H&Ms IT-avdelning säger upp folk baserat på tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, men kan inte komma runt det på det sättet. Om man säger upp folk p.g.a arbetsbrist har man ett krav på att återanställa de uppsagda enligt turordning om man anställer igen inom ett år. De som fick sparken på det här sättet har man löst på något sätt, genom avgångsvederlag eller förtidspension eller genom att man förhandlat med facket.

Exakt som du skriver, det är exceptionellt vanligt att företagen gör så nu för tiden i Sverige, man löser/köper ut dem och facket verkar oftast gå med på sådana lösningar. Man kalkylerar med kostnad för avgångsvederlag och sedan kickar de indirekt vem f-n de vill, cheferna får helt enkelt bestämma vilka de vill ha kvar även om de officiella versionerna sedan kan vara mera polerade/snygga.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna vilja se dessa tester användas på våra "kära" politiker. Fast risken är att det skulle bli väldigt tomt i riksdagen då!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av pirpen:

Skulle gärna vilja se dessa tester användas på våra "kära" politiker. Fast risken är att det skulle bli väldigt tomt i riksdagen då!

Du vet att de är folkvalda?
Så vem är det egentligen som ska ta testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Exakt som du skriver, det är exceptionellt vanligt att företagen gör så nu för tiden i Sverige, man löser/köper ut dem och facket verkar oftast gå med på sådana lösningar. Man kalkylerar med kostnad för avgångsvederlag och sedan kickar de indirekt vem f-n de vill, cheferna får helt enkelt bestämma vilka de vill ha kvar även om de officiella versionerna sedan kan vara mera polerade/snygga.

Detta är inte speciellt nytt, det är bara att det går lite mode i det. Om ett företag skall säga upp en stor del av bemanningen - säg 50% av de anställda - så varslar de 75% och förhandlar sen med facket och säger ungefär ”vi reducerar antalet som får gå till 50% om vi får välja vilka 50% det är”. Då brukar facket fokusera på att förhandla fram så bra villkor som möjligt för de som får gå och så skakar man på det. Sist in-först ut är bara till för att företagen inte skall kunna sparka en eller två specifika personer som de inte gillar och skylla på arbetsbrist. Sparkar man en stor del av de anställda så är det en annan sak.

Det är så det funkar helt enkelt - skaffa A-kassa och inkomstförsäkring (brukar inte vara dyrt) innan det händer dig. Sen hade väl jag börjat söka jobb jag också om jag fick vara kvar efter en sådan utrensning, för det brukar inte vara kul på jobbet då.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Detta är inte speciellt nytt, det är bara att det går lite mode i det. Om ett företag skall säga upp en stor del av bemanningen - säg 50% av de anställda - så varslar de 75% och förhandlar sen med facket och säger ungefär ”vi reducerar antalet som får gå till 50% om vi får välja vilka 50% det är”.

Det låter ju lite omvänt, de skulle ju snarare behöva ha kvar fler personer än färre om de inte får välja vilka personer som ska vara kvar! Har inte tänkt på det sättet innan, undrar om de fackliga förhandlarna tänker på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Ok, så om alla fackförbund på arbetsplatsen och arbetsgivaren är överens, då kan arbetsgivaren göra vad den vill, även för de som inte är med i facket? Samtidigt har de antagligen förhandlat fram t ex en årslön för de uppsagda då istället för t ex tre månaders uppsägningstid eller vad nu LAS har som krav?

Har aldrig någonsin varit med om att det hjälpt något att vara med i facket vid varsel.

Företag ser till att bli av med dem de vill bli av med, inget annat.

Senast jag pratade med en fackrepresentant blev jag mest förbannad, för han sa mellan raderna att "ja nu är det ju dåliga tider och då får ju ni som inte är med i facket sparken först" vilket nästan uttrycktes som ett hot.
Dessutom är det totalt skit snack, har ett företag 5 nyckelpersoner som inte är med i facket och de måste sparka folk så ryker de som är med i facket oavsett - och väl är väl det, att ens anställningstrygghet kan baseras på kompetens och inte att man betalar beskyddarpengar.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har aldrig någonsin varit med om att det hjälpt något att vara med i facket vid varsel.

Företag ser till att bli av med dem de vill bli av med, inget annat.

Senast jag pratade med en fackrepresentant blev jag mest förbannad, för han sa mellan raderna att "ja nu är det ju dåliga tider och då får ju ni som inte är med i facket sparken först" vilket nästan uttrycktes som ett hot.
Dessutom är det totalt skit snack, har ett företag 5 nyckelpersoner som inte är med i facket och de måste sparka folk så ryker de som är med i facket oavsett - och väl är väl det, att ens anställningstrygghet kan baseras på kompetens och inte att man betalar beskyddarpengar.

