte MediaMarkt som delvis var orsaken till att Expert, OnOff och Siba gick i graven?
Om jag inte minns helt fel kom de in in landet med inställningen att gå med förlust tills de mindre aktörerna dött ut pga priskrig.

Oavsett så kommer jag inte sakna denna skitkedja.

Om jag inte missminner mig, Siba ersattes väl till nuvarande Net on Net?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil