Skickade tillbaka "fel" grafikkort till Inet, är nu avstängd från att handla hos butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

För att antagligen har de upptäckt att det är såhär scammers går tillväga nu när mining boomen är över och har börjat noga kolla alla serienummer på returer på just GPU'er de fått in de senaste åren kanske? bara en tanke.

Skicka in defekta kort som de kan ha köpt defekta på t.ex. Sweclockers marknad / tradera och få en återbetalning på hela kortets värde.

Går bara att spekulera förrän @inet har svarat

Håller med. När inet skickar vidare korten till leverantör med fel S/N lär ju de bli måttligt glada. Nu verkar TS syssla med mining också att döma av hans trådhistorik också. Byter LHR kort med icke LHR t.ex.

Nåväl det är ju förståeligt att det är en röd flagg hos Inet när de upptäcker sånt här kan jag tycka. Sen blir man ju nyfiken på att höra andra sidan. Har nog aldrig hört om en portning xD

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem

Felet ligger helt och hållet på Inets sida, jag blir inte förvånad om vi snart får se en ordentlig pudel (har inte läst hela tråden).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

INGEN tycks ha läst hela första inlägget, tss tss dagens undom som bara läser rubriken och kastar sig in och skriver.
Inet och TS gjorde fel och det löste sig tillslut eftersom inet fick ett kort att sälja och sedan godtog hela felet. Hade inet känt att dom blivit skammade och inte trott på TS så hade det blivit polisanmälan.
Ärendet var stängt och klart än om med ett par bulor på vägen, som det kan bli biland vid reklamationer. När TS sen ska handla från inet igen så är han bannad från dom?
Då måste man ju fråga sig varför? Tror dom att han försökte scamma dom? Varför la dom inte i sådant fall en polis anmälan istället för att med TS hjälp rätta till problemet och få en ny vara att sälja och dessutom inte sa till TS att dom tror han scammat dom? Stackars TS trodde att allt var fixat och har ej fått någon indikation på att inet uppenbarligen INTE var nöjda med hur dom med TS hjälp löste felet som uppstått?
Även konstigt av inet att skicka en faktura utan vidare förklaring månader efter och efter att TS bestridit först DÅ ringa och berätta att ett fel har begått som inet och TS missat.

Jag har ALDRIG behövt ringa och få tag i serienumret från en butik och ts räknade säkert med att inet har koll på detta(vilket dom borde ha)

Nä ni detta ligger på inet om inte TS utelämnar viktiga delar. tex att ärendet inte är löst från inets sida.

TS skulle nog däremot kunnat vara eleka mot inet om ärendet var stängt och klart när fakturan kommit och istället hänvisat till det stängda ärendet och inte hjälpt till att lösa problemet, vilket han ändå gjorde.

Osäker på om jag hade hjälpt en butik som försöker scamma mig med en faktura månader efter att ett ärende stängt utan förklaring.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Misstänker att du aldrig någonsin tittat på ett kvitto. Du får aldrig något med serienummer på. Oavsett var du handlar.

Artikelnummer är vanligare dock men inte alls samma sak.

Vad har kvittot med saken att göra?
Det jag sagt flera gånger i tråden var att han skulle ringt och frågat eftersom han inte visste vilket kort som var vilket.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

För att antagligen har de upptäckt att det är såhär scammers går tillväga nu när mining boomen är över och har börjat noga kolla alla serienummer på returer på just GPU'er de fått in de senaste åren kanske? bara en tanke.

Skicka in defekta kort som de kan ha köpt defekta på t.ex. Sweclockers marknad / tradera och få en återbetalning på hela kortets värde.

Går bara att spekulera förrän @inet har svarat

Så alla kort som säljs på sweclockers marknad säljs med kvitto? Låt säga att de gör det hur ska man bevisa att man är den första köparen jag förstår inte riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pye:

Håller med. När inet skickar vidare korten till leverantör med fel S/N lär ju de bli måttligt glada. Nu verkar TS syssla med mining också att döma av hans trådhistorik också. Byter LHR kort med icke LHR t.ex.

