Starfield lanseras den 6 september

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Hur skalar motorn med grafik om allt är moddar? Du vet att anledningen till varför det ser ut som det gör är främst tack vare ENB? Det är inte så att spelmotorn gör det jobbet. Och spelet går på knäna med endast JKs Skyrim moddar, bara Riverwood från bron droppar rätt rejält tack vare att motorn inte orkar med antalet drawcalls. Samma fenomen sker i Fallout 4 än idag, Corvega/Lexington samt Boston droppar även de nyaste riggarna.

1600 moddar? Och? Kvalitet framför kvantitet.
TNE har över 1000 och mnikjom är såpass passionerad att individuella texturer är handplockade.
hodilton och predcaliber tar bara moddar och slänger ihop dom. De sitter inte i flera timmar och går igenom alla texturer från dussintals olika moddar som har hundratals olika texturer vardera, med nifscope eller dds viewer. För att få allt att se bra ihop, tillsammans, gäller allt från landskap, till buskar, till träd, till arkitektur, till clutter och vapen samt utrustning.
Man ser ofta visuella buggar i deras videor som inte skett ifall de gjort allt rätt liksom

Motorn är en moderniserad Gamebryo och ingenting annat. Och jag tror inte du vet vad du pratar om då du nämner limit på 255 moddar. 255 handlar endast om vanliga .esp och .esm. Det går att kringå utan bekymmer, genom .espLite som inte räknas på samma sätt. Och i ett kit med "1600 moddar" så är nog under 300 av dessa .esp/esm, utan bara texturer, meshes m.m.

Här har vi nån som tokgooglat på relevanta termer...
Poängen är just att motorn skalar med moddarna, oavsett om det är grafik eller något annat. Hela ditt inlägg säger bara att du inte förstår alls, det har fortfarande inte med hur saker och ting är ihopsatta utan att motorn klarar av att kreti och pleti sätter ihop saker på eget bevåg. Flexibiliteten är just vad som gör denna motor, och förhoppningsvis även kommande uppföljare, unik. Det är ytterst få andra motorer som är så öppna för moddar, vilket med stor sannolikhet också är anledningen till att Elder Scrolls och Fallout serierna blivit så pass stora.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Här har vi nån som tokgooglat på relevanta termer...
Poängen är just att motorn skalar med moddarna, oavsett om det är grafik eller något annat. Hela ditt inlägg säger bara att du inte förstår alls, det har fortfarande inte med hur saker och ting är ihopsatta utan att motorn klarar av att kreti och pleti sätter ihop saker på eget bevåg. Flexibiliteten är just vad som gör denna motor, och förhoppningsvis även kommande uppföljare, unik. Det är ytterst få andra motorer som är så öppna för moddar, vilket med stor sannolikhet också är anledningen till att Elder Scrolls och Fallout serierna blivit så pass stora.

Tokgooglat? Jag har moddat spelet i över ett årtionde. Vet inte varför du kallar motorn för en uppföljare.
En ordentlig uppföljare är byggd från grunden. CreationEngine har ju massvis med legacykod från morrowind om inte tidigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Man hör det här med att motorn är den svagaste länken hos Bethesda lite överallt men man vad är förväntningarna? Skyrim och Fallout har blivit kända för sin öppenhet och tillgänglighet för moddar, på samma sätt som Unreal Engine 5 är känt för grafik. Men tittar man på exempelvis Predcalibers Skyrim klipp, så tycker jag inte att det är så illa utan grafik och funktionalitet/teknik/beteende står sig ganska bra med konkurrensen.

Video som exempel

https://www.youtube.com/watch?v=Dk_f-zI9Zw4

Kan säga direkt att det Skyrim jag spelade 2011 INTE såg ut som på den videon. Vanilla är ju trots allt vad som räknas om du frågar mig varför mod/öppenhetsfrågan inte spelar någon roll.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag älskar sci-fi, men vet inte än vad man kan förvänta sig av detta. Blir det Skyrim i rymden? Det lilla jag sett hittills har inte övertygat mig helt och hållet, men det återstår att se. Jag kommer hur som helst inte att förboka eller köpa det dag ett. Jag vill nog se hur det fullständiga spelet verkar (recensioner m.m.) innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Tokgooglat? Jag har moddat spelet i över ett årtionde. Vet inte varför du kallar motorn för en uppföljare.
En ordentlig uppföljare är byggd från grunden. CreationEngine har ju massvis med legacykod från morrowind om inte tidigare än så.

