AMD: "RDNA 4 inom en snar framtid"

Permalänk
Medlem

Det låter nästan otroligt att AMD skulle säga detta, synd att grundmaterialet till detta påstående är på Japanska, jag läser inte japanska.

Spännande om AMD går ut med nu att dom snart släpper RDNA4, det måste ju göra susen för försäljningen av RDNA3. Lite "What's going on" känsla på detta.

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot om GPU:ers generationsgap skulle minska och det blir tätare mellan nya generationer men det finns en orsak till tiden mellan dem.
Jag ler lite åt påståenden som "AMD flyttat merparten av sina utvecklingsresurser från RDNA 3 till att arbeta på RDNA 4" vilket är fullt normalt efter att en arkitektur lanserats.
En snar framtid är väldigt vagt framförallt när det handlar om grafikarkitekturer och kan likväl avse under nästa år alltså före 2024-12-31.

Permalänk
Medlem

Även om man känner att väntan är alltid för lång, så tror jag att detta endast är ett rykte på ordmärkning.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Just nu kvittar det igentligen vad både röda o gröna lagen släpper så länge dom sätter fantasipriser på produkterna.
Fokusera mer på att fixa lager saldon och få ner priserna istället.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Just nu kvittar det igentligen vad både röda o gröna lagen släpper så länge dom sätter fantasipriser på produkterna.
Fokusera mer på att fixa lager saldon och få ner priserna istället.

Priserna lär inte gå ner om folk köper dem. Nu måste folk "rösta" med plånböckerna

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Om AI kan genomföra billigare grafikkort skulle jag inte tacka nej till det!

Skrivet av Trihxeem:

Ja vore intressant att se vilka förbättringar den skulle lyckas hitta.
Men Mr. Smith är inte övertygad
https://i.imgflip.com/7bpg8t.jpg

Det gör inte CP3O heller!

Väntar mig RDNA 4 till November-December 2024, men om det nu finns en "bugg" i kislet som det ryktas om sedan lanseringen av RDNA 3 vet jag inte, det är möjligt men tror inte på det riktigt. Är nöjd med min RX 7900 XTX så något nytt grafikkort blir det nog inte fören RDNA 5 för min del. Sen så ska jag inte sticka under stolen med att jag kommer vara mycket nyfiken på hur RDNA 4 står sig mot RTX 5000 när den dagen gryr.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag har inget emot om GPU:ers generationsgap skulle minska och det blir tätare mellan nya generationer men det finns en orsak till tiden mellan dem.
Jag ler lite åt påståenden som "AMD flyttat merparten av sina utvecklingsresurser från RDNA 3 till att arbeta på RDNA 4" vilket är fullt normalt efter att en arkitektur lanserats.
En snar framtid är väldigt vagt framförallt när det handlar om grafikarkitekturer och kan likväl avse under nästa år alltså före 2024-12-31.

Sant!
Påståendet "AMD flyttat merparten av sina utvecklingsresurser från RDNA 3 till att arbeta på RDNA 4" är rätt intetsägande.

Själv så misstänker/gissar jag att det blir släpp i Q1 2024.

Skrivet av Gelantious:

Just nu kvittar det igentligen vad både röda o gröna lagen släpper så länge dom sätter fantasipriser på produkterna.
Fokusera mer på att fixa lager saldon och få ner priserna istället.

Vi kan tycka vad vi vill om priserna, då det är marknaden som styr. Dvs. det är kunderna som bestämmer priset med deras val.
Precis som övriga marknaden, mat som ex...

Skrivet av Hajnyckel:

Det gör inte CP3O heller!
<Uppladdad bildlänk>

Väntar mig RDNA 4 till November-December 2024, men om det nu finns en "bugg" i kislet som det ryktas om sedan lanseringen av RDNA 3 vet jag inte, det är möjligt men tror inte på det riktigt. Är nöjd med min RX 7900 XTX så något nytt grafikkort blir det nog inte fören RDNA 5 för min del. Sen så ska jag inte sticka under stolen med att jag kommer vara mycket nyfiken på hur RDNA 4 står sig mot RTX 5000 när den dagen gryr.

Buggar i kisel under utveckling är mer vardag än undantag, så ett sådant rykte kan man alltid slänga ut och ALLTID få rätt.