Nåväl det är ju förståeligt att det är en röd flagg hos Inet när de upptäcker sånt här kan jag tycka. Sen blir man ju nyfiken på att höra andra sidan. Har nog aldrig hört om en portning xD

I media har jag nog bara hört om det när det gäller klädbutiker, hos vissa blir du spärrad om de tycker du missbrukar returer.

Skrivet av Aka_The_Barf:

INGEN tycks ha läst hela första inlägget, tss tss dagens undom som bara läser rubriken och kastar sig in och skriver.
Inet och TS gjorde fel och det löste sig tillslut eftersom inet fick ett kort att sälja och sedan godtog hela felet. Hade inet känt att dom blivit skammade och inte trott på TS så hade det blivit polisanmälan.
Ärendet var stängt och klart än om med ett par bulor på vägen, som det kan bli biland vid reklamationer. När TS sen ska handla från inet igen så är han bannad från dom?
Då måste man ju fråga sig varför? Tror dom att han försökte scamma dom? Varför la dom inte i sådant fall en polis anmälan istället för att med TS hjälp rätta till problemet och få en ny vara att sälja och dessutom inte sa till TS att dom tror han scammat dom? Stackars TS trodde att allt var fixat och har ej fått någon indikation på att inet uppenbarligen INTE var nöjda med hur dom med TS hjälp löste felet som uppstått?
Även konstigt av inet att skicka en faktura utan vidare förklaring månader efter och efter att TS bestridit först DÅ ringa och berätta att ett fel har begått som inet och TS missat.

Jag har ALDRIG behövt ringa och få tag i serienumret från en butik och ts räknade säkert med att inet har koll på detta(vilket dom borde ha)

Nä ni detta ligger på inet om inte TS utelämnar viktiga delar. tex att ärendet inte är löst från inets sida.

TS skulle nog däremot kunnat vara eleka mot inet om ärendet var stängt och klart när fakturan kommit och istället hänvisat till det stängda ärendet och inte hjälpt till att lösa problemet, vilket han ändå gjorde.

Osäker på om jag hade hjälpt en butik som försöker scamma mig med en faktura månader efter att ett ärende stängt utan förklaring.

Läste du inlägget?

Inet frågade efter kvittot (eller TS erbjöd och skickade detta) och nöjde sig så, reklamationsrätten går inte att överföra till annan och Inet kan mycket väl stå utan ersättning.

Det är TS som målar upp det som Inet fått ersättningskort (ett sådant hade de inte kunnat sälja då det helt hade varit utan garanti) eller pengar. Finns inget skäl för Inet att ha målat upp det så, och det går att tyda att TS inte vet vad som hänt efter Inet fick kvittot utöver att kravet drogs tillbaka.

Att de avslutade ärendet betyder inte att de fann skäl att ta bort spärren. Vi får nog förutsätta att spärren tillkom när Inet upptäckte felet, inte när de drog tillbaka kravet.

Inet förutsätter givetvis att det är varor från Inet som reklameras. Inte bara det – då garantin eller reklamationsrätten har en tidsgräns – så får du såklart inte reklamera något utanför tiden bara för att du köpt en likadan vara som fortfarande har garanti/reklamationsrätt. Det går inte att lägga till veckor i hanteringstid på de som gör rätt för att några gör fel, gör du fel får du nog istället vänta dig att lägga ner lite tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Köpte ett grafikkort utav Inet förra året och hade även köpt ett lika grafikkort utav en annan återförsäljare runt samma tidsperiod.
Ett utav grafikkorten hade ett problem med att fläktarna hade börjat vobbla och låta illa så jag reklamerade det till Inet.

Inet tar emot reklamationen och konstaterar samma fel och gör en återbetalning till mig.

3 månader senare kommer ett krav på faktura till Inet med full återbetalning på beloppet dem betalade ut mig tidigare för grafikkortet och det skall ske inom 10 dagar.
Jag väljer att bestrida fakturan då jag anser att jag inte ingått något avtal med dem.

