Guide: Sänkt spänning på Geforce RTX 3080 för markant bättre energieffektivitet

Permalänk

Autostart av MSI Afterburner

Jag har provat att undervolta och det fungerar bra. Men hur får man MSI Afterburner att sätta inställningarna automatisk vid start av Windows. Har provat att markera det som ser ut som en blå flagga, hänglåset och inställningen att Afterburner ska starta med Windows och alla tänkbara kombinationer av dom, men jag måste starta MSI Afterburner manuellt för att inställningarna ska ta. Någon som vet hur man gör?
Kan sägas att varje gång jag startar MSI Afterburner så krävs att jag knappar in koden för windows UAC.

Permalänk
Medlem

Har kört mitt undervoltat sen den dagen jag fick hem de i december 2020, kör 1 845mhz med 0.850mV

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Har kört mitt undervoltat sen den dagen jag fick hem de i december 2020, kör 1 845mhz med 0.850mV

Haha Samma här faktiskt. Exakt samma värden också, fungerat superstabilt, aldrig märkt av något problem

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Haha Samma här faktiskt. Exakt samma värden också, fungerat superstabilt, aldrig märkt av något problem

Ja verkligen,

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Lekt lite med undervolting på mitt msi 3080 suprim x.

1965mhz vid 0.900v är stabilt i port royal stress-test, 11807 poäng i benchmark. Detta sänkte effekten på kortet från ca 370w till ca 320-320w. Frekvens och spänning ligger under dessa tester konstant på önskade värden.

Testade precis quake 2 rtx, här verkar inte frekvensen lika stabil, kortet throttlar och effekten är tillbaka på ca 370w. Ser att även spänningen ökar till som mest 1.050v här. Vad gör jag för fel? Kör jag port royal direkt efteråt ligger spänningen konstant på 0.900v.

Permalänk

Inget 3080 men tänkte dela med mig av mina resultat på 3090 utan att behöva starta ny tråd...

Lägsta stabila undervolt jag lyckats med och kör med på mitt Phoenix är:
1800mhz@825mV

Max effekt: ~350W (370W standard)
Max temp: 73 grader

Sänker jag mV så låser sig Heaven så jag tror att detta är lägsta jag kan gå

Vet inte om det är bra eller dåligt men det är vad en glad amatör lyckats med i alla fall.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 1 TB SSD M.2 | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Tack för bra guide!
Är väldigt nöjd med mitt Rog Strix 3080 OC förutom temperaturerna som inte känts helt bekväma.
80+ grader på GPU och 100 grader på vRam vid tung last. Den här guiden fick mig att ta tag i det.

Mina inställningar:
Core clock: -280
Core voltage: 0.875
Frekvens: 1890MHz

Effektuttaget har sänkts från 370(!) till 310w.
Tempen från 80+ grader ner till 65-67 grader på GPU och 100 ner till 92 grader på vRam. ​

Går säkert att få ner effekten ännu mer men jag är nöjd med temperaturerna nu.

Visa signatur

10700k | STRIX RTX 3080 OC White | NZXT N7 Z490 White | Kraken Elite 280 White | 4x8GB Corsair Dominator RGB DDR4 3200MHz White | Acer Nitro XV322QKKV 4K@144hz | Phanteks AMP 1000W v2 White | Jonsbo D41 Mesh White | SteelSeries Apex 3 TKL | Logitech G305 | HyperX Cloud Flight

Permalänk
Medlem

Passar även jag på att tacka för en bra guide!

Fick ner ljudnivån på mitt tämligen klent kylda ASUS RTX 3060Ti DUAL MINI. Landade vid 875mV och 1920Mhz för tillfället, stabilt vid de test jag gjort med Quake II RTX och Bright Memory Infinite (RT Benchmark). Från ca. 200W is Bright Memory Infinite till ca. 150W.

