Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Fast ni jagar ju hundralappar, alla de har tak på sina kort

Inget tak på bonusintjäningen på mitt amex elite och det ger mig en interkontinental resa i business per år, värderar det absolut mer än några hundralappar. Utnyttjar aldrig krediten utan betalar alltid hela fakturan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Konsumentkreditlagen och försäkringar.... Jag kan t.o.m. sätta in pengar i förväg på mitt kreditkort, gör jag det kommer det ju ingen faktura ens.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Fast ni jagar ju hundralappar, alla de har tak på sina kort, några hundralappar (om jag gör alla inköp på kredit) kommer inte göra någon skillnad på min ekonomi.
Förstår inte vitsen med det faktiskt, skillnad är om du får en fast rabattsats.

Jag är nog emot kreditkort av anledningen att jag inte vill vara med och sponsra andras olycka, det är samma sak med pengaspel, jag spelar inte om pengar heller, statistiskt sett vinner man mer på att inte spela, det är samma sak med börsen men där kan mjukvara hjälpa dig tjäna pengar på andra.
Det du vinner måste någon annan förlora, kreditkortsbolagen ger sig inte bonus på 0,5% gör att de är snälla mot dig. 😊

Vilket tak har refunder, amex, sas eurobonus osv menar du? Varför ska jag INTE jaga hundralappar? Jag och sambon får ett restaurangbesök i månaden bara på våra vanliga inköp. På vilket sätt är det dåligt?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har jag missat något, vem har gett mig bra anledningar till att ha kreditkort?

Finns väl inte en enda anledning till att ha kreditkort egentligen?
Kan man betala för sig finns ju ingen bra anledning utöver eventuella rabatter.
IOM att jag numera har en ren elbil så har jag noll behov av Circle K Mastercard, däremot har jag ett kort hos IONITY med ett års förbetalt abonnemang som följde med bilen.

Behöver man handla på kredit så har man ju egentligen inte råd med varan, finns inga bra argument för det, får du 1% bonus på kortet så finns det oftast ett maxtak på det.
Hittar du ett kort utan tak så hojta för jag handlar för några miljoner i månaden i jobbet, hade ju varit fantastiskt att få 1% bonus varje månad på de inköpen. 😄

Visste inte att du inte kunde läsa, sorry.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Någon som bytt upp sig från Komplett Bank? Jag sitter kvar med mitt, men endast av lättja. Har länge tänkt att jag ska ta tag i att utvärdera om det finns något bra alternativ, men har inte riktigt tagit tag i det.

Det jag inte gillar med det är den kassa appen; att jag inte kan betala in pengar i förskott (det går rent tekniskt, men det strider mot reglerna och jag får enligt uppgift ingen bonus tills jag arbetet av ”överskottet”); att pengaöverföringarna tar så lång tid (ca 3 dagar); samt att jag inte kan höja krediten utan att avsäga mig nuvarande kort och ansöka om ett nytt (nuvarande kredit på 10 000 kr fick jag som student, nu arbetar jag och bör rimligen kunna få högre kredit).

Använder kortet som ”vardagskort”. Mat, prylar, kläder, bensin, parkeringar osv betalas med det.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Någon som bytt upp sig från Komplett Bank? Jag sitter kvar med mitt, men endast av lättja. Har länge tänkt att jag ska ta tag i att utvärdera om det finns något bra alternativ, men har inte riktigt tagit tag i det.

Det jag inte gillar med det är den kassa appen; att jag inte kan betala in pengar i förskott (det går rent tekniskt, men det strider mot reglerna och jag får enligt uppgift ingen bonus tills jag arbetet av ”överskottet”); att pengaöverföringarna tar så lång tid (ca 3 dagar); samt att jag inte kan höja krediten utan att avsäga mig nuvarande kort och ansöka om ett nytt (nuvarande kredit på 10 000 kr fick jag som student, nu arbetar jag och bör rimligen kunna få högre kredit).

Använder kortet som ”vardagskort”. Mat, prylar, kläder, bensin, parkeringar osv betalas med det.

Ja när dom sänkte bonusen från 1% till 0.5% slutade jag använda dom. Dom har ju nackdelen också att det inte går att ha e-faktura... Så mna måste betala fakturan man får från sms/email då gick jag över till Preem/Norwegian som ger 0.5% och har e+faktura.

