Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Dator som dör/tappar "effekt"

Tja!
Totalt okunnig på datorer, så om det är något mer som ni vill veta föra att kunna hjälpa mig så säg till!

Dator:
MOTHERBOARD
Manufacture: Gigabyte Technology Co., Ltd.
Model: B150M-DS3H DDR3-CF

PROCESSOR
Intel® Core™ i5-6500 CPU @ 3.20GHz

GRAPHICS
NVIDIA GeForce RTX 3060 (nytt)

Till mina fel på datan, Den orkar inte spela, får inte någon fps spel att funka,
Har använt överklockning, MSI Afterburn tidigare då jag misstänkte att mitt gamla grafikkort höll på att ge upp.
Nu har jag stoppat in ett nytt grafikkort men funkar fortfarande ej.
Igår så startade datan bara om sig hela tiden och ville ej vara med.
Idag med det nya grafikkortet så håller den sig vid liv iaf,
Men tappar effekt, och går från 1792 mhz på CPUn till 275 (Enligt MSI) & Memoeri från 7500 till 405 MHZ,
Samt så undrar jag om det är minnet på & Grafikkortets hjärna och minne som visas i detta program?

Hoppas ni förstår vad som händer och att någon kunnig här kan försöka hjälpa mig.

Tack!

Permalänk
Medlem

Vad använder du för nätagg och kollat hur varmt processorn går ?
I5 6500 inte grafikkortet. Att grafikkortet går ned i klock på gpu core och memory clock är inget ovanligt om det inte är något med nätagget som krånglar.

Att datorn startar om låter som att antingen moderkortets 24 pin eller 4 pin/4+4 pin inte sitter inkopplat helt och kanske startar om ifall du stampar lite lätt brevid datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

MSI afterburner klockar du grafikkortet med.
Det du ser där är grafikkortet.
O ja grafikkortet klockar ner sig när man inte använder det för att inte vara varmt hela tiden o dra massa onödig ström.

Asså. Vad händer om du startar ett spel? VIlket spel har du testat med?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Alla kablar sitter där dom ska,
EVGA Supernova G2 750W som nätagg.

Okej skönt att det kan gå ner ifall det behövs, men då jag kört tidigare i MSI och prövat så har det aldrig dippat så lågt.
vad jag kan se, men vet ej om man ser det i MSI? annars har jag ej övervakat det & har ingen aning.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Asså. Vad händer om du startar ett spel? VIlket spel har du testat med?

Rainbow six, Då får jag aldrig en stadig FPS, Spelet hoppar mellan 1-70 FPS och laggar.
Sedan när jag spelar typ CS1,6 då funkar allt fint, samt även starcraft 1.
Men datorn kan endå dö då jag spelar något av dom andra spelen eller bara sitter och gör inget alls.

Permalänk
Medlem

Du skrev ju i början att inget startar. Nu säger du att det startar iaf.

Det låter ju oneklingen som värmeproblem.
skaffa HWinfo o kolla dina temps. Ta gärna en screenshot o lägg upp.
Eftersom din GPU är mycket nyare än din CPU får nog din CPU jobba till 100%. Eftersom den är gammal kan du ha gammal kylpasta som har stelnat o leder bort värmen dåligt. Så hade jag på en gammal CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

googlade runt sen ditt inlägg och laddade hem speed fan,
Låter som du har rätt i att kylpastan ej leder bort någon värme så fort jag startar något spel så ökar tempen mycket till 98grader..

ber om ursäkt för att jag inte formulerade mig riktigt ordentligt tidigare

http://www.bilddump.se/bilder/20230223210852-88.129.1.174.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av exiMM:

googlade runt sen ditt inlägg och laddade hem speed fan,
Låter som du har rätt i att kylpastan ej leder bort någon värme så fort jag startar något spel så ökar tempen mycket till 98grader..

ber om ursäkt för att jag inte formulerade mig riktigt ordentligt tidigare

http://www.bilddump.se/bilder/20230223210852-88.129.1.174.png

Japp. Där har du problemet.
Grillfest i CPU.
Köp kylpasta och isopropanol. Montera loss CPU kylare o gör rent både kylare o CPU. Lägg på ny kylpasta o montera igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Japp. Där har du problemet.
Grillfest i CPU.
Köp kylpasta och isopropanol. Montera loss CPU kylare o gör rent både kylare o CPU. Lägg på ny kylpasta o montera igen.

Tack, ska gör det