Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp

Hej igen!
Har fått grym hjälp av er här på forumet tidigare så tänkte be om hjälp en sista gång!
Grafikkortet kom nu fram i lådan, så allt annat ska nu beställas. Ville bara dubbelkolla med er en sista gång innan jag köper allt

Datorn kommer användas för 1440p gaming på high-ultra settings samt VR och lite allmän browsing på nätet/YouTube/Netflix osv.

Grafikkortet är som sagt redan köpt från komplett när det kostade 8790:-, så det är allt annat som ska beställas nu.

Tacksam för all input!

Permalänk
Medlem

proccesorkylare

Permalänk
Medlem

Så här hade nog jag gjort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Hade ändrat få saker, lite bättre chassi, psu, kylare och moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Finns det någon anledning varför jag inte borde köra på moderkortet med Wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Finns det någon anledning varför jag inte borde köra på moderkortet med Wifi?

Behöver du Wi-Fi ska du givetvis köra på det. Bytte PSU då säljaren är oseriös.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Finns det någon anledning varför jag inte borde köra på moderkortet med Wifi?

Tycker du skall undvika Gigabyte D3SH när du kan få bättre märke och mer kvalitativt moderkort för ynka 100lappen extra. Samt undvika Aegis g.skill när du kan få crucial för 10kr extra som även har kylning monterat på de. Det Crucial P3 skulle jag också undvika då dess livlängd är ca 1/5 del av Kingston NV2

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Undrade bara också vad ni tycker om den här builden?

Hur mycket sämre är den? Sparar ca 2000kr och om det rör sig om kanske 10-20 FPS mindre så är det rätt så värt + så hade de sparade pengarna kunnat gå till en 1440p skärm.

Ska fungera för 1440p gaming på åtmistone high settings + VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Tack för svaren.

Undrade bara också vad ni tycker om den här builden?
https://komponentkoll.se/bild/AFJKp.png

Hur mycket sämre är den? Sparar ca 2000kr och om det rör sig om kanske 10-20 FPS mindre så är det rätt så värt + så hade de sparade pengarna kunnat gå till en 1440p skärm.

Ska fungera för 1440p gaming på åtmistone high settings + VR

Om du vill byta processor i framtiden så fungerar 5600 bra i nuläget.

Chassit är inget vidare, tunn plåt och allmänt låg kvalité, dåligt luftflöde.

Ska du byta GPU?

AC är avsevärt sämre än AX wifi, moderkort är värt att lägga en slant på och få bra ljud, snabbt wifi och komponenter av högre kvalité.

I övrigt ser det bra ut

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Om du vill byta processor i framtiden så fungerar 5600 bra i nuläget.

Chassit är inget vidare, tunn plåt och allmänt låg kvalité, dåligt luftflöde.

Ska du byta GPU?

AC är avsevärt sämre än AX wifi, moderkort är värt att lägga en slant på och få bra ljud, snabbt wifi och komponenter av högre kvalité.

I övrigt ser det bra ut

Mvh

Har hämtat ut min GPU från Postnord, men funderar på att skicka tillbaka den och köra på en RX 6800 XT och därmed gå ner lite i andra komponenter för att spara pengar. Verkar som att RX 6950 XT bara är runt 10% snabbare än RX 6800 XT i 1440p gaming, vilket gör att de 1000kr extra känns lite ovärt? (Plus ökade kostnader för de bättre komponenterna för att komplettera 6950).

Har du något bra moderkort för AM4 att rekommendera?

Trodde att chassit var bra, får kanske kolla runt lite till gällande den då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Tack för svaren.

Undrade bara också vad ni tycker om den här builden?
https://komponentkoll.se/bild/AFJKp.png

Hur mycket sämre är den? Sparar ca 2000kr och om det rör sig om kanske 10-20 FPS mindre så är det rätt så värt + så hade de sparade pengarna kunnat gå till en 1440p skärm.

Ska fungera för 1440p gaming på åtmistone high settings + VR

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Har hämtat ut min GPU från Postnord, men funderar på att skicka tillbaka den och köra på en RX 6800 XT och därmed gå ner lite i andra komponenter för att spara pengar. Verkar som att RX 6950 XT bara är runt 10% snabbare än RX 6800 XT i 1440p gaming, vilket gör att de 1000kr extra känns lite ovärt? (Plus ökade kostnader för de bättre komponenterna för att komplettera 6950).

Har du något bra moderkort för AM4 att rekommendera?

Trodde att chassit var bra, får kanske kolla runt lite till gällande den då!

Jag anser att 6950XT är värt 8790 kr som du gav för det. Dessutom har XFX utmärkta kylare och garantier, det är ett grymt kort för pengarna, inte värt besväret att hålla på att skicka fram och tillbaka. Sen har du rätt i att det är 10% snabbare, men det klockar bättre än 6900XT så med OC och undervolt är det snarare 15-20% snabbare.