Men kolla in plutus annars, där får man rejäl bonus. Är den jag använder mest nu.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Hittar du ett kort utan tak så hojta för jag handlar för några miljoner i månaden i jobbet, hade ju varit fantastiskt att få 1% bonus varje månad på de inköpen. 😄

Hur betalar du för dessa inköp idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Ja när dom sänkte bonusen från 1% till 0.5% slutade jag använda dom. Dom har ju nackdelen också att det inte går att ha e-faktura... Så mna måste betala fakturan man får från sms/email då gick jag över till Preem/Norwegian som ger 0.5% och har e+faktura.

Men kolla in plutus annars, där får man rejäl bonus. Är den jag använder mest nu.

Hm, till skillnad från Komplett så tycks intjänad bonus hos både Norwegian och Preem bara gå att använda till köp i respektive bolag. Detta tycks vara en generell egenskap hos de högst rankade kreditkorten :/

Med Komplett Bank-kortet kan man använda intjänad bonus som vanliga pengar och dra av direkt på fakturan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, till skillnad från Komplett så tycks intjänad bonus hos både Norwegian och Preem bara gå att använda till köp i respektive bolag. Detta tycks vara en generell egenskap hos de högst rankade kreditkorten :/

Med Komplett Bank-kortet kan man använda intjänad bonus som vanliga pengar och dra av direkt på fakturan.

Nej jag har Preem och jag löser in checkarna mot fakturan. Så inget krav att du måste använda den hos Preem.
Jag TROR det är samma hos Norwegian, men minns inte nu använder det kortet så lite.
Men Preem kna jag gå i god att du kna lösa in bonusen mot fakturan precis som hos komplett.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, till skillnad från Komplett så tycks intjänad bonus hos både Norwegian och Preem bara gå att använda till köp i respektive bolag. Detta tycks vara en generell egenskap hos de högst rankade kreditkorten :/

Med Komplett Bank-kortet kan man använda intjänad bonus som vanliga pengar och dra av direkt på fakturan.

Det kan man väl med Preem också? Funkar Preem med google pay?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Hm, till skillnad från Komplett så tycks intjänad bonus hos både Norwegian och Preem bara gå att använda till köp i respektive bolag. Detta tycks vara en generell egenskap hos de högst rankade kreditkorten :/

Med Komplett Bank-kortet kan man använda intjänad bonus som vanliga pengar och dra av direkt på fakturan.

Kolla på everyday card, har årsavgift men också högre avkastning så om man använder det ”everyday” så tjänar man på det. bonusen dras av från fakturan 2ggr per år och e-fakturan är på hela beloppet så man kan låta den betalas automatiskt.

Däremot har det ingen app eller möjlighet till flexibel inbetalning som du frågade efter. (Du kan betala in när du vill men det påverkar inte saldot förrän efter brytdatum) Du får fundera på vad såna features är värda, för du kommer få betala för dem på något sätt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Snabb fråga. Har du alltid 40-50'000kr liggandes på ditt "kort-konto"? Är väl de som bla är det sköna, behöver aldrig fundera om jag har tillräckligt med pengar på mitt lönekonto. Oavsett summa så vet jag att det går igenom med något av mina 6st kreditkort, och jag kna sedan i lugn och ro betala fakturan hemma framför datorn i slutet av månaden. Bara detta är för mig iaf en tillräcklig anledning att ha kreditkort.

Sen vet jag inte var du fått att det finns ngn gräns på bonus? Det har då inte jag på något av mina kreditkort.
0.5% i bonus på ALLT jag handlar, man bestämmer själv men jag FÅR hellre 800-1200kr per år än att behöva betala 200-250kr per år i avgift.

Du har bra inputs, så vilket kort skulle du rekommendera att skaffa för hotell, bensin och internetköp?

Med vänlig hälsning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nej jag har Preem och jag löser in checkarna mot fakturan. Så inget krav att du måste använda den hos Preem.
Jag TROR det är samma hos Norwegian, men minns inte nu använder det kortet så lite.
Men Preem kna jag gå i god att du kna lösa in bonusen mot fakturan precis som hos komplett.