Innan låg spänningen och pendlade mellan ~940-1040 mV, frekvensen började på 1935Mhz men föll snabbt till ~1845-1905Mhz.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av noujzz:

Tack för bra guide!
Är väldigt nöjd med mitt Rog Strix 3080 OC förutom temperaturerna som inte känts helt bekväma.
80+ grader på GPU och 100 grader på vRam vid tung last. Den här guiden fick mig att ta tag i det.

Mina inställningar:
Core clock: -280
Core voltage: 0.875
Frekvens: 1890MHz

Effektuttaget har sänkts från 370(!) till 310w.
Tempen från 80+ grader ner till 65-67 grader på GPU och 100 ner till 92 grader på vRam. ​

Går säkert att få ner effekten ännu mer men jag är nöjd med temperaturerna nu.

Skrivet av Ghorun:

Passar även jag på att tacka för en bra guide!

Fick ner ljudnivån på mitt tämligen klent kylda ASUS RTX 3060Ti DUAL MINI. Landade vid 875mV och 1920Mhz för tillfället, stabilt vid de test jag gjort med Quake II RTX och Bright Memory Infinite (RT Benchmark). Från ca. 200W is Bright Memory Infinite till ca. 150W.

Innan låg spänningen och pendlade mellan ~940-1040 mV, frekvensen började på 1935Mhz men föll snabbt till ~1845-1905Mhz.

Kul att den var till hjälp!

Permalänk
Medlem

Får inte mitt Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB att svara på undervoltningen
den drar på som attan agget på 1350W får arbeta så nog drar grafikkortet bra med ström

Ska arbeta vidare på saken får jag inte ner den i förbrukning så slänger jag ut grafikkortet och stoppar tillbaka den gamla GTX1080 TI den körde jag lätt överklockad och datorn var tyst.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Tack för bra guide! Har funderat på en sak. I denna guide sänks kurvan med en offset på -250mv innan Clock och mV sätts. Men i den tidigare guiden (se länk nedan) sätts istället Clock och mV direkt till önskat värde och sedan sänker alla högre värden till samma Clock. Det bildas alltså inte någon negativ offset utan standardkurvan används fram till önskad Clock och mV. Finns det någon skillnad i resultat/prestanda mellan dessa två metoder, som kan ge för och nackdelar? Jag tänker så här:

Metod 1: -250mV undviker allt manuellt pill med att ändra alla värden till höger om satt Clock och mV. Men alla värden under tänkt Clock och mV blir underklockade? Kan detta skapa problem som märks i spel och liknande? När alla värden under tänkt Clock är -250.

Metod 2: Man låter kurvan som är lägre/under tänkt Clock och mV använda standardinställningar. Där blir ingen undervolt alls. Medan tänkt clock och mV och alla värden till höger i kurvan blir undervoltade.

Finns det någon egentlig skillnad mellan dessa metoder värd att veta som påverkar prestandan? Smålagg i laddscener eller innan spel startar?

Länk till tidigare metod: https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ooodarude:

Tack för bra guide! Har funderat på en sak. I denna guide sänks kurvan med en offset på -250mv innan Clock och mV sätts. Men i den tidigare guiden (se länk nedan) sätts istället Clock och mV direkt till önskat värde och sedan sänker alla högre värden till samma Clock. Det bildas alltså inte någon negativ offset utan standardkurvan används fram till önskad Clock och mV. Finns det någon skillnad i resultat/prestanda mellan dessa två metoder, som kan ge för och nackdelar? Jag tänker så här:

Metod 1: -250mV undviker allt manuellt pill med att ändra alla värden till höger om satt Clock och mV. Men alla värden under tänkt Clock och mV blir underklockade? Kan detta skapa problem som märks i spel och liknande? När alla värden under tänkt Clock är -250.

Metod 2: Man låter kurvan som är lägre/under tänkt Clock och mV använda standardinställningar. Där blir ingen undervolt alls. Medan tänkt clock och mV och alla värden till höger i kurvan blir undervoltade.

Finns det någon egentlig skillnad mellan dessa metoder värd att veta som påverkar prestandan? Smålagg i laddscener eller innan spel startar?

Länk till tidigare metod: https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Jag är inte säker att jag förstår din fråga till 100% men jag svarar ändå så gott jag kan.

