Bärbara AMD Ryzen 7000 springer om förra generationens Intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Kommer aldrig förstå mig på den typen av bärbara datorer 😐
En bärbar dator ska vara BÄRBAR och strömsnål så den är bekväm att ta med sig, typ max 13", allt annat är SLÄPBART.

Kommer aldrig förstå mig på små tunna laptops som inte orkar köra tunga 3D-CADs program när man reser runt mellan kunder. Då kan man lika gärna ta med sig en iPad.

Eller så inser man att folk har olika behov.

Permalänk
Skrivet av griid:

Det kommer nog ta väldigt många årtionden om ens någonsin.
Sist jag kollade hade intel 80% av marknaden av laptops med Intel och så hade det varit i 10 år..

Finns rätt mycket att välja på, i alla fall i 5k klassen. Sen hur mycket som faktiskt säljs är en annan fråga.

Vad jag set brukar det vara mer tunt med amd i högre prisklasser. Men kan ha blivit bättre senaste åren.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja fast AMD har historiskt gjort bättre ifrån sig. Vet inte varför man måste "göra som alla andra".

Man behöver inte men problemet är väl att det fungerar bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så intel kör "core i9" betäckningen även på modeller som bara har 4 kärnor...
Tycker de borde spara i9 och kanske även i7 till de snabbaste modellerna och köra i5 och i3 på modeller med 4 kärnor och ner.

Nej minst antal är 6 kärnor med HT på Intel i9

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Nej minst antal är 6 kärnor med HT på Intel i9

Kollade igen och såg att det var 4p och 8e kärnor inte 4c8t

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Egna tester ger jag ej mycket för. Men jag tycker sedan ungefär Apple Macbook M1 kom. Att tillverkarna tävlar om som kan göra sämst laptops. Vi pratar om underdimensionerad kylning som både throttlar vid belastning och väsnas även vid tomgång. Väldigt få usb portar och fastlött ramminne. Få ssd platser och en docka vars drivrutiner suger.
Min gamla hederliga lenovo P52 hade 4st ramslot, 2st m.2 platser och en sata plats. D.v.s 3st utbytbara ssd fick man plats i den lilla 15.6" aren.

Så Amd nya processor blir säkert bra, men jag har inga stora förhoppningar på de kommande laptopparna.

Förstår inte vad du menar med M1. Har själv en sådan sedan ett halvår tillbaka och det är utan tvekan den dator som bäst uppfyllt definitionen av bärbar i min mening. Kan även köra tunga saker på den och den går från att vara iskall under drift till ljummen vid hård drift. Och den har inte ens en fläkt.

Permalänk
Skrivet av Marida:

Förstår inte vad du menar med M1. Har själv en sådan sedan ett halvår tillbaka och det är utan tvekan den dator som bäst uppfyllt definitionen av bärbar i min mening. Kan även köra tunga saker på den och den går från att vara iskall under drift till ljummen vid hård drift. Och den har inte ens en fläkt.

Det jag syftar på är att andra tillverkare valde då att försöka bygga så likt M1 datorer som möjligt. Detta gav bieffekter som kylning som ej är anpassad efter en sådan törstig x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Kommer aldrig förstå mig på den typen av bärbara datorer 😐
En bärbar dator ska vara BÄRBAR och strömsnål så den är bekväm att ta med sig, typ max 13", allt annat är SLÄPBART.

Håller med i stort, även om mina ögon inte fixar 13" i full HD utan uppskalning till 125-150%.

Den här har jag spanat litet på.
https://www.inet.se/produkt/1973877/acer-swift-edge-16-ryzen-...
16", OLED, 32GB, och vikt på 1.17kg. Dock bara genomsnittlig batteritid.

Tänk om de lagt på 100-150g till på batteriet. Då hade jag nog haft en sån nu.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marida:

Förstår inte vad du menar med M1. Har själv en sådan sedan ett halvår tillbaka och det är utan tvekan den dator som bäst uppfyllt definitionen av bärbar i min mening. Kan även köra tunga saker på den och den går från att vara iskall under drift till ljummen vid hård drift. Och den har inte ens en fläkt.

Det låter som, men ändå inte som, du menar Macbook Air? Om det är det du menar, så har vi helt klart olika definitioner av 'Hård drift'.

En kollega har en air med M1:a, som - imponerande nog - klarar att köra ML-modeller. Men då blir den så varm att man nästan bränner sig (och batteriet tar slut extremt fort då). Han kan inte ha den i knät.