Ska vi prata tid så kan vi väl dra upp Wayne Gretzy Hockey som var mitt första spel från Bethesda...
Skämt åsido, ditt årtionde betyder vitten när du inte förstår skillnaden mellan att tillåta moddning och resultat av moddning så vi kan väl bara släppa det. Creation Engine 2? Starfield? Lanseras den sjätte september? Uppföljare till Creation Engine och del i syftet av denna tråd när folk verkar döma ut den redan från början.

Skrivet av Mocka:

Kan säga direkt att det Skyrim jag spelade 2011 INTE såg ut som på den videon. Vanilla är ju trots allt vad som räknas om du frågar mig varför mod/öppenhetsfrågan inte spelar någon roll.

Nej, det är tack vare moddar som spelet håller än idag, så enkelt är det förstås.
Hela grejen med motorn är förstås just mod och tillgänglighetsfrågan, vilket i praktiken är synonymt med i synnerhet Skyrim och Fallout. Det är därför främst Skyrim har fått ett antal nyversioner genom åren (SE, AE) och bortser man från hela modding communityn så tror jag att man missar stora delar av vad dessa spel handlar om. Min förhoppning är att Creation Engine 2 samt Starfield också får samma möjligheter så att det kan utvecklas på ett sådant sätt som användarna vill med åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Ska vi prata tid så kan vi väl dra upp Wayne Gretzy Hockey som var mitt första spel från Bethesda...
Skämt åsido, ditt årtionde betyder vitten när du inte förstår skillnaden mellan att tillåta moddning och resultat av moddning så vi kan väl bara släppa det. Creation Engine 2? Starfield? Lanseras den sjätte september? Uppföljare till Creation Engine och del i syftet av denna tråd när folk verkar döma ut den redan från början.

Vem har sagt någonting om att tillåta moddande, ingen har ens argumenterat mot det, snacka om att försöka slingra sig ur med ett sidospår helt plötsligt? Uppföljare i mitt tycke är när en ny motor kommer fram.

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen FO4 men det som gör att jag drar mig från att spela det mer är att det KRÄVER en i mitt tycke ofantlig mängd moddar.
Det har inte så mycket med motorn att göra utan mer med att Bethesda verkar nöja sig med att lägga in så lite som de kan komma undan med och verkar förvänta sig att fans ska fixa det (ofta inte med artistiska tillägg utan ofta rena patchar för att fixa buggar)
Med FO76 verkar det varit lite väl barskrapat med mängden arbete de utfört och den återkopplingen de fick från köpare/fans har de förhoppningsvis tagit till sig (delvis åtminstone).
Sedan är jag väl inte helt med på att en video med stilla vandring genom olika miljöer utan någon som helst action är ett bra prov på vad en "motor" klarar.
Med det sagt så kommer Starfield helt klart finnas i min spelkatalog innan årets slut (förhoppningsvis sågas det mycket så de tvingas till rejäla reor som med FO76)

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det inte blir ett till Arena/Daggerfall/Morrowind/Oblivion/Skyrim fast i rymden. Efter alla dessa år tycker jag det är dags för Bethesda att förnya sitt gameplay.

Permalänk
Medlem

Har väldigt stora förhoppningar på detta. tes-spelen är bland mina absoluta favoriter, mass effect inte långt därefter. går det lägga ihop dessa stilar på ett bra sätt så går det nog hundratals timmar. vill intala mig själv att jag väntar några dagar på recensioner. efter ha upplevt den värsta bait-and switchen i modern tid. aka cyberpunk. så vill jag inte köpa grisen i säcken igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Vem har sagt någonting om att tillåta moddande, ingen har ens argumenterat mot det, snacka om att försöka slingra sig ur med ett sidospår helt plötsligt? Uppföljare i mitt tycke är när en ny motor kommer fram.

