Permalänk
Medlem

Problem efter Win11 övergång

Hej på er!

Under julen fick jag hjälp av en vän att sätta ihop en ny stationär dator. För transparens så listar jag det i slutet på tråden fall i fall det hjälper.
När bygget stod klart så hade jag glömt köpa mig en ny windows nyckel så jag levde med vattenmärket i goda 3 veckor innan jag tog mig i kragen och beställde en win11 nyckel, fram tills dess var det alltså win10.
Under denna period upplevde jag 0 problem. Datorn var snabb, kvalitén var lika fin som jag förväntade mig och mitt kära Europa Universalis 4 gick t.o.m snabbare.

Jag ska tillägga att jag är ganska novice och hade aldrig uppgraderat ett OS-system till ett annat. Jag körde processen genom medföljande USB-nyckel. Fick hjälp av min vän att formatera och dela upp diskarna i partitioner där OS fick en egen del på SSD.

Det första jag märker när installationen är klar är att allt går fruktansvärt långsamt. Från boot till att kunna starta google chrome kan det ta goda 5 minuter. Jag tänker att det är alla uppdateringar och drivrutiner som behöver lösas. Fixar med windows uppdate i evigheter, installerar geforce experience och uppdaterar. Ställer in skärmarna på 1440p, 144Hz, kollar att G-sync är på. Ja jag tror att jag kollade allt jag känner till att kolla.
Men det fortsätter var så ofantligt långsamt. Första uppstart av ALLT tar evigheter. Det blir smidigare om jag stängt ett spel en gång och sen startar det igen, då har tiden kortats ner. Väl inne i spelen märker jag inga problem.

Efter ett tag märker jag att hela datorn blir seg om jag kör en twitch stream ihop med t.ex RDR2 (på max settings, vilket jag klarade innan). Börjar undersöka och ser via kontrollpanelen att CPU ligger ganska jämt på 25-30%, RAM på liknande 30%, men att GPU videominne är i taket på hela 98% och att t.o.m spelet varnar mig för att det inte finns tillräckligt med videominne.

Vad kan ha hänt från att ha formaterat diskarna, installerat Win11 istället för Win10 och gör samma saker men får så ofantligt olika resultat? Jag har inte testat att installera om windows eller att gå tillbaka ännu då jag hoppas det bara är någon dum inställning som bråkar, men jag vet inte.. igår fick jag t.o.m en bluescreen som startade om datorn.

Hårdvara:
Corsair 4000D Airflow
Intel i5 13600K 3.5 GHz 44MB
ASUS GeForce RTX 3070 Ti 8GB TuF Gaming OC V2
ASUS Prime Z690-P
Kingston 32GB DDR5 4800MHz
Corsair RM850e 850W
1x 250 SSD
1x M.2 SSD 1TB
1x HDD 2TB

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant problem. Låter spntant som att det är något som stjäl resurser snarare än formatering av diskar.
Kolla på graf sidan i aktivitetshanteraren om det är någon av diskarna som går vid max.
Hur är användningen av grafikminne utan några spel uppstartade?

Permalänk
Medlem

Har du senaste drivrutinerna nedladdade från tillverkarens hemsida? Börja med att kolla det. Kör inte med de som ingår i windows

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd

"Medföljande USB-nyckel" väcker en viss oro hos mig. Varifrån var den medföljande? Från Microsoft? Annars bör du inte använda den. Har du en licens, eller även utan licens, kan du ladda ner Windows från MS och skapa ett eget bootbart USB-minne med deras verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

"Medföljande USB-nyckel" väcker en viss oro hos mig. Varifrån var den medföljande? Från Microsoft? Annars bör du inte använda den. Har du en licens, eller även utan licens, kan du ladda ner Windows från MS och skapa ett eget bootbart USB-minne med deras verktyg.

Jag beställde en återanvändbar nyckel för Win11 från inet.se. Då var det ett usb med programvaran i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Hmm, intressant problem. Låter spntant som att det är något som stjäl resurser snarare än formatering av diskar.
Kolla på graf sidan i aktivitetshanteraren om det är någon av diskarna som går vid max.
Hur är användningen av grafikminne utan några spel uppstartade?

Undersöker när jag kommer hem från jobb. Återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Har du senaste drivrutinerna nedladdade från tillverkarens hemsida? Börja med att kolla det. Kör inte med de som ingår i windows

Är det någon speciell del du tänker på då? Är bara vann vid windows egna, grafikrutinerna från geforce experience.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att din Z690 bräda behöver ny BIOS version? Tänker eftersom du har en 13th gen CPU. Kanske är instabilitetsproblem med den nuvarande versionen..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Det är inte så att din Z690 bräda behöver ny BIOS version? Tänker eftersom du har en 13th gen CPU. Kanske är instabilitetsproblem med den nuvarande versionen..