Efter att jag bestrider fakturan så kontaktar Inet's ekonomiavdelning mig och frågar varför jag bestrider fakturan och jag förklarar då att jag inte ingått något avtal med dem.

Jag förklarar att när jag skickade mitt grafikkort till Inet fanns det ingen möjlighet att verifiera att kortet köpts utav Inet därför inget serienummer följer med kvitto ifrån Inet.

Samtalet pågår sedan under en längre tid och jag påpekar att dem borde inte påbörja åtgärd om det är så att grafikkortet inte sålts utav dem. Det kostar både dem själva och deras kunder pengar och tid, dem borde alltså isåfall kolla upp serienummer innan åtgärd påbörjas.

Vi kommer överens om att den åtgärd som skall tas vidare för att Inet skall stryka fakturan är att dem kollar upp om det är möjligt för dem att reklamera direkt till tillverkaren istället för deras distributör. Alternativt om det inte skulle gå kunde Inet själva reklamera kortet till återförsäljaren som jag köpt grafikkortet utav. Detta för att att jag som kund till Inet skall slippa behöva återköpa mitt grafikkort via Inet och sedan reklamera till den återförsäljaren jag köpt grafikkortet utav ifrån början.

Jag får till svar att Inet inte kan reklamera kortet till tillverkaren och därmed behöver jag skicka dem mitt kvitto för köpet, vilket jag gör och dem reklamerar sedan grafikkortet till återförsäljaren jag köpt det utav.

Reklamationen går bra och Inet får en ny produkt dem kan sälja och min faktura hos dem skall makuleras.

Skönt det löste sig tillslut tänker jag och Inet kanske behöver förändra sin process för hur dem sköter reklamationer där dem faktiskt stämmer av serienumret innan dem påbörjar åtgärd.

Igår behövde jag köpa lite prylar och Inet var den enda butiken med produkten i lager så jag lägger in en beställning och betalar med Swish. Jag får tillbaka en orderbekräftelse och börjar vänta på att mina prylar skall dyka upp och idag ser jag att Inet har återbetalt beloppet och ordern existerar inte på mina sidor hos dem. Jag kontaktar kundtjänst och frågar vad som har hänt.

Får till svar:
På grund av ärendet med grafikkortet i februari så har vi fattar beslut att vi inte längre önskar godkänna ordrar som du lägger. Jag beklagar.

Jag har alltid tyckt bra om Inet som återförsäljare, men detta förändrar så klart min uppfattning utav dem som återförsäljare.
Jag har handlat varor hos dem för över 100 tusen igenom åren och nu får jag inte längre handla hos dem vilket dem självklart har rätt att bestämma själva, men att dem beter sig på detta vis emot sina kunder övergår mitt förstånd.

Ärligt talat så är det inget att vara ledsen över. När något strular är de inte de trevligaste att ha att göra med. (Det är det du ser resultatet av nu). Det finns smidigare leverantörer där ute.

Permalänk
Medlem

Jag tycker båda parter har ett ansvar i detta. TS skickade in fel kort men kunde meddelat innan att han va osäker om det var INETs kort då han köpt 2 identiska.
INET borde kontrollerat kortet när det kommer in för att se om det är deras.

INET returnerar pengarna. Inser 3månader senare att det inte är deras kort. Villa ha tillbaka pengarna.
TS vill inte behöva krångla och försöker få INET att sköta reklamationen av kortet han köpt av ett annat företag genom att skicka kvitto till INET som då skickar kortet vidare till tillverkare och återfår pengarna.

Hade INET kunnat gjort något bättre? JA dom kunde kollat serienumret innan och tagit ut en felsökningsavgift och skickat tillbaka kortet till TS.
Kund kunde också meddela att man hade två kort och var osäker på om det var rätt.

Man får se de från INET synvinkel. Sköta en reklamation åt en kund för att få tillbaka pengarna är inte billigt för ett företag. Du är antagligen ingen storkund därav väljer INET att inte ha dig som kund. Lite hårt kan jag tycka då de ändå har en ett ansvar i detta men fullt förståeligt.