Förhandlingen lär ju börja med att företaget och facket har vars en lista på vilka som de vill ska bort. Fackets uppgift är ju att skydda sina medlemmar så vilka tror du hamnar överst på deras lista?
Därefter sker det en förhandling, och om inte dessa är nyckelpersoner eller några som företaget anser är särskilt skyddsvärda så kommer det förmodligen vara lätt för arbetsgivaren att gå med på dessa och istället göra någon annan typ av vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

"typ" det finns lite gränser och du är fri att skapa ett nytt fackförbund och förhandla om du önskar.

Edit: Mycket arbetsrätt är reglerat i avtal från facken och inte lagen, kan vara bra att känna till. Tex så gäller kollektivavtal alla, även icke fackligt anslutna.

Det är arbetsgivaren och facket som omfattas av kollektivavtalet, inte den oorganiserade. Den som är oorganiserad är helt rättslös när det gäller kollektivavtalet. Är du inte medlem i facket kan du inte hävda avtalet då du inte är part i avtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har aldrig någonsin varit med om att det hjälpt något att vara med i facket vid varsel.

Företag ser till att bli av med dem de vill bli av med, inget annat.

Senast jag pratade med en fackrepresentant blev jag mest förbannad, för han sa mellan raderna att "ja nu är det ju dåliga tider och då får ju ni som inte är med i facket sparken först" vilket nästan uttrycktes som ett hot.
Dessutom är det totalt skit snack, har ett företag 5 nyckelpersoner som inte är med i facket och de måste sparka folk så ryker de som är med i facket oavsett - och väl är väl det, att ens anställningstrygghet kan baseras på kompetens och inte att man betalar beskyddarpengar.

Det är inget hot, det är sanning. Har suttit med i flertal förhandlingar och för att överhuvudtaget ens börja med att förhandla en avtalsturordning så skall icke medlemmar stå först i listan. Självklart förhandlar man bara för egna medlemmar, allt annat är ett generalfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Förhandlingen lär ju börja med att företaget och facket har vars en lista på vilka som de vill ska bort. Fackets uppgift är ju att skydda sina medlemmar så vilka tror du hamnar överst på deras lista?
Därefter sker det en förhandling, och om inte dessa är nyckelpersoner eller några som företaget anser är särskilt skyddsvärda så kommer det förmodligen vara lätt för arbetsgivaren att gå med på dessa och istället göra någon annan typ av vinst.

Skrivet av SUMITOMO:

Det är inget hot, det är sanning. Har suttit med i flertal förhandlingar och för att överhuvudtaget ens börja med att förhandla en avtalsturordning så skall icke medlemmar stå först i listan. Självklart förhandlar man bara för egna medlemmar, allt annat är ett generalfel.

Jag har jobbat inom industri i 20år och hunnit se några dippar i marknaden och med det vad det innebär på arbetsplatser.

Jag kan säga rakt ut att inom plastindustri så är färre än 1 på 10, snarare mindre än 1 på 20 av de som jobbar som ställare, tekniker, verktygsmakare osv osv medlemmar i facket, det är ganska normalt i branschen i denna bygden.
Jag kan också säga att jag har ALDRIG sett någon av dessa gå före fackligt anställda.
Aldrig någonsin.

Så är det bara.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Jag har jobbat inom industri i 20år och hunnit se några dippar i marknaden och med det vad det innebär på arbetsplatser.

Jag kan säga rakt ut att inom plastindustri så är färre än 1 på 10, snarare mindre än 1 på 20 av de som jobbar som ställare, tekniker, verktygsmakare osv osv medlemmar i facket, det är ganska normalt i branschen i denna bygden.
Jag kan också säga att jag har ALDRIG sett någon av dessa gå före fackligt anställda.
Aldrig någonsin.

Så är det bara.

Det är självklart att organisationsgraden påverkar förhandlingsförmågan för den lokala klubben. Känns inte ens som ett rimligt exempel att ta upp din arbetsplats med en organisationsgrad på 5%.

Permalänk
Avstängd

Ni har uppenbarligen ganska dålig koll på hur saker fungerar.