Då ställer jag den dumförklarande frågan för min egna del, hur tar jag reda på detta? Har du lust att utveckla.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AjeKs:

Då ställer jag den dumförklarande frågan för min egna del, hur tar jag reda på detta? Har du lust att utveckla.

i UEFI (nås vid start med DEL, F12 etc se manual) ser du aktuell version och på Asus hemsida ser du senaste (oftast både stabil och beta)

Permalänk
Medlem

Absolut ingen dum fråga. Inte alla som är intresserade nog att veta sånt

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Denna länk skickar dig till senaste uppdateringarna.
Kort sagt laddar du ner den senaste versionen, packar upp filen och lägger in på USB-sticka (går även på hårddisk).
Därefter startar du om datorn, trycker på DEL för att ta dig in i BIOS.
Kan behöva trycka F7 för att komma in i avancerade inställningar. Sen letar du upp fliken för BIOS uppgradering. Tror det heter "EZ Flash Utility", något liknande med det.

Som @tcntad säger kan det vara bra att gå in i BIOS innan och kolla vilken version du har installerad. Tror det står i övre vänstra hörnet under "Information". Står typ "Prime Z690-P ver. xxxx".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns ju även lite andra saker att ställa in i BIOS som XMP-profil, PCI-läge (X2/X4) osv..

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av AjeKs:

Är det någon speciell del du tänker på då? Är bara vann vid windows egna, grafikrutinerna från geforce experience.

Inte får man väl Geforce Experience om man bara kör windows egna?
Du har med andra ord laddat ner Geforce Experience och får uppdateringar av drivrutiner via det. Då bör det vara lugnt tycker jag.

Men skadar ju inte att testa ladda ner senaste versionen från hemsidan och manuellt installera (kryssa då i att ta bort föregående installation).

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte får man väl Geforce Experience om man bara kör windows egna?
Du har med andra ord laddat ner Geforce Experience och får uppdateringar av drivrutiner via det. Då bör det vara lugnt tycker jag.

Men skadar ju inte att testa ladda ner senaste versionen från hemsidan och manuellt installera (kryssa då i att ta bort föregående installation).

Dessvärre jag som inte kan uttrycka mig korrekt i svenska haha. Jag menade att jag utfört windows egna uppdateringar. Och sedan laddat ner geforce expirience som också uppdaterats

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort Geforce Experience och se hur det beter sig. GE har levt rövare för mig med allsköns problem tidigare så det skyr jag som pesten.

Permalänk
Medlem

Jag tror att den större delen av dina problem försvinner om du gör en ren installation av Windows 11. Uppgradering av OS brukar sällan bli hundra imo. Sen installerar alla drivrutiner från ASUS hemsida, och senaste grafikkortsdrivrutinen. Kolla även BIOS så du har XMP aktiverat. BIOS uppdatering hade jag gjort, men förståeligt om man inte vågar sig på det. Det är iaf rätt enkelt. Dra ner senaste version, packa upp och lägg in på USB-sticka, in i BIOS och leta efter EZ Flash (tror jag det heter iaf) och då vara säker på att allt lirar som det ska. Såg att det var ett par instabilitetsproblem på tidigare BIOS versioner.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag tror att den större delen av dina problem försvinner om du gör en ren installation av Windows 11. Uppgradering av OS brukar sällan bli hundra imo. Sen installerar alla drivrutiner från ASUS hemsida, och senaste grafikkortsdrivrutinen. Kolla även BIOS så du har XMP aktiverat. BIOS uppdatering hade jag gjort, men förståeligt om man inte vågar sig på det. Det är iaf rätt enkelt. Dra ner senaste version, packa upp och lägg in på USB-sticka, in i BIOS och leta efter EZ Flash (tror jag det heter iaf) och då vara säker på att allt lirar som det ska. Såg att det var ett par instabilitetsproblem på tidigare BIOS versioner.

Tack! Jag ska lägga lite tid på det i helgen tänkte jag. Har så lite fritid efter jobb att jag skjuter på det lite
Jag undersökte dock och såg att BIOS är inte uppdaterat, inte ens nära vad det verkade som. Så jag ska testa det och kolla inställningarna du nämnde. Blir det inte bättre så får jag testa och börja om med allt så som det verkar.