Absolut, jag kan ge dig några förslag på moderkort. En sak som många glömmer är att billigare moderkort ibland (inte alltid) kan ha sämre komponenter, få färre uppdateringar till BIOS, etc. Skall dock sägas att jag köpte ett B350 moderkort för 750 kr (Asus B350 Prime Plus) till en bekant år 2017, det moderkortet fungerar perfekt med en 3900X i nuläget.

Vad vill du för funktioner på ett moderkort? Vad är viktigt för dig? Kör du kabel eller wifi? Själv kör jag wifi, med en wifi-6 router så går det riktigt snabbt och är praktiskt med en anslutning mindre, då ska moderkortet dock ha AX inte AC.

Chassit är inget vidare, finns bättre alternativ, ex. det som Scarabeo länkade.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Förslag på moderkort:

Inet säljer detta fullstora ATX kort: https://www.inet.se/produkt/1903695/asus-tuf-gaming-b550-plus...

Om du vill ha ett billigare alternativ med samma kvalité/nivå finns detta, dock saknar det wifi: https://www.inet.se/produkt/1903313/asus-prime-b550-plus

Jag hade valt det dyrare, det kostar några hundralappar till men utslaget över 3-4 år så är det inte många kronor per månad.

Gällande chassi så är Montech överlägset mest prisvärt, jag hade valt något av dessa, dock leveranstid på vissa:
https://www.inet.se/produkt/6905708/montech-x3-mesh-svart
https://www.inet.se/produkt/6905613/montech-air-1000-premium-...
https://www.inet.se/produkt/6905655/montech-sky-two-svart

På chassi, moderkort och nätdel har jag samma filosofi, bättre att lägga en liten slant till och få delar som håller eller tom kan flyttas med genom flera byggen.

Väljer du en bra låda kan du återanvända den om 4-6 år, samma sak med nätdel som har 10 års garanti.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag anser att 6950XT är värt 8790 kr som du gav för det. Dessutom har XFX utmärkta kylare och garantier, det är ett grymt kort för pengarna, inte värt besväret att hålla på att skicka fram och tillbaka. Sen har du rätt i att det är 10% snabbare, men det klockar bättre än 6900XT så med OC och undervolt är det snarare 15-20% snabbare.

Absolut, jag kan ge dig några förslag på moderkort. En sak som många glömmer är att billigare moderkort ibland (inte alltid) kan ha sämre komponenter, få färre uppdateringar till BIOS, etc. Skall dock sägas att jag köpte ett B350 moderkort för 750 kr (Asus B350 Prime Plus) till en bekant år 2017, det moderkortet fungerar perfekt med en 3900X i nuläget.

Vad vill du för funktioner på ett moderkort? Vad är viktigt för dig? Kör du kabel eller wifi? Själv kör jag wifi, med en wifi-6 router så går det riktigt snabbt och är praktiskt med en anslutning mindre, då ska moderkortet dock ha AX inte AC.

Chassit är inget vidare, finns bättre alternativ, ex. det som Scarabeo länkade.

Mvh

Vill ha möjligheten att ha Wifi, tror jag har en wifi-6 router precis som du, men inte säker. Sen är självklart många USB uttag viktigt osv Ska kolla på de du länkande i ditt andra svar, tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är detta en bra PSU? Får även då 1000W vilket kanske är bra att ha inför framtida uppgraderingar?

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/GIGABYTE-UD1000GM-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Det är likvärdigt (nästintill) med mitt förslag, dock mindre formfaktor, dvs färre anslutningar etc, vilket kan sakna betydelse beroende på, samt att det ej finns i lager.

Gällande nätagget så behöver jag kika på det, får återkomma där

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är likvärdigt (nästintill) med mitt förslag, dock mindre formfaktor, dvs färre anslutningar etc, vilket kan sakna betydelse beroende på, samt att det ej finns i lager.

Gällande nätagget så behöver jag kika på det, får återkomma där

Mvh

Tack!

Vad tyckte du om nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Tack!

Vad tyckte du om nätagget?

Det ser bra ut för priset, Gigabyte gjorde ett misstag med en tidigare serie men dessa har bättre komponenter

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det ser bra ut för priset, Gigabyte gjorde ett misstag med en tidigare serie men dessa har bättre komponenter

Mvh

Önskar det fanns i vitt bara så det ser snyggare ut i mitt chassi https://www.inet.se/produkt/6905654/montech-sky-one-lite-vit
men hittar bara vita 850 och 750 Watt agg

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det ser bra ut för priset, Gigabyte gjorde ett misstag med en tidigare serie men dessa har bättre komponenter

Mvh

Toppen!

Blir den PSU:n då, skönt med att slå på en 1000W redan nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av zpixely:

Toppen!

Blir den PSU:n då, skönt med att slå på en 1000W redan nu

Det är väldigt prisvärt för 1424 kr Inget kommer i närheten, 10 års garanti är ju trevligt också.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering!

I slutändan blev det detta bygge efter mycket om och men:

Väntar nu på grafikkortet som ska komma på fredag, så till helgen blir det att försöka sig på mitt första egna bygge!
Alla tips är välkomna! Haha.

Tack för all hjälp förresten

Permalänk
Medlem

Nöjd m bygget?