Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Erfarenheter av Samsung hw-q995b soundbar?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Necrophor:

Om vi bortser från spelande, hur är det med film på fysisk skiva?
Det är lite av grejen för mig då jag köpte en xbox one x just för att spela filmer och spela som sekundärt.

Har sett att man bör ställa in Bitstream (inte lpcm) samt tillåta passthrough ((let receiver decode), sedan även ställa in passthrough på "blue-ray" appen från inställningar. Sedan skall man ställa in passthrough på tv'n istället för Auto också, för att kunna få Dolby Atmos, på den hdmi ingång man har kopplat in blue-ray/uhd spelaren dvs. Den är tydligen "grå" och inte valbar om man inte har något inkopplat och streamar, då är det Auto man skall använda för att få Dolby Atmos på t ex Netflix.

Kortfattat då jag strular till mina tankar

Kan man kika på en UHD-film från t ex en konsol som är kopplad direkt till tv'n och få ut Dolby Atmos? Tänkte spara mig en massa besvär med vridande och vändade på tv'n och koppla den direkt till Soundbaren annars.

Edit:
Jag tror inte Samsung kommer göra något åt det då detta tycks ha varit ett känt problem sedan Q90/95T släpptes utan att något har hänt.

Matar du ut bitstream från konsolen och har TVn på passthrough så går det det att köra Dolby THD med atmos osv

Om jag förstod frågan

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Matar du ut bitstream från konsolen och har TVn på passthrough så går det det att köra Dolby THD med atmos osv

Om jag förstod frågan

Tackar min gode herre, det var exakt vad min fråga var

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tackar min gode herre, det var exakt vad min fråga var

Ja, Dolby Atmos fungerar på Xbox Series för filmer och spel, men för spel skapar det en fördröjning av ljudet som inte går att justera till det bättre.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har försökt in i det sista att avstå, klarade det längre än jag trodde... nääääästan så det hann bli lördag

Men nu är en beställd då dess primära uppgift inte är att spel ändå, utan film och serier - mestadels streamat men även möjlighet till fysiska UHD filmer tack vare Xbox One X

Men 30 dagars öppet köp med fri retur tycker jag var generöst, om det nu skulle visa sig att den är en stor besvikelse.

Tackar och bockar till alla som har svarat i tråden och diskuterat både det negativa och positiva!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Köpte Q995B från Samsung, testkört 1,5v. Nöjd med ljudet, dock problem med ett poppande ljud från bakre vänstra högtalaren, oftast när man slutar spela upp en video. Kanske händer 1/20 ggr, men tillräckligt irriterande. Testar just nu med att koppla bort och ta undan all trådlös utrustning i närheten som kan störa 5Ghz som högtalarna använder och utvärdera.

Permalänk
Medlem

Ni som har dessa högtalare, vad kör ni med för väggfäste eller golvstativ till bakre högtalarna

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Ni kommer ju in på tv-spel en del här, i vilka ljudformat är spelen oftast gjorda i/med?

För övrigt har jag nu både beställt en soundbar (Samsung HW-Q995B) och ett 5.1-ljuds hemmabiosystem (Canton 365).. Vilket tror ni kommer ge bäst ljud för spel, film respektive musik? Fick beslutsångest och köpte en av vardera tokig/okunnig som man är men kommer (såklart) lämna tillbaka ett av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakjam:

Tack för era svar!

Ni kommer ju in på tv-spel en del här, i vilka ljudformat är spelen oftast gjorda i/med?

För övrigt har jag nu både beställt en soundbar (Samsung HW-Q995B) och ett 5.1-ljuds hemmabiosystem (Canton 365).. Vilket tror ni kommer ge bäst ljud för spel, film respektive musik? Fick beslutsångest och köpte en av vardera tokig/okunnig som man är men kommer (såklart) lämna tillbaka ett av dem.

För Xbox och Playstation så är det enda rätta valet LPCM för 5.1/7.1. På båda konsoler kan man även välja Dolby Digital eller DTS men båda skapar en fördröjning av ljudet pga. omkodning från LPCM till Dolby Digital/DTS. Enstaka spel från bl.a. Microsoft har stöd för Dolby Atmos. Även detta fördröjt och många har problem med att ljudet försvinner några sekunder då och då. Använd dessa endast om man absolut inte har något annat val.