Vet inte förhållandena idag, men för ett antal år sedan så nämndes det att 90% av utveckling tog 50% av tiden, resterande 10% som handlar om buggar och avlusning av dessa tog resterande 50% av tiden i utveckling.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det här är en klassiker: när din egen försäljning går sådär försök stoppa konkurrentens försäljning genom att säga att du har nya produkter på gång.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Låt det få bli en release före NVIDIA, de lanserar sina nya generationer nästan alltid samtidigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

RDNA1 till RDNA2 var ju faktiskt bara 1 år och 4 månader. Gissar på Q1 24, då hinner de ändå släppa hela lineupen utan att det blir allt för tajt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Satariel:

Det här är en klassiker: när din egen försäljning går sådär försök stoppa konkurrentens försäljning genom att säga att du har nya produkter på gång.

Inget märkvärdigt, de jobbade säkert på 3d versionen av nuvarande CPUer tidigt med

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inget märkvärdigt, de jobbade säkert på 3d versionen av nuvarande CPUer tidigt med

Jo visst men det är ju alltid så här i båda läger sen så dröjer det ändå med lansering kom ihåg att 7000X3D modellerna skulle kommit i dec 2022 enligt första ryktet till exempel.

Jag kan bara citera mig själv om just 3D modellerna och sure enough här är vi med lansering våren 2023:

Skrivet av Satariel:

Det är ologiskt att släppa X3D modeller bara månader efter de vanliga modellerna då förstör AMD för återförsäljare som då kommer att ha mer eller mindre osäljbara vanliga processorer. Det ursprungliga ryktet gjorde gällande att X3D modellerna kommer någon gång 2023 vilket känns mer rimligt. Det är som vanligt med clickbaitsajter rykten blir mer och mer extrema desto närmare en hårdvarurelease vi kommer.

RDNA 4 kommer dröja tills runt Q4 2024 ni läste det här först.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jo visst men det är ju alltid så här i båda läger sen så dröjer det ändå med lansering kom ihåg att 7000X3D modellerna skulle kommit i dec 2022 enligt första ryktet till exempel.

Jag kan bara citera mig själv om just 3D modellerna och sure enough här är vi med lansering våren 2023:

RDNA 4 kommer dröja tills runt Q4 2024 ni läste det här först.

Det beror på man släpper ju Zen 4 Zen 5 alltså en CPU generation varje år om GPU nu följer samma mönster som för CPU kan vi förvänta oss det Q4 2024 annars är det ditt rimligt sett utifrån historien. Man lyckas dock mata ut en ny CPU arkitektur varje år om än det varierar hur stort lyftet i prestanda är man kanske vill göra samma sak med GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det beror på man släpper ju Zen 4 Zen 5 alltså en CPU generation varje år om GPU nu följer samma mönster som för CPU kan vi förvänta oss det Q4 2024 annars är det ditt rimligt sett utifrån historien. Man lyckas dock mata ut en ny CPU arkitektur varje år om än det varierar hur stort lyftet i prestanda är man kanske vill göra samma sak med GPU.

Fast Zen 5 kommer väl 2024? Men visst Zen 4+ kommer väl i år. Tror säkert att AMD skulle vilja släppa GPUer varje år men dom har helt enkelt inte resurser för det så nej jag tror på Q4 2024.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Jag tror att RDNA4 kommer lanseras tidigare än vad många tror. Detta framgår tydligt på bilden, avståndet mellan RDNA3 och RDNA4 är mindre än avståndet mellan föregående generationer!
https://i.imgur.com/quPvNzP.jpg

Kan man räkna ut den relativa prestandaökning via hur mycket högre RDNA4 är över RDNA3 respektive 2?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

En (avgörande) hårdvarusvaghet som har vaddå för effekt? Hindrar högre frekvenser?

GPU-priserna som de är (inget har hänt med 6000-serien de senaste fyra månaderna) så innebär "prestanda" under mitten av 2024 antagligen inga trevliga priser. Ser mer fram emot navi33 i desktopform, om denna "bugg" du talar om har något med chipletdesignen att göra så torde inte navi33 ha samma problem.

Prefetch, AMD medger att den finns en icke fungerande prefetch i RDNA3, men säger att det inte var meningen att den skulle fungera och endast var experimentell. Men mellansegmentet är försenat, och kanske har en fix, och "RDNA4" som kan vara en respin och krympt RDNA3 verkar komma mycket tidigare än väntat.
Vi får se om mellansegmentet kommer prestera mer likt AMDs tidiga löften om RDNA3, och om den kommande "RDNA4" är misstänkt lik RDNA3 eller ej.