Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fixa nersläckt skärm på Imac 2009 med Ubuntu Server på?

Permalänk
Medlem

Fixa nersläckt skärm på Imac 2009 med Ubuntu Server på?

Jag kör Linux Ubuntu Server på en gammal Imac 2009, som hemmaserver som står lite avsides i en hylla här.
Ubuntu Server Edition har inget grafiskt gränssnitt, är bara prompt-baserat. Det gör bl.a. att skärmen står påslagen hela tiden, ingen skärmsläckare eller liknande nersläckt läge som träder in efter visst antal minuters inaktivitet.
Känns lite störande.

Funderar på om det kan finnas något slags stöd i Imacs för att aktivera nersläckt läge eller liknande efter visst intervall, utan att behöva göra det i operativsystemet? Känns långsökt, men jag känner inte till nåt liknande mjukvarustöd i Ubuntu Server.
Tänkte jag skulle fråga iaf, och i mac-forumet eftersom det skulle kunna innebära hårdvaru-inställningar på nåt sätt.

Tackar på förhand för tips.

Permalänk
Rekordmedlem

En imac måste vara bland det mest olämpliga som finns att ha som server;)
Men det verkar som att skärmen strömförsörjs via en kabel som är rimligt enkel att koppla loss internt, man kunde även tänka sig att modda dit en strömbrytare på den kabeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Borde kanske gå att sätta monitorn i sleep mode via ett kommando.

Har du provat att googla hur man sätter skärmen i strömspararläge i Linux?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En imac måste vara bland det mest olämpliga som finns att ha som server;)
Men det verkar som att skärmen strömförsörjs via en kabel som är rimligt enkel att koppla loss internt, man kunde även tänka sig att modda dit en strömbrytare på den kabeln.

Tja, det är fler som haft åsikter på det
Den fanns till hands och den har skärm så man slipper koppla in/ut skärm varenda gång man ev behöver modda nåt. Jag hade nog åkt på typ samma problem med en mini-pc också, tror jag ..

Skrivet av Karaff:

Har du provat att googla hur man sätter skärmen i strömspararläge i Linux?

Inte än, misstänker att det blir sista alternativet. Utom strömbrytare på skärm-matarkabeln då Tror inte jag tänker gå så långt. Tänkte höra om det dök upp några trevliga alternativ här först.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dooley:

Tja, det är fler som haft åsikter på det
Den fanns till hands och den har skärm så man slipper koppla in/ut skärm varenda gång man ev behöver modda nåt. Jag hade nog åkt på typ samma problem med en mini-pc också, tror jag ..
Inte än, misstänker att det blir sista alternativet. Utom strömbrytare på skärm-matarkabeln då Tror inte jag tänker gå så långt. Tänkte höra om det dök upp några trevliga alternativ här först.

En minipc/macmini (och troligen en enkortsdator) är nog bättre för den behöver en separat monitor och då lär det bli enklare att stänga av den, den kanske också är enklare att ansluta roliga saker till typ lagring och den har nog lägre energiförbrukning, även en laptop är nog enklare och mindre än en imac

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Tja, det är fler som haft åsikter på det
Den fanns till hands och den har skärm så man slipper koppla in/ut skärm varenda gång man ev behöver modda nåt. Jag hade nog åkt på typ samma problem med en mini-pc också, tror jag ..
Inte än, misstänker att det blir sista alternativet. Utom strömbrytare på skärm-matarkabeln då Tror inte jag tänker gå så långt. Tänkte höra om det dök upp några trevliga alternativ här först.

Men snälla nån, största anledningen till att köra linux eller bsd på en server är ju att du inte behöver skärm alls.

Man loggar ju in via ssh över nätet.

Sen att kolla hur man styr om skärmen till strömspararläge måste väl ändå vara det enklaste alternativet?

Eller hur tänkte du att det annars skulle gå o stänga av den om du ser en avstängning som sista alternativet.?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men snälla nån, största anledningen till att köra linux eller bsd på en server är ju att du inte behöver skärm alls.

Man loggar ju in via ssh över nätet.

Sen att kolla hur man styr om skärmen till strömspararläge måste väl ändå vara det enklaste alternativet?

Eller hur tänkte du att det annars skulle gå o stänga av den om du ser en avstängning som sista alternativet.?

Ja, jaa .. tjat. Jag orkade bara inte bry mig först, ok?
Jag har beställt en mac mini nu då, får installera/configga om alltihopa ... och en Imac 21,5 anno 2009 söker nytt hem.