Då får jag bara beklaga att du fullständigt missat hela frågan och ger intryck av att du inte verkar veta vad du svarar på. Hur får du ens ihop "Vem har sagt någonting om att tillåta moddande" samtidigt som du säger att Predcaliber och andra är "sjukt dåliga" på detsamma? Det handlar inte det minsta om att "försöka slingra sig ur", utan det du skriver är bara bland de märkligaste svaren jag sett på detta forum. Vet du något om Creation Engine 2 som ingen annan vet om så tror jag att du är varmt välkommen att delge sådan information!

Hur många fler speltitlar utanför Elder Scrolls och Fallout kan man nämna som är i närmsta dignitet när det kommer till moddningkulturen? 60 respektive 70 000 moddar, 1,9 respektive 2,2 miljarder nedladdningar hos Nexus för Skyrim och det verkar vara något barnspel som kommer först på plats sju med 11 000 moddar och 207 miljoner nedladdningar som är det första spelet utanför Bethesdas kontroll. Men återigen är det just motorn från Bethesda som tillåter att detta blir av alls och med stor sannolikhet gjort att båda världarna (Elder Scrolls, Fallout) blivit så framgångsrika som trots allt har blivit. Förhoppningen är från min sida att Starfield kan växa på samma sätt och förhoppningsvis kommer ett Elder Scrolls 6 med samma funktionalitet i en framtid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Då får jag bara beklaga att du fullständigt missat hela frågan och ger intryck av att du inte verkar veta vad du svarar på. Hur får du ens ihop "Vem har sagt någonting om att tillåta moddande" samtidigt som du säger att Predcaliber och andra är "sjukt dåliga" på detsamma? Det handlar inte det minsta om att "försöka slingra sig ur", utan det du skriver är bara bland de märkligaste svaren jag sett på detta forum. Vet du något om Creation Engine 2 som ingen annan vet om så tror jag att du är varmt välkommen att delge sådan information!

<Uppladdad bildlänk>

Hur många fler speltitlar utanför Elder Scrolls och Fallout kan man nämna som är i närmsta dignitet när det kommer till moddningkulturen? 60 respektive 70 000 moddar, 1,9 respektive 2,2 miljarder nedladdningar hos Nexus för Skyrim och det verkar vara något barnspel som kommer först på plats sju med 11 000 moddar och 207 miljoner nedladdningar som är det första spelet utanför Bethesdas kontroll. Men återigen är det just motorn från Bethesda som tillåter att detta blir av alls och med stor sannolikhet gjort att båda världarna (Elder Scrolls, Fallout) blivit så framgångsrika som trots allt har blivit. Förhoppningen är från min sida att Starfield kan växa på samma sätt och förhoppningsvis kommer ett Elder Scrolls 6 med samma funktionalitet i en framtid.

<Uppladdad bildlänk>

Ok du trollar rätt uppenbart och sätter ord i mun.

Du jämför en moddad spelmotor mot dagens AAA motorer och påstår att det är samma sak lol.

Och jag har inte sagt nånting om creationengine två annat än att det är samma skitmotor spm innan.

Och det jag sa ang predcaliber har ingenting med spelmotorn att göra men du läser precis vad du vill för du har ingenting bättre för dig. Handlade snarare om att popularitet går till inkompetens när det finns bättre folk. Handlade bara om din video du har en hard-on för. Inget rent texturmässigt matchar där vissa texturer är superhyperfotorealistiska för de råkar vara rena raka foton medans andra ser pixliga ut eller uppenbaer gjorda digitalt, eller har en helt annan look som inte alls matchar. Är som att ha en gul regnjacka med blodröda skor.

Ska man prata modlists så letar man upp passionerat folk och inte töntar som bara slänger ihop allt de kan för youtubes skull så de kan tjäna pengar.tack vare att anton 14 år är lättimponerad.

Och med din logik så är alltså Minecraft på samma nivå som dagens spelmotorer för det också kan moddas!