Permalänk
Medlem

Rimliga borde varit att butiken direkt säger, "Hej det här är inte kortet du köpte av oss så vi kommer inte laga eller ersätta dig" Sen hade affären varit klar då kunden inser sitt misstag.

Varför ersätta en trasig produkt som man själv inte sålt?
Låter helknasigt om nu Inet faktiskt gjort det utan att se direkt att det inte var ett av korten dom själva sålde.

Permalänk
Medlem

Tycker att Inet gjorde rätt, det är lurendrejare som TS som gör att priserna blir högre för mig samt att kundtjänsten är tjorvigare än vad som behövs.

+1 Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I media har jag nog bara hört om det när det gäller klädbutiker, hos vissa blir du spärrad om de tycker du missbrukar returer.

Läste du inlägget?

Inet frågade efter kvittot (eller TS erbjöd och skickade detta) och nöjde sig så, reklamationsrätten går inte att överföra till annan och Inet kan mycket väl stå utan ersättning.

Det är TS som målar upp det som Inet fått ersättningskort (ett sådant hade de inte kunnat sälja då det helt hade varit utan garanti) eller pengar. Finns inget skäl för Inet att ha målat upp det så, och det går att tyda att TS inte vet vad som hänt efter Inet fick kvittot utöver att kravet drogs tillbaka.

Att de avslutade ärendet betyder inte att de fann skäl att ta bort spärren. Vi får nog förutsätta att spärren tillkom när Inet upptäckte felet, inte när de drog tillbaka kravet.

Inet förutsätter givetvis att det är varor från Inet som reklameras. Inte bara det – då garantin eller reklamationsrätten har en tidsgräns – så får du såklart inte reklamera något utanför tiden bara för att du köpt en likadan vara som fortfarande har garanti/reklamationsrätt. Det går inte att lägga till veckor i hanteringstid på de som gör rätt för att några gör fel, gör du fel får du nog istället vänta dig att lägga ner lite tid.

Spärren var inte satt när de upptäckte felet eftersom jag har beställt prylar där under tiden detta ärende var pågående utan några konstigheter. Detta är också första gången jag nyttjade min reklamationsrätt hos dem och har inte heller skickat tillbaka produkter för att nyttja något öppet köp tidigare. Det finns ingenting som tyder att detta är satt i system eller att jag med uppsåt skulle ha utnyttjat ÅF. Jag gjorde ett mänskligt fel och jag får stå mitt kast att jag blir portad ifrån att handla hos dem.

Jag kan bara spekulera i att det har och göra med att jag valt att bestrida fakturan skriftligen till dem och att jag inte istället valde att ringa för att utreda eventuella frågetecken.

Nedan var det sista jag hörde ifrån Inet och det var också en del utav avtalet att Inet antingen blir krediterade eller får ett nytt grafikkort:

Vi har nu fått grafikkortet utbytt.

Fakturan makuleras inom ett par dagar och ärendet är då helt avslutat.

Permalänk
Medlem

Så...handla någonannanstans?

Det finns ju massvis med alternativ och i detta fallet där det är solklart att båda parter haft brister i sin hantering så förstår jag inte riktigt syftet...

Om du nu lyckats med bedriften att bli portad (Första gången jag hört talas om detta btw) så gå till en konkurrent då? Det enda sättet du som konsument kan visa dina åsiker är med hjälp av din plånbok.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Det är precis så, ett ärligt misstag då jag hade två identiska kort och blandat ihop vilket som tillhörde vilken återförsäljare.
Normalt sett hade en reklamationsavdelning kontrollerat serienummer och skickat tillbaka det till mig med en faktura för fraktkostnad och adminstrationsavgift.

Jag hade ingen möjlighet att kontrollera serienumret innan reklamationen eftersom Inet inte skriver ut serienumret.

Jag står för mitt misstag och påpekar bara att detta kunde hanteras på ett bättre sätt.

