Anmäl dig till Roborock Challenge!

Asrock trycker SSD-plattan i mattan med 64 GB/s

Permalänk
Melding Plague

Asrock trycker SSD-plattan i mattan med 64 GB/s

När M.2-platserna är för få och passiva kylflänsar otillräckliga, tillhandahåller Asrock ett instickskort som öppnar för 64 GB/s i läs- och skrivhastighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu börjar vi snacka, nästan uppe i de högre DDR5 hastigheterna nu.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl huruvida det finns en slot ledig där den faktiskt får möjlighet maxa ut prestandan när grafikkorten börjat bli 4-slot tjocka.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Alphahanne:

Problemet är väl huruvida det finns en slot ledig där den faktiskt får möjlighet maxa ut prestandan när grafikkorten börjat bli 4-slot tjocka.

Ett ypperligt tillfälle att köra riser-kabel och ha grafikkortet stående bredvid skrivbordet!

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kommer köpa en, men lite fränt är det allt!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Häftigt!

Men som sagt så försvinner ju väldigt många pci pga grafikkorten. Hade varit najs med kanske en pci bak på moderkortet där man kan sätta ngt sånt här?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Vad små fläktar. Ser ut att kunna föra en del oväsen.

Permalänk
Medlem

Lite små coolt är det ändå!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Lungt, moderkorten kommer snart med inbyggd riser i kabel format då externa grafikkort snart är standard stationära datorer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Häftigt!

Men som sagt så försvinner ju väldigt många pci pga grafikkorten. Hade varit najs med kanske en pci bak på moderkortet där man kan sätta ngt sånt här?

Finns massvis med ATX-chassin med 2x slots vinklat utöver de vanliga 8, så en rider bör räcka

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Vore intressant att köra ett sådant som write cache till tex unraid. Bra användning av en PCIe x16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Ett ypperligt tillfälle att köra riser-kabel och ha grafikkortet stående bredvid skrivbordet!

Måste ha plats för mina SSDer så skaffar en eGPU

Permalänk

Hur många moderkort har 2 x16 slots som faktiskt kör i x16, eller har jag fel? Mitt gigabyte moderkort har 3 x16 slots, men 1 körs i 16, 2:a i 8 eller 4 och den 3:e körs i 4 eller 2, kommer inte riktigt ihåg.

Permalänk
Medlem

Känns som att en vettig kylfläns och en ensam, större, fläkt hade varit vettigare. Det finns ju plats.

Men annars känns den lite kul! Minns tiden då man hade burken full av instickskort med ett nostalgiskt skimmer. (Har förträngt alla timmars svordomar över kompatibilitetsproblem)

Permalänk
Medlem

Såg bara en VHS framför mig. Tog ett tag innan jag såg att det var ett instickskort.

Permalänk
Medlem

För folk som undrar gällande kortplatser när graffakort är monterat så skulle jag nog påstå att denna inte är primärt för Wintendo-datorer så då är det ett ickeproblem.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Kul grej, det är det här jag gillar med Asrock.

En sak slog mig dock: En (x16) PCIe-port kan väl leverera upp till 75W, så varför behöver kortet extra strömmatning? Fyra M.2-enheter kommer inte upp i 75W.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kul grej, det är det här jag gillar med Asrock.

En sak slog mig dock: En (x16) PCIe-port kan väl leverera upp till 75W, så varför behöver kortet extra strömmatning? Fyra M.2-enheter kommer inte upp i 75W.

Kanske görs för bättre stabilitet.
Eller så ändrade de det helt enkelt inte efter att utvecklingsfasen var färdig.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har redan ett expansionskort for M.2-lagring. Dock finns det ytterst få moderkort på "mainstream" plattformarna som har har extra(utöver gpu plats) x8 eller x16 expansionsplatser med 8 eller 16 tillgängliga banor, vilket man vill installera detta kort i om man vill utnyttja kortets potential(antar jag).

Ser mer fram emot vad Asrock ska kalla PCIe 6.0 generationens ssd
PCIe 3.0 - Ultra
PCIe 4.0 - Hyper
PCIe 5.0 - Blazing

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.