Vid lätt användning räcker den dock ledigt en dag, (och funkar bra att ha i knät).

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av lincoln:

Det låter som, men ändå inte som, du menar Macbook Air? Om det är det du menar, så har vi helt klart olika definitioner av 'Hård drift'.

En kollega har en air med M1:a, som - imponerande nog - klarar att köra ML-modeller. Men då blir den så varm att man nästan bränner sig (och batteriet tar slut extremt fort då). Han kan inte ha den i knät.

Vid lätt användning räcker den dock ledigt en dag, (och funkar bra att ha i knät).

Det är en misstolkning längre upp i tråden som berodde på att jag var otydligt.
De andra datorerna än Apples brukar ha underdimensionerad kylning så de throttlar. Apples m1 throttlar allt den med fast inte lika snabbt, jag vet ej hur det är med m2an.

Jag är inget stort fan av någon laptop idag, huvudproblemet är om man vill ha basic saker så blir laptopparna svindyra. Med Basic så inte nödvändigtvis lika bra som de bättre äldre laptopparna, men 2stickor utbytbart ram + 2st m.2 platser anser jag är ett minimum.
-Sedan alla dessa som säger, fattar du inte hur mycket klumpigare en laptop blir med en extra m.2 plats. Det är mycket bättre att ha en usb ssd löst med kabel, men det tar mindre plats i deras väska.

Detsamma om man sitter på sin arbetsplats och man snabbt ska flytta ens dator till ett annat rum. På vilket sätt är det klumpigare under flytten att ha den extra ssdn inbyggd i en extra m.2 plats, än att ha en extern usb ssd inkopplad under flytten som man ej får ta ur då ens program bearbetar data på den som blir korrupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är en misstolkning längre upp i tråden som berodde på att jag var otydligt.

.. fast nu var det inte dig jag citerade...?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Skrivet av lincoln:

.. fast nu var det inte dig jag citerade...?

Du citerade en som citerade mig.. Nå strunt samma.
Jag läste om ditt inlägg och såg att du sa att M1 kan bli varm vilket jag också har hört.

Jag påstår att vissa saker är lätt att göra så att en storlek passar alla och det är skor, byxor, tröjor etc.
När det gäller laptops och mobiler så har folk dock mer unika krav, där problemet är att det är kostsamt att göra olika modeller. Och många tillverkare då väljer att anpassa för vad som de tror tjänar mest pengar på.
Ofta blir det en laptop optimerad för den stora skaran och tillhör man inte denna stora skara så blir laptoppen mindre optimerad.

Så den stora skaran föredrar nog en M1a som kan bli för varm vid laster som de inte kommer köra de närmsta 10åren, detta emot att laptopen blir lite större eller låter högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weawer:

Man behöver inte men problemet är väl att det fungerar bättre

Gör det de då, de får backlash i alla nyhetsartiklar och av alla reviewers. Har bett om ursäkt och säger att de ska göra bättre framöver. Men känns inte som marknads och engineering avdelningarna inte pratar med varandra alls.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag syftar på är att andra tillverkare valde då att försöka bygga så likt M1 datorer som möjligt. Detta gav bieffekter som kylning som ej är anpassad efter en sådan törstig x86.

Ah, förstår. Tack för klargörandet. Ja, x86 är förhållandevis törstig och går inte att bygga smal och snärt på samma sätt som en M1a, känns som att någon inte tänkte då.

Skrivet av lincoln:

Det låter som, men ändå inte som, du menar Macbook Air? Om det är det du menar, så har vi helt klart olika definitioner av 'Hård drift'.

En kollega har en air med M1:a, som - imponerande nog - klarar att köra ML-modeller. Men då blir den så varm att man nästan bränner sig (och batteriet tar slut extremt fort då). Han kan inte ha den i knät.

Vid lätt användning räcker den dock ledigt en dag, (och funkar bra att ha i knät).

Menar M1 Air. Den kan bli varm och den kan äta batteri fort, det är däremot ett scenario som nästan aldrig inträffar för mig. Oftast är den snarare så kall att jag behöver vantar (utomhus) i denna väderlek. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Gör det de då, de får backlash i alla nyhetsartiklar och av alla reviewers. Har bett om ursäkt och säger att de ska göra bättre framöver. Men känns inte som marknads och engineering avdelningarna inte pratar med varandra alls.

Misstänker att 80% av de som köper korten och processorerna inte kikar på youtube reviewers. Dom kanske på sin höjd googlar fram en graf.