Skrivet av Jaevel:

Förhandlingen lär ju börja med att företaget och facket har vars en lista på vilka som de vill ska bort. Fackets uppgift är ju att skydda sina medlemmar så vilka tror du hamnar överst på deras lista?
Därefter sker det en förhandling, och om inte dessa är nyckelpersoner eller några som företaget anser är särskilt skyddsvärda så kommer det förmodligen vara lätt för arbetsgivaren att gå med på dessa och istället göra någon annan typ av vinst.

Nej, facket har ingen lista på "folk de vill ska bort". Facket har inte så mycket makt som ni tror. Företaget kommer med en lista, ett förslag, facket granskar den och ser om den innehåller något som facket kan säga ifrån om, vilket är turordning eller diskriminering normalt sett om inte annat är specificerat i kollektivavtalet. Och nu är reglerna om turordning inte så hårda längre så företaget får skippa den för några personer.

Skrivet av SUMITOMO:

Det är arbetsgivaren och facket som omfattas av kollektivavtalet, inte den oorganiserade. Den som är oorganiserad är helt rättslös när det gäller kollektivavtalet. Är du inte medlem i facket kan du inte hävda avtalet då du inte är part i avtalet.

Nej, ett kollektivavtal innefattar alla, "kollektivet". Anställningsavtalet kan innehålla avsteg från kollektivavtalet dock, men det spelar ingen roll om man är medlem i facket eller inte. Däremot får man ju rättshjälp och stöd från facket om man skulle behöva processa mot företaget om eventuella brott mot avtal eller anställningsvillkor. Vilket förstås tangerar poängen med ett fack, arbetsgivaren har mer makt än en arbetstagare, och att organisera sig gemensamt är enda vägen för arbetstagarna att motverka denna obalans i maktförhållandet, även om det inte räcker hela vägen.

Skrivet av SUMITOMO:

Det är inget hot, det är sanning. Har suttit med i flertal förhandlingar och för att överhuvudtaget ens börja med att förhandla en avtalsturordning så skall icke medlemmar stå först i listan. Självklart förhandlar man bara för egna medlemmar, allt annat är ett generalfel.

Nej, turordningslistan är just efter turordning. Företaget får som sagt göra en del avsteg från turordningen numera, och de är ju i allmänhet rätt bra på att formulera sig så att facket inte kan säga något. Sen är det inte så mycket en förhandling för facket har väldigt lite att sätta emot, strejkrätten är kraftigt begränsad nu så det facket kan hota med är att stämma företaget om de inte följer regler och avtal.

Men vill företaget säga upp ett visst antal så har de ju vissa skyldigheter innan det ens landar i varsel, kolla om det finns andra positioner inom företaget som skulle funka för dessa personer exempelvis, och företaget kan ju avtala med individer om avgångsvederlag, förtidspension eller liknande och då behöver facket inte vara inblandat. När facket väl kommer in så kan de kontrollera så att företaget har kollat om det finns några möjligheter för omplacering inom bolaget eller så, och de kan förstås ge förslag på andra lösningar, men det är alltid företaget som bestämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är inget hot, det är sanning. Har suttit med i flertal förhandlingar och för att överhuvudtaget ens börja med att förhandla en avtalsturordning så skall icke medlemmar stå först i listan. Självklart förhandlar man bara för egna medlemmar, allt annat är ett generalfel.

Det låter helt orimligt, och lagarna i Sverige brukar inte vara orimliga. Ok, visst är det orimligt att man ska kunna vägra att jobba och ändå inte bli av med jobbet så länge man kallar det "strejk", men är ändå tveksam till det du säger.

Jag har bara varit med om nedskärningar en gång, då var jag bland de sista in men fick ändå behålla jobbet trots att jag inte var med i facket. Jag har ingen aning om hur förhandlingarna gick till, men jag gissar att man helt enkelt erbjöd dem man ville skulle sluta tillräckligt med pengar för att säga upp sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Det låter helt orimligt, och lagarna i Sverige brukar inte vara orimliga. Ok, visst är det orimligt att man ska kunna vägra att jobba och ändå inte bli av med jobbet så länge man kallar det "strejk", men är ändå tveksam till det du säger.

Varför är det orimligt? Strejkrätten är väldigt begränsad i Sverige, vi har stora avtalsrörelser som innebär fredsplikt under större delen av tiden, och facken får inte vidta stridsåtgärder mot ett företag som har kollektivavtal förutom om syftet är att uppnå ett annat kollektivavtal som inte tränger undan det befintliga, och inte utan att man har förhandlat innan.