För Nintendo Switch finns endast LPCM för surround. Inget Dolby Digital eller DTS.

På PC är det PCM för alla spel förutom enstaka undantag från bl.a. Microsoft med stöd för Dolby Digital och Dolby Atmos (Forza, Gears etc.).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Ni som har dessa högtalare, vad kör ni med för väggfäste eller golvstativ till bakre högtalarna

Mina står dessvärre på ett par nattduksbord då systemet befinner sig i sovrummet, så ljudbilden blir ju inte direkt optimal från surround och sido-surround, de låter ganska lika. Men har sett att Samsung tydligen säljer separata golvstativ till dessa.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har nu hunnit testa systemet lite och... ja... det känns ganska tu-delat än så länge faktiskt.

Jag jämför dels med mitt klipsch system i vardagsrummet:
2x Klipsch RP-280F (frontar) (12.990:-)
Klipsch RP-450C (Center) (5.990:-)
2x Dynavoice m-65EX v4 (Surround) (5.990:-)
2x Äldre Sonab 2x75w högtalare (Höjd surround) (Ingen aning, från 70-talet)
Yamaha Rx-v575 receiver, 7.2 (3.500:-)
Ingen subwoofer då jag bor i lägenhet och ändå inte kan utnyttja systemet till mer än ca 30%

och mina äldre Audio Pro T14 denna ersatte i sovrummet.

Vanlig Tv, Youtube eller t ex en sitcom som According To Jim (Disney+) känns soundbaren ganska dålig där den låter rätt ihålig och väldigt mycket diskant. Skulle faktiskt säga att Audio Pro T14 stereo känns som ett bättre alternativ. Även om man använder sig av "standard läge" på baren kryper väldigt mycket diskant fram. Toner EQ kan man ställa in lite bas och diskant, men att dra ned diskanten har ingen påverkan på ljudbilden, däremot har jag ställd upp bas 3 eller 4 steg vilket get lite mer "tryck" i ljudbilden till t ex musik/film, samt höjt subwoofern till +2. Använder inte Q-Symphony, visst blir röster lite klarare men ger även mer diskant, kan bero på att tv-högtalare inte är av någon större kvalité. Ljudläge Adaptive, med Auto EQ och rumsanpassning påslagna (spacefit +). Vanlig tv räknade jag in streama från SVT Play fotbolls-VM, där man får ett helt annat "tryck/punch" med Klipsch-systemet.

Youtube Musikvideos/Musik från telefon etc: Här tycker jag soundbaren lyckas bra och spelar brallorna av Audio Pro T14, men saknar definitivt samma djup och punch som Klipsch systemet.

Filmer: Rätt likadant som ovan.

Kortfattat kan man säga att Soundbaren definitivt är mer "känslig" för vilken källa/kvalité på ljudmaterialet den skall återskapa, där inte lika högupplösta Audio Pro "gömmer" överdriven diskant. Sedan sätter fysikens lagar stopp för hur mycket "luft" denna soundbar kan flytta, om man jämför med Klipsch systemet t ex.

Bara frontarna har 4x8" basar (2 i varje tower) och centern har 4x6.5" basar vilket ger en markant skillnad i djup och tryck mot Soundbaren. Att tänka på att subben som följer med endast är 8".

MEN det är även en ganska markant prisskillnad OM man köper/köpte denna Soundbar på Rea för 9.500:- där Klipschsystemet ligger på 28.470:- inklusive receiver. Så förväntar man sig att denna soundbar skall/kan ersätta ett liknande system kommer man bli kraftigt besviken.

Köper man soundbaren till dess ordinarie pris (15k+) skulle jag säga att den INTE är prisvärd.
Till reapriset på 9.500:- (benify eller 9.990:- utan Benify) knäpper den ett budget-system på fingrarna utan större problem, speciellt när det kommer till ljudkvalité. Men ett system i mellansegmentet (8-14k) med större högtalar-element kommer att ge en "bättre" och starkare upplevelse. MEN här spelar då även en annan faktor in; vill man slippa alla kablar och en receiver samt större högtalare som kan vara svårare att passa in i rumsbilden?