Kund sedan 2013 hos Inet och handlat för över 100 tusen igenom åren.

Du skulle ju kunna inleda din retur med "det är 50% chans att kortet är köpt här, skulle ni kunna kolla det åt mig innan ni börjar?"

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag tycker båda parter har ett ansvar i detta. TS skickade in fel kort men kunde meddelat innan att han va osäker om det var INETs kort då han köpt 2 identiska.
INET borde kontrollerat kortet när det kommer in för att se om det är deras.

INET returnerar pengarna. Inser 3månader senare att det inte är deras kort. Villa ha tillbaka pengarna.
TS vill inte behöva krångla och försöker få INET att sköta reklamationen av kortet han köpt av ett annat företag genom att skicka kvitto till INET som då skickar kortet vidare till tillverkare och återfår pengarna.

Hade INET kunnat gjort något bättre? JA dom kunde kollat serienumret innan och tagit ut en felsökningsavgift och skickat tillbaka kortet till TS.
Kund kunde också meddela att man hade två kort och var osäker på om det var rätt.

Man får se de från INET synvinkel. Sköta en reklamation åt en kund för att få tillbaka pengarna är inte billigt för ett företag. Du är antagligen ingen storkund därav väljer INET att inte ha dig som kund. Lite hårt kan jag tycka då de ändå har en ett ansvar i detta men fullt förståeligt.

Enligt nedan fick de inte pengar för kortet.

Notera att Inet lämnar ett års garanti på fyndvaror, är det bytt via butiken TS köpte kortet från så har Inet ingen som helst garanti mot butiken, dist eller tillverkaren.

Sen kan de givetvis mena något annat med utbytt, som i att distributören eller tillverkare trotts allt hjälpte de med ersättning.

Sen kan man givetvis ha åsikter om hanteringen, men jag skulle inte tagit ut någon felsökningsavgift för att jag felsökt något som inte var min produkt. Jag skulle heller inte förvänta mig på att butiken väntar på att bli krediterad från dist/tillverkare innan jag får ersättning som kund, och det är nog först i det steget det gick att upptäcka felet.

Skrivet av Charon242:

Spärren var inte satt när de upptäckte felet eftersom jag har beställt prylar där under tiden detta ärende var pågående utan några konstigheter. Detta är också första gången jag nyttjade min reklamationsrätt hos dem och har inte heller skickat tillbaka produkter för att nyttja något öppet köp tidigare. Det finns ingenting som tyder att detta är satt i system eller att jag med uppsåt skulle ha utnyttjat ÅF. Jag gjorde ett mänskligt fel och jag får stå mitt kast att jag blir portad ifrån att handla hos dem.

Jag kan bara spekulera i att det har och göra med att jag valt att bestrida fakturan skriftligen till dem och att jag inte istället valde att ringa för att utreda eventuella frågetecken.

Nedan var det sista jag hörde ifrån Inet och det var också en del utav avtalet att Inet antingen blir krediterade eller får ett nytt grafikkort:

Vi har nu fått grafikkortet utbytt.

Fakturan makuleras inom ett par dagar och ärendet är då helt avslutat.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara lägga till att jag tycker det är bra att den här typen av information sprids så man vet vad man kan vänta sig av en viss återförsäljare i den här typen av ärenden.

Butiker ska vara medvetna om att hur man beter sig mot sina kunder faktiskt kan få konsekvenser.

Sen om man tycker att just det här ärendet hanterats bra eller dåligt är en annan sak.

Permalänk
Medlem

En fråga... var kostnaden den samma på båda grafikkorten?

Dvs Inet betalade ut summa XXX till dig för grafikkortet de sålt till dig.

De reklamerar åt dig mot den andra återförsäljaren och fick då XXX summa.

Har du haft liknande ärenden hos Inet som detta?

Det kan mycket väl vara så att Inet anser att du har försökt "scamma" dem genom att kräva dem på mer pengar än du hade fått hos den andra ÅF.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läste du inlägget?