Problemet med att sänka spänningen är att en given GPU / CPU svarar olika mot det på olika frekvenser.
Det man är mest orolig för är att få krascher och instabilitet, för att minimera risken för detta så "förenklar" man kurvan genom att låta den helt plana ut efter en viss frekvens och tvingar GPU:n kortet att INTE gå till högre frekvenser.
Man skulle teoretiskt kunna pilla vidare med detta, det är bara hur mycket tid och tålamod man har.

Om du kommer fram till att du kan sänka spänningen med -250mV vid en frekvens om 1800 MHz så är det inte säkert att samma offset funkar för 1900MHz, den kanske kräver -150mV eller kanske t o m 0 i offset. Så egentligen är det ett sätt att förenkla undervoltningen och göra det hela någorlunda hanterbart.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av nihilist71:

Jag är inte säker att jag förstår din fråga till 100% men jag svarar ändå så gott jag kan.

Problemet med att sänka spänningen är att en given GPU / CPU svarar olika mot det på olika frekvenser.
Det man är mest orolig för är att få krascher och instabilitet, för att minimera risken för detta så "förenklar" man kurvan genom att låta den helt plana ut efter en viss frekvens och tvingar GPU:n kortet att INTE gå till högre frekvenser.
Man skulle teoretiskt kunna pilla vidare med detta, det är bara hur mycket tid och tålamod man har.

Om du kommer fram till att du kan sänka spänningen med -250mV vid en frekvens om 1800 MHz så är det inte säkert att samma offset funkar för 1900MHz, den kanske kräver -150mV eller kanske t o m 0 i offset. Så egentligen är det ett sätt att förenkla undervoltningen och göra det hela någorlunda hanterbart.

Inte riktigt det jag var ute efter. Jag håller med dig. Men jag försöker omformulera lite:

Metod 1: Här underklockas hela kurva med -250MHz och sedan sätts önskad maxclock och volt (systemet är stabilt). Det som händer då är att alla MHz värden under den satta Clock förblir underklockade. Detta borde skapa problem?

Metod 2: Här underklockas inte kurvan alls utan alla MHz efter önskad Clock och volt sänks till samma nivå. Detta borde vara mest optimalt då inget förblir underklockat.

Därför var jag lite nyfiken på vilken metod som är bäst och varför. Har jag missat något?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ooodarude:

Tack för bra guide! Har funderat på en sak. I denna guide sänks kurvan med en offset på -250mv innan Clock och mV sätts. Men i den tidigare guiden (se länk nedan) sätts istället Clock och mV direkt till önskat värde och sedan sänker alla högre värden till samma Clock. Det bildas alltså inte någon negativ offset utan standardkurvan används fram till önskad Clock och mV. Finns det någon skillnad i resultat/prestanda mellan dessa två metoder, som kan ge för och nackdelar? Jag tänker så här:

Metod 1: -250mV undviker allt manuellt pill med att ändra alla värden till höger om satt Clock och mV. Men alla värden under tänkt Clock och mV blir underklockade? Kan detta skapa problem som märks i spel och liknande? När alla värden under tänkt Clock är -250.

Metod 2: Man låter kurvan som är lägre/under tänkt Clock och mV använda standardinställningar. Där blir ingen undervolt alls. Medan tänkt clock och mV och alla värden till höger i kurvan blir undervoltade.

Finns det någon egentlig skillnad mellan dessa metoder värd att veta som påverkar prestandan? Smålagg i laddscener eller innan spel startar?

Länk till tidigare metod: https://www.sweclockers.com/artikel/28052-guide-sankt-spannin...

Intressant frågeställning! Jag har rent subjektivt inte märkt av någon problematik gällandes tapp i prestanda när man använder "latemansmetoden", men det är möjligt att det kan finnas något edge case när man kan mäta upp en faktisk skillnad mellan metoderna. Så som jag har upplevt det rampar GPU:n ändå upp direkt till målfrekvensen för undervoltningen på kurvan när en 3D-last används.