Är inte HELT säker på att jag kommer behålla denna, jag hade förväntat mig mer. Dock inga problem med "disconnects" eller andra problem. Fullt möjligt att jag kommer vara öppen för att låta systemet gå vidare till någon för mitt inköpspris eller skicka tillbaka den till Samsung, som erbjöd 30 dagars öppet köp.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Köpte QN95B TV samt Q995B soundbar här under Black Friday.

Kör just nu PCn direkt in i TVn via OneConnect boxen HDMI1 och sen eARC porten (HDMI3) till soundbaren. Försökte ställa in Passtrough i KODI men då vart det bara tyst. Är det pga att TVn inte fixar LPCM?

Det här är mina inställningar i TVn:

Under Ljud->Expertinställningar
HDMI-eARC-läge: Auto
Digital utgångsljudformat: Koppla genom
Dolby ATMOS: iklickat
Digital utgångsljudfördröjning: 100

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vexo:

Köpte QN95B TV samt Q995B soundbar här under Black Friday.

Kör just nu PCn direkt in i TVn via OneConnect boxen HDMI1 och sen eARC porten (HDMI3) till soundbaren. Försökte ställa in Passtrough i KODI men då vart det bara tyst. Är det pga att TVn inte fixar LPCM?

Det här är mina inställningar i TVn:

Under Ljud->Expertinställningar
HDMI-eARC-läge: Auto
Digital utgångsljudformat: Koppla genom
Dolby ATMOS: iklickat
Digital utgångsljudfördröjning: 100

TVn klarar absolut av passthrough av både PCM surround och tex DTHD med atmos osv. Inställningarna du kör är rätt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Köpte QN95B TV samt Q995B soundbar här under Black Friday.

Kör just nu PCn direkt in i TVn via OneConnect boxen HDMI1 och sen eARC porten (HDMI3) till soundbaren. Försökte ställa in Passtrough i KODI men då vart det bara tyst. Är det pga att TVn inte fixar LPCM?

Det här är mina inställningar i TVn:

Under Ljud->Expertinställningar
HDMI-eARC-läge: Auto
Digital utgångsljudformat: Koppla genom
Dolby ATMOS: iklickat
Digital utgångsljudfördröjning: 100

Skrivet av UndaC:

TVn klarar absolut av passthrough av både PCM surround och tex DTHD med atmos osv. Inställningarna du kör är rätt.

Det verkar vara som följande:
"No Samsung TV supports LPCM passthrough 5.1 or 7.1".

Verkar vara ett ganska känt problem med ett flertal serier av TV's från Samsung som de "vägrar" fixa och flertalet verkar ha "open cases" gällande just detta. Det står i manualen att de skall klara av det, men gör det inte i verkligheten. Verkar vara något i Earc grejen som gör att TV'n mixar ned all lpcm multichannel till lpcm stereo oavsett.

Lösningen på xbox är att man ställer in "Dolby Atmos for home theater" och då kan man även ha "passthrough" på tv'n.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Necrophor:

Det verkar vara som följande:
"No Samsung TV supports LPCM passthrough 5.1 or 7.1".

Verkar vara ett ganska känt problem med ett flertal serier av TV's från Samsung som de "vägrar" fixa och flertalet verkar ha "open cases" gällande just detta. Det står i manualen att de skall klara av det, men gör det inte i verkligheten. Verkar vara något i Earc grejen som gör att TV'n mixar ned all lpcm multichannel till lpcm stereo oavsett.

Lösningen på xbox är att man ställer in "Dolby Atmos for home theater" och då kan man även ha "passthrough" på tv'n.

Skumt. S95B som jag har klarar det utan problem i alla fall. Så jag antog att andra 2022-modeller också var lugna eftersom de använder samma kodbas för firmware trots olika paneltyper.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

TVn klarar absolut av passthrough av både PCM surround och tex DTHD med atmos osv. Inställningarna du kör är rätt.

Prövade auto istället för passthrough, då får man ljud iaf med passthrough i Kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Skumt. S95B som jag har klarar det utan problem i alla fall. Så jag antog att andra 2022-modeller också var lugna eftersom de använder samma kodbas för firmware trots olika paneltyper.