Permalänk

Är det nånting jag lärt mig genom åren är det att unvika små ettriga fläktar. Fyfan för dom små dom envisades sätta på alla moderkort back in the day. Exakt alla jag hade lät illa inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Kul att de gnäller här att det är för få pci e platserDärför man kör hedt threadripper eller xeon w eller cascade lake detta förtydligar bara än en gång att det är för få pci e linor på ryzen eller intels konsumentplattform har själv inga bekymmer med mitt pci e 4 kort för 4a m.2 dessutom borde m.2 vara på kort som detta å ej på moderkort sen är frågan hur många som behöver ett kort som detta? Speldator tveksamt!

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Dokumentationen hos ASRock är tunn, men det framgår av produktbilderna att kortet saknar PLX-chip och därför måste ha ett moderkort som stödjer PCIe bifurcation, något som "konsument"-prylar oftast saknar. Därtill går det ju åt 16 PCIe-linor om man ska ha 4 st NVMe gen5-enheter, även om moderkortet stödjer det så måste processorn ha linorna tillgängliga också.

Kanske bra att nämna i nyheten @Wittwang att man bör kolla noga att kortet fungerar med den hårdvara och användarfall man tänkt sig, innan man köper. På ett sätt är det underförstått, men jag har sett en del exempel där folk köpt kort liknande detta och sen upptäckt att de varken har PCIe-linorna eller bios-inställningarna som krävs.

Manualen har en supportlista med några utvalda ASRock-moderkort, där framgår också att man inte alltid kan använda alla 4 slots.

Edit: detta är alltså i praktiken ett riser-kort, det handlar bara om att få PCIe-linorna från x16-slotten att rent fysiskt nå fram till M.2-enheterna. Det finns liknande kort från bl.a. ASRock och Asus för PCIe gen3 och gen4, det som verkar nytt med detta är att ASRock testat att kortet har tillräcklig signalintegritet för PCIe gen5-hastigheter, och (förhoppningsvis) dimensionerat kylningen därefter. Men ska man ha fler än en M.2 i detta kort krävs alltså att processorn kan "se" x16-slotten som 4st x4-slots, vilket är bios-inställningen "PCIe bifurcation" som jag nämnde ovan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Skrivet av Extremaz:

Häftigt!

Skrivet av matrimLOL:

Hur många moderkort har 2 x16 slots som faktiskt kör i x16, eller har jag fel? Mitt gigabyte moderkort har 3 x16 slots, men 1 körs i 16, 2:a i 8 eller 4 och den 3:e körs i 4 eller 2, kommer inte riktigt ihåg.

Känns som att har man behovet av den här så har man antagligen ett moderkort liknande detta.

Skrivet av DerpMcDerp:

Känns som att en vettig kylfläns och en ensam, större, fläkt hade varit vettigare. Det finns ju plats.

Men annars känns den lite kul! Minns tiden då man hade burken full av instickskort med ett nostalgiskt skimmer. (Har förträngt alla timmars svordomar över kompatibilitetsproblem)

Ja känns som att man borde ha kunnat få in en större fläkt och ändå bara bli en slot hög, men med bra luftflöde kanske de inte behöver gå på max för det där härliga nostalgiljudet av tjutande småfläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Dokumentationen hos ASRock är tunn, men det framgår av produktbilderna att kortet saknar PLX-chip och därför måste ha ett moderkort som stödjer PCIe bifurcation, något som "konsument"-prylar oftast saknar. Därtill går det ju åt 16 PCIe-linor om man ska ha 4 st NVMe gen5-enheter, även om moderkortet stödjer det så måste processorn ha linorna tillgängliga också.

Kanske bra att nämna i nyheten @Wittwang att man bör kolla noga att kortet fungerar med den hårdvara och användarfall man tänkt sig, innan man köper. På ett sätt är det underförstått, men jag har sett en del exempel där folk köpt kort liknande detta och sen upptäckt att de varken har PCIe-linorna eller bios-inställningarna som krävs.

