Youtube testar högre bildkvalitet för Premium

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

För mig är det värt pengarna för reklamfritt innehåll då jag väldigt ofta slår på youtube på TVn och inte bara vid datorn. Att jag kan slänga igång något på telefonen och ändå minimera appen eller stänga av skärmen och kunna fortsätta lyssna är en annan grej. Jag kollar nog säkert 2-3h youtube per dag aktivt och ännu mer om man räknar in tid där jag gör annat men ändå lyssnar på någon podd eller liknande.

Det är inte många kronor jag betalar i förhållande till vad jag använder tjänsten.

Nej använder man det mycket så är det säkert värt det!
Men det är ju också saker som de låst bakom premium som tidigare var fritt. t.ex. att kunna spela upp film i mobilen med avstängd skärm (t.ex. ljudböcker).
Det är inte innovation de tar betalt för, det är för att undvika försämringen de artificiellt lägger på.

Återigen: jag fattar att de ska gå med vinst och jag som inte betalar och kör adblock på youtube har ingen rätt att gnälla haha.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det fungerar bara om du sitter på en dator.
Jag använder Youtube mer på andra enheter och där får du inte välja upplösning fritt.

SmartTubeNext på AndroidTV o Youtube Vanced på telefonen låter en välja. Fast på telefonen så duger väl default 1080p rätt fint ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Aha, tack för infon...alltid lär man sig något nytt och det är ju det man vill. Nu hänger även min gamla skalle med. Vad du säger är att det är att jämföra med en JPEG-bild med mindre komprimering som då gör att bilden kommer se bättre är än en hårt jpeg-komprimerad bild som bara visar en massa fyrkanter i den blå himlen i bilden.

Tack för förtydligandet men en ny fråga som poppar upp är:
Om jag redan idag inte ser några komprimerings-artefacts vid You Tubes 1080p HD(eller vad you tube nu kallar det) vad kommer jag då uppleva som en förbättring med nya högre 1080p bitrate på dagens gaming standard-skärm med 2560 x 1440 @ 144 Hz g-sync inställning? Kompringeringen är väldigt tydlig i 240p men ingen kör väl med mindre än 480p sen vi lämnade 48k modem i slutet av 90-talet? Just want to learn...

För att generalisera en hel del så kan man väl säga ungefär så att om du inte ser någon skillnad på Youtubes 1080p och Youtubes 4K på samma video med din skärm idag så kommer du nog inte se någon skillnad på 1080p och 1080p med högre bitrate.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Är det därför så många YT videos fått lägre bitrate nu? Har märkt extrem color banding och artefakter på vissa videos de senaste veckorna. Känns som de leker runt bakom kulisserna.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Ok, good to know...tror du att någon med 4K @ 144 Hz skärm kommer se skillnad mellan 1080p och nya 1080p med högre bitrate?

Skälet till att jag frågar är att det visuella teknikskiftet från vanlig analog TV till DVD was "awesome" och bytet från DVD till bluray var också "awesome" och senaste paradigmshiftet från vanlig bluray till 4K bluray var även det "awesome" så är högre bitrate nästa "awesome" i YouTube-världen? Eller är det bara Kejsarens nya kläder som i HC Andersens saga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Är det därför så många YT videos fått lägre bitrate nu? Har märkt extrem color banding och artefakter på vissa videos de senaste veckorna. Känns som de leker runt bakom kulisserna.

Intressant, de klipp jag tittar på har inte förändrats i kvalitet men jag kanske inte tittar på de YT klipp som YT fokuserar på trots att jag tittar på många klipp med +100000 tittare( men jag tittar inte på de med miljoner följare så det är kanske därför).

Ett exempel...Hogwarts Legacy spelet som släpptes nyss...inte ett endast klipp om spelet för PC med tips och trix har för mig dålig video-komprimering och det om något borde vara ett exempel på ny och sämre bild/ljud om det hade hänt...så här långt ser allt "crispy" ut för mig så jag fattar fortfarande inte vad YT ska försämra bildmässigt för att promota en betaltjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

För att generalisera en hel del så kan man väl säga ungefär så att om du inte ser någon skillnad på Youtubes 1080p och Youtubes 4K på samma video med din skärm idag så kommer du nog inte se någon skillnad på 1080p och 1080p med högre bitrate.

Skillnaden mellan Youtubes nuvarande 1080p o 2160p kan tillomed blinda människor se i vissa snabba spelklipp från typ Doom, Overwatch eller liknande spel, jag har sett klipp där det verkligen går sönder rejält.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Youtube Premium sen det kom, och använder dessutom Youtube Music som är inkluderat Har därför avslutat Spotify och saknar det inte ett dugg.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag som många andra har använt VPN för att få ner priset på YT-Premium till runt 20kr/mån och kan väll tycka att det är värt Music och att slippa reklam när man castar till någons Chromecast.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hnkl:

Youtube Premium Lite är guld värt. 69kr/mån reklamfritt. Så många timmar jag tittar på diverse youtube-kanaler är 69kr en piss i havet. Jag undrar om de flesta vet om att Premium Lite finns? Svårt att hitta om man inte söker på det. Perfekt om man vill ha reklamfritt men slippa betala för Youtube Music.

Jag använder Adblock Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej. 100% av premiumavgiften går till YT.
55% av reklamintäkterna som genereras även om du inte ser reklamen går till en pott som sedan delas ut.