Då är S95B den enda TVn från Samsung som klarar av det. Antingen har dom fixat problemet endast för din TV eller så har du kanske bara inte märkt av det?

Internetrapporter menar dock att även S95B har samma problem. Eventuellt har dom i sådana fall löst det med senare uppdateringar, men det känns långsökt. Jag har gärna fel!

Om konsolen är ansluten direkt till TVn så nermixar Samsungs TV-apparater ljudet till 2.0 innan det skickas vidare via eARC till soundbar/förstärkare. Är ens soundbar/förstärkare inställd på ett läge för uppmix (t.ex. Game Mode på Samsungs soundbars, vilket går igång automatiskt om HDMI-ingången för konsolen är inställd på Game Mode, i alla fall på 2021 års soundbar) så försöker soundbaren mixa upp ljudet, men det är ju långt ifrån likt det 5.1/7.1 som konsolen faktiskt skickade.

Ansluter man konsolen direkt till soundbar/förstärkare så behåller man orginalmixen utan problem.

Väljer man Dolby som ljudformat så nermixas ingenting, men istället får man - som jag har nämnt tidigare - en fördröjning av ljudet.

Skrivet av Vexo:

Köpte QN95B TV samt Q995B soundbar här under Black Friday.

Kör just nu PCn direkt in i TVn via OneConnect boxen HDMI1 och sen eARC porten (HDMI3) till soundbaren. Försökte ställa in Passtrough i KODI men då vart det bara tyst. Är det pga att TVn inte fixar LPCM?

Det här är mina inställningar i TVn:

Under Ljud->Expertinställningar
HDMI-eARC-läge: Auto
Digital utgångsljudformat: Koppla genom
Dolby ATMOS: iklickat
Digital utgångsljudfördröjning: 100

Har du kryssat i att din "förstärkare" har stöd för alla olika Dolby-format i Kodis inställningar? DTS avkodas inte alls och skickas inte vidare av Samsung TV, så se till att du inte spelar upp en film med DTS valt som ljudspår. Vill du ha DTS, DTS:X osv. så måste du ansluta datorn direkt till soundbaren. Och glöm inte att aktivera "utökad HDMI" (vad det nu kallas) för alla HDMI-ingångar på TVn.

Kodi skickar inte LPCM, Kodi skickar det som finns på filmen/serien. Dvs. Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Digital Plus med Atmos, Dolby TrueHD och Dolby TrueHD med Atmos. Även DTS motsvarande om datorn är ansluten direkt till soundbaren.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av nu1mlock:

Då är S95B den enda TVn från Samsung som klarar av det. Antingen har dom fixat problemet endast för din TV eller så har du kanske bara inte märkt av det?

Internetrapporter menar dock att även S95B har samma problem. Eventuellt har dom i sådana fall löst det med senare uppdateringar, men det känns långsökt. Jag har gärna fel!

Om konsolen är ansluten direkt till TVn så nermixar Samsungs TV-apparater ljudet till 2.0 innan det skickas vidare via eARC till soundbar/förstärkare. Är ens soundbar/förstärkare inställd på ett läge för uppmix (t.ex. Game Mode på Samsungs soundbars, vilket går igång automatiskt om HDMI-ingången för konsolen är inställd på Game Mode, i alla fall på 2021 års soundbar) så försöker soundbaren mixa upp ljudet, men det är ju långt ifrån likt det 5.1/7.1 som konsolen faktiskt skickade.

Ansluter man konsolen direkt till soundbar/förstärkare så behåller man orginalmixen utan problem.

Väljer man Dolby som ljudformat så nermixas ingenting, men istället får man - som jag har nämnt tidigare - en fördröjning av ljudet.

Har du kryssat i att din "förstärkare" har stöd för alla olika Dolby-format i Kodis inställningar? DTS avkodas inte alls och skickas inte vidare av Samsung TV, så se till att du inte spelar upp en film med DTS valt som ljudspår. Vill du ha DTS, DTS:X osv. så måste du ansluta datorn direkt till soundbaren. Och glöm inte att aktivera "utökad HDMI" (vad det nu kallas) för alla HDMI-ingångar på TVn.