Citat:

Jag har bara varit med om nedskärningar en gång, då var jag bland de sista in men fick ändå behålla jobbet trots att jag inte var med i facket. Jag har ingen aning om hur förhandlingarna gick till, men jag gissar att man helt enkelt erbjöd dem man ville skulle sluta tillräckligt med pengar för att säga upp sig.

Jo, det är inte ovanligt. Om företaget vill göra lite som de vill så är det ju mycket enklare att bara ge hyfsade erbjudanden till de som de vill få bort än att förhandla igenom en massa undantag med facket. Och som arbetstagare är man ju ganska benägen att ta ett sånt erbjudande också, vill arbetsgivaren ha bort en så är det sällan så lyckat att tvinga sig kvar liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför är det orimligt? Strejkrätten är väldigt begränsad i Sverige, vi har stora avtalsrörelser som innebär fredsplikt under större delen av tiden, och facken får inte vidta stridsåtgärder mot ett företag som har kollektivavtal förutom om syftet är att uppnå ett annat kollektivavtal som inte tränger undan det befintliga, och inte utan att man har förhandlat innan.

Det ger ju oerhörda fördelar till facket på arbetsgivarnas bekostnad. När det är dags före löneförhandling kan facket/arbetstagarna vägra jobba om inte företaget går med på kraven, och företaget får inte säga upp dem. Det känns som att enda rimliga förklaringen till att andelen vinst som går till ägarna jämfört med arbetstagarna ökar är att fackföreträdarna är korrumperade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

jag kommer aldrig någonsin gå med i ett fack i Sverige, totalt meningslöst

Håller absolut inte med. Vet inte hur många gånger facket har varit ett oerhört stort stöd i mitt arbetsliv vid konflikter och dylikt.

Facket är ett av de mest värdefulla verktyg vi har på arbetsmarknaden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är arbetsgivaren och facket som omfattas av kollektivavtalet, inte den oorganiserade. Den som är oorganiserad är helt rättslös när det gäller kollektivavtalet. Är du inte medlem i facket kan du inte hävda avtalet då du inte är part i avtalet.

Det du skriver är fel.

Jag har suttit med i lokala förhandlingar och absolut ingen skillnad görs mellan fackanslutna och icke fackanslutna trots att facket är med i förhandlingarna. Kollektivavtal gäller alla (på en kollektivavtalansluten arbetsplats) även om det är facket och arbetsgivarna som förhandlar om dess utformning och arbetsgivaren som skriver under.

Skillnaden på att vara facksnsluten eller ej är hur mycket tid facket kommer lägga ner på att hjälpa dig när saker gått galet. Är man inte med så kan det vara så att man får "hjälpa sig själv" men det betyder inte att man är rättslös.

Edit.

Bredde ut lite.

/Icke fackansluten metallarbetare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

Det ger ju oerhörda fördelar till facket på arbetsgivarnas bekostnad. När det är dags före löneförhandling kan facket/arbetstagarna vägra jobba om inte företaget går med på kraven, och företaget får inte säga upp dem. Det känns som att enda rimliga förklaringen till att andelen vinst som går till ägarna jämfört med arbetstagarna ökar är att fackföreträdarna är korrumperade.

Företagen har dock sina egna "stridsåtgärder" de kan ta till, som lockout.

Hela ändringen av strejkrätten kom ju av konflikten i Göteborgs hamn där hamnarbetarnas fackförbund ville vara med och förhandla då de representerade den stora majoriteten av arbetstagarna. Det var många turer fram och tillbaka och delvis berodde konflikten på Transport/LO som inte ville släppa på sin makt, men själva konflikten bestod av några dagars strejk (och lite andra mindre stridsåtgärder som stopp för övertid) och över hundra dagar lockout. Företaget lät alltså inte arbetarna komma tillbaka till jobbet på lång tid efter att strejken var över. Baserat på detta kom politikerna fram till att strejkrätten var får stor och införde begränsningar. Vilket är en ganska konstig följd i mina ögon då det var arbetsgivarens stridsåtgärder som skapade merparten av problemen, oavsett vad man anser om själva förhandlingen, förhandlingsordningen eller så.

Edit: Du verkar heller inte riktigt greppa hela grejen med fredsplikt. Det betyder att så länge arbetsgivaren har skrivit på ett kollektivavtal så är det väldigt svårt för facken att genomföra några stridsåtgärder alls. Så är man orolig för att ens anställda ska strejka, vilket man förstås bara är om man behandlar dem dåligt, så är det bara att gå med i kollektivavtalet.

