Yamaha rx-v620rds Stereo med störande ljud...

Permalänk

Yamaha rx-v620rds Stereo med störande ljud...

Jag har en gammal Yamaha rx-v620rds stereo 5 kanaler (plus sub) som jag använder till mitt hemma bio system, Men har på sistone börjat spöka. Jag får signal och ljud från alla kanaler och det låter lika från alla men ljudet är väldigt lågt och när jag höjer volymen till max så är det forfarande väldigt lågt men också låter det som att det är någon typ av störning som pågår. Jag har ingen aning om vad det kan vara. Om någon har några tips så tar jag gärna emot dem.

Jag och min pappa har plockat isär den och tittat om vi kunde se några kondensator som har börjat svälla eller något annat som ser fel ut men utan någon lycka.

Tack för din hjälp.

Permalänk
Medlem

Blir det samma om du kör "2 channel mode"? eller är det bara när du kör 5 kanals?
Vad använde du för källa? Spotify? Radio? Film?
Har det låtit bra innan?

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Rekordmedlem

Ger den störningar på både analoga och digitala ingångar ? Finns störningarna när man kör testtonen ? Påverkar det pm man växlar mellan stereo och olika surroundprogram ?
Den har "delvis" möjlighet att dela för och slutsteg genom att den har förstegsutgång och "6ch input" så har du provat om felet uppträder i för eller slutstegsdelen av den ? Du kan till viss del testa om det är för eller slutsteg även genom att lyssna på den via hörlursutgången.

Den är 22 år gammal så det kan vara flera olika saker som hänt men kondensatorer brukar inte vara problemet i en så pass ny apparat (åtminstone inte pga normalt åldrande för audioapparater ska normalt hålla betydligt längre än bara 20 år) däremot kom den ungefär i samband med att rohs direktivet kom och många apparater från den tiden har dåliga lödningar för det tog ett tag innan man fick lika bra kvalitet på dem med blyfritt som blyat lod. Lödningar eller ett "riktigt komponentfel" är troliga orsaker snarare än åldrade kondensatorer förutsatt att den inte misshandlats genom att placerats så den gått väldigt varmt och med stora temperaturvariationer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Svar

Jag har testat att använda hörlurarigången och det låter lika dant. Jag märkte också idag att när man stänger av effekterna så låter det ingenting. Skulle det vara möjligt att det bara är effekterna som jag hör?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Electric_light:

Jag har testat att använda hörlurarigången och det låter lika dant. Jag märkte också idag att när man stänger av effekterna så låter det ingenting. Skulle det vara möjligt att det bara är effekterna som jag hör?

Det beror ju på exakt vad som jänder, du vet väl hur surround och olika dsp effekter brukar låta? Yamaha har mycket mer effektprogram än "bara surround!" för det är ju deras grej med cinema dsp men det kan ju även vara så att det är ett fel i dspdelen så att du helt enkelt kopplar förbi felet när du använder stereo.
Men då låter det i vart fall som om inte förstärkardelarna är trasiga utan det är nått i dspn som strula. Dspn är ofta svårast/dyrast att laga och även ganska utdaterad så använd den i så fall bara som en förstärkare i stället för att lägga pengar på att laga den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Slutsats

Så du säger att det är bättra att strunta i att försöka laga den och istället ersättas?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Electric_light:

Så du säger att det är bättra att strunta i att försöka laga den och istället ersättas?

Den är inte värd att satsa några större pengar på men det kan ju vara nått som glappar /släppt lödning och kan du hitta nått sånt själv och åtgärda det kostar det bara tid så att gå över alla kontakter och lödningar är nått du kan göra om du har tid.
Annrs får du använda den utan dspen aktiv, den verkar ju funka i stereo och då funkar den nog även som ett 6 kanaligt slutsteg om du vill, tex för att driva aktiva högtalare eller så går den att använda med en annan surroundprocessor (typ en dator)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.