Kodi skickar inte LPCM, Kodi skickar det som finns på filmen/serien. Dvs. Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby Digital Plus med Atmos, Dolby TrueHD och Dolby TrueHD med Atmos. Även DTS motsvarande om datorn är ansluten direkt till soundbaren.

Jo jag har sett många påstå det. Men under inga omständigheter händer det med min ps5 tex. Inte i spel i alla fall.

Kan panorera och ankra surroundljud extremt tydligt i diskreta bakkanaler osv.

Vet inte om det är kombon s95 och q995 som är extra snälla mot varandra eller något i den stilen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jo jag har sett många påstå det. Men under inga omständigheter händer det med min ps5 tex. Inte i spel i alla fall.

Kan panorera och ankra surroundljud extremt tydligt i diskreta bakkanaler osv.

Vet inte om det är kombon s95 och q995 som är extra snälla mot varandra eller något i den stilen.

Det finns onekligen ex som fungerar och soundbars som inte lider av "disconnects" etc (den jag köpte t ex), det gör detta så väldigt "konstigt". Vet åtminstone en som inte fick det att fungera med sin S95B, men det fungerade utmärkt på hans QN95A. Jag är absolut inget fan av LG, men de led av samma problem med "fördröjning av ljudet" t ex, det åtgärdade de i en firmware update rätt omgående - hos Samsung har det fortfarande inte hänt och det känns rätt tveksamt om det någonsin kommer att hända. (Med tanke på att problemet har existerar sedan Q90T tiden)

Men om båda spelar ihop bra för dig är det bara att gratulera och glädjas över att det fungerar!

Men pratar vi bara om soundbaren är jag en aning besviken, speciellt på lägre volymer och Stereo-förmågan. Stereo gör verkligen att det låter en aning ihåligt så att säga. Det verkar vara först när man kliver upp på ljudvolym 20-25 den vaknar till liv på riktigt, vilket tyvärr blir lite för högt i ett litet rum. För ett bio-rum tror jag den passar utmärkt faktiskt, men i ett litet rum i en lägenhet är denna "onödig". Att jag sedan även har blivit mer ljudkänslig tack vare neurologiska besvär hjälper ju inte direkt till, så min besvikelse ligger just på de lägre volymerna, drar man upp är det en VÄLDIGT kompetent soundbar, speciellt om den matas med rätt källor. Då skulle jag våga påstå att "bio-känsla" inte är långt bort.

Min förhoppning var att den, liksom mitt klipsch system, skulle kunna ge den underliggande "tyngden" även på lägre volymer (runt 10-14) men just på denna nivå låter den inte bättre/sämre än i stort sett vad som helst. Kikar man t ex på Youtube tycker jag till och med den presterar sämre än Audio Pro T14 (aktiva stereo högtalare) såvida man inte lyssnar på musik och drar upp volymen en aning. Men tar man "program" som t ex Matkoma blir ljudbilden inte alls bra.

Sammanfattning:
Onödig (ibland rent av dålig) om du främst tänker konsumera tv, youtube eller slikt material och använder lägre volym.
Ruskigt kompetent om du främst ser filmer/serier och har möjligheten att dra upp ljudvolymen.
Kan inte riktigt konkurrera med "tower högtalare".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Necrophor:

Det finns onekligen ex som fungerar och soundbars som inte lider av "disconnects" etc (den jag köpte t ex), det gör detta så väldigt "konstigt". Vet åtminstone en som inte fick det att fungera med sin S95B, men det fungerade utmärkt på hans QN95A. Jag är absolut inget fan av LG, men de led av samma problem med "fördröjning av ljudet" t ex, det åtgärdade de i en firmware update rätt omgående - hos Samsung har det fortfarande inte hänt och det känns rätt tveksamt om det någonsin kommer att hända. (Med tanke på att problemet har existerar sedan Q90T tiden)

Men om båda spelar ihop bra för dig är det bara att gratulera och glädjas över att det fungerar!