Manualen har en supportlista med några utvalda ASRock-moderkort, där framgår också att man inte alltid kan använda alla 4 slots.

Edit: detta är alltså i praktiken ett riser-kort, det handlar bara om att få PCIe-linorna från x16-slotten att rent fysiskt nå fram till M.2-enheterna. Det finns liknande kort från bl.a. ASRock och Asus för PCIe gen3 och gen4, det som verkar nytt med detta är att ASRock testat att kortet har tillräcklig signalintegritet för PCIe gen5-hastigheter, och (förhoppningsvis) dimensionerat kylningen därefter. Men ska man ha fler än en M.2 i detta kort krävs alltså att processorn kan "se" x16-slotten som 4st x4-slots, vilket är bios-inställningen "PCIe bifurcation" som jag nämnde ovan.

Precis, sätter en den i en x8-slot kan en bara använda 2 av M2 slottarna. I en x4-slot kan en bara köra en M2-slot.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Precis, sätter en den i en x8-slot kan en bara använda 2 av M2 slottarna. I en x4-slot kan en bara köra en M2-slot.

Ja, om processorn har linorna över och moderkortet samt processorn stödjer bifurcation. I praktiken går det nog att köra en ensam M2 i denna även utan bifurcation (då blir det som att sätta ett x4-kort i en fysisk x16-slot), men då finns det ju mer platseffektiva risers.

Det jag menade var mer att en lösning som denna ställer krav på plattformen. Jag vet inte om bifurcation-stöd börjar bli vanligare på PCIe5-plattformar, men på plattformar upp till PCIe4 så var det i regel reserverat workstation- och serversegmenten. Sen ska som sagt PCIe-linorna räcka till också, om det ska bli meningsfullt med 4x gen5 NVMe (vilket igen placerar oss i workstation/server-land).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att förstå varför det behövs en extra strömkontakt? PCIe borde kunna leverera 75W från porten, och m.2 kort ska väl inte dra mer än 15W? Även med PCIe-switchen och diverse ICs samt de två fläktarna på kortet borde det inte vara möjligt att överskrida 75W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag har svårt att förstå varför det behövs en extra strömkontakt? PCIe borde kunna leverera 75W från porten, och m.2 kort ska väl inte dra mer än 15W? Även med PCIe-switchen och diverse ICs samt de två fläktarna på kortet borde det inte vara möjligt att överskrida 75W.

Är nog pga av kostnadsskäl de använder extern strömförsörjning

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Kul att de gnäller här att det är för få pci e platserDärför man kör hedt threadripper eller xeon w eller cascade lake detta förtydligar bara än en gång att det är för få pci e linor på ryzen eller intels konsumentplattform har själv inga bekymmer med mitt pci e 4 kort för 4a m.2 dessutom borde m.2 vara på kort som detta å ej på moderkort sen är frågan hur många som behöver ett kort som detta? Speldator tveksamt!

En ganska rimlig anledning att gnälla lite är väl dock just att HEDT-segmentet varit i ett bedrövligt skick på senare år?
Först tappade Intel intresset och skippade det helt, senare tappade även AMD intresset (och verkar endast jobba med Threadripper Pro nu).

Intel ska ju nu vara på gång med att bredda Xeon-lineupen till att även täcka in HEDT, så det bör väl vara ett positivt steg iaf. Men i nuläget är det ju ingen rolig tanke med HEDT för den som är intresserad.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är nog pga av kostnadsskäl de använder extern strömförsörjning

Fast om det vore av den anledningen så är det ju bara en extra kostnad att sätta på en header för extern matning.

Ur PCIe kontakten kommer det alltid power-pinnar. Och du måste alltid plattera alla connectors i kontakten på PCBt, så varför inte använda dem när de ändå är där?

Och spänningsomvandlare på kortet behövs i vilket fall, då det kommer 12V i både connector och extern matning, men m.2 behöver 3.3V. jag har också extremt svårt att tro att de använder sig av mer än en fas för hela kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Tror vi kommer börja se mer lösningar från chassi-tillverkarna med alternativa lösningar för placering av grafikkorten.