Lokala backups vet jag inte riktigt hur jag ska lösa. Tänkte vänta med det tills jag löst krypteringsfrågan till molnet.
Men Time Machine eller CarbonCopyCloner verkar populärt till MacOS men frågan är hur det blir när jag behöver spara gamla saker som inte får plats i min dator. Time Machine verkar bara vara en backup av det som får plats i datorn. Kanske ska man partitionera externa disken, hmm. Väntar med detta tills jag löst det ovan.
Du gör i fel ordning - lokala backupper på media som kopplas ur mellan backuppena är det du skall prioritera först - därefter molnlagring som ett komplement och för att uppfylla offsite-lagringen i 3-2-1 backupstrategin
dvs. var (viktig) fil finns i 3 exemplar på 3 olika oberoende lagringar varav 2 på 2 oberoende media/lagringstjänst och 1 av dessa lagring 'off site'
dvs. data som du har i din dator, en kopia av den på en urkopplingsbar extern USB-disk som kopplas ur och läggs undan mellan var backup och 1 kopia på en molnlagringstjänst eller att man har egen över Internet uppsatt lagring uppsatt hos tex. föräldrar/syskon[1].
Den egentliga backuppen är enheten som är urkopplad/offline medans allt som är online är alltid utsatt för olika risker i 24/7 oavsett hemma eller på olika lagringsstjänster - allt från en faktura som inte är betalt i tid för lagringsstjänsten (tex för att man har fått en ny betalkort och inte kom ihåg att betalningen för lagringstjänsten hade bara betalning via den gamla nu ogiltiga kortet), Ransomware som samtidigt krypterade upp alla filer i din dator och då upptäcker att kontot på lagringsstjänsten är stängd för att det inte är betalt i tid...
Och när röken lagt sig så är den enda pålitliga kopian som är kvar är den i snurrdisken som du har i skrivbordslådan just av anledningen att den var inte inkopplad och aktiv online.
[1] en sådan skulle kunna sättas upp med en RPI4 med inkopplad USB-disk och sätta upp så att den enda vägen att komma in i denna är med SSH med förinlaggda open-SSH nycklar (password-inloggning avstängd) och denna via filezilla eller annan scp och sftp-kompatibel program och tex. via rsync, rclone kan göra sina synkningar. kräver dock att minst en sida har publik IP-adress som den ena enheten kan komma åt den andra enheten med.
synkprogram som 'rsync' 'rclone' mfl. kan arbeta via ssh och med open-SSH nycklar inlagt så att det blir passwordsfria inloggningar för att det på smidigt sätt skall kunna automatiseras i cronscript eller annan schemaläggare. nackdel - det är inte klicka och dra-GUI-program utan hederliga CLI-kommandon i en shell i en terminal.