Men pratar vi bara om soundbaren är jag en aning besviken, speciellt på lägre volymer och Stereo-förmågan. Stereo gör verkligen att det låter en aning ihåligt så att säga. Det verkar vara först när man kliver upp på ljudvolym 20-25 den vaknar till liv på riktigt, vilket tyvärr blir lite för högt i ett litet rum. För ett bio-rum tror jag den passar utmärkt faktiskt, men i ett litet rum i en lägenhet är denna "onödig". Att jag sedan även har blivit mer ljudkänslig tack vare neurologiska besvär hjälper ju inte direkt till, så min besvikelse ligger just på de lägre volymerna, drar man upp är det en VÄLDIGT kompetent soundbar, speciellt om den matas med rätt källor. Då skulle jag våga påstå att "bio-känsla" inte är långt bort.

Min förhoppning var att den, liksom mitt klipsch system, skulle kunna ge den underliggande "tyngden" även på lägre volymer (runt 10-14) men just på denna nivå låter den inte bättre/sämre än i stort sett vad som helst. Kikar man t ex på Youtube tycker jag till och med den presterar sämre än Audio Pro T14 (aktiva stereo högtalare) såvida man inte lyssnar på musik och drar upp volymen en aning. Men tar man "program" som t ex Matkoma blir ljudbilden inte alls bra.

Sammanfattning:
Onödig (ibland rent av dålig) om du främst tänker konsumera tv, youtube eller slikt material och använder lägre volym.
Ruskigt kompetent om du främst ser filmer/serier och har möjligheten att dra upp ljudvolymen.
Kan inte riktigt konkurrera med "tower högtalare".

Håller verkligen med om att den låter för tunn på låga volymer.

Men brassar jag på en det mesta med Atmos med lagom volym tycker jag det låter kanon. Där det brister är mer det vardagliga tittandet och musik IMHO

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Håller verkligen med om att den låter för tunn på låga volymer.

Men brassar jag på en det mesta med Atmos med lagom volym tycker jag det låter kanon. Där det brister är mer det vardagliga tittandet och musik IMHO

Med lagom volym antar jag att du menar runt 20+ (?)
Men ja, där håller jag med om att den låter riktigt bra - med rätt material.

Dock just bokat en retur av denna då jag anser att för priset, även det rabatterade, bör den kunna hantera båda scenarion och ett par aktiva stereo-högtalare inte skall vara bättre för stereo/Youtube/tv (svt stream t ex).

Tycker dock den var okey till musik, testade bara lite snabbt men helt ok med hårdrock/metal

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Ni som har dessa högtalare, vad kör ni med för väggfäste eller golvstativ till bakre högtalarna

Jag har köpt ett par Vebos stativ Samsung HW-Q995B/HW-Q990B svart par XL (100cm)

Dessa stativ finns även i 80cm

https://www.vebos.se/vebos-stativ-samsung-hw-q990b-svart-par-...

Jag satt och letade mig blå efter vad för skruvar det skulle vara för att fästa högtalarna med, jag hittade till slut vad för skruv det skulle vara och beställde från amazon.se.
Men det var med skruv med till stativen för att fästa högtalarna med.

Dom är ju inte dom billigaste, men jag är helnöjd med dom.

Köpte ett annat par högtalarstäl från amazon.se men dom vart inte bra så dom åkte upp på vinden istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2maniacs:

Jag har köpt ett par Vebos stativ Samsung HW-Q995B/HW-Q990B svart par XL (100cm)

Dessa stativ finns även i 80cm

https://www.vebos.se/vebos-stativ-samsung-hw-q990b-svart-par-...

Jag satt och letade mig blå efter vad för skruvar det skulle vara för att fästa högtalarna med, jag hittade till slut vad för skruv det skulle vara och beställde från amazon.se.
Men det var med skruv med till stativen för att fästa högtalarna med.

Dom är ju inte dom billigaste, men jag är helnöjd med dom.

Köpte ett annat par högtalarstäl från amazon.se men dom vart inte bra så dom åkte upp på vinden istället.

Jag köpte dessa i januari när de väl kom i lager 😊.

Tips till er som ska köpa 100cm långa stativen är att passa på köpa med längre sladdar till högtalarna :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Köpte Q995B från Samsung, testkört 1,5v. Nöjd med ljudet, dock problem med ett poppande ljud från bakre vänstra högtalaren, oftast när man slutar spela upp en video. Kanske händer 1/20 ggr, men tillräckligt irriterande. Testar just nu med att koppla bort och ta undan all trådlös utrustning i närheten som kan störa 5Ghz som högtalarna använder och utvärdera.