Vill man ha lite extra sinnesfrid kan man definitivt använda den gamla metoden istället.

Permalänk

Jag testar båda och ser

Permalänk

Den här typen av finesser är reserverade för lite nyare kort antar jag? Inget dyker upp i MSI Afterburner när jag trycker Ctrl + F nämligen, sitter på ett gammalt GTX 970.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Subdubwise:

Den här typen av finesser är reserverade för lite nyare kort antar jag? Inget dyker upp i MSI Afterburner när jag trycker Ctrl + F nämligen, sitter på ett gammalt GTX 970.

Vill minnas att denna metod fungerar från Pascal och uppåt (GTX 1000-serien), så tyvärr inte för GTX 970.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Vill minnas att denna metod fungerar från Pascal och uppåt (GTX 1000-serien), så tyvärr inte för GTX 970.

Attans! Hur som helst, tack för svaret & för en genomförlig och mycket intressant artikel!

Den bibehållna prestandan — samtidigt som kortet emellertid slukade hela ~60 W mindre och samtidigt gick 5 °C svalare med långsammare snurr på GPU-fläktarna — var helt enkelt något jag knappt trodde var möjligt. Jag känner till underklockning vid krypto-mining sedan tidigare, men detta var en helt annan femma.

När jag, till slut, lyckas uppgradera mitt grafikkort ska jag definitivt återvända till denna artikel & testa mig fram. Tack så mycket att för att du delar med dig av denna informationen på ett väldigt bra sätt, både skriftligt och visuellt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Subdubwise:

Attans! Hur som helst, tack för svaret & för en genomförlig och mycket intressant artikel!

Den bibehållna prestandan — samtidigt som kortet emellertid slukade hela ~60 W mindre och samtidigt gick 5 °C svalare med långsammare snurr på GPU-fläktarna — var helt enkelt något jag knappt trodde var möjligt. Jag känner till underklockning vid krypto-mining sedan tidigare, men detta var en helt annan femma.

När jag, till slut, lyckas uppgradera mitt grafikkort ska jag definitivt återvända till denna artikel & testa mig fram. Tack så mycket att för att du delar med dig av denna informationen på ett väldigt bra sätt, både skriftligt och visuellt.

Kul att den uppskattas! Det var en väldigt rolig artikel att skriva också sett till att den baseras kring praktiska tillämpningar för att få min egen dator tystare.

Permalänk

Så prövade att undervolta GPU:n nu när jag såg tråden i helgen, kom ner till 881mv på 1900MHz. Problemet jag har nu är att den aldrig klockar ner sig under 1900MHz. Vet inte varför, men skulle gissa på ett den vill inte använde mindre än 881mv, vilken då den alltid kommer att köra på 1900MHz.

Någon som vet en lösning? Behöver ju inte alltid köra på max freq när jag inte behöver.

Permalänk

Problemet löst.
Har två monitorer, och tydligen så tvingar Nvidia att köra på max freq. Ändrade "Multi Display Power Saver" till 40% på båda i Nvidia inspector, och nu ligger den på 608MHz och 675mV.

Måste ha ett till program körandes i bakgrunden om jag vill köra med under voltage. Men får väl va.

Permalänk
Medlem

Körde 3DMARK Time Spy efter undervolt med samma värden som i artikeln. Körde en graf med effektuttaget. Första är med undervolt och andra stock? Ser dessa värden ok ut? I vissa spel som tex Control så ligger effekten på max 320 ofta även fast jag undervoltat, varför? Nåt som är fel? Blir lite fundersam över att i vissa spel så gör det inte så stor skillnad medans i vissa gör det mycket skillnad.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Körde 3DMARK Time Spy efter undervolt med samma värden som i artikeln. Körde en graf med effektuttaget. Första är med stock och andra med undervolt? Ser dessa värden ok ut? I vissa spel som tex Control så ligger effekten på max 320 ofta även fast jag undervoltat, varför? Nåt som är fel? Blir lite fundersam över att i vissa spel så gör det inte så stor skillnad medans i vissa gör det mycket skillnad.
<Uppladdad bildlänk>

Om jag förstår din bild så verkar den dra mer med undervolt?
Det låter konstigt, och får en ju att undra om du verkligen lyckats göra undervolten på rätt sätt?
(i artikeln sjönk ju förbrukningen i Control en hel del...)