Permalänk

Skulle bli livrädd om det skulle annonseras att Bethesda hade en helt ny motor på gång. Det kanske inte alls skulle kännas som ett Bethesda-spel utan typ ett Ubisoft-spel?

Det enda jag någonsin stört mig på tekniskt vad gäller något Bethesdaspel var då Fallout: New Vegas frös ganska ofta.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag hoppas det inte blir ett till Arena/Daggerfall/Morrowind/Oblivion/Skyrim fast i rymden. Efter alla dessa år tycker jag det är dags för Bethesda att förnya sitt gameplay.

Och dom flesta av oss vill nog bara ha fler elder Scrolls.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Sålänge dom behåller modstöddet (dom gick ut med att det skulle vara med) så är det bara att vänta på första unoffical patch innan man köper det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Och dom flesta av oss vill nog bara ha fler elder Scrolls.

Zoomer Swipes, lite modernare än gamla pergament.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MsSmith:

Man hör det här med att motorn är den svagaste länken hos Bethesda lite överallt men man vad är förväntningarna? Skyrim och Fallout har blivit kända för sin öppenhet och tillgänglighet för moddar, på samma sätt som Unreal Engine 5 är känt för grafik. Men tittar man på exempelvis Predcalibers Skyrim klipp, så tycker jag inte att det är så illa utan grafik och funktionalitet/teknik/beteende står sig ganska bra med konkurrensen.

Video som exempel

https://www.youtube.com/watch?v=Dk_f-zI9Zw4

Det stora problemet som varit, och fortsatt är, kommer ned till prestanda. Det går absolut att få både Skyrim och Fallout 4 att se modernt nog ut att kunna jämföras med ett Unreal Engine 4-spel.

Men prestandan är inte där.
Fallout 4 exempelvis har väldiga problem att hänga med när draw distance skruvas upp, speciellt om spelet är lastat med mods som ökar detaljrikedomen på modeller och texturer.

Ovan video fungerar bra om syftet är att göra en trailer eller bara vandra runt. Men skulle det börja flyga drakar samtidigt som magiker spyr effekter överallt, då är det raka vägen ned till cinematiska 30 fps och stuttering utan dess like.

Jag hoppas därmed att Creation Engine 2 lyfter in tekniker som DLSS, RT och allehanda andra moderna renderingstekniker för att kunna gå upp emot UE5/Frostbite/osv. Men mer än något annat hoppas jag nya motorn tacklar underliggande problem med hur polygoner, culling och liknande hanteras för att på riktigt kunna stödja "högupplöst" spelande utan massa pop-in eller att prestandan kör i botten.

Även spelande i högre uppdateringsfrekvens måste förmodligen skrivas om rejält på motor-nivå. Att på något vis binda fysik till framerate borde anses vara en dödssynd i allt vad modernt spelande heter. Förhoppningsvis är CE2 helt skrapat från denna problematik.

Fixade grammatik och struktur för enklare läsning.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Har aldrig gillat Bethesdas spel, de har alltid känts väldigt stela och klumpiga rent livlösa i vanilla utförande.
Men Starfield kanske blir det första Bethesda-spelet jag faktiskt spelar igenom, älskar sci-fi

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Om de skjuter releasen typ sex veckor så kan de släppa spelet exakt 11 år, 11 månader, och 11 dagar efter Skyrim som släpptes 11/11/11. Vilka fegisar på Bethesda är det som inte vågar sikta på 22/22/22?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Halvmånen:

Om de skjuter releasen typ sex veckor så kan de släppa spelet exakt 11 år, 11 månader, och 11 dagar efter Skyrim som släpptes 11/11/11. Vilka fegisar på Bethesda är det som inte vågar sikta på 22/22/22?

Ey det är 2023 mannen, kom med i spelet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Enviro:

Oavsett om det är bra eller ej vid release så är det ju ett måste-spela-spel. Lär ju bli en ordentligt trevligt tillskott om det blir day one-släpp via game pass.

Det här är ju nyckelgrejen. Undrar om jag ens kommer bli irriterad om spelet är buggigt vid release, det känns ju som att det är gratis, eftersom gamepass är en pågående prenumeration som bara finns där i bakgrunden.