Jag har exakt samma problem.
Fick du bort det?

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd! Fantastiskt ljud.
Enda jag tycker är konstigt är att jag inte kan sänka bakre högtalarna separat, utan bara båda på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Jag har exakt samma problem.
Fick du bort det?

Ja, det märkliga är att det enda som hjälpte var att koppla min Apple TV direkt till soundbaren istället för eARC från TVn. Tyvärr har jag inte haft tiden att testa andra källor som tex PS5 eller annan konsol ett längre tag via eARC, men vill minnas att bara var ATV som gav det fenomenet. Hade tex tidigare en trådlös AP, TP-Link Deco M5, ca 1m från soundbaren men även när jag hade kopplat ur den så uppträdde missljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Ja, det märkliga är att det enda som hjälpte var att koppla min Apple TV direkt till soundbaren istället för eARC från TVn. Tyvärr har jag inte haft tiden att testa andra källor som tex PS5 eller annan konsol ett längre tag via eARC, men vill minnas att bara var ATV som gav det fenomenet. Hade tex tidigare en trådlös AP, TP-Link Deco M5, ca 1m från soundbaren men även när jag hade kopplat ur den så uppträdde missljudet.

Åh fan.
Det är så jag har kopplat och jag vill ju inte missa alla fördelar med eArc.
En kontroll bara osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Åh fan.
Det är så jag har kopplat och jag vill ju inte missa alla fördelar med eArc.
En kontroll bara osv.

Jag kanske missuppfattar dig men...

Att kunna använda en fjärrkontroll har ingenting med eARC att göra. För att kunna använda en och samma fjärr så är det CEC som är funktionen man letar efter.

Det finns endast en enda anledning till att koppla Apple TV till eARC-porten och det är om man använder HomePods som högtalare. HomePods ansluts trådlöst till Apple TV 4K. För att kunna använda dessa även för andra enheter som är anslutna till TVn så behöver Apple TV vara ansluten till eARC-porten.

Har man en soundbar ska självklart soundbaren vara ansluten till eARC-porten men det påverkar inte CEC.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Åh fan.
Det är så jag har kopplat och jag vill ju inte missa alla fördelar med eArc.
En kontroll bara osv.

Har min 4K Apple TV inkopplad till min hemmabio recvier (Marantz NR 1711) å från recviern till TV:ns eARC/ARC port (HDMI port 2).TV:ns fjärr funkar på ATV:n å 4K Chromecasten (inkopplad till TV:ns HDMI port 1). CEC aktiverat på alla enheter.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Hur är det då jag ska koppla om jag vill ha både dolby vision och atmos, samt slippa det poppande ljudet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomtemat:

Hur är det då jag ska koppla om jag vill ha både dolby vision och atmos, samt slippa det poppande ljudet?

Jag har i inställningarna på min TV - valt att köra Dolby Vision (får även ställas in på Apple TV:n å på Chromecasten osså). Har även valt Atmos ljud på TV:n (annars får jag inget Atmos ljud på Chromecasten, om jag inte minns fel) . Kör Atmos 5.1.2, då min recvier har stöd för Atmos/DTS:X (kan bara köra 5.2.2). Som sagt tidigare - Apple TV:n via en certifierade Nördic Ultra High Speed HDMI kabel till min recvier - från eArc porten på recviern via en Nördic Ultra High Speed kabel till TV:ns eARC/ARC (HDMI port 2). Så är min set up. Som sagt jag har ingen "brölimpa". Du får alltså byta ut min recvier till din soundbar i min text. Förutsättning är ju att du kan koppla in ATV:n i soundbaren. Jag får Atmos ljud när jag kör en Blu ray film med Atmos ljud (Blu ray spelare 4K Sony UBP - X700 inkopplad i recviern) , har även Netflix Premium, där vissa filmer/serier har Atmos ljud/Dolby Vision, gäller även Star Wars filmerna på Disney +, via Apple TV:n.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.