Det är den svenska modellen. Vi har väldigt svaga lagar inom arbetsrätt, istället har vi kollektivavtal som reglerar detaljerna men det finns inget tvång på företagen att teckna kollektivavtal, alltså kan man som arbetstagare stå utan väldigt mycket av det som de flesta betraktar som normal trygghet. De flesta arbetsgivare gillar denna modell, mycket just för att den innebär fredsplikt större delen av tiden och de slipper hantera konflikter eller krav utanför avtalsrörelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Håller absolut inte med. Vet inte hur många gånger facket har varit ett oerhört stort stöd i mitt arbetsliv vid konflikter och dylikt.

Facket är ett av de mest värdefulla verktyg vi har på arbetsmarknaden.

Eftersom jag vet att det inte ger mig ett dugg ökat skydd vid eventuella uppsägningar så tycker jag tyvärr det känns meningslöst. Mitt intryck är att facken i Sverige är bland de absolut svagaste i hela den hmmm "demokratiska väst-världen". Att svenska fack skulle vara starka är en kraftig myt.

I de företag som jag arbetar/arbetat för så kickar man folk genom avgångsvederlag (ofta ett antal månadslöner beroende på hur länge du jobbat), de lokala fackrepresentanterna har hittills köpt dessa upplägg med hull och hår. Alla har fått samma "erbjudande" oavsett facktillhörighet eller ej.

Skulle jag bli sur över något som inte gått rätt till tror jag i ärlighetens namn jag skulle få ett avsevärt bättre stöd från en advokat jag väljer själv jämfört med en random lokal fackrepresentant (ofta lite åt vänster på den politiska skalan) som jag inte valt själv, i ett företag jag jobbade för var han en periodare (alkoholproblem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har aldrig någonsin varit med om att det hjälpt något att vara med i facket vid varsel.

Företag ser till att bli av med dem de vill bli av med, inget annat.

Senast jag pratade med en fackrepresentant blev jag mest förbannad, för han sa mellan raderna att "ja nu är det ju dåliga tider och då får ju ni som inte är med i facket sparken först" vilket nästan uttrycktes som ett hot.
Dessutom är det totalt skit snack, har ett företag 5 nyckelpersoner som inte är med i facket och de måste sparka folk så ryker de som är med i facket oavsett - och väl är väl det, att ens anställningstrygghet kan baseras på kompetens och inte att man betalar beskyddarpengar.

När jag blev varslad för många år sen fick alla som var med i facket 3 månader extra anställning med lön utan att behöva jobba.
De som inte var med i facket fick ingenting extra.

Folk var ganska bittra över sina 200 kr i månaden som de sparat.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Det du skriver är fel.

Jag har suttit med i lokala förhandlingar och absolut ingen skillnad görs mellan fackanslutna och icke fackanslutna trots att facket är med i förhandlingarna. Kollektivavtal gäller alla (på en kollektivavtalansluten arbetsplats) även om det är facket och arbetsgivarna som förhandlar om dess utformning och arbetsgivaren som skriver under.

Skillnaden på att vara facksnsluten eller ej är hur mycket tid facket kommer lägga ner på att hjälpa dig när saker gått galet. Är man inte med så kan det vara så att man får "hjälpa sig själv" men det betyder inte att man är rättslös.

Edit.

Bredde ut lite.

/Icke fackansluten metallarbetare.

Det är vanligt med avtalsturlista och gör såklart skillnad på om man är medlem eller icke. Att "hjälpa sig själv" om något har blivit fel är inte heller självklart, då du inte är part. Sedan omfattas alla anställda av det, men det går inte att driva något själv om man står utanför.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Det är vanligt med avtalsturlista och gör såklart skillnad på om man är medlem eller icke. Att "hjälpa sig själv" om något har blivit fel är inte heller självklart, då du inte är part. Sedan omfattas alla anställda av det, men det går inte att driva något själv om man står utanför.

Utan att gå in på närmre detaljer så har jag själv sett vilka konsekvenser det kan få för en arbetsgivare att (även av misstag) bryta mot kollektivavtalet så det är något seriösa arbetsgivare försöker undvika.

Där kollektivavtalet inte följs så är det ofta för att facket förhandlat bort delar av avtalet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

Utan att gå in på närmre detaljer så har jag själv sett vilka konsekvenser det kan få för en arbetsgivare att (även av misstag) bryta mot kollektivavtalet så det är något seriösa arbetsgivare försöker undvika.

Där kollektivavtalet inte följs så är det ofta för att facket förhandlat bort delar av avtalet...