Jag blir alltid förvånad när jag ser spel som FS2020, FH5 mfl toppa steamcharts när bara FS2020 köper 7 månaders gamepass (99kr/månad för PC).

Jag kommer såklart spela day1 oavsett recensioner, spelet kommer ju liksom bara dimpa ned i brevlådan utan extra kostnad

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ey det är 2023 mannen, kom med i spelet

För att inte tala om svårigheten att hitta månad 22 :).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

För att inte tala om svårigheten att hitta månad 22 :).

Vi är nu inne på månad 15 i år 2022 så jag vet inte vad du pratar om.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Printscreen:

Det här är ju nyckelgrejen. Undrar om jag ens kommer bli irriterad om spelet är buggigt vid release, det känns ju som att det är gratis, eftersom gamepass är en pågående prenumeration som bara finns där i bakgrunden.

Jag blir alltid förvånad när jag ser spel som FS2020, FH5 mfl toppa steamcharts när bara FS2020 köper 7 månaders gamepass (99kr/månad för PC).

Jag kommer såklart spela day1 oavsett recensioner, spelet kommer ju liksom bara dimpa ned i brevlådan utan extra kostnad

Ja, men precis. Tycker också att Game Pass har gjort just recensioner lite mindre relevanta. I och med att spel släpps och är tillgängligt day 1 för alla som prenumererar finns det ingen poäng för en recensent att försöka motivera läsaren om det är värt att köpa eller inte. Finns det en uns av sug att testa, så är det ju bara att testa. Bråkade en hel del med de tankarna när jag jobbade mer aktivt med spelrecensioner back in the day.

Permalänk
Medlem

Alla problem som har funnits i tidigare spel kommer troligtvis följa med även i Starfield. Jag är ändå supertaggad på att spela det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Taggad! Ligger precis lagom i tiden efter diablo 4, hinner man spela det rejält, och har lite sommarlov. Sen kommer hösten och starfield! Grymt!

Trevligt med game pass också, bara å prova!

Permalänk
Medlem

2023 kan bli ett bra spel år

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ok du trollar rätt uppenbart och sätter ord i mun.

Du jämför en moddad spelmotor mot dagens AAA motorer och påstår att det är samma sak lol.

Och jag har inte sagt nånting om creationengine två annat än att det är samma skitmotor spm innan.

Och det jag sa ang predcaliber har ingenting med spelmotorn att göra men du läser precis vad du vill för du har ingenting bättre för dig. Handlade snarare om att popularitet går till inkompetens när det finns bättre folk. Handlade bara om din video du har en hard-on för. Inget rent texturmässigt matchar där vissa texturer är superhyperfotorealistiska för de råkar vara rena raka foton medans andra ser pixliga ut eller uppenbaer gjorda digitalt, eller har en helt annan look som inte alls matchar. Är som att ha en gul regnjacka med blodröda skor.

Ska man prata modlists så letar man upp passionerat folk och inte töntar som bara slänger ihop allt de kan för youtubes skull så de kan tjäna pengar.tack vare att anton 14 år är lättimponerad.

Och med din logik så är alltså Minecraft på samma nivå som dagens spelmotorer för det också kan moddas!
https://youtube.com/watch?v=RujvY_msLP4

Jag trollar inte alls, det är hos dig logiken brister och verkar tro att motor = grafik.

Upprepar vad jag skrev tidigare till dig: Om du nu vet något om Creation Engine 2 som ingen annan vet, så ut med det bara. Annars är det bara du som trollar som drar fram saker som du inte har belägg för. Vilket iofs är ungefär vad du gjort i hela tråden så kanske inte är så konstigt utan snarare förväntat.

Nej jag påstår inte att det är samma sak "lol", jag skriver att "grafik och funktionalitet/teknik/beteende står sig ganska bra med konkurrensen". Den som lägger ord i mun på någon här är ingen annan än du själv.