Har dom avslutat ett ärede så ser nog de flesta kunder som att allt är som det ska?
Inet har gjort fel eftersom de ska ju säkerställa att varan är rätt och inte "anta" det. DÅ är det lätt att bli lurad.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonaz_81a:

Jag vill bara lägga till att jag tycker det är bra att den här typen av information sprids så man vet vad man kan vänta sig av en viss återförsäljare i den här typen av ärenden.

Butiker ska vara medvetna om att hur man beter sig mot sina kunder faktiskt kan få konsekvenser.

Sen om man tycker att just det här ärendet hanterats bra eller dåligt är en annan sak.

Och du bör vara medveten om att det här är en partsinlaga, att det kan finnas information om ärendet eller historik mellan TS och inet som inte kommit fram i TS berättelse. Det blir lite vanskligt att uttala sig definitivt om vem som gjort vad fel i det läget.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Har dom avslutat ett ärede så ser nog de flesta kunder som att allt är som det ska?
Inet har gjort fel eftersom de ska ju säkerställa att varan är rätt och inte "anta" det. DÅ är det lätt att bli lurad.

Du vill inte ha den hanteringen du frågar efter. Som sagt hur dist/tillverkare jobbar kan kritiseras, hade Inet fått igenom mot dist så hade TS inte fått någon faktura.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

En fråga... var kostnaden den samma på båda grafikkorten?

Dvs Inet betalade ut summa XXX till dig för grafikkortet de sålt till dig.

De reklamerar åt dig mot den andra återförsäljaren och fick då XXX summa.

Har du haft liknande ärenden hos Inet som detta?

Det kan mycket väl vara så att Inet anser att du har försökt "scamma" dem genom att kräva dem på mer pengar än du hade fått hos den andra ÅF.

Det har nog inte framgått då många förutsätter att jag försöker scamma även om jag försökt vara tydlig att det var ett misstag ifrån min sida. Grafikkorten har inte varit fyndvaror hos någon ÅF, båda har köpts utav mig för fullt pris och kostnaden för grafikkorten var snarlik hos båda ÅF. De köptes vid tillfälle när det var svårt att beställa grafikkort hos ÅF och för att vara säker på att man skulle få ett grafikkort behövde man lägga ordrar hos flera ÅF.

Jag nämner även ovan att det är mitt första reklamationsärende hos Inet och jag har varit kund hos dem sedan 2013.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag läste en tråd med så extremt mycket gissningar och rena konspirationsteorier... Att @inet inte kommenterat ärendet låter mer som att ord står mot ord och det inte går att bevisa om det är ett ärligt misstag och brist hos Inet eller en hail mary från TS.

Jag tycker mer det lutar åt att Inet är den bristande parten i ärendet, oavsett. Man borde ha bättre rutiner för detta, punkt. Men, allt blir som sagt ren spekulation i detta skede.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du vill inte ha den hanteringen du frågar efter. Som sagt hur dist/tillverkare jobbar kan kritiseras, hade Inet fått igenom mot dist så hade TS inte fått någon faktura.

Trodde sådant alltid kollades av just den här anledningen. Serie numret används av många andra firmor. Kolla tex bilmekaniker. Dom söker inte delar på ren nr utan på vin nummret. Riktiga besiktningar(de seriösa) letar alltid upp vin nummret och kontrollerar det. Kan dom borde en vanlig dator butik kunna hantera det.
Vill du som privat person ha rätt delar till din bil, sök på serie numret.
Var enda läkemedelspaket i hela sverige har ett unikd id nummer för just det paketet.

