Permalänk
Medlem

Enklaste e-butiken möjlig?

Hej!
Min fru har bett mig kika på olika alternativ till försäljning kopplad till hennes hobby. Hon håller på med Scrapbooking och gör en hel bunt kort som till slut ligger i drivor. Istället för att allt ska gå till spillo tänkte vi att man kunde ha någon typ av enkel webshop där man kan sälja saker.

Vad finns det för möjligheter till detta? Blir det problematiskt att ha en webshop för hobbysyfte, det vill säga inte ett eget företag. Om man ser till utgifter och intäkter kommer hon inte direkt tjäna pengar på det, men kanske få tillbaka en slant av det man lagt på saker.

Vi kan ingenting om att göra hemsidor så det blir automatiskt bara aktuellt med "färdiga" koncept, där man med enkla knapptryck får något som är lite fungerande. Hur ska man gå tillväga? Vad finns det för bekymmer?

Vänligen
Emanuel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Keeper of Traditions

Vet att Etsy är väldigt vanligt för att sälja DYI-prylar (om man nu inte verkligen vill göra sin egna hemsida).
Vet iofs inte hur vanligt det är i Sverige, om det bara är svenska marknaden man vill sikta på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Håller med om att Etsy nog är bäst för ert ändamål. Gör du en egen sida med t.ex. Shopify behöver du nog börja marknadsföra sidan för att hitta kunder.

Permalänk
Skrivet av Largoplz:

Hej!
Min fru har bett mig kika på olika alternativ till försäljning kopplad till hennes hobby. Hon håller på med Scrapbooking och gör en hel bunt kort som till slut ligger i drivor. Istället för att allt ska gå till spillo tänkte vi att man kunde ha någon typ av enkel webshop där man kan sälja saker.

Vad finns det för möjligheter till detta? Blir det problematiskt att ha en webshop för hobbysyfte, det vill säga inte ett eget företag. Om man ser till utgifter och intäkter kommer hon inte direkt tjäna pengar på det, men kanske få tillbaka en slant av det man lagt på saker.

Vi kan ingenting om att göra hemsidor så det blir automatiskt bara aktuellt med "färdiga" koncept, där man med enkla knapptryck får något som är lite fungerande. Hur ska man gå tillväga? Vad finns det för bekymmer?

Vänligen
Emanuel

Jag tänker främst Shopify: https://www.shopify.com/se för allra enkelhetens skull.

Alternativt att jag får koda ihop något simpelt i HTML, CSS, PHP + SQL som ni sedan kör lagrade hos Loopia.se eller Inleed.se (eller vilka som nu stöder PHP + MariaDB/SQL) då jag behöver referenser inför arbetslivet och jag föredrar projektbaserat, dvs., "Gör detta inom denna deadline"!

Jag tänker:

  • Simpel frontend för att beställa samt en admininloggning för att se lagda ordrar

  • En backend till databas som den alltid läser ifrån och som bara då låter en göra beställning så länge det finns i lagret

  • Betalning kan göras mot Swish där de ska lämna ett referensnummer som också lagras i databasen (vid lagd order) så det kan kontrolleras att rätt summa har betalats till rätt referens.

  • Kontrollen får hon då göra manuellt på kopplat Swish-nummer och kika i adminpanalen och då bocka i i adminpanelen att betalning för order# är nu godkänd och då kan det ordernumret uppdateras att få markera som levererad vilket då skickar mejlbekräftelse till kund att "Din order har skickats. Tack för din beställning och välkommen åter!".

  • Självfallet vedertagna skydd mot XSS och SQL Injections med hjälp av strip_tags() och mysql_real_escape_string() i alla relevanta inmatningsfält!

  • Marknadsföringen kan ju vara att posta i diverse FB-grupper om att "frun på hobbynivån har lite scrapbookings att göra sig av med. Ta en gärna titt på vår simpla e-handelssida!"

Jag vet dock inte hur man kopplar Swish med PHP+AJAX för att invänta att en betalning gjorts så att det skulle uppdateras på frontenden för att kunden skulle få bekräftelse om att deras betalning gått igenom. Någon som vet relevant API för detta får gärna länka källa.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"
"Visste du förresten att det är ett mångmiljardbolag?"
"Jag lever inte för att koda utan kodar för att sen kunna leva"

Permalänk
Medlem

Tack för de fina svaren. Blir inget eget skapande av sida manuellt. Shopify verkar lite intressant på sikt, men Etsy verkar ju smidigt. Något nån har testat?
Vänligen
Emanuel

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)