Gällande ditt stycke med moddaren Predcaliber - din enda invändning är att du tycker han har dålig smak, är en tönt och är sjukt dålig på vad han gör, samt att jag är en Anton, 14 vårar med stånd? Det är alltså din nivå? Du förstår fortfarande inte att det inte var tycke som det handlade om alltså. Fascinerande.

Skrivet av Yatagarasu:

Det stora problemet som varit, och fortsatt är, kommer ned till prestanda. Det går absolut att få både Skyrim och Fallout 4 att se modernt nog ut att kunna jämföras med ett Unreal Engine 4-spel.

Men prestandan är inte där.
Fallout 4 exempelvis har väldiga problem att hänga med när draw distance skruvas upp, speciellt om spelet är lastat med mods som ökar detaljrikedomen på modeller och texturer.

Ovan video fungerar bra om syftet är att göra en trailer eller bara vandra runt. Men skulle det börja flyga drakar samtidigt som magiker spyr effekter överallt, då är det raka vägen ned till cinematiska 30 fps och stuttering utan dess like.

Jag hoppas därmed att Creation Engine 2 lyfter in tekniker som DLSS, RT och allehanda andra moderna renderingstekniker för att kunna gå upp emot UE5/Frostbite/osv. Men mer än något annat hoppas jag nya motorn tacklar underliggande problem med hur polygoner, culling och liknande hanteras för att på riktigt kunna stödja "högupplöst" spelande utan massa pop-in eller att prestandan kör i botten.

Även spelande i högre uppdateringsfrekvens måste förmodligen skrivas om rejält på motor-nivå. Att på något vis binda fysik till framerate borde anses vara en dödssynd i allt vad modernt spelande heter. Förhoppningsvis är CE2 helt skrapat från denna problematik.

Definitivt är det så! Säger inget om att motorn är gammal och har sina prestandaproblem. Trots allt använder den gammal teknik men jag vidhåller att den har fått oförtjänt mycket kritik baserat på absolut inget annat än att det är internet trendigt att hacka på Todd Howard eller att man tror att grafik är allt. Förhoppningen är som du skriver att Creation Engine 2 får modern teknologi inbyggt i sig, men utan att för den sakens skull försaka de andra bitarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Och dom flesta av oss vill nog bara ha fler elder Scrolls.

Vill man ha exakt samma spel i lite annan förpackning kan man ju köra Skyrim med moddar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Jag trollar inte alls, det är hos dig logiken brister och verkar tro att motor = grafik.

Upprepar vad jag skrev tidigare till dig: Om du nu vet något om Creation Engine 2 som ingen annan vet, så ut med det bara. Annars är det bara du som trollar som drar fram saker som du inte har belägg för. Vilket iofs är ungefär vad du gjort i hela tråden så kanske inte är så konstigt utan snarare förväntat.

Nej jag påstår inte att det är samma sak "lol", jag skriver att "grafik och funktionalitet/teknik/beteende står sig ganska bra med konkurrensen". Den som lägger ord i mun på någon här är ingen annan än du själv.

Gällande ditt stycke med moddaren Predcaliber - din enda invändning är att du tycker han har dålig smak, är en tönt och är sjukt dålig på vad han gör, samt att jag är en Anton, 14 vårar med stånd? Det är alltså din nivå? Du förstår fortfarande inte att det inte var tycke som det handlade om alltså. Fascinerande.

Jag vet inte vad du ens försöker tramsa om. Jag har inte påstått någonting om Creation Engine 2 annat än att det är samma motor som innan. Bethesda kommer aldrig lägga energi på att revampa någonting från grunden. De har gjort mindre förbättringar likt Skyrim -> Fallout 4. Men det är troligtvis allt.

Jag har inte sagt att det är du som är Anton. Men du får gärna läsa och tolka saker precis som du vill, även om du har helt fel. I stort sett hela tiden. För du pratar om något som jag inte sagt.

Mitt originella inlägg var: "Skämtar du? Moddar?" Att du jämför ett MODDAT spel och påstår att MOTORN är precis LIKA BRA/står upp till, som tex en modern UnrealEngine, samtidigt som spelet går på knäna när det är moddat. Speciellt Fallout 4.

Här är vad jag skrev:

Citat:

Du skämtar när du visar en video med moddar?