Så det är inte direkt svårt heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Det här är en skillnad, du har med IMEI här att göra och ofta serienummer, och pga den oerhörda mängd bedrägerier för just mobila produkter så har det lönat sig att göra det här och du som konsument betalar för det dessutom

Dessutom så börjar det bli riktigt snårigt för säljarna med just mobila produkter iom mycket lagar och bestämmelser på området bakom

Likaså finns det butiker som har det här implementerat i sina system, men de är inte många och det handlar bara om att kostnaderna för bedrägerier och riskerna för det överstiger vinsterna att skippa lägga serienumren på kvittona

Redigerat:
Glömde en detalj, Dustin kan jag tala om, fuskar så in i helvete med det där med serienummer på kvittot, vet då jag varit frekvent kund hos dom i många år, det här handlar om att man som köpare ser lite för lite mängd andel transaktioner för att kunna veta om det är ett mönster eller slump

Fast här har du fel.
Det är för mer än mobila enheter, Kjell noterar serienummer för Hårddiskar, airpods, och liknande också, typiska produkter där nästa steg i kedjan (dist/tillverkare) har hårda krav på serienummer för att ta reklamation eller garanti.

Absolut att du som kund har en del i att se till att du vänder dig till rätt återförsäljare, men jag vidhåller att det absolut största ansvaret ligger hos återförsäljaren.
Du får ha jobbat var du vill och, med vem du vill, vilka avtal en butik har i bakgrunden (det du nämner om direktleverans från dist) är inte något som ska påverka slutkund på det sätt som skett nu.

Eftersom det framkommit i efterhand att det var fel serienummer så måste @inet ha fått reda på det på något sätt, alltså bör de också kunna få in det i sina system för att i fortsättningen slippa dessa problem.

Rent jurisiskt så misstänker jag att inet dessutom har väldigt lite att stå på om systemen fungerar så som vi misstänker (inet lagrar inte några serienummer utan får det först när de sen reklamerade mot dist/tillverkare); då kan inte inet med sina system hävda att de fått fel grafikkort av TS eftersom alla identifikationer DE har stämmer, då finns det inte heller något i deras system som kan visa vilken GPU som sålts till eller mottagits av TS.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Inet redovisar inte serienumret någonstanns så jag hade tyvärr inte heller haft någon möjlighet att kontrollera det innan. Jag står självklart för att jag har skickat in fel kort, men det var inte medvetet.

Inte ens genom att ringa/maila och fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charon242:

Det har nog inte framgått då många förutsätter att jag försöker scamma även om jag försökt vara tydlig att det var ett misstag ifrån min sida. Grafikkorten har inte varit fyndvaror hos någon ÅF, båda har köpts utav mig för fullt pris och kostnaden för grafikkorten var snarlik hos båda ÅF. De köptes vid tillfälle när det var svårt att beställa grafikkort hos ÅF och för att vara säker på att man skulle få ett grafikkort behövde man lägga ordrar hos flera ÅF.

Jag nämner även ovan att det är mitt första reklamationsärende hos Inet och jag har varit kund hos dem sedan 2013.

Jag kan inte uttala mig om det är medvetet eller ett ärligt misstag du har begått. Dock har du valt att "vägra" göra rätt för dig när det uppdagades att din handling var upphovet till detta problem, genom att återbetala Inet och ta tillbaka ditt grafikkort.

Sedan kan jag hålla med om att Inet brustit i ärendet genom att inte direkt kolla serienumret innan de faktiskt gick vidare och återbetalade dig för ett annat grafikkort.

Men detta hade väldigt lätt avhjälpts genom att du återbetalade dem, fick ditt kort tillbaka och sedan kunde reklamera till rätt ÅF. Det hade varit viss skillnad om reklamationsrätten hade gått ut under dessa tre månader och du inte längre hade kunnat göra en reklamation till rätt ÅF, får då hade Inet varit en direkt orsak till att du inte hade kunnat göra det.

Personligen, och det är enbart min egen åsikt, är att mänskliga fel har begåtts på båda sidor, men att deras beslut grundade sig i att du som kund inte tog på dig konsekvenserna av att ha varit ursprunget till att felet uppstod. Det huvudsakliga ansvaret kan jag ändå tycka ligger hos dig då du haft möjlighet att kolla upp det innan reklamation etc som nämnts tidigare i tråden. Inet tycks sedan ha tagit den "lätta" vägen istället för att ställa krav på dig och gå med på utföra merarbete (ej deras ansvar) och sedan helt enkelt avsluta sin relation till dig.