Skrivet av nevada:

Det kan man väl med Preem också? Funkar Preem med google pay?

Aha, stod annorlunda på någon ”bästa kreditkortet”-sida jag läste på. Men det låter ju bra.

Just ja, Apple Pay är ett måste!

EDIT: Har läst på och Norwegian har både Apple Pay och cashback. Det sistnämnda måste man tydligen aktivera själv, såvitt jag förstår det. De har dessutom e-faktura, vilket jag saknat hos Komplett.

Lämnade in en ansökan och fick en väldigt hög beviljad kredit. Vill inte ha så hög, då det påverkar om jag vill söka lån, så har mailat deras kundtjänst och frågat om det går att skruva ned den.

Skrivet av Aphex:

Kolla på everyday card, har årsavgift men också högre avkastning så om man använder det ”everyday” så tjänar man på det. bonusen dras av från fakturan 2ggr per år och e-fakturan är på hela beloppet så man kan låta den betalas automatiskt.

Däremot har det ingen app eller möjlighet till flexibel inbetalning som du frågade efter. (Du kan betala in när du vill men det påverkar inte saldot förrän efter brytdatum) Du får fundera på vad såna features är värda, för du kommer få betala för dem på något sätt.

Ska kolla in

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gorian:

Aha, stod annorlunda på någon ”bästa kreditkortet”-sida jag läste på. Men det låter ju bra.

Just ja, Apple Pay är ett måste!

EDIT: Har läst på och Norwegian har både Apple Pay och cashback. Det sistnämnda måste man tydligen aktivera själv, såvitt jag förstår det. De har dessutom e-faktura, vilket jag saknat hos Komplett.

Lämnade in en ansökan och fick en väldigt hög beviljad kredit. Vill inte ha så hög, då det påverkar om jag vill söka lån, så har mailat deras kundtjänst och frågat om det går att skruva ned den.

Ska kolla in

Man kan använda det med apple pay genom att även skaffa curve (som stöds av apple pay) och använda det därigenom. Jag har gjort så, men använder för det mesta det fysiska kortet då det är reggat i diverse kundklubbar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Gorian:

Aha, stod annorlunda på någon ”bästa kreditkortet”-sida jag läste på. Men det låter ju bra.

Just ja, Apple Pay är ett måste!

EDIT: Har läst på och Norwegian har både Apple Pay och cashback. Det sistnämnda måste man tydligen aktivera själv, såvitt jag förstår det. De har dessutom e-faktura, vilket jag saknat hos Komplett.

Lämnade in en ansökan och fick en väldigt hög beviljad kredit. Vill inte ha så hög, då det påverkar om jag vill söka lån, så har mailat deras kundtjänst och frågat om det går att skruva ned den.

Ska kolla in

Jag har Norwegian och din cashback kan du använda för att betala din faktura med tex.
Sedan kan du direkt i appen eller på hemsdian sänka din kredit om du så önskar, varför man nu skulle vilja det.

Det påverkar inte om du söker lån senare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag har Norwegian och din cashback kan du använda för att betala din faktura med tex.
Sedan kan du direkt i appen eller på hemsdian sänka din kredit om du så önskar, varför man nu skulle vilja det.

Det påverkar inte om du söker lån senare.

Beviljad kredit påverkar på samma sätt som valfritt annat lån.

Tack för info. Testade nu och precis som du säger går det att ändra direkt i appen. Sänkte till 30 000

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Du har bra inputs, så vilket kort skulle du rekommendera att skaffa för hotell, bensin och internetköp?

Med vänlig hälsning!

Om du har en Preem-station i närheten skulle jag nog rekommendera dom om du börjar/kommer tanka där. Brukar komma lite andra erbjudanden där också.

Sen beror de ju lite på om du har ett behov att kunna ta ut kontanter ibland då hade jag gått på Norwegian.

Sen kan jag allmänt rekommendera alla att titta på Curve, speciellt om man ibland handlar lite i utländsk valuta.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Aha, stod annorlunda på någon ”bästa kreditkortet”-sida jag läste på. Men det låter ju bra.

Just ja, Apple Pay är ett måste!