Ja man kan förhandla om förändringar i avtalet för att avtalen är inte skrivna för att passa på alla arbetsplatser utan man behöver göra en lokal överenskommelse. Sedan är det dumt att inte följa avtalet såklart.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Skulle jag bli sur över något som inte gått rätt till tror jag i ärlighetens namn jag skulle få ett avsevärt bättre stöd från en advokat jag väljer själv jämfört med en random lokal fackrepresentant (ofta lite åt vänster på den politiska skalan) som jag inte valt själv, i ett företag jag jobbade för var han en periodare (alkoholproblem).

Problemet är att du inte är part om du inte är ansluten, så det blir mycket pengar i sjön där.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Problemet är att du inte är part om du inte är ansluten, så det blir mycket pengar i sjön där.

Samtidigt är det verkligen ett värsta falls scenario.

I övrigt förstår jag att det jag nu skriver om facket kanske inte är helt korrekt... men det är (tyvärr?) mina egna intryck i livet så här långt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Eftersom jag vet att det inte ger mig ett dugg ökat skydd vid eventuella uppsägningar så tycker jag tyvärr det känns meningslöst. Mitt intryck är att facken i Sverige är bland de absolut svagaste i hela den hmmm "demokratiska väst-världen". Att svenska fack skulle vara starka är en kraftig myt.

Facken är starka i Sverige, men de ligger i många fall lite för nära makten för att kunna använda sin styrka på bästa sätt för sina medlemmar. Det är rätt tydligt om man jämför avtalsrörelsen här med hur det går i andra närliggande länder nu. LO har gått ut och sagt att de siktar på 4,4% löneökningar nu, trots att inflationen är rekordhög och trots att det inte blev något alls förra året, vilket är totalt patetiskt. Företagens bud är runt 2-2,5% som typ alla andra år, vilket förstås hade varit katastrof då det innebär en sänkning av reallönen på över tio procent. Men jag misstänker att lokala fackklubbar och liknande inte kommer att gå med på en så kraftig sänkning så det kommer att bli en väldigt rörig avtalsrörelse i år. Många företag (storföretag mestadels) gör rekordvinster, och ger sin ledning rekordökningar av deras ersättning, mycket tack vare att de passade på att öka sina marginaler än mer när inflationen pressade upp priserna. Men när det är dags att kompensera den andra sidan av ekonomin så går det inte, löntagarna måste ta ansvar för att hålla nere inflationen även om det är företagen som har höjt den.

Citat:

I de företag som jag arbetar/arbetat för så kickar man folk genom avgångsvederlag (ofta ett antal månadslöner beroende på hur länge du jobbat), de lokala fackrepresentanterna har hittills köpt dessa upplägg med hull och hår. Alla har fått samma "erbjudande" oavsett facktillhörighet eller ej.

Jag har suttit i ett par sådana förhandlingar och det har aldrig handlat om att facket har sväljt det rakt av utan det har varit hårda förhandlingar över lång tid. Sen är inte det alltid så tydligt då det inte är facket som informerar utan företaget och de tenderar förstås att framhäva sin egen snällhet och generositet. Vill företaget säga upp folk på grund av arbetsbrist, ekonomiska problem eller vad det nu är, så kan inte facket säga nej, så förhandlingen handlar då om att se till att de följer reglerna kring detta och att försöka få till så bra dealar som möjligt för de som blir uppsagda. Vill man se hur det hade sett ut utan fack så kan man bara titta på USA.

Citat:

Skulle jag bli sur över något som inte gått rätt till tror jag i ärlighetens namn jag skulle få ett avsevärt bättre stöd från en advokat jag väljer själv jämfört med en random lokal fackrepresentant (ofta lite åt vänster på den politiska skalan) som jag inte valt själv, i ett företag jag jobbade för var han en periodare (alkoholproblem).

Det är ju du som väljer dina fackliga representanter, tillsammans med övriga medlemmar, i ett val. Jag har varit fackligt aktiv i omgångar och det är aldrig för att jag så gärna vill det utan för att det är väldigt svårt att få folk att ställa upp. Nu är jag ordförande i vår fackklubb, igen inte alls för att det var något jag ville eller strävade efter utan för att det inte fanns någon som var beredd att göra det. Jag fick förtroendet av den handfull medlemmar som bemödade sig att delta på årsmötet helt enkelt. En del verkar se det som att jag har några maktbehov eller som att jag gör det för att gynna mig själv, men så är det verkligen inte. Och det gynnar knappast mig på något sätt, jag får mer nära kontakt med ledningen visserligen, men det är sällan en positiv kontakt exempelvis, och jag behöver inte "jobba" så mycket med det jag är anställd för, det jobb jag sökt och som jag pluggat i många år för att kunna utföra, utan får istället lägga stora delar av min arbetstid på att förhandla organisationsförändringar som alla är skitsura på trots att de inte ändrar något, eller sitta och hålla folk i handen när chefen inte vill ge dem ännu mer i löneökning trots att de inte levererar typ något eller så. När folk börjar gnälla för mycket på att jag inte driver de frågor som de vill eller så (som ofta inte är saker som facket har att göra med), så säger jag bara att de är välkomna att gå med i styrelsen och påverka och om de verkligen vill så har jag inga problem att avgå så kör vi ett extra val om de vill ta över, då tystnar det.

Men facket har ju jurister som är specialister på just sådana frågor. Jag säger inte att en random fack-kille på ditt jobb är så mycket stöd i ett förstärkt lönesamtal eller så, dock har de förhoppningsvis i alla fall gått utbildningarna för det, men kommer det så långt som en allvarlig konflikt så är det förbundet centralt eller deras jurister som hjälper. Du kan absolut hyra en egen jurist, men de flesta som pysslar med sådana frågor jobbar ju på fackförbund, eller arbetsgivarorganisationer då, och risken är ju att det blir väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Facken är starka i Sverige, men de ligger i många fall lite för nära makten för att kunna använda sin styrka på bästa sätt för sina medlemmar. Det är rätt tydligt om man jämför avtalsrörelsen här med hur det går i andra närliggande länder nu. LO har gått ut och sagt att de siktar på 4,4% löneökningar nu, trots att inflationen är rekordhög och trots att det inte blev något alls förra året, vilket är totalt patetiskt. Företagens bud är runt 2-2,5% som typ alla andra år, vilket förstås hade varit katastrof då det innebär en sänkning av reallönen på över tio procent. Men jag misstänker att lokala fackklubbar och liknande inte kommer att gå med på en så kraftig sänkning så det kommer att bli en väldigt rörig avtalsrörelse i år. Många företag (storföretag mestadels) gör rekordvinster, och ger sin ledning rekordökningar av deras ersättning, mycket tack vare att de passade på att öka sina marginaler än mer när inflationen pressade upp priserna. Men när det är dags att kompensera den andra sidan av ekonomin så går det inte, löntagarna måste ta ansvar för att hålla nere inflationen även om det är företagen som har höjt den.
Jag har suttit i ett par sådana förhandlingar och det har aldrig handlat om att facket har sväljt det rakt av utan det har varit hårda förhandlingar över lång tid. Sen är inte det alltid så tydligt då det inte är facket som informerar utan företaget och de tenderar förstås att framhäva sin egen snällhet och generositet. Vill företaget säga upp folk på grund av arbetsbrist, ekonomiska problem eller vad det nu är, så kan inte facket säga nej, så förhandlingen handlar då om att se till att de följer reglerna kring detta och att försöka få till så bra dealar som möjligt för de som blir uppsagda. Vill man se hur det hade sett ut utan fack så kan man bara titta på USA.
Det är ju du som väljer dina fackliga representanter, tillsammans med övriga medlemmar, i ett val. Jag har varit fackligt aktiv i omgångar och det är aldrig för att jag så gärna vill det utan för att det är väldigt svårt att få folk att ställa upp. Nu är jag ordförande i vår fackklubb, igen inte alls för att det var något jag ville eller strävade efter utan för att det inte fanns någon som var beredd att göra det. Jag fick förtroendet av den handfull medlemmar som bemödade sig att delta på årsmötet helt enkelt. En del verkar se det som att jag har några maktbehov eller som att jag gör det för att gynna mig själv, men så är det verkligen inte. Och det gynnar knappast mig på något sätt, jag får mer nära kontakt med ledningen visserligen, men det är sällan en positiv kontakt exempelvis, och jag behöver inte "jobba" så mycket med det jag är anställd för, det jobb jag sökt och som jag pluggat i många år för att kunna utföra, utan får istället lägga stora delar av min arbetstid på att förhandla organisationsförändringar som alla är skitsura på trots att de inte ändrar något, eller sitta och hålla folk i handen när chefen inte vill ge dem ännu mer i löneökning trots att de inte levererar typ något eller så. När folk börjar gnälla för mycket på att jag inte driver de frågor som de vill eller så (som ofta inte är saker som facket har att göra med), så säger jag bara att de är välkomna att gå med i styrelsen och påverka och om de verkligen vill så har jag inga problem att avgå så kör vi ett extra val om de vill ta över, då tystnar det.