Jag ställer mig allt som oftast på "kundens" sida i det mesta då företag har en tendens att bete sig som rena <censur> och göra det mesta för att slippa ta sitt ansvar eller göra rätt för sig.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ärligt misstag eller inte? Det vet bara TS. Men från Inets håll kan man ju förstå att dom inte vill göra affärer med en som försöker reklamera en vara som ej är köpt hos dom. Sen borde ju Inet sett direkt att det var fel, så det va ju definitivt ett misstag från deras sida.

TS kunde ju även varit ärlig från start och bara frågat dom från start: Hej har har 2 kort varav 1 är trasigt, hur vet jag vilket som är köpt hos er?

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Bildexpert

Vet inte vad som finns att säga som inte har sagts än, men mina tankar kring detta i korta drag...

Är man kund har man en skyldighet att hålla koll på vilka produkter som man köper varifrån. Trots det kan jag ha förståelse för att dessa misstag sker vid reklamation och man råkar returnera fel kort (även om tillfälligheterna har sina begränsningar). Men då ska man också vara beredd på att stå sitt kast när Inet hör av sig några månader senare.

Har själv jobbat i butik en gång i tiden och det fanns vissa typer som verkligen gjorde allt de kunde för att missbruka reklamationer. Värst var en som köpte en begagnad symaskin, kom tillbaka med den nästa dag då den var "trasig" och dagen efter var där igen för att fråga om han fick köpa den till nedsatt pris. Det kunde han hålla på med gång på gång i flera månader. Hur väl man än vill tro om folk så ringde alla varningsklockorna och det enda rimliga var att porta kunden. Ibland finns det inte mycket mer till val och då gör man det hellre för tidigt än för sent.

Visa signatur
Permalänk

Jag anklagar inte TS för något, att TS skapar denna tråd och vill dra till sig uppmärksamhet över fallet antydder ju skarpt att TS ej är en bedragare utan det bara var ett misstag som vem som helst skulle kunna ha gjort inklussive jag själv..

Skrivet av trickeh2k:

Länge sedan jag läste en tråd med så extremt mycket gissningar och rena konspirationsteorier... Att @inet inte kommenterat ärendet låter mer som att ord står mot ord och det inte går att bevisa om det är ett ärligt misstag och brist hos Inet eller en hail mary från TS.

Vi lever i landet det över dörren på våra domstolar står frasen "Alla människor är jämlika, men en del människor är mer jämlik än andra". Det innebär att folk behandlas olika beroende på en mängd faktorer. (det är offtopic alla dessa och politisk laddad fråga)
Men när det gäller företag så kan privatpersoner ljuga i princip hur mycket som helst om dem, det är lagligt. Men om ett företag går ut och säger något som är helt korrekt så kan företaget åka dit för förtal.
Sveriges lagstiftning kring förtal är unikt i världen med att det nästan är irrelevant om det man säger är sant eller inte om det är förtal. Företag är då extremt begränsade i vad de kan säga.

Så jag tycker det inte alls är konstigt att företag väldigt sällan kommenterar enskilda fall då de har lagstiftningen emot dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Helt fel, många butiker jobbar absolut så att man kontrollerar eventuella serienummer innan man fullföljer reklamationen.
Rent juridiskt har du som slutkund inte heller något avtal mot dist/tillverkare utan mot ÅF, att inet köpt tillbaka en produkt som inte är köpt från dem är egentligen inte kundens problem.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Det här påminner om ett case jag har hört förut. Polaren hade köpt ett grafikkort (Asus 5700XT TUF på Webhallen. Kvittot var borta, men via serienumret kunde Asus ta fram att kortet hade levererats till Webhallen. Inköpschefen på Webhallen sa, nej. Trots att de garanterat hade fått pengar för kortet var defekt pga kylaren inte kylde minnena.

Men visst borde TS haft koll på korten. Numera när man köper en telefon så är serienumret på kvittot iaf.