Elräkning, (Kostnad, åtgärder, förbättringar) - Diskussionstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur värmer du vattnet till golvvärmen?

Just nu är det el som värmer vattnet i väntan på värmepumpen, så jag har inte sjövärme än, men det är på väg!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jo du kommer ganska långt, du blir ju frånkopplad!

Man kan idag bli tvångsansluten till kommunalt vatten och avlopp, så vi kan nog räkna med att det blir samma sak om folk skulle börja säga upp sina elnätsanslutningar.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Man kan idag bli tvångsansluten till kommunalt vatten och avlopp, så vi kan nog räkna med att det blir samma sak om folk skulle börja säga upp sina elnätsanslutningar.

Där kan ju kommunen hitta på miljöskäl och sedan få intäkter.... Finns också krav genom lagstiftning på att bygga ut och ta stor miljöhänsyn vilket i praktiken är ett krav att ansluta till kommunalt va när det erbjuds.

Visst finns det kommunala nätbolag, men de kommer inte få agera på det sättet. Monopolen fungerar inte på samma sätt som vatten och renhållning.

Nog för att miljökontoret kan stoppa alternativ till elnätet. Får man inte lagra eller bränna sitt bränsle har man ju ingen nytta av elverk.

Alternativ finns till att generera sin egna el och värme till en energislukande villa, det är att bygga ett energisnålt hus.

Det är som sagt inte samma sak som kommunal VA hur som helst och är dyrt att generera egen el så det kommer inte ske något tvång på att betala elräkningar för 20 000 kr/mån. Om du verkligen vill kommer du säkert kunna säga upp ditt elnätsavtal även i framtiden. Skulle inte förvåna mig om de måste godta eget vatten och avlopp i större utsträckning också när väl lagarna ändrats.

Permalänk
Medlem

Bor i en etagelägenhet på 2.5 rok och 99 kvm, och betalar bara för hushållsel. Har bundet avtal sedan juni 2020. Senaste räkningen var på ~350 kr.

Permalänk
Snusfri

Har börjat stänga av datorn dagtid medans jag är på jobbet.
Undrar lite hur mycket kWh man sparar in på det.

Det är ca 10h om dagen den är avstängd.

Det gäller datorn i sig, servrarna tuffar på som vanligt.
Vore trevligt om man kunde komma ner under 300 iaf.

Bor i en etta på 43kvm.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har börjat stänga av datorn dagtid medans jag är på jobbet.
Undrar lite hur mycket kWh man sparar in på det.

Det är ca 10h om dagen den är avstängd.

Det gäller datorn i sig, servrarna tuffar på som vanligt.
Vore trevligt om man kunde komma ner under 300 iaf.

Bor i en etta på 43kvm.

80W idle? Blir då 0.8kwh /dag så du spar typ 50kr per månad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har börjat stänga av datorn dagtid medans jag är på jobbet.
Undrar lite hur mycket kWh man sparar in på det.

Det är ca 10h om dagen den är avstängd.

Det gäller datorn i sig, servrarna tuffar på som vanligt.
Vore trevligt om man kunde komma ner under 300 iaf.

Bor i en etta på 43kvm.

Skrivet av Swedishchef_90:

80W idle? Blir då 0.8kwh /dag så du spar typ 50kr per månad

Skulle gissa närmare 20-30W idle. Bara sätta i en mätare och kolla specifikt din dator.
Men vid ett kWh-pris på runt 3kr totalt, blir det nog en besparing runt 15-20kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Skulle gissa närmare 20-30W idle. Bara sätta i en mätare och kolla specifikt din dator.
Men vid ett kWh-pris på runt 3kr totalt, blir det nog en besparing runt 15-20kr/månad.

Antog att skärmen var på, nya gpuer idlar runt 30W (4000 serien) och amd har väl 80W idle(?)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Antog att skärmen var på, nya gpuer idlar runt 30W (4000 serien) och amd har väl 80W idle(?)

Wut!? Är de så strömtörstiga alltså?
Mitt huvud är fast några generationer bakåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast det är ju inte riktigt sant.
Du vet ju vad dagens pris är och du får reda på morgondagens efter kl 13/15.
Även om man har månadssnitt istället för timpris kan du ju hålla ganska bra koll på vart det är på väg.

Om du får ut alla priser för varje timme och har deras beräkningsmodell kan du i efterhand beräkna priset men du vet aldrig vad det kommer att kosta.

Vad jag hört så ska prislagen gälla även för el och då ska man kunna får priset före och om det inte går så ska man kunna veta hur det kan beräknas fram. För min del verkar det mest vara mygel med prissättningen. De skapar priser som inte har med verkligheten att göra allt för att kunna ta in så mycket vinster som möjligt. Skulle vilja veta hur mycket de som tagit fram förslaget har fått i mutor.

Annars har senast förslaget om att 90% av priset över 1/2 kr baskattas men först från Mars. Det ger åtminstone lite mer verkliga kostnadspriser.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Cerb:

Wut!? Är de så strömtörstiga alltså?
Mitt huvud är fast några generationer bakåt

Ja, är tyvärr så.

Jag har nyss optimerat min ryzen 5600x hypervisor med att undervolta den.

Den har ett 3070 som står idle 99% av tiden, drar 30W konstant. (Gaming VM + Jellyfin)
Servern i mostly idle (10 VM i mostly idle) drar 85W totalt...

Går helt klart att leva med, men hade varit billigare i längden med Intel i guess.
Ironin då intel under hög belastning är helt off the charts.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Där kan ju kommunen hitta på miljöskäl och sedan få intäkter.... Finns också krav genom lagstiftning på att bygga ut och ta stor miljöhänsyn vilket i praktiken är ett krav att ansluta till kommunalt va när det erbjuds.

Visst finns det kommunala nätbolag, men de kommer inte få agera på det sättet. Monopolen fungerar inte på samma sätt som vatten och renhållning.

Nog för att miljökontoret kan stoppa alternativ till elnätet. Får man inte lagra eller bränna sitt bränsle har man ju ingen nytta av elverk.

Alternativ finns till att generera sin egna el och värme till en energislukande villa, det är att bygga ett energisnålt hus.

Det är som sagt inte samma sak som kommunal VA hur som helst och är dyrt att generera egen el så det kommer inte ske något tvång på att betala elräkningar för 20 000 kr/mån. Om du verkligen vill kommer du säkert kunna säga upp ditt elnätsavtal även i framtiden. Skulle inte förvåna mig om de måste godta eget vatten och avlopp i större utsträckning också när väl lagarna ändrats.

Du ska se att de hittar på nån anledning att tvångsansluta dig till elnätet också om du försöker sköta dig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Medelspottpriset kan du följa under månaden.

Under månaden blir lite svårt. Men i efterhand kan man se det.

Då jag skrev avtal med min elleverantör så var priset kWh samma under flera år.
Numer kan man inte ens veta piriset för aktuell timme. Har inte skrivit eller medgett något nytt avtal utan det sätter leverantören efter eget tycke. Delar av priset upphandlas 9 månader innan och det ser man först efteråt.

Det enda som är säkert idag är att priset inte har något med kostnaden att göra.