Men facket har ju jurister som är specialister på just sådana frågor. Jag säger inte att en random fack-kille på ditt jobb är så mycket stöd i ett förstärkt lönesamtal eller så, dock har de förhoppningsvis i alla fall gått utbildningarna för det, men kommer det så långt som en allvarlig konflikt så är det förbundet centralt eller deras jurister som hjälper. Du kan absolut hyra en egen jurist, men de flesta som pysslar med sådana frågor jobbar ju på fackförbund, eller arbetsgivarorganisationer då, och risken är ju att det blir väldigt dyrt.

Tack för ett långt utförligt svar, jag ska läsa begrunda och försöka sluta vara så fördomsfull även om det jag skrev (tyvärr) bygger på mina erfarenheter så här långt i mitt liv.

Permalänk
Medlem

Det skiljer tydligen en hel del från fackförbund till fackförbund och från arbetsplats till arbetsplats.

Min erfarenhet är att facket hjälper alla när de får nys om att ett eventuellt regelbrott begåtts men självklart är man villig att arbeta hårdare för sina medlemmar.

Att facket vid varsel skulle sitta och förhandla fram listor där de egna medlemmarna får stanna medans icke fackanslutna sparkas trots att de arbetat längre är för mig helt främmande och då har jag varit med och förhandlat... Det var länge sen jag jobbade på ett företag stort nog för att ha en riktig lokalavdelning så det spelar kanske in vad det gäller mina erfarenheter. Där jag jobbar nu är en minoritet fackanslutna och ingen aktivt så den rollen har vid lokal förhandling ibland fyllts av mig som inte ens är medlem.

Att det sen finns begränsade undantag när det gäller turordningsreglerna är nästan ett måste då det annars blir halvt omöjligt för mindre företag att reda ut större varsel.

edit +n

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Exakt som du skriver, det är exceptionellt vanligt att företagen gör så nu för tiden i Sverige, man löser/köper ut dem och facket verkar oftast gå med på sådana lösningar. Man kalkylerar med kostnad för avgångsvederlag och sedan kickar de indirekt vem f-n de vill, cheferna får helt enkelt bestämma vilka de vill ha kvar även om de officiella versionerna sedan kan vara mera polerade/snygga.

Men vänta nu, AG måste ju ge den anställde ett arbjudande som denne antingen tackar ja eller nej till för att det ska gå att köpa ut denne. Om den anställde tackar ja har denne gått frivilligt. Vill den anställde inte gå frivilligt hänvisas processen till kollektivavtal och facklig förhandling, med LAS och diverse regler. Så förstår jag processen i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Men vänta nu, AG måste ju ge den anställde ett arbjudande som denne antingen tackar ja eller nej till för att det ska gå att köpa ut denne. Om den anställde tackar ja har denne gått frivilligt. Vill den anställde inte gå frivilligt hänvisas processen till kollektivavtal och facklig förhandling, med LAS och diverse regler. Så förstår jag processen i alla fall, rätta mig gärna om jag har fel.

Du har säkert rätt, jag har inte järnkoll på vad som händer när enskilda personer tackar nej till "mutförsöket" (avgångsvederlag).

I ett sådant läge så kan det säkert vara en fördel att vara med i ett fack, annars kan det så klart kosta en slant att anlita egen advokat...

Dock så blir det ju en form av protest mot facket också i så fall, åtminstone mot den lokala fackrepresentationen eftersom de sannolikt accepterat upplägget med avgångsvederlag redan. Vet ej om man då ska försöka vända sig till facket centralt eller om advokat blir bäst trots allt?

Upplägget kanske kan skilja sig?

1. Du blir kickad men du får avgångsvederlag
2. Du får ett "erbjudande" om avgångsvederlag (om du går)

Vi får hoppas att våra fackmän här i tråden svarar.

Mitt bestämda intryck är varje fall att olika former av avgångsvederlag (indirekt mutor för att göra de kickade någorlunda nöjda så att de kan avskedas utan allt för mycket strul) är ett otroligt vanligt & ytterst effektivt verktyg som företagen använder vid uppsägningar och för att deala (läs: komma överens) med facket. Du som anställd kan ju oftast inte påverka det här för fem jäkla ören oavsett vilket fack du är med i. Det är företaget som kommer överens med facket (de lokala fackrepresentanterna/representanten på företaget) och sedan presenteras upplägget.