Det är fortfarande mycket som är otydligt här!
Hur genereras reklamintäkterna?
Youtube själva betalar vad reklamen hade genererat om den visats?

Och den potten betalas av premiumavgifterna?

Så en premiumtittning ger inte mer pengar för en innehållsskapare än en reklamtittning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Trevligt!

Satt under superbowl och tänkte på hur dålig kvalité Youtube har ( De som skötte streaming för nfl).

Vi kom fram till att vi tar mycket hellre en bra 1080p stream än youtubes "4k"

Helt absurt att bitraten knappt har ökat de senaste 10 åren.

Tänk då att Youtube överlag har bäst kvalitet på streaming av de stora.

Väljer youtube stream över Twitch/Facebook varje gång, fan helt sjukt hur Twitch knappt förbättrat något alls sen det började.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tänk då att Youtube överlag har bäst kvalitet på streaming av de stora.

Väljer youtube stream över Twitch/Facebook varje gång, fan helt sjukt hur Twitch knappt förbättrat något alls sen det började.

Ja att välja Youtube streams istället för Twitch innebär ju oftast både bättre bild och att man slipper twitchs chat så det är win win.

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att man slipper reklamen gör att det är värt avgiften. Skulle aldrig kunna gå tillbaka till standard.

Tror vi i familjen, totalt, har typ 350 olika prenumerationer på YouTube. Mängden material tillgängligt är sinnes när man jämför med tex Netflix eller HBO.

Permalänk
Medlem

Jag har premium men inte hittat några clip ännu med den högre kvallen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Ja att välja Youtube streams istället för Twitch innebär ju oftast både bättre bild och att man slipper twitchs chat så det är win win.

Även möjligt att direkt gå tillbaka om man missade något

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Kilroy:

Det är fortfarande mycket som är otydligt här!
Hur genereras reklamintäkterna?
Youtube själva betalar vad reklamen hade genererat om den visats?

Och den potten betalas av premiumavgifterna?

Så en premiumtittning ger inte mer pengar för en innehållsskapare än en reklamtittning?

Visas reklam så betalas en viss summa per X-antal visningar. Hoppar man över reklamen så genereras inga intäkter.
För Premium betalas ersättningen ut baserat på visningstid. Ju mer du ser på videon desto mer intäkt genereras.

Generellt sett så verkar Premium ge markant högre ersättning per genomsnittlig visning. Men den slutgiltiga summan går ju bevisligen hand i hand med speltiden på videorna. Statistiken för LTT är rätt intressant.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Det står "1080p i högre bitrate". 1080p säger ingenting om kvaliteten, det är bara en upplösning. Jag har göra en bild i 1080p som är 2 fyrkanter bredvid varandra, men det är ändå 1080p. Högre bitrate ger bättre bildkvalitet. En dålig 4K kan se sämre ut än en bra 1080p tex.

1080p bluray tex har mycket bättre bildkvalitet än streamad 4k

Permalänk
Medlem

YT-Premium har gjort att jag inte behöver Spotify längre och därmed så är det ett givet köp. Jag nyttjar dessutom YT långt mer än någon annan strömningstjänst.

Permalänk
Musikälskare

Reklamen kan man komma runt utan att betala och jag betalar redan en del för streaming-tjänster, ser inget värde i detta personligen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

skulle aldrig betala för YT premium! Lägger hellre en sub på patreon till de Youtubers jag följer!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Finns inte redan detta, först får man en grusig automatisk 1080p som upplevs som en lägre upplösning (fusk 1080p) och sedan när man väljer kvalitet 1080p så blir kvaliteten betydligt bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersB:

Eller Argentina.. Själv så betalar jag hela 20 kr i månaden för Premium.

Behöver inte kortet du betalar med vara registrerat i Argentina också? Av vad jag läst så behöver man ändra adressen på sitt Google-konto till landet i fråga. Men går betalningen igenom problemfritt? Många e-handelsbutiker nekar ju köp från kunder vars kort inte är skrivet i landet. Behöver man inte använda VPN när man tittar sen, utan kan köra på vanlig uppkoppling i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag använder Adblock Plus.

Nackdelen är att det inte fungerar på mobiler.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Verkligen på tiden.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Nackdelen är att det inte fungerar på mobiler.

Firefox till mobilen är mig veterligen enda browsern som har stöd för addons, däribland uBlock Origin (the block of blockers).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nackdelen är att det inte fungerar på mobiler.

Youtube Vanced fungerar fortfarande finfint det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Behöver inte kortet du betalar med vara registrerat i Argentina också? Av vad jag läst så behöver man ändra adressen på sitt Google-konto till landet i fråga. Men går betalningen igenom problemfritt? Många e-handelsbutiker nekar ju köp från kunder vars kort inte är skrivet i landet. Behöver man inte använda VPN när man tittar sen, utan kan köra på vanlig uppkoppling i Sverige?

Jag gjorde detta förra året.. Så det kan väl mycket väl vara så att det har ändrats. Betalning till Google gjorde jag rätt nyligen á 20 kr.

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Youtube Vanced fungerar fortfarande finfint det.

Vart hittar man den appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Vart hittar man den appen?

Vanced är nerlagt, du kan hitta eftergångaren till Vanced här : https://old.reddit.com/r/revancedapp/

Visa signatur

MSI Z-790-A | 13700K | 64 GB D4 3600 MHz | 3080
YOUTUBE | ANDERS BURLIN