Förövrigt tycker jag PredCalibers och den andra personen är sjukt dåliga på vad de gör. De tar bara något på nexus och slänger ihop allt och gör en video av smeten. Mycket som inte passar eller ens matchar då de inte individuellt väljer texturer själva.

Synd att passionerat folk som mnikjom på nexus inte får så mycket uppmärksamhet med sin The Northern Experience setup. Notera att den inte har några bilder direkt.

Och sedan sa jag att Predcaliber är dålig på det han gör. för hans enda mål är att göra youtube videor där han vandrar runt i 30 fps och tjänar pengar tack vare de som tittar. Som aldrig någonsin moddat Skyrim och har någon tanke i bakhuvudet att det är svårt och komplext när det är helt tvärtom. Handlar helt enkelt bara om sunt förnuft när man moddar. Och att använda rätt verktyg vilket är MO2 än idag, och xedit är idag såpass löjligt lätt att pilla i för konfliktlösningar bla.

Jag har heller inte sagt att Pred har dålig smak. Utan helt enkelt är en redig amatör. Vem som helst kan slänga ihop 1500 moddar i SkyrimSE genom MO2 och än mer om man mergar moddar. Det är inte svårt. Och du verkar tro att kvantitet != svårt att driva. När du inte ens tänker på vilken typ av moddar det är. Texturmoddar? Packa ner i bsa, något som rekommenderas starkt i Fallout 4 då motorn är så sjukt dålig. Förbättrar även uppstartstiden av spelet samt laddningstiderna rejält.

Kom tillbaka när du har moddat Skyrim eller Fallout själv och vet skillnaden på olika typer av moddar, så kan vi prata. För du har uppenbarligen ingen koll alls.

Tror du spelet hade varit svårt att få stabilt om du indivuellt hade 2000 olika texturer där:
2000 moddar = 1 mod per textur
1 mod för 2000 texturer.
Det är noll skillnad.

Pratar vi moddar som kommer i form av .esp/esm så krävs konfliktlösningar ofta vilket är rätt enkelt att fixa själv efter lite koll på youtube. Men det är sällan folk som hobbymoddar gör sådant om det inte är något som gör att spelet kraschar då när man moddar så handlar allt om prioritet, det som kommer bakom har högre prioritet än det innan.

Vill DU göra en video som predcaliber är det bara installera ett par Top 100 inom texturväg/lighting/weather/vegetation, för det är sällan close ups på djur, monster och människor i dessa videor, släng på en ENB på det och vandra runt med blackbars i 30 fps så ser det vrålsnyggt ut för de flesta

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte vad du ens försöker tramsa om. Jag har inte påstått någonting om Creation Engine 2 annat än att det är samma motor som innan. Bethesda kommer aldrig lägga energi på att revampa någonting från grunden. De har gjort mindre förbättringar likt Skyrim -> Fallout 4. Men det är troligtvis allt.

För tredje gången upprepar jag mig: Om du vet något om Creation Engine 2 som ingen annan vet, är du säkerligen varmt välkommen att delge oss andra detta. Annars tar jag det bara som Trumpistisk Alt Facts från ditt håll.

Citat:

Jag har inte sagt att det är du som är Anton. Men du får gärna läsa och tolka saker precis som du vill, även om du har helt fel. I stort sett hela tiden. För du pratar om något som jag inte sagt.

Du skrev ordagrant "Handlade bara om din video du har en hard-on för" och "tack vare att anton 14 år är lättimponerad" och jag har inga problem med att säga att jag är imponerad över det arbete som Predcaliber gör (delvis för att jag har jobbat med honom och försett honom med vissa av moddarna, du får lista ut resten själv).

Det är väl ganska uppenbart att hade något varit "enkelt" så hade fler gjort det. Jag har spelat Elder Scrolls sedan Daggerfall och började med moddande i och med Morrowind, återigen ser jag ingen poäng i att mäta någon e-penis men jag vet precis vad det innebär att modifiera dessa spel. Någon vidare dialog med dig önskar jag mig dock inte för du tillför absolut ingenting.