Gjorde du verkligen hela guiden inklusive andra delen där man gör den slutgiltiga frekvenskurvan?
(säker på att du klickat apply osv? Och även "apply overclocking at startup" uppe till höger?)
Att vissa titlar ändå kliver upp i närmre 320W verkar dock normalt, om de är tex väldigt RTX tunga.

...

Jag fick tyvärr lite "artefakter" med Swec:s värden (enstaka trasiga polygoner, lite flimmer mm i tex Forza Horizon 5) så fick dra upp spänningen en smula och drog även ner frekvensen en liten snutt...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Om jag förstår din bild så verkar den dra mer med undervolt?
Det låter konstigt, och får en ju att undra om du verkligen lyckats göra undervolten på rätt sätt?
(i artikeln sjönk ju förbrukningen i Control en hel del...)

Gjorde du verkligen hela guiden inklusive andra delen där man gör den slutgiltiga frekvenskurvan?
(säker på att du klickat apply osv? Och även "apply overclocking at startup" uppe till höger?)
Att vissa titlar ändå kliver upp i närmre 320W verkar dock normalt, om de är tex väldigt RTX tunga.

...

Jag fick tyvärr lite "artefakter" med Swec:s värden (enstaka trasiga polygoner, lite flimmer mm i tex Forza Horizon 5) så fick dra upp spänningen en smula och drog även ner frekvensen en liten snutt...

Menar tvärtom med graferna. Första är undervolt.

Har gjort enligt guiden för övrigt och i många spel så sjunker ju också effekten markant men inte i control.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Har även läst av frekvensen som ligger på max 1845 MHz samt spänningen som ligger på max 0.85 volt så det ser ut att lira men som sagt i vissa spel är ändå effekten hög.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant läsning!
Jag ska prova detta på mitt 3060 ti FE. Någon som har en spänning och klockfrekvens för en okunnig att utgå ifrån tro?

Permalänk

Sorry för necroposting med vill tacka för en riktigt bra guide. Var nästan 15 år sedan jag sysslade med detta senast så det kändes bra att komma tillbaka på banan.

Jag lyckades får till följande genom att testa via Port Royal:

mV: 850
Frekvens: 1 845
Temp: 71
Poäng: 11 465
FPS: 53

Kortet är ett Palit 3080 som sitter i ett NR200P Max - det låter en del mindre från den lilla lådan nu

Kort som användes
Visa signatur

NES.

Permalänk
Skrivet av dr. Dunkel:

Sorry för necroposting med vill tacka för en riktigt bra guide. Var nästan 15 år sedan jag sysslade med detta senast så det kändes bra att komma tillbaka på banan.

Jag lyckades får till följande genom att testa via Port Royal:

mV: 850
Frekvens: 1 845
Temp: 71
Poäng: 11 465
FPS: 53

Det låter en del mindre fån den lilla lådan nu

Vilket grafikkort använde du?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Vilket grafikkort använde du?

Åh, den lilla detaljen. Ett Palit 3080.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så prövade att undervolta GPU:n nu när jag såg tråden i helgen, kom ner till 881mv på 1900MHz. Problemet jag har nu är att den aldrig klockar ner sig under 1900MHz. Vet inte varför, men skulle gissa på ett den vill inte använde mindre än 881mv, vilken då den alltid kommer att köra på 1900MHz.

Någon som vet en lösning? Behöver ju inte alltid köra på max freq när jag inte behöver.

https://i.imgur.com/ThchFm8.png

Nu var det ju ett år sedan du ställde frågan, men det som slog mig är den gulstreckade vertikala låslinjen i kurveditorn, det var inte så att du hade låst fast på 881mV i Afterburner och bara glömt att låsa upp?

Visa signatur

5950X, 3090