EDIT: Har läst på och Norwegian har både Apple Pay och cashback. Det sistnämnda måste man tydligen aktivera själv, såvitt jag förstår det. De har dessutom e-faktura, vilket jag saknat hos Komplett.

Lämnade in en ansökan och fick en väldigt hög beviljad kredit. Vill inte ha så hög, då det påverkar om jag vill söka lån, så har mailat deras kundtjänst och frågat om det går att skruva ned den.

Ska kolla in

Man kan inte lita helt på dom där "bästa kreditkort sidorna", man kan få en fingervisning men bonusar å regler ändras ibland så man måste alltid läsa på. Ofta kan "recensionen" vara ett år gammal eller mer.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Vad talar emot Refunder:Pay? Bra cashback och många erbjudanden med olika procent cashback, låg årsavgift (gratis första).

Norwegian verkar ju bara ge tillbaka cashback på flygresor? Eller har jag förstått det fel?

Kanske blir ett isolerat debit kort för resor och Refunder för tankning, inrikes och internetköp.

Låter det snart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur betalar du för dessa inköp idag?

Attesterar fakturorna som kommer in till mina projekt, tror inte företaget skulle gå med på att jag tog dessa som utlägg, skatteverket skulle också vilja ha del av den kakan. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Norwegian verkar ju bara ge tillbaka cashback på flygresor? Eller har jag förstått det fel?

Nej, men du kan välja att antingen få cashback eller cashpoints. Cashpoints används för att köpa flygbiljetter via Norwegian.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Norwegian verkar ju bara ge tillbaka cashback på flygresor? Eller har jag förstått det fel?

Läs några inlägg upp

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, men du kan välja att antingen få cashback eller cashpoints. Cashpoints används för att köpa flygbiljetter via Norwegian.

Skrivet av Gorian:

Läs några inlägg upp

Tack!
Då låter Norwegian rimligt!

Men frågan kring Refunder:Pay kvarstår, vad säger ni om deras kort och tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Tack!
Då låter Norwegian rimligt!

Men frågan kring Refunder:Pay kvarstår, vad säger ni om deras kort och tjänster?

https://kreditkort.com/kort/refunder-pay/?gclid=CjwKCAiA0cyfB...

Varför vi tycker att kortet kunde vara bättre:
-Årsavgift efter första året
-Avgift för valutapåslag och kontantuttag

Norwegiankortet är gratis och har avgiftsfritt kontantuttag i utlandet och låg valutapåslag (1.75%).

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MOJOLITO:

Tack!
Då låter Norwegian rimligt!

Men frågan kring Refunder:Pay kvarstår, vad säger ni om deras kort och tjänster?

Enligt nån på ett forum skickar de ut e-faktura med lägsta beloppet (100kr) förvalt, så du måste logga in i banken och ändra varje månad om du inte vill starta en delbetalning (250kr uppläggningsavgift). Sånt kan lätt bli störigt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Enligt nån på ett forum skickar de ut e-faktura med lägsta beloppet (100kr) förvalt, så du måste logga in i banken och ändra varje månad om du inte vill starta en delbetalning (250kr uppläggningsavgift). Sånt kan lätt bli störigt.

Fakturan visar både total skuld och minsta belopp för delbetalning.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shugge:

Fakturan visar både total skuld och minsta belopp för delbetalning.

Vilket av dem är det aviserade fakturabeloppet?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Vilket av dem är det aviserade fakturabeloppet?

Vet inte hur det funkar om man kör e-faktura, men om man får e-postfaktura eller betalar via appen/mina sidor så framgår både totala skulden och minsta belopp att betala och du kan själv skriva in allt däremellan.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Enligt nån på ett forum skickar de ut e-faktura med lägsta beloppet (100kr) förvalt, så du måste logga in i banken och ändra varje månad om du inte vill starta en delbetalning (250kr uppläggningsavgift). Sånt kan lätt bli störigt.

Jag har Refunder Pay och förvalt belopp att betala är 0kr. Så ja, jag måste varje månad öppna upp e-fakturan och ange vilket belopp jag ska betala.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Tips till er som använder Curve, ni har väl inte missat att ni kan få gratis Curve Black om ni använder er av Plutus?

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB