Skickade tillbaka "fel" grafikkort till Inet, är nu avstängd från att handla hos butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Serienummer står även på kartongen så att det är oöppnat är inte det som utgör risken där.

Nej, det var inte heller det som var poängen, men inet verkar ju inte bokföra serienummer mot en transaktion, och alltså skulle de kunna få tillbaka ett kort de inte sålt på öppet köp om någon skulle blanda ihop som TS vid nyttjande av ångerrätten.
Om de då bara lägger det på hyllan och sedan säljer detta kort till någon annan så har inet då sålt ett kort som de kommer neka all form av reklamation eller garanti för "det kortet har inte sålts av oss"

Hoppas ni förstår varför jag tycker att det är något som Inet bör förändra

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, det var inte heller det som var poängen, men inet verkar ju inte bokföra serienummer mot en transaktion, och alltså skulle de kunna få tillbaka ett kort de inte sålt på öppet köp om någon skulle blanda ihop som TS vid nyttjande av ångerrätten.
Om de då bara lägger det på hyllan och sedan säljer detta kort till någon annan så har inet då sålt ett kort som de kommer neka all form av reklamation eller garanti för "det kortet har inte sålts av oss"

Hoppas ni förstår varför jag tycker att det är något som Inet bör förändra

Ja precis, de kan ju råka sälja ett returnerat trasigt ebay-fynd till en annan kund

Inet verkar ha lite halvtaskiga rutiner som uppdagats här

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nej, det var inte heller det som var poängen, men inet verkar ju inte bokföra serienummer mot en transaktion, och alltså skulle de kunna få tillbaka ett kort de inte sålt på öppet köp om någon skulle blanda ihop som TS vid nyttjande av ångerrätten.
Om de då bara lägger det på hyllan och sedan säljer detta kort till någon annan så har inet då sålt ett kort som de kommer neka all form av reklamation eller garanti för "det kortet har inte sålts av oss"

Hoppas ni förstår varför jag tycker att det är något som Inet bör förändra

Lagret borde ha koll, serviceverkstaden (som jobbar med flera olika ÅFs) behöver inte ha koll. Butikerna kanske borde fundera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lagret borde ha koll, serviceverkstaden (som jobbar med flera olika ÅFs) behöver inte ha koll. Butikerna kanske borde fundera.

Vilket ju inte verkar vara fallet här, då inet uppenbarligen inte kollat serienummer innan de tog emot och godkände reklamationen.
Nu vet jag inte vad inet har för rutin för saker som skickas till service, men när jag jobbade med detta så skickades sakerna via oss till verkstaden, och verkstäderna ville alltid ha serienummer där det var applicerbart (vilket vi också alltid noterade i våra serviceärende)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis, de kan ju råka sälja ett returnerat trasigt ebay-fynd till en annan kund

Inet verkar ha lite halvtaskiga rutiner som uppdagats här

Detta är också en av anledningarna till att jag tycker att de är något hårt av inet att bete sig som de gjort mot TS; de kan ju inte på något sätt (vad vi vet) säkerställa att de INTE sålt det kortet till TS, bara att det kort de försöker reklamera inte skulle gått till dem från början.

Nu är det tämligen säkert i just detta fallet eftersom kortet skulle gått till den andra ÅF som TS köpt från, men ändå.

Speciellt om det rör sig om 3000-serien som många lade multipla beställningar från olika ÅF för att få något kort överhuvudtaget så känns det som att dubbelleveranser inte är helt omöjligt.
Säg att inet köpt 300 av detta kort från dist och fått 10 ångrade köp, kan de då påvisa (internt) att dessa har korrekta serienummer?
Om de inte kan de, vad har de som köpt dessa för garanti att deras lagstadgade rättigheter gäller?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Vilket ju inte verkar vara fallet här, då inet uppenbarligen inte kollat serienummer innan de tog emot och godkände reklamationen.
Nu vet jag inte vad inet har för rutin för saker som skickas till service, men när jag jobbade med detta så skickades sakerna via oss till verkstaden, och verkstäderna ville alltid ha serienummer där det var applicerbart (vilket vi också alltid noterade i våra serviceärende)

Låter dock som något som inte har med ämnet att göra. Vid öppet köp/ångerrätt kan de absolut vänta flera veckor på att dist ska svara att kortet är återförsäljarens innan de säljer det på nytt. Vid service så antecknas det givetvis, men det går inte alltid att kolla upp omgående, och går inte att vänta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrisj:

5,2% enligt senaste bokslutet.

Skrivet av mmaattee:

Inte för att påstå att det är en bransch där de har några monstermarginaler, men det varierar definitivt i stor grad mellan 5-60% beronde på produkt osv.

Jag har jobbat i branschen och marginalerna skiljer sig vilt mellan olika produktkategorier.
Moderkort, 3-20%
CPU:er -3 - 10%
GPU:er 0 - 10%

För dessa snackar vi oftast låga ensiffriga marginaler. Moderkort har tendenser att sticka ut lite med några positiva siffror. Oftast GPU/CPU konkurrensutsatta och så lågt prissatta att förlusten tas in på övriga komponenter för kunden väljer att "lägga på en hundring för att få Wifi på moderkortet, och för X kr extra får jag funktionen Y på komponent Z".

RAM och SSD svängigt, oftast konkurrensutsatt men 3-40% marginal beroende på modell. 10-15% är väl en siffra som dyker upp i mitt huvud.

Nätverksutrustning, kringutrustning, skrivare runt 20-35%. Runt 30% rätt vanligt.
Kablar för skärm, nätverk, kraft, USB. 85-99% marginaler. Nätverkskablar brukar ligga på typ 95-97%, samma med microUSB-kablar. Misstänker USB-C, HDMI, DP-kablar är något sämre men åtminstone över 70%.

Laptops, skärmar etc dåliga marginaler. Chassi och nätagg väldigt beroende av fraktpriser.
Saker med fortsatt god marginal är mjukvarulicenser och tjänster.

Är ett tag sen jag jobbade men är säker på att det finns fler som kan bekräfta snarlika intervall även idag.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Inte för att påstå att det är en bransch där de har några monstermarginaler, men det varierar definitivt i stor grad mellan 5-60% beronde på produkt osv. Kollar man inets senaste bokslut (2021), då 2022 inte finns rapporterat ännu, så ligger den genomsnittliga bruttovinstmarginalen (omsättning-direkta kostnader, annars fångar man upp saker som löner, lokalhyror etc.) på 14,89%. Visst det här ärendet har kostat intern tid hos inet, men har väldigt svårt att se att ett enda reklamationsärende lett till nyanställning eller andra försäljningstapp. Ett återköp har skett, men det innebär bara att den marginal som det köpet hade har återgått och inte att allting som intjänats på kunden genom hela dess livscykel är försvunnen. Finns inte mycket belägg för att säga att man är en negativ kund bara efter ett garantiärende.

Jag säger inte att ett garantiärende gör en kund till en förlust. Det jag säger är att om Inet fick svälja produktkostnaden eftersom de sannolikt inte fick tillbaka pengarna från distributören för ett kort som inte var sålt till dem (lite på samma sätt som de inte borde tillåtit kunden att reklamera) så kommer det att sudda ut vinsten de gjort på honom. Kan tycka att kostnad för lager,lokal, hyror och löner också tillfaller produkten som man har dessa kostnader för att sälja. Hans specifika ärende har definitivt kostat ett par personaltimmar så just han som kund är garanterat mycket mindre lönsam än genomsnittskunden, om han är lönsam alls för dem i dagsläget. Hänger som sagt helt på hur det gick i deras interaktion med distributören/andra ÅF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Ditt inlägg slog verkligen huvud på spiken för den här tråden! Finns så många olika scenarier som folk inte tänker på alls.

Det är omöjligt att bevisa för Inet att dom inte har sålt kortet till TS, speciellt när dom återkommer efter 3 månader, hur många mellanhänder har det inte passerat under den tiden?

Så fort företaget tog emot grafikkortet och accepterade reklamationen, så är det inte längre kundens problem, eftersom företaget inte kommer kunna bevisa att TS har skickat in fel kort. Inet kan ha råkat sälja ett kort med ett annat SN, går liksom inte att utesluta.

Det är helt obegripligt att så många här tar Inets parti. Konsumentlagarna är ju till för konsumenterna som anses vara den svagare parten, mer okunniga eftersom de inte är proffs. Det är en gåta för mig att man inte har kolla på serienumret hos ÅF på sådana dyra varor. Jag fattar att man inte har serienumret på en HDMi kabel.

Jag menar Elgiganten med sitt uråldriga affärssystem från hedenhös (ser ut att vara i msdos med vga) sparar serienumret.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av slipbit:

Det är en gåta för mig att man inte har kolla på serienumret hos ÅF på sådana dyra varor.

Man kan ju lika gärna fråga sig varför kunden inte har bättre koll på vart den ska skicka sitt trasiga grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Man kan ju lika gärna fråga sig varför kunden inte har bättre koll på vart den ska skicka sitt trasiga grafikkort.

Eftersom de flesta, i vart fall privatkunder, inte har flera exemplar av samma produkt köpta ungefär samtidigt är det oftast inte ett problem. Dock står det inte Inet Edition på produkterna, utan de är normalt sett exakt likadana förutom några siffror någonstans. Din kommentar förutsätter att man utgår ifrån att prylarna ska gå sönder och därför särskilt märker upp dem, eller på annat sätt aktivt gör särskilda noteringar, givet att det inte framgår av kvittot. I en del fall kan det ju vara så att man har två exemplar av något som sitter i samma dator till och med, men från två butiker på grund av hur lagerstatusen såg ut (eller endast ett ex/kund).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Detta är också en av anledningarna till att jag tycker att de är något hårt av inet att bete sig som de gjort mot TS; de kan ju inte på något sätt (vad vi vet) säkerställa att de INTE sålt det kortet till TS, bara att det kort de försöker reklamera inte skulle gått till dem från början.

Nu är det tämligen säkert i just detta fallet eftersom kortet skulle gått till den andra ÅF som TS köpt från, men ändå.

Speciellt om det rör sig om 3000-serien som många lade multipla beställningar från olika ÅF för att få något kort överhuvudtaget så känns det som att dubbelleveranser inte är helt omöjligt.
Säg att inet köpt 300 av detta kort från dist och fått 10 ångrade köp, kan de då påvisa (internt) att dessa har korrekta serienummer?
Om de inte kan de, vad har de som köpt dessa för garanti att deras lagstadgade rättigheter gäller?

Men tänk om det är så att vi bara sett början än så länge? Tänk om kortet nekas reklamation även på ÅF2 om två månader för att det inte heller matchar där? Denna kedja kan ju fortfarande vänta på att smälla

Helt klart borde dock Inet inte godkänna det returnerade kortet innan de vet att de fått rätt artikel tillbaka, är lite konstigt att komma så långt senare, dock vill man ju inte att återbetalning ska dröja månader heller…

Det är en soppa och jag tycker nog de flesta slarvat och ändå försökt lösa allt så bra som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Man kan ju lika gärna fråga sig varför kunden inte har bättre koll på vart den ska skicka sitt trasiga grafikkort.

Kunden är en privatperson, därför har vi konsumentlagar. Hur kan en butik INTE ha koll? Butiken hanterar ju hundratals/tusentals reklamationer. Det finns ju en anledning varför man kräver att företag har krav på sig att spara bokföringen i en massa år, medan staten kräver ju inte att du sparar kvittot när du har handlat på Coop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag säger inte att ett garantiärende gör en kund till en förlust. Det jag säger är att om Inet fick svälja produktkostnaden eftersom de sannolikt inte fick tillbaka pengarna från distributören för ett kort som inte var sålt till dem (lite på samma sätt som de inte borde tillåtit kunden att reklamera) så kommer det att sudda ut vinsten de gjort på honom. Kan tycka att kostnad för lager,lokal, hyror och löner också tillfaller produkten som man har dessa kostnader för att sälja. Hans specifika ärende har definitivt kostat ett par personaltimmar så just han som kund är garanterat mycket mindre lönsam än genomsnittskunden, om han är lönsam alls för dem i dagsläget. Hänger som sagt helt på hur det gick i deras interaktion med distributören/andra ÅF.

Fast vad jag har kunnat läsa ut av tråden så har inet fått ett nytt kort att sälja som en följd av detta ärende så de behövde aldrig svälja produktionskostnaden för just det.

Kostnad för lager, lokal, hyror och löner korrelerar i regel oerhört dåligt med direkt volym på försäljning och bör inte alls användas för att bedöma hur mycket lönsamhet kunder bidrar med. De påverkas mer av vilken servicenivå som bolaget själva väljer att hålla och i förlängningen kundnöjdhet som leder till att kunder spenderar mer och därmed tillför ett högre täckningsbidrag till företaget. Om han är en kund som handlat mycket av dem under en längre period så skulle jag definitivt gissa på att han är mycket mer lönsam (detta ärende inkluderat) än vad en genomsnittskund är, som troligen gjort 1-2 köp under hela sin kundlivstid.

Vi pratar alltså om ett bolag där styrelsen (vd inkluderat) i snitt får ut 1,3 miljoner om året i ersättning vardera (18% av alla personalkostnader), de lyckas hålla en vinstmarginal som är nästan 2 ggr så hög som exempelvis elgiganten (Elkjøp) som ändå omsätter 30 ggr så mycket och rimligtvis bör ha mer skalfördelar.

Permalänk
Medlem

"Hej!

jag skulle vilja reklamera en av mina GPU'er. Jag har två stycken som ser precis lika ut och jag kan inte riktigt skilja dom åt. Mitt ordernummer hos er är xxxxxxxxxx, kan ni möjligtvis skicka serienumret på kortet jag köpte från er så jag kan jämföra med vad som står på kortet?

tack på förhand"

Liksom ... wth?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Eftersom de flesta, i vart fall privatkunder, inte har flera exemplar av samma produkt köpta ungefär samtidigt är det oftast inte ett problem. Dock står det inte Inet Edition på produkterna, utan de är normalt sett exakt likadana förutom några siffror någonstans. Din kommentar förutsätter att man utgår ifrån att prylarna ska gå sönder och därför särskilt märker upp dem, eller på annat sätt aktivt gör särskilda noteringar, givet att det inte framgår av kvittot. I en del fall kan det ju vara så att man har två exemplar av något som sitter i samma dator till och med, men från två butiker på grund av hur lagerstatusen såg ut (eller endast ett ex/kund).

Skrivet av slipbit:

Kunden är en privatperson, därför har vi konsumentlagar. Hur kan en butik INTE ha koll? Butiken hanterar ju hundratals/tusentals reklamationer. Det finns ju en anledning varför man kräver att företag har krav på sig att spara bokföringen i en massa år, medan staten kräver ju inte att du sparar kvittot när du har handlat på Coop.

Men nu har KUNDEN o ingen annan som köpt två exakt likadana grafikkort från olika ställen där en av dom har gått sönder, o då bör ju just kunden faktiskt vara jäävligt noga med att ta reda på vilket kort som är vilket istället för att bara chansa för att slippa just såna här scenarion. Så trots att Inet helt klart verkar ha en liten brist i deras system så ÄR det kunden som har gjort det stora felet här, så att han trots det fick hjälp av Inet o att han nu också får handla därifrån som vanligt ska han vara jävligt tacksam för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

"Hej!

jag skulle vilja reklamera en av mina GPU'er. Jag har två stycken som ser precis lika ut och jag kan inte riktigt skilja dom åt. Mitt ordernummer hos er är xxxxxxxxxx, kan ni möjligtvis skicka serienumret på kortet jag köpte från er så jag kan jämföra med vad som står på kortet?

tack på förhand"

Liksom ... wth?

Men nu hade de ju inte serienumret, utan det var ju tillverkaren som nekade reklamationen och först då förstår Inet att de inte har sålt kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Men nu hade de ju inte serienumret, utan det var ju tillverkaren som nekade reklamationen och först då förstår Inet att de inte har sålt kortet.

Vilket hade kunnat undvikas om man hade bett inet om serienumret och själv jämfört innan man skickade iväg något alls

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Men nu har KUNDEN o ingen annan som köpt två exakt likadana grafikkort från olika ställen där en av dom har gått sönder, o då bör ju just kunden faktiskt vara jäävligt noga med att ta reda på vilket kort som är vilket istället för att bara chansa för att slippa just såna här scenarion. Så trots att Inet helt klart verkar ha en liten brist i deras system så ÄR det kunden som har gjort det stora felet här, så att han trots det fick hjälp av Inet o att han nu också får handla därifrån som vanligt ska han vara jävligt tacksam för.

Är det en liten brist när man har lagt en massa timmar på en reklamation på en vara som man inte har sålt?. Ett fält med serienumret i databasen så hade man sett direkt att det här är inte vårt kort. Vi skickar tillbaka det. Det ska vara IDIOT-säkert.

Permalänk
Medlem

Tror denna tråden summerar swec i nötskål.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vilket hade kunnat undvikas om man hade bett inet om serienumret och själv jämfört innan man skickade iväg något alls

Nu är vi här entusiaster allihopa. Tänk på att att resten av massan kan typ inget och förväntas inte kunna något. Då ska man ha idiotsäkrasystem. Det är lite som man skulle skita i att tagga ungen man kläckt på BB och bara plockar hem ungen. Vadå, du vet väl vilket barn du ska hämta hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Vilket hade kunnat undvikas om man hade bett inet om serienumret och själv jämfört innan man skickade iväg något alls

Testa ringa/maila inet och se om de kan ta fram serienumret på en GPU som du köpt av dem, har gått några dagar och flera olika kundservicepersoner för mig och ingen har lyckats få fram det än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Tror denna tråden summerar swec i nötskål.

I ett nötskal.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

I ett nötskal.

Trodde han menade att vi alla var nötter (eller nuts på engelska)

Permalänk
Medlem

Om en ärlig människa har 2 lika produkter från 2 olika säljare och ska skicka tillbaka 1 så gör man allt i sin makt för att säkerhetsställa att rätt vara kommer till rätt butik. Klarar man inte det så lär man ju höra av sig till butiken och meddela hur det ligger till. Inte fan chansar man.

Visa signatur

| MSI Z170A GAMING M7 | Intel Core i7-6700K | be quiet! Pure Rock | ASUS GeForce GTX 970 | 2x8GB Kingston HyperX Fury Black DDR4 | Corsair RM750X | 2x 850-EVO SSD 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde han menade att vi alla var nötter (eller nuts på engelska)

Man kan säga med : Göra en höna av en fjäder. Jag här. Är vi färdiga nu med denna tråd. Vi kommer ingenstans nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaNii:

Om en ärlig människa har 2 lika produkter från 2 olika säljare och ska skicka tillbaka 1 så gör man allt i sin makt för att säkerhetsställa att rätt vara kommer till rätt butik. Klarar man inte det så lär man ju höra av sig till butiken och meddela hur det ligger till. Inte fan chansar man.

Det är förtal att påtala att TS har varit oärlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Testa ringa/maila inet och se om de kan ta fram serienumret på en GPU som du köpt av dem, har gått några dagar och flera olika kundservicepersoner för mig och ingen har lyckats få fram det än så länge.

Är ju en skapligt stor brist om dom inte har koll på serienummer på grejerna dom säljer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Det är helt obegripligt att så många här tar Inets parti. Konsumentlagarna är ju till för konsumenterna som anses vara den svagare parten, mer okunniga eftersom de inte är proffs. Det är en gåta för mig att man inte har kolla på serienumret hos ÅF på sådana dyra varor. Jag fattar att man inte har serienumret på en HDMi kabel.

Jag menar Elgiganten med sitt uråldriga affärssystem från hedenhös (ser ut att vara i msdos med vga) sparar serienumret.

I detta fall är det en annan återförsäljare som TS har kundrelationen till (gällande grafikkortet). Konsumentskyddet gäller alltså mellan de två parterna. Inte mellan TS och Inet.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Är det en liten brist när man har lagt en massa timmar på en reklamation på en vara som man inte har sålt?. Ett fält med serienumret i databasen så hade man sett direkt att det här är inte vårt kort. Vi skickar tillbaka det. Det ska vara IDIOT-säkert.

Ja klart det ska vara idiotsäkert, så en liten brist är det kanske inte, men oavsett så förstår jag inte alls hur man själv inte verkligen försäkrar sig om att sitt trasiga kort returneras till rätt butik. Tanken måste ju ha kommit upp i TS huvud, så att han tog en chansning sådär